تعداد بازدید: 2976

توصیه به دیگران 48

يکشنبه 11 مهر 1389-23:9

افراط نه،اعتدال آری

...متأسفانه عادت شده که پس از استعفای یک مدیر به نقد او و عملکردش پرداخته ﻣﻰشود،در حالی که اخلاق و آداب نقد سالم و سازنده ﻣﻰطلبد برای دور ماندن از هر گونه شائبه، همزمان با مسئولیت آن مدیر، به نقد عملکرد او در آن مسئولیتی که بر عهده دارد پرداخته شود.(يادداشتي از مریم پروین،عضو سابق شوراي شهر آمل) 


در سرمقالهﺍی از مدیر مسئول محترم نشریه پیام آمل در شماره 220 اين نشريه با عنوان «وعده فرمانداری ویژه چه شد؟» نویسنده، با اشاره به برخی از کاستی ها در شهرستان آمل، به درستی بر ضرورت تلاش برای برطرف کردن آن کاستی ها در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان آمل تأکید کرده بود.

 اما آنچه در آن سرمقاله و به رغم پارهﺍﻯ درست اندیشی ها و دلسوزی های نویسندۀ آن، قابل تأمل است، ارزیابی مدیر مسئول محترم نشریه پیام آمل دربارۀ عملکرد علی اکبریان فرماندار سابق آمل است.

در آن سرمقاله آمده است: «فرماندار سابق شهرستان آمل(علی اکبریان) طی 4 سال حضور در فرمانداری کارهای روبنایی و چند کار زیربنایی انجام داده است و در بولتن ها و بروشورهای عملکرد خود و بنرهای نصب شده در آن زمان همیشه از طرح هایی که در گذشته تکمیل شده بود، گزارش کار داده است.»


با تأکید بر این واقعیت که بخشی از اشارت و انتقادات مدیر مسئول محترم نشریه پیام آمل دربارۀ برخی کاستی های مدیریتی و اجرایی در شهرستان آمل، در کلیت خود صحیح بوده، ﻣﻰتوان با توقع و تذکر نویسندۀ آن سرمقاله درباره اینکه «انتظار می رود متولیان استان و شهرستان با سعۀ صدر و تأمل در انتقادات سازنده درصدد اصلاح امور برآیند» نیز  همراه بود. اما در نقد و ارزیابی آن سرمقاله دربارۀ عملکرد فرماندار سابق آمل، توجه و دقت در چند نکته ، بسیار مهم و ضروری به نظر ﻣﻰرسد.


بدیهی است آگاهی هر چه کامل تر و صحیح تر از موضوع مورد نقد و پای بندی به اصل صحیح و سقیم کردن و باز شناختن سره از ناسره و ارایه یک تصویر توأمان از نقاط ضعف و قوت و عیب وهنر، از اصول اساسی و الزامات یک نقد سالم و کارآمد وسازنده است.

نقد عملکرد یک مدیر – و در این نوشته عملکرد یک فرماندار – باید با توجه به چارچوب وظایف و اختیارات آن مدیر صورت پذیرد. نمی توان از یک فرماندار، توقعاتی داشت که خارج از حیطۀ وظایف و اختیارات قانونی او است. با توجه به تقسیم وظایف و اختیارات قانونی هر یک از مسئولین، نمی توان و نباید مسئولیت همۀ کاستی ها و ناکامی های موجود در یک شهر را فقط متوجه فرماندار دانست. همان گونه که نمی توان و نباید همۀ دستاوردها و کامیابی های مدیریتی را فقط متعلق به فرماندار یا هر یک از مدیران و مسئولان دیگر دانست.


این واقعیت نیاز به تأکید چندانی ندارد که بسیاری از سیاست ها و برنامه ریزی های توسعه شهری و روستایی در یک شهرستان، وابسته و متأثر از قوانین و سیاست ها و برنامه ریزی های کلان ملی و استانی است. آنچه را که نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم و در چارچوب سیاست و برنامه ریزی های محلی ، وابسته به نقش واختیارات فرماندار است، صرفاً باید با توجه به شرح وظایف و اختیارات قانونی از یک سو ، و چگونگی و اندازۀ ضریب همبستگی و تعامل متقابل و کارآمد همۀ مدیران و مسئولین شهری با یکدیگر و به ویژه نمایندۀ مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار آن شهرستان ارزیابی کرد.


