تعداد بازدید: 2278

توصیه به دیگران 8

شنبه 6 شهريور 1389-13:16

تنها مدير در دسترس هستم!

...رسانه هاي استان بايد يقه اين گونه مديران نالايق را كه كارمند زير دست او ميليارد ها تومان اختلاس كرده است،محكم بگيرند و از او پاسخ بخواهند؛نه اينكه براي خوش خدمتي گزارش هاي عملكرد مثبت او را كه از وظايف شرعي و قانوني و تكليفي اوست،انتشار دهند!


*اين يادداشت را صمدصالح طبري-خبرنگار قديمي و سردبير هفته نامه بابل نامه- نوشته  که در شماره 78 اين نشريه هم انتشار يافته است.

چندي است رسانه هاي استان خبر اختلاس بيش از 3 ميليارد و چند ميليون توماني آقاي "م" از كاركنان شركت مخابرات استان مازندران و بازداشت چند تن از كاركنان اين شركت را انتشار داده اند.

 اين اختلاس رويايي و ميلياردي، از چند سال قبل توسط آقاي م در اين شركت شروع شده بود و نامبرده در اثر سهل انگاري و ضعف مديريت مديران بالا دستي خود، همه ماهه ميليون ها ريال وجه را به حساب شخصي اش واريز مي كرد و اگر مسافرت وي به ايتاليا صورت نمي گرفت شايد تا چند سال ديگر هم شاهد برداشت هاي محرمانه او از حساب شركت به حساب شخصي اش مي بوديم .

 البته چون بار كج هيچگاه به مقصد نمي رسد سفر آقاي م به كشور ايتاليا و مشكلاتي كه در ليست حقوقي ارسالي از مخابرات به بانك مربوطه رخ داده بود موجب شد تا اسرار پنهاني پول هاي بي زباني كه مخفيانه به حساب ويژه اين كارمند واريز مي شد هويدا شود.

 اين اشتباه ليست حقوقي زمينه ساز اين ماجرا شد تا از آقاي م كه در ايتاليا به سر مي برد براي تسهيل در پرداخت حقوق كاركنان ، از وي رمز ورود برنامه هاي مالي كامپيوتر درخواست شود كه با مقاومت شديد او روبرو شد.

 سرانجام بر اثر اصرار و فشار هاي وارده و اعلام رمز ورود ، اسرار پنهاني بالا كشيدن چند ميليارد توماني پول شركت مخابرات مازندران هويدا شد  و اين خواست خدا بود كه او در ايتاليا باشد و رمز او كه رمز خيانت به نظام و مردم بود اين گونه برملا و رسوا شود .

 اگر او به ايتاليا نمي رفت چه مي شد ؟ اين سوالي است كه مدير عامل شركت مخابرات مازندران، معاون مالي و همكاران مرتبط او در شركت كه از چند سال قبل ليست هاي حقوقي را امضا و تائيد مي كردند بايد جوابگو باشند .


سوالي كه براي مردم حق شناس و انقلابي ما مطرح مي باشد، اين است  كه چگونه اين مدير، هنوز بر مصدر امور قرار دارد؟ شايد هم قصد دارند از ايشان به عنوان مدير لايق و نمونه تشويق و تمجيد كنند؟ البته شركت مخابرات يد طولايي در ارائه آگهي هاي ميليوني به رسانه ها دارد و متاسفانه در جريان اختلاس چند ميليارد توماني يك كارمند ساده مخابرات مازندران شاهد سكوت رسانه ملي و رسانه هاي مكتوب استان هستيم كه به كالبد شكافي و چگونگي اين اختلاس و ضعف مديريت حاكم بر شركت مخابرات مازندران نپرداخته اند .

