تعداد بازدید: 2728

توصیه به دیگران 7

يکشنبه 9 آبان 1389-21:50

فاجعه در کمین است

باغ گیاه شناسی نوشهر به عنوان مهم ترین ذخیره گاه ژنتیکی گیاهان و درختان نادر جهان،روز شنبه قربانی بی مسئولیتی عده ای به اصطلاح مسئول شد-گرچه تلاش مسئولان با فرهنگ و آبادگر بنادر و کشتیرانی استان قانونی به نتیجه ای نرسید،راه نهایی اما باقی بود؛ضرب و شتم پرسنل و محققان این مرکز و تخریب بدون مجوز!(گزارشي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


باغ گیاه شناسی نوشهر به عنوان دومین باغ اکولوژی کشور و مهم ترین ذخیره گاه ژنتیکی گیاهان و درختان نادر جهان و مرکز تحقیقات گیاه شناسی،صبح روز شنبه قربانی بی مسئولیتی عده ای به اصطلاح مسئول شد.گزارش خبري خبرنگار مازندنومه را درباره اين حادثه بخوانيد.

*يک اقدام نابخردانه!

 دکتر امینی -رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران- طی تماس تلفنی با مازند نومه ضمن اظهار تاسف از چنین اقدام نابخردانه ای گفت: این باغ تحقیقاتی 35 هکتاری با قدمتی 70 ساله در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در آن بیش از 350 گونه گیاهی نادر جهان و 50 هزار گونه خشک گیاهی که از سراسر دنیا با تحمل هزینه های سنگین و مشقات فراوان جمع آوری و نگهداری می شود.

 وی افزود: این باغ مهمترین پشتوانه تمام دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی کشور است و تمامی دانشجویان این رشته ها در طول تحصیل حداقل یک بار از این مرکز بی نظیر تحقیقاتی و پژوهشی دیدن کرده اند.

 امینی تصریح کرد: به یقین آموزش های کشاورزی و منابع طبیعی وابسته به این ایستگاه بی نظیر تحقیقاتی است و تا کنون چندین گونه جدید گیاهی برای نخستین بار در جهان توسط محققین این باغ کشف و به دنیا معرفی شده است و در واقع تاریخ گیاه شناسی کشور محسوب می شود.

*زحمات چندین ساله محققان زیر چرخهای سنگین لودرها

صبح روز شنبه 3 هکتار از این ذخیره گاه ژنتیک گیاهی با لودرهای اداره کل بنادر و کشتیرانی نوشهر به بهانه احداث جاده و اتصال به کمربندی نوشهر و تسهیل در تردد کامیونهای این بندر تخریب و به کلی نابود شد.

 در این اقدام نسنجیده که بدون اخذ مجوز و به صورت غیر قانونی صورت گرفت گونه های نادری همانندسروگریان،سروشیرازی،توسکا،افرا،سپیدار،راش،تاکسدیوم،صنوبر،اکالیپتوس و سوزنی برگها کاملا از بین رفتند و خسارات جبران ناپذیری به این باغ تحقیقاتی وارد آمد.

*زهی خیال باطل!

 گفته می شود احداث جاده دسترسی به کمربندی نوشهر از سال ها پیش در دستور کار مسئولان اداره کل بنادر و کشتیرانی نوشهر قرار داشت اما با مخالفت های سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی کشور،موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی مازندران و حتی سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی مواجه و نهایتا از دستور کار خارج شد.

البته آنها از پای ننشستند و مصرانه بر خواسته نابجای خود اصرار ورزیدند! ظاهرا مسئولان ذی ربط این باغ را به دلیل داشتن درختان قدیمی و کهن، نمونه ای از جنگل های بی شمار شمال محسوب کردند که اگر از بین رفته و جاده های بتنی و سیمانی و اسکله و بندر ایجاد شود نه تنها آب از آب تکان نمی خورد، در راستای آبادانی استان گام مثبتی برداشته می شود!

 گرچه تلاش مسئولان با فرهنگ و آبادگر بنادر و کشتیرانی استان قانونی به نتیجه ای نرسید،راه نهایی اما باقی بود؛ضرب و شتم پرسنل و محققان این مرکز و تخریب بدون مجوز و با زور بازو!البته بازوان پر زور لودرها!

*فاجعه در کمین است

به گفته دکترامینی-رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران- به مسئولان اداره کل بنادر و کشتیرانی نوشهر گزینه های دیگری برای احداث جاده پیشنهاد شد اما انگار تخریب این باغ بهترین گزینه آنهابود و دل کندن از آن مشکل!

 فاجعه آمیز تر این است که قصد تخریب 8 هکتار از این مرکز تحقیقاتی را دارند وعلی رغم اینکه فعلا با حکم دادستانی عملیات تخریب متوقف شده لیکن متصرفان اطراف اراضی تخریب شده را حصار کشیده اند و گارد حفاظتی اجازه ورود محققان این ایستگاه را به درون محوطه نمی دهند!