متأسفانه گاه و در مواردی عادت شده است که پس از استعفای یک مدیر و مقام مسئول، به نقد او و عملکردش پرداخته ﻣﻰشود،در حالی که اخلاق و آداب نقد سالم و سازنده ﻣﻰطلبد که برای دور ماندن از هر گونه شائبه، همزمان با مسئولیت آن مدیر، به نقد عملکرد او در آن مسئولیتی که بر عهده دارد پرداخته شود.

به دور از هر گونه افراط و تفریط در ستایش از این یا نکوهش از آن، باید پذیرفت همان گونه که از نقاط ضعف باید انتقاد کرد، نقاط مثبت را نیز باید دید و قدر و ارج نهاد.

دقت در آمار مستند ارایه شده از سوی مسئولان استانی دربارۀ دستاوردها و اقدامات و عملکرد نهادهای مدیریتی و اجرایی در طی سالهای 1384 تا 1388 در حوزه های مختلف خدمات آموزشی، درمانی، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی ، تربیت بدنی ، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی در زمان فرمانداری علی اکبریان در آمل، از این واقعیت خبر ﻣﻰدهد که به رغم وجود برخی کاستی ها و ناکامی ها ، برخی گام های اساسی و ارزشمندی نیز در راستای توسعه و پیشرفت زیربنایی شهرستان آمل برداشته شده است. از جمله:


• احداث تعداد 35 مدرسه ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و کاردانش با تخصیص مبلغ 138 میلیارد ریال.
• احداث بیمارستان 160 تختخوابی امام خمینی (ره) و پلی کلینیک تأمین اجتماعی آمل و بیمارستان 10 تختخوابی وانا امیری با تخصیص 176 میلیارد ریال.
• توسعه و تکمیل ساختمان و تجهیزات پزشکی بیمارستان امام رضا(ع) ، 17 شهریور و امام علی (ع) با بودجه 5/27 میلیارد ریال .
• احداث 16 مرکز درمانی اورژانس جادهﺍﻯ و شهری و خانه های بهداشت روستایی با بودجه 3 میلیارد ریال.
• چهاربانده کردن 4 محور اصلی واجرای 4 تقاطع غیر همسطح در محورهای آمل – چمستان، آمل – فریدونکنار ، آمل – بابل قدیم، و محور هراز با بودجه 675 میلیارد ریال.
• اجرای 94 پروژه زیرسازی و آسفالت راههای روستایی با بودجه 149 میلیارد ریال.
• اجرای 10 پروژه مجتمع آبرسانی به 129 روستا با بودجه 131 میلیارد ریال.
• توسعه و بازسازی ونگهداری تعداد 115 روستا با بودجه 18 میلیارد ریال
• احداث 4 پست 20/63 کیلوولت و 1 پست 230 کیلوولت برای تقویت انرژی برق شهرک های صنعتی در شهرستان آمل با بودجه 220میلیارد ریال.
• اجرای 46 پروژه تقویت و بازسازی و توسعه شبکه های توزیع برق با بودجه11 میلیارد ریال.
• پایان عملیات گازرسانی در 98 روستا و عملیات در دست اجرا در 33 روستا با بودجه 120میلیارد ریال.
• اجرای پروژۀ نصب 14000 علمک در جهت توسعه وتکمیل گازرسانی شهری با بودجه 125 میلیارد ریال.
• اجرای 137 پروژه کانال های آبیاری و سردهنه انهار زراعی و جاده های بین مزارع و حفر وتجهیز چاههای عمیق با بودجه 37 میلیارد ریال.
• احداث 8 سالن ورزشی سرپوشیده و اجرای 38 پروژه فضای باز ورزشی روباز با 75 میلیارد ریال بودجه.
• اجرای 33 پروژه عمرانی و نوسازی در زمینه های مختلفی چون احداث خانه جوان، خانهﻯ لم، کتابخانه عمومی، آثار و بناهای تاریخی، موزه شهدا، موزۀ تاریخی و اجرای 314 پروژه تعمیر و تجهیز کانون های فرهنگی، قرآنی و هنری با 59 میلیارد ریال بودجه.
• اجرای برنامه ساماندهی کالبدی روستایی و طرح هادی با 42 میلیارد ریال بودجه.
• اجرای 8 پروژه آسفالت معابر خاکی با بودجه 6/22 میلیارد ریال بودجه.
• اجرای 24 پروژه زیرساخت های شهرک های صنعتی با 93 میلیارد ریال بودجه.
• اعطای تسهیلات خوداشتغالی به 555 طرح تولیدی و خدماتی و حمایت از 1348 طرح زودبازده اقتصادی و کارآفرین واعطای تسهیلات ازدواج به 19710 نفر از ناحیه صندوق مهرامام رضا(ع) به مبلغ 1750 میلیارد ریال.
• اعطای تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی 8950 واحد مسکونی روستایی به مبلغ 607 میلیارد ریال.
• واگذاری 48570 مترمربع زمین دولتی به 847 خانوار عضو تعاونی ها در زمینۀ مسکن مهر.
•  تشکیل انجمن صنعت، معدن و کشاورزی وتشکیل 14 کارگروه تخصصی عملیاتی مدیریت بحران.
• تشکیل مجمع بزرگ خیرین آمل، تأسیس موزۀ قرآن و آثار شهدا، پی گیری موزه تاریخی آمل و برگزاری دهها همایش در زمینه های مختلف اقتصادی – صنعتی – بیمه، آموزشی، هنری و فرهنگی.


