تعداد بازدید: 3582

توصیه به دیگران 43

سه شنبه 20 مهر 1389-13:48

زندگي بدون اعصاب

در مراسم روز جهاني سلامت روان در نوشهر مطرح شد:در بين كساني كه از مشكلات اعصاب و روان رنج مي‌برند استعدادهاي بسيار خوبي ديده مي‌شود- در كشورهايي مانند فنلاند و نروژ بيماران اعصاب و روان  پزشك و پرستار اختصاصي دارند.(ويرايش دوم)


 به گزارش مازندنومه از نوشهر، ابراهيم تقي پور صبح روز سه شنبه در مراسم روز جهاني سلامت روان كه با حضور خانواده‌هاي زير پوشش و كاركنان مركز توان بخشي بيماران مزمن اعصاب و روان نوشهر برگزار شد، بيان داشت: وظيفه همه اقشار جامعه و رسانه‌هاست كه آگاهي بيشتري داده شود كه بيماري روحي و رواني مانند بيماري‌هاي جسمي قابل پيشگيري و درمان است و نبايد از اين حيث نگران شد.

 رئيس بهزيستي نوشهر خاطرنشان كرد: هر كس به اندازه‌اي درگير اختلالات روحي و رواني در زندگي است و هيچ انساني هم نمي‌تواند به تنهايي زندگي و از پس مشكلات خود برآيد بنابراين بايد نگاه مثبت نسبت به مقوله بيماري‌هاي روحي و رواني داشت و برچسب‌هاي منفي را در مورد بيماران اعصاب و روان بزداييم.

به گزارش خبرنگار مازندنومه در نوشهر، مديرعامل و مؤسس مركز جامع توان بخشي بيماران مزمن اعصاب و روان نوشهر نيز در اين مراسم گفت: در تمام جوامع دنيا و پيشرفته همواره سعي و تلاش بر اين است تا در طول شبانه روز آرامش در زندگي انسان‌ها برقرار و پايدار بماند.

محمدرضا قريب افزود: در كشورهايي مانند فنلاند و نروژ بيماران اعصاب و روان داراي پزشك و پرستار اختصاصي هستند كه به منزل بيمار به ويژه بيماران اعصاب و روان شناخته شده كه نياز به مراقبت بيشتري دارند مي‌روند و آنها را تحت مراقبت و درمان قرار مي‌دهند.

 وي افزود: مركز توانبخشي بيماران مزمن اعصاب و روان نوشهر نيز قدم‌هايي را در همين راستا برداشته است و به همراه پرسنل اين مركز به منازل بيماران رفته و در آنجا آنها را به‌طور رايگان ويزيت مي‌‌كنند.

 وي ادامه داد: 70 درصد بيماران اعصاب و روان در درمانگاه‌ها، بيماراني هستند كه اطلاعي از شدت و نوع بيماري ندارند و همچنين داروهاي خود را كامل استفاده نمي‌كنند چراكه بر اين باورند كه داروها اعتياد آور بوده در حالي كه اين گونه نيست و اگر داروها با نظر پزشك استفاده شود نه تنها اعتيادآور نيست بلكه درمان را كامل مي‌كنند.

قريب بيان داشت: نگاه منفي به بيماران اعصاب و روان موجب آن مي‌شود كه بسياري از مردم از مراجعه به روان پزشك امتناع مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار ما الهام خرمي-كارشناس ارشد روان شناسي باليني و مسئول فني مركز جامع توان بخشي بيماران مزمن اعصاب و روان نوشهر- هم گفت:كاركردهاي اجتماعي و پديده‌هاي طبيعي مانند سيل و زلزله ممكن است موجب بروز مشكلاتي در زمينه روح و روان انسان شود و زندگي طبيعي وي را دچار اختلال كند.

وي بيان داشت: در بين كساني كه از مشكلات اعصاب و روان رنج مي‌برند استعدادهاي بسيار خوبي ديده مي‌شود كه اگر اين عزيزان مورد توجه و كمك قرار گيرند مي‌توانند افراد به مراتب مفيدتري براي جامعه گردند.

گفتني است فرماندار نوشهر و اعضاي شوراي اين شهر نيز به اين مراسم دعوت شده بودند که حضور نيافتند.

اما ملايي کندلوسي-خبرنگار مازندنومه در نوشهر- رنج نامه دختري يتيم را که در مركز توان بخشي بيماران اعصاب و روان نوشهر روزگار مي گذراند براي ما ارسال کرده است.اين رنج نامه كه از سوي دختري يتيم نوشته و خوانده شد موجب تاثر و ناراحتي حاضران در مراسم شد.

خبرنگار ما اميدوار است با خواندن اين متن هم وطنان عزيز و نوع دوست بتوانند قدمي براي اين گونه افراد بردارند.

 در متن دست نوشته يا به عبارتي رنج نامه زندگي دختر يتيم نوشهري اين گونه آمده است: " با سلام، من الف – حسيني حدود دو ماه در اين مركز (مركز توان بخشي بيماران اعصاب و روان نوشهر ) مشغول به آموزش هستم.در اين مدت از بسيار جهت روحي و رواني آرام مي باشم.من همراه خواهرم هاجر با هم زندگي مي كنم.پدر و مادر نداريم.مخارج ما از طريق تور بافي و گلدوزي مي گذرد.با توجه به نداشتن امكانات ، حتي پول ماشين ، ولي چون علاقه مند هستم ناچارا با بسياري از مشكلات براي آموزش مي آيم.امكانات دارد و خورد و خوراك نداريم.كافي نيست وپولش را نداريم. من و همه بچه ها از اين آرش كيا و خانم خرمي و حتي آقاي دكتر راضي هستيم چون روحيه ما در اين مركز خيلي خوب است " .



    ©2013 APG.ir