تعداد بازدید: 3529

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 2 آبان 1389-17:41

به ياد ابومحمود خجندی

گزارش نورعلي نورزاد-استاد دانشگاه خجند تاجیکستان-از همايش ابومحمود خجندي که در آن سه پژوهشگر مازندراني سخنراني کردند.


مازندنومه:گزارش زير را استاد نورزاد از تاجيکستان براي پخش در مازندنومه ارسال کرده است.به دليل زيبايي خاص زبان تاجيکي،گزارش زير عينا" و بدون تغيير و تنظيم دوباره از نظرتان مي گذرد.از نورعلي نورزاد عزيز سپاسگزاريم.

----------------

درود به دوستان عزیز از مازندنامه! با اظهار تمنّای خوشی های روزگار شما یک گزارشی را از همایش بین المللی خجند برایتان ارسال می کنم که درآن سه نفر از پژوهشگران مازندرانی شرکت و سخنرانی نمودند. با عرض ارادت نورعلی نورزاد،استاد دانشگاه خجند تاجیکستان.

ابومحمود خجندی -ریاضی دان و منجم قرن چهار هجری- پژوهشگران مازندرانی را به خجند آورد. در دانشگاه دولتی خجند تاجیکستان همایش بین‌المللی «مقام ابومحمود خجندی در رشد علمهای دقیق» با شرکت عالمان و پژوهشگران کشورهای هالند و اوکرآین، ایران و ازبکستان و دانشگاه و پژوهشگاههای شهرهای دوشنبه، خجند و قُرغانتیپّه تاجیکستان برگزار گردید.

رئیس همین دانشگاه، پروفسور نظام‌الدّین زاهداف کار جلسة افتتاحی همایش را آغاز بخشیده، یکایک مهمانان را به شهر خجند و دانشگاه دولتی خجند خیرمقدم گفت و افزود که این همایش در پرتو فرمان رئیس جمهوری تاجیکستان، امام علی رحمان به مناسبت سال معارف و فرهنگ تکنیکی اعلان شدن سال 2010 دایر می‌شود و استقبال صمیمانة برگزاری همایش در داخل و خارج کشور باعث فراهم آمدن محقّقان ناموری در زادگاه حکیم خجندی گردید.

 فائم مقام آستاندار سغد، پروفسور وهّاب نبی‌اف پیام تبریکاتی آستاندار را به حاضرین رسانیده، دایر شدن این کنفرانس را فال ارزیابی نمود و اظهار امید کرد که در جریان برگزاری آن صحیفه‌های تازه‌ای از کارنامه‌های علمی ابومحمود خجندی و دیگر دانشمند علوم ریاضی و نجوم در شرق خواهیم گردید.

همزمان، در جلسة افتتاحی همایش محقّقان نامور ابومحمود خجندی و پژوهشگران علوم دقیق دی گرف از هولند، محمّد باقری از جمهوری اسلامی ایران، ادوارد پیتراف از اکراینه، خرسند ابادیناو از آکادمی علمهای تاجیکستان، خورشید عبدالله‌زاده از دانشگاه دولتی خجند سخنرانی علمی نمودند.

سپس همایش کار خود را در بخشهای «جایگاه و مقام ابومحمود خجندی در گسترش علوم ریاضیات و نجوم»، «علوم زبان، ادبیات و فلسفه در زمان ابومهمود خجندی»، «رشد علمهای دقیق در تاجیکستان معاصر» دو روز ادامه‌ بخشید.

با قبول اعلامیه همایش کار دو روزه آن به پایان رسید و در ضمن قبول آن اظهار شد، که یک مرکز مشترَک علمی با حضور کشورهای شرکت‌کنندة همایش در مورد تهیه، تحقیق و آموزش میراث ابومحمود خجندی و دیگر دانشمندان شرق تأسیس داده شده، از این راه روابط علمی بیشتر تقویت داده شود.

یادآور باید شد که در این همایش سه نفر از پژوهشگران مازندرانی علی رمضانی پاجی ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، علی اکبر قاسمی گل افشانی ،مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی سوداکوه و نبی قاسمی خطیر رئس پژوهشگاه آموزش و پرورش آستان مازندران شرکت و سخنرانی نمودند.


  • ف الف شلدره ايپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 4 آبان 1389-0:0

    با سلام
    يك جهان سپاس از همه ي دلبندان ايران و مازندران كه به فرهنگ و زبان شكرين فارسي مي انديشند.براي اين دوستانم
    آرزوي بوفيق دارم.

    • دوشنبه 3 آبان 1389-0:0

      از مازندنومه که خبرهاي مازندرانیها را در کشورهاي ديگر هم بازتاب می دهد ممنونیم.از استاد نورزاد،استاد دانشگاه خجند هم سپاس مندیم.قبلا" هم گزارشهای استاد نورزاد گرامي را در مازندنومه خوانده بودم.دست مریزاد.

      • دوشنبه 3 آبان 1389-0:0

        با ارزوي موفقيت براي تمامي مازندرانيها علي الخصوص پژوهشگر توانادكتررمضاني

        • دوشنبه 3 آبان 1389-0:0

          با سپاس ار اين استاد خجندي.شيريني لهجه تاجيكان با اين گزارش نمايانتر است.


          ©2013 APG.ir