بدون تردید پارهﺍﻯ کاستیﻫـﺍ در شیوۀ مدیریت و اجرا در شهرستان آمل وجود داشته و دارد که نیازمند نقد و اصلاح تدریجی است. اما نه همه آن کاستیﻫـﺍ را ﻣﻰتوان متوجه فرماندار سابق دانست و نه ﻣﻰتوان همۀ انتظارات برای اصلاح آن کاستیﻫـﺍ را از فرماندار جدید مطالبه کرد.

انتظار و امید ﻣﻰرود با همت و تدبیر و توانایی آقای یدالله اکبرزاده -فرماندار محترم آمل- وتلاش و همدلی و تعامل هر چه بیشتر همۀ مسئولان در سطوح مختلف کشور، استان و شهرستان و بهره مندی از انتقادات و پیشنهادات صاحب نظران و اهل قلم و مطبوعات، و با اجتناب از تنگ اندیشی ها و انحصارطلبی های سیاسی و جناحی چشم اندازهای هر چه روشنﺗﺮی در راستای برطرف کردن و کاهش کاستیﻫـﺍی موجود و انجام اصلاحات برای توسعه و پیشرفت همه جانبه و فراگیر شهرستان آمل و خدمتگزاری هر چه بیشتر به مردم آمل را شاهد باشیم.


  • سه شنبه 13 مهر 1389-0:0

    پخش اول مقاله مطالبی منطقی ارایه شدولی دربخش دوم شما هم مثل بعضی ازآقایان به دادن آماروارقام اکتفاکردید.راستی احاث4تقاطع هم سطح کجاست.ای کاش درکنار تدبیر به بی تدبیریها ازجمله ازبین رفتن میلیونها تومان پول بیت المال درمیدان امام حسین و.....اشاره میشد!

    • دوشنبه 12 مهر 1389-0:0

      در حق آقای اکبریان فرماندار سابق آمل واقعا از سوی بعضی ها جفا شده است. با خانم پروین هم عقیده هستم که وقتی نقاط ضعف را میبینیم نقاط مثبت را هم ببینیم. اعتدال و انصاف داشته باشیم.و خدا را فراموش نکنیم.خانم پروین مقاله شما مردانه بود. خسته نباشید و در خدمت به آمل همیشه موفق باشید.

      • دوشنبه 12 مهر 1389-0:0

        خیلی جالب هسه که مسئولین شه وظائف ره جزو بیلان کاریشون الننه راست گنی سوای سوای شه وظیفه ره بزن درو دیفاره تن

        • یک شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 12 مهر 1389-0:0

          آفرین به بانوی شجاع آمل که با اعتدال و واقع بینی و انصاف و به دور از باند بازی سیاسی مسایل سیاسی را تحلیل میکند.من با ایشان موافقم. زیرا با اینکه انتقاداتی به عملکرد آقای اکبریان در زمان فرمانداریش در آمل وارده اما خداییش بعضی ها در حقش ظلم کردن و خدماتش رو نادیده گرفتن. از خانم پروین به خاطر این مقاله منصفانه ممنونم.


          ©2013 APG.ir