حتي در همان روز هايي كه سر و صداي اين اختلاس چند ميلياردي در برخي سايت ها و رسانه هاي كشور و استان پخش شده و در خارج از كشور و شبكه هاي ماهواره اي ضد انقلاب فرصت سازي شده بود تا عليه نظام اسلامي جو سازي كنند، شبكه طبرستان در بخش هاي خبري خود به جاي مصاحبه با مدير عامل شركت مخابرات مازندران درباره اين رسوايي، گزارشي از فعاليت هاي شركت مخابرات را همراه با مصاحبه با مدير عامل محترم پخش كرد  تا ايشان را فردي پر تلاش و صاحب طرح و اجراي پروژه هاي بزرگ مخابراتي دراستان معرفي كند . آيا رسالت رسانه ملي اين است كه فقط تعريف و تمجيد ها را انعكاس دهد؟

اگر اين مدير نمونه پر تلاش است از وظايف اوست كه بايد با اعتبارات شركت و درآمد شركت مخابرات براي تامين امكانات ارتباطي و مخابراتي مردم براي آنان هزينه كند. در چنين شرايطي رسانه ملي و رسانه هاي استان بايد يقه اين گونه مديران نالايق را كه كارمند زير دست او ميليارد ها تومان اختلاس كرده است،محكم بگيرند و ازاو پاسخ بخواهند نه اينكه براي خوش خدمتي گزارش هاي عملكرد مثبت او را كه از وظايف شرعي و قانوني و تكليفي اوست بخواهند براي عوام فريبي بخورد مردم هوشيار و انقلابي استان مازندران ارايه  بدهند .

در حالي كه خبر اختلاس چند ميليارد توماني توسط يك كارمند شركت مخابرات در شهر و روستاي استان و كشور و خارج از كشور دهان به دهان شده است رسانه ملي در استان مازندران عملكرد تكراري او را به روي آنتن برد و ساير رسانه هاي مكتوب نيز از ترس بايكوت شدن آگهي هاي آتي ، براي ماست مالي كردن قضيه ، سكوت مرگباري را پيشه كرده اند و به واكاوي اختلاس ميلياردي نپرداختند .


در جريان مراسم تجليل از خبرنگاران در شركت مخابرات مازندران در بابل، مدير عامل شركت مخابرات مازندران آن گونه فاتحانه از عملكرد شركت مي گفت كه انگار اتفاقي اين چنيني در اين شركت رخ نداده است!

 البته او به خوبي و با درايت از پس جلسه بر آمده بود و با الفاظ زيبا، هندوانه هاي بزرگي زير دست برخي از خبرنگاران همسو گذاشت تا بگويد امروز روز جشن خبرنگار است و ما قصد نداريم حرف بزنيم و مي خواهيم از زحمات شما خبرنگاران عزيز در مسير توسعه طرح هاي مخابراتي و نقش آنها در انعكاس خبر ها و گزارش هاي مخابراتي تشكر و قدر داني كنيم . 

 چند تن از خبرنگاران نيز استدعا و خواهش و تمنا كرده بودند كه چرا در مواقع اضطراري و در جريان پخش خبر ها و شايعات مربوط به اختلاس در مخابرات مازندران ، گوشي موبايل مدير عامل محترم قطع بود و با وجود حضور در شركت از جواب دادن اكراه مي ورزيد، وي بدون پاسخ گويي به خبرنگاران درباره چگونگي اختلاس در اين شركت وضعف مديريتي حاكم بر شركت سكوت كرد و با خنده و بذله گويي ، كه من تنها مدير در دسترس هستم وخودم شماره رند موبايلم را بر مي دارم !اکتفا کرد و در ادامه با اهداي آب ميوه و شيريني و خودكار و چند سيم كارت ، قضيه را ماست مالي كرد و وعده پاسخگويي را به هفته دولت واگذار كرد.

در اينجا بايد تقدير كرد از سخنان حكيم -مدير كل محترم اطلاعات استان مازندران- كه در دو موضع گيري انقلابي حكيمانه سخن گفت .


حكيم معتقد است ، هر مسئولي كه در بين مردم نارضايتي ايجاد كند ضد نظام است و اختلاس ميلياردي در يك اداره نشانه بي مسئوليتي است . وي همچنين مي گويد اختلاس بيش از 3 ميليارد توماني يك كارمند عادي دولت در مازندران، اين موارد نشان دهنده بي كفايتي عده اي از مديران است. مدير كل اطلاعات مازندران ياد آور شد مديران بي كفايت با ارائه گزارش هاي رنگي و مثبت قصد دارند پست و مقامشان را حفظ كنند .


وي بيشترين گرفتاري ها را در عمل نكردن به وظايف و مسئوليت ها دانست و تعريف و تمجيد ها را هم از ديگر عناصر مخرب در پيشبرد كار ها عنوان كرد. و ريا در جوامع ديني را از بزرگترين مشكلات دانست كه نفاق را به وجود مي آورد.


چرا اختلاسي با اين رقم صورت مي گيرد و مدير عامل از جايش تكان نمي خورد ، بايد مسئولان پاسخگوي مردم باشند. چون هيچيك از بزرگان دين و نظام اسلامي با اين گونه مديريت هاي ضعيف و سوال برانگيز راضي نيستند. 

 مولا علي (ع) در نهج البلاغه در نامه معروفشان به مالك اشتر درتشريح سيماي كارگزاران دولتي مي فرمايد : "سپس در امور كارمندانت بينديش ، و پس از آزمايش به كارشان بگمار و با ميل شخصي و بدون مشورت با ديگران ، آنان را به كارهاي مختلف وادار نكن ، زيرا نوعي ستمگري و خيانت است .

 كارگزاران دولتي را از ميان مردمي با تجربه و با حيا از خانداني پاكيزه و با تقوي، كه در مسلماني سابقه درخشاني دارند انتخاب كن، زيرا اخلاق آنان گرامي تر، و آبرويشان محفوظ تر ، و طمع ورزي شان كمتر و آينده نگري آنان بيشتر است .

 سپس روزي فراوان بر آنان ارزاني دار، كه با گرفتن حقوق كافي در اصلاح خود بيشتر مي كوشند و با بي نيازي، دست به اموال بيت المال نمي زنند  و اتمام حجتي است بر آنان اگر فرمانت را نپذيرند يا در امانت تو خيانت كنند .

 سپس رفتار كارگزاران را بررسي كن و جاسوساني راستگو و وفا پيشه بر آنان بگمار ، كه مراقبت و بازرسي پنهاني تو از كار آنان، سبب امانت داري، و مهرباني با رعيت خواهد بود . و از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن. و اگر يكي از آنان دست به خيانت زد و گزارش جاسوسان تو هم آن خيانت را تاييد كرد.

 به همين مقدار گواهي قناعت كرده و او را با تازيانه كيفر كن و آنچه از اموال كه در اختيار دارد از او باز پس گير . سپس او را خوار دار و خيانت كار بشمار، و طوق بدنامي به گردنش بيفكن."


 آيا به سخنان و نصايح مولاي ما حضرت علي (ع) عمل شده است ؟ چرا وقتي اختلاسي با اين شدت در جريان است، ‌بايد در مقابل آن سكوت كرد ؟


مسئولان بالاي مخابرات بايد ضمن بررسي كامل قضايا و مواخذه سهل انگاران ، در هر پست و رده اي كه هستند برخورد شديد قانوني كنند و نگذارند تلاش هاي مسئولان پر تلاش ،‌و راستين نظام اين گونه به هدر برود و مردم همه مسئولان را به يك چشم برانند.

 امام خميني (ره) معمار كبير انقلاب و بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران نيز مي گويد:" پايه بزرگ اعتماد بر امانت و ترك خيانت گذاشته شده است . پس خائن مورد اعتماد نيست و از مدنيت و هم عضوي جامعه انسانيت خارج است و او را در محفل مدينه فاضله به عضويت نمي پذيرند و معلوم است چنين شخصي با چه حالت سخت و زندگي تنگي زيست نمايد . خيانت به مومنين اعم است از خيانت مالي و خيانت هاي ديگر كه از آن بالا تر است . پس انسان بايد از نفس اماره مواظبت كند."



    ©2013 APG.ir