واقعا نمی دانیم مسئولان بنادر و کشتیرانی نوشهر چه اندیشیده اند که این چنین میراث چندین ساله محققان را به باد فنا داده اند؟!

آنها حتی اشک فرشتگان را هم در آورده اند و با قطع درختان و گیاهان،بال چندین هزار فرشته را شکسته اند! در صورتی که با اندکی تفکر و تامل و به دور از راحت طلبی و ساده انگاری و بدون وارد کردن خسارات می توان به توسعه پایدار و همه جانبه رسید،اما دریغ ازتدبیری عاقلانه و دور اندیشی متفکرانه!

جنگلی بودیم ریشه در ریشه همه پیوند ،شاخه در شاخه همه آغوش ،وینک انبوه درختانی تنهاییم ... !! 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 12 آبان 1389-0:0

    این واقعیت داره؟
    چه احمقانه! هرجایی دیگه از دنیا بود کمیسیون ویژه تشکیل میدادند، مردم تظاهرات میکردند،صدا و سیما و مطبوعات قلقله به پا میکردند ولی مثل اینکه جاپای کسانی که این کار رو کردند خیلی سفته!

    • سه شنبه 11 آبان 1389-0:0

      آقای ابراهیمی عزیز طاهایی گرانقدر
      و فرماندار بی کفایت نوشهر بخواند
      ......................
      پیامبر بزرگوار اسلام : " شکستن شاخه ی درخت همان قدر گناه دارد که شکستن بال فرشتگان و ملائک عالم " در اهمیت درختکاری همین بس که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنان که به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد».6 و در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «هیچ کسی نیست که درختی بنشاند، مگر این که خداوند به اندازه میوه‌ای که آن درخت می‌دهد، برایش اجر بنویسد».7 و یا «هر که درختی بنشاند و در راه نگهداری و رسیدگی به آن صبر کند تا میوه دهد، در برابر هر میوه‌ای که از آن بخورند، یک صدقه نزد خدا برایش منظور می‌شود».8 امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: «پرهیز از قطع کردن درختان سرسبز، بر طول عمر انسان می‌افزاید».9 امام باقر(ع) فرمود که پدرم می‌فرمود: «بهترینِ کارها کشاورزی است؛ آن را می‌کاری و نیکوکار و بدکار از آن می‌خورند. نیکوکار می‌خورد و برایت از خدا آمرزش می‌طلبد و بدکار می‌خورد و آنچه خورده، او را لعن و نفرین می‌کند و چرندگان و پرندگان نیز از آن، بهره‌مند می‌شوند».10 امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «در میان کارها، هیچ کاری نزد خدا محبوب‌تر از کشاورزی نیست و خداوند، هیچ پیامبری را برنینگیخت، مگر آن که کشاورز یا چوپان بود، بجز ادریس که خیاط بود».11 و باز می‌فرماید: «درختان میوه را قطع نکنید که خداوند بر سر شما عذاب سختی فرو می‌ریزد».12 پیامبر خدا(ص)، حتّی در زمان جنگ نیز از صدمه زدن به درختان منع و به سپاهیان خود سفارش می‌کرده‌اند: «درختان را آتش مزنید، آنها را با آب از میان نبرید و درختان میوه‌دار را قطع نکنید و مزرعه‌ها را نسوزانید»

      • سه شنبه 11 آبان 1389-0:0

        فاطمی چه از ارزش طبیعت و گل و گیاه می داند وی در حسرت رسیدن به صندلی های بهارستان فرماندار نوشهر را تبدیل به ستاد انتخاباتی کرد.

        • دوشنبه 10 آبان 1389-0:0

          فرماندار نوشهر که دستور تخریب داده همراه فرماندار تنکابن در فکر جدا کردن غرب مازندران هست و وقت ندارد روی تصمیماتش فکر کند.اسم فاطمی برای همیشه در تاریخ به عنوان نابودکننده طبیعت ثبت شد.

          • دوشنبه 10 آبان 1389-0:0

            از خانم خبرنگار سایت شما ممنونم که حساسیت به خرج دادند.والله داریم اشتباه می کنیم.هر بلایی که سر طبیعت بیاوریم چند برابر عقوبت سر ما خواهد امد.همین خشکسالی ها،همین سرمای شدید...الان نه بهارمان معلومه نه تابستانمان نه فصل های دیگه.همه چیز قاطی شده.بخاطر همین طبیعت سوزی هامان

            • دوشنبه 10 آبان 1389-0:0

              گزارش تکان دهنده و جالبی بود.هر کجای دنیا این اتفاق می افتاد با عاملان آن برخورد می کردند.اما در اینجا...!


              ©2013 APG.ir