تعداد بازدید: 3078

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 8 مهر 1389-20:55

چه کسی مسئول است؟

...هیچ سازمان و مسئولی ، متولی پاکسازی سواحل از انبوه زباله ها نیست و هر کس مسئولیت این اقدام ضروری و مهم را متوجه دیگری می داند.(جهت اطلاع آقای استاندار؛يادداشتي از کوروش غفاری چراتی،روزنامه نگار-ساري)


روزگاری سواحل ماسه ای مازندران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی کشور بود. دریا با امواج آبی و حبابهای سپید ، دست نوازش بر ساحل رویایی می کشید و گوش ماهی های ریز و درشت به ساحل هدیه می داد.

ماسه های ساحل زیر تابش آفتاب چونان نگینهای کوچک می درخشیدند و پرندگان و مرغان دریایی با نجواهای آرام بخش خود برای امواج لالایی می خواندند.


کودکان در ساحل می دویدند ، در امواج ساحلی شنا می کردند ، در میان ماسه های طلایی برای خود عروسک و برج و بارو می ساختند و صدفها را چونان گنج باارزشی در جیبهایشان به خانه می بردند. اما اکنون سواحل زیبای مازندران از ورای اقدامات نامهربانانه و غیر مسئولانه آدمیان وضعیتی بسیار اسفناک به خود گرفته است.


این روزها ساحل از زباله هایی که دست نامهربان انسانها بر دامانش نهاده به شدت اندوهگین است و امید به دریا بسته است اما امواج دریا که خود نیز از این آلودگی در امان نمانده اند مغموم و ناامید به ساحل می آیند و شرمنده از ناتوانی خود سراسیمه به اعماق باز می گردند.

 این روزها کیسه های پلاستیکی مملو از زباله ، قوطی های رنگارنگ فلزی و پلاستیکی ، باقی مانده مواد غذایی و میوه های پوسیده و انواع پسماندها به شکل بسیار زننده ای بر ساحل دریا خودنمایی می کنند.  این در حالی است که هیچ سازمان و مسئولی ، متولی پاکسازی سواحل از انبوه زباله ها نیست و هر کس مسئولیت این اقدام ضروری و مهم را متوجه دیگری می داند.


واقعیت این است که برای هر ناظر دوستدار محیط زیست ، رویت وضعیت اسفناک تخریب محیط زیست بسیار آزار دهنده است و این مسئله زمانی بغرنج تر و شگفت آورتر می نماید که دریابیم از نظر ساز و کار قانونی نیز هیچ دستگاه ، نهاد ، سازمان و مرجع دولتی یا خصوصی بعنوان متولی پاکسازی ساحل وجود ندارد و هیچ وظیفه تعریف شده ای نیز در این زمینه لحاط نشده است.


به اعتقاد کارشناسان با اندکی احساس مسئولیت و مدیریت بهینه می توان راهکارهای موثری را برای زدودن زباله ها از سیمای رویایی ساحل مازندران اتخاذ و اجرا نمود که برخی از این راهکارها در ذیل می آید:


1- امکانات جمع آوری زباله اعم از سطل های مخصوص و خودروهای انتقال در سواحل مستقر شوند.


2- فرهنگ استفاده صحیح و بهینه از محیط زیست با استفاده از ظرفیت رسانه ها در سطح ملی و استانی و به طور گسترده آموزش داده شود.

3- دوره های صیانت از محیط زیست برای صاحبان مهمان پذیرهای ساحلی و متصدیان طرح های سالم سازی دریا بصورت الزام برگزار شود.


4- مقوله گردشگری همپای مسئله مهم صیانت از محیط زیست تبلیغ و ترویج شود و اعمال مدیریت تلفیقی با مشارکت دستگاههای ذینفع در ساحل نظیر شهرداری ها ، گردشگری و محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.


5- از آنجا که یکی از معضلات عدیده استان مسئله امحاء زباله ها و پسماندها می باشد مدیریت ارشد استان شخصاً در این مقوله وارد عمل شده و سازوکاری اساسی در این زمینه اتخاذ شود.


خلاصه اینکه:
به هر تقدیر از ورای فقدان چنین تمهیداتی ، باید گفت: آدمهایی که این روزها به ساحل می آیند به گاه رفتن انبوهی از زباله ها و پسماند غذایی را بر ساحل زیبا به جا می گذارند. اما این روند تا کی باید ادامه یابد؟


سواحل زیبای دریا در مازندران ، یکی از ظرفیتهای عظیم اقتصادی در استان است که در حال حاضر بواسطه خلاء های قانونی عدیده و اعمال سلایق مدیریتی از شرایط اسفناکی رنج می برد که لزوم پرداختن به مسائل آن از ضروریات است.


  • شنبه 10 مهر 1389-0:0

    مبارك باشد ان‌شاء الله. آقاي غفاري كانديداي مجلس آينده هستند؟
    شما را به خدا اين عكس نشان‌هاي كانديداتوري نيست؟؟!! خير باشد

    • جمعه 9 مهر 1389-0:0

      همه مسئول اند اما هیچکس نیست

      • جمعه 9 مهر 1389-0:0

        gat kaleh چون استان دله کسی دنیه


        ©2013 APG.ir