تعداد بازدید: 2956

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 21 شهريور 1389-15:33

تکروی و یک جانبه نگری

...آمار مساجد استان مازندران را ندارم ولی می دانم که متاسفانه ائمه جماعات و هیات امنای مساجد در تشکیل یک نماز با شکوه در شهرستان ها مشارکت ندارند.(يادداشتي از ايرج نياز آذري،سردبير نشريه پيام کشاورز-بابل)


مناسبت های ملی و مذهبی می تواند یکی از مهم ترین مولفه های موثر بر انسجام ملی در سطح محلی تا ملی باشد. بر همین اساس می توان با یک برنامه ریزی درست و کارشناسانه از مناسبت ها به بهترین نحو جهت انسجام ملی بهره جست.

نماز های جمعه و اعیادی چون عید سعید قربان و عید سعید فطر از جمله مناسبت های مذهبی هستند که در وحدت و انسجام مسلمین موثرند .

 در این بین آثار نماز عید سعید فطر بر دیگر اعیاد و مناسبت ها در ایجاد انسجام ملی و مذهبی موثرتراست.

آمار مساجد استان مازندران را ندارم ولی می دانم که متاسفانه ائمه جماعات و هیات امنای مساجد در تشکیل یک نماز با شکوه در شهرستان ها مشارکت ندارند و علاوه بر همکاری نکردن با ستاد برگزاری نماز اعیاد در شکل گیری یک مناسبت گسترده و با شکوه نیز مقاومت می کنند.

 تکروی و یک جانبه نگری در محافل مذهبی موجب عدم انسجام ملی و مذهبی می شود. چقدر با شکوه و باعظمت می شد اگراز محلات و قسمت های مختلف شهر دسته های مختلف مومنین روزه دار تکبیرگویان به سمت مصلای نماز حرکت می کردند و منظره باشکوه انسجام اسلامی رابه تصویر می کشیدند.

سازمان های دینی و اجرایی در ایجاد هماهنگی بین مردم و تشکل های مذهبی نقش بسزایی دارند . لیکن بر اساس شواهد و قرائن موجود تعامل مناسبی بین تشکل های مذهبی و مسئولان وجود ندارد.

لذا جا دارد نهاد امامت جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد نماز جمعه ، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سایر سازمان های مرتبط با آسیب شناسی نبود انسجام مذهبی به دنبال اتخاذ راهکار هایی برای تقویت مشارکت تشکل های مردمی و مذهبی در انجام متمرکز مناسبت های خاصی چون نماز عید سعید فطر باشند.

 اگر 25 درصد روزه داران یک شهر در نماز عید سعید فطر شرکت کنند به 5 برابر ظرفیت مصلاهای نماز جمعه هر شهر فضا نیاز است تا در آن مکان نماز برگزار شود.

در صورتی که هیات امنای مساجدبه دنبال برگزاری نماز در محله خود می باشند و در این میان ائمه محترم جماعات هم با هیات امنای مساجد همسو هستند. امیدواریم درمناسبت های پیش رو شاهدهمکاری ومشارکت مردم باشیم. 


ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir