تعداد بازدید: 3106

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 13 آبان 1389-10:12

يک روز گرم

همه آمده بودند تا صحبت کسی که ادبیات احمدی نژاد رئیس جمهور را در مازندران تئوریزه می کند،گوش کنند-ابراهيمي چیزهایی گفت که آنها را فیش برداری نکرده بود و البته گاهگاهي فيش هايي را نشان حضار می داد که یادآور آب و برق هدفمند کردن یارانه ها است.(روايت ايرج نياز آذري-روزنامه نگار- از مراسم سخنراني معاون سياسي و امنيتي استاندار در دانشگاه مازندران)


 مناسبت های سیاسی بهانه ای می شود تا سیاسیون و مقامات سیاسی به دانشگاه ها بیایند و تریبون در دست بگیرند.

 بر همین اساس 13 آبان که خالقان آن هم اکنون شرایط خوبی ندارند زمینه ای شد تا معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران پیام های خود را برای مخاطبان درون استانی و پایتخت نشینان بفرستد.

 مدیریت دانشگاه مازندران برای هادی ابراهیمی خوش سخن « واکاوی جریان فتنه از دوران اصلاحات تاکنون» را به عنوان سخنرانی ترتیب داد تا وی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برای متخصصان علوم سیاسی در آن سوی دانشکده پیام های معناداری بفرستد و البته دستورهایی هم به سایر دانشگاهیان ارسال نماید.

 اما حضور معاون سیاسی استاندار در محافل دانشگاهی همواره حاشیه هایی دارد که سفر سایر مدیران ندارد.

ابراهیمی صریح و شفاف مواضع خود را بیان می کند و ابایی هم ندارد در مراسمی که او حضور دارد نقدی هم به دولت شود چرا که به نظر می رسد مشاوران آقای ابراهیمی اثرات روانی تخلیه احساسات سیاسی دانشجویان را به او یادآور شدند.

دانشکده علوم انسانی اما جایی است که نحله های مختلف فکری عرصه را برای انتخاب سیاسی دانشجویان سخت کردند،از بسیج دانشجویی منتقد تا انجمن اسلامی دانشجویان ودانشجویان دگر اندیش و انجمن اسلامی بسیجیان!

همه آمده بودند تا صحبت کسی که ادبیات احمدی نژاد رئیس جمهور را در مازندران تئوریزه می کند گوش کنند.

 نشست دوازدهم آبان را مدیریت دانشگاه با لوگوی روابط عمومی ترتیب داده بود، کاری که وظیفه ذاتی تشکل های دانشجویی است و مدیریت باید ناظر آنها باشد.

ردیف جلویی صندلی سالن را معاونان دانشگاه و چند مقام سیاسی پر کرده بودند. پس از خیر مقدم رئیس دانشگاه، هادی ابراهیمی رشته کلام را در دست گرفت و ابتدا از ابراز محبت رئیس جدید دانشگاه مازندران تشکر نمود و سایر روسای دانشگاه های استان را به تشکیل چنین جلساتی که دکتر احمد پور شروع کننده آن است تشویق کرد.

ابراهیمی مثل آقای رئیس جمهور به یادداشت ها اعتقادی ندارد و چیزهایی گفت که آنها را فیش برداری نکرده بود و البته گاهگاهي فيش هايي را نشان حضار می داد که یادآور آب و برق هدفمند کردن یارانه ها است و ما باید مثل مرد هزار چهره ی شب های نوروزی «فیش آب را جدا و برق را جدا پرداخت کنیم».

 معاون مهربان استاندار مازندران اگرچه با ادبیات عمیق علمی سخن نمی گوید اما این هنر را دارد که که پیام هایش را خوب منعکس نماید، بر اصلاح طلبان بتازد، از احمدی نژاد بگوید و کد هایی هم به طیف منتقد اصولگرا بدهد.

 همانگونه که تصور می شد پس از سخنان هیجانی و انقلابی دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه آزاد دانشجویان که دل پری از فضای بسته دانشگاه داشتند لب به سخن گشودند و هریک مطلبی را بيان کردند از نبود آزادی بیان، از دانشجویان زندانی، از فضای بسته دانشگاه...

 آنها حتی به دوربین های حفاظتی دانشکده(که بقال سر خیابون ما هم عطاری خود را مانیتورینگ کرده) گله داشتند .

نواختن ابراهیمی در دستگاه های مختلف چون همایون، سه گاه ، ماهور و ... دانشجویان را برآن داشت تا دل به دریا بزنند و آنها نیز ضرباهنگی متقارن با معاون استاندار بنوازند؛نواختنی که به تک و پا تک های محترمانه دانشجویان موافق و مخالف انجامید.

 ابراهیمی به دانشجویان منتقد و معترض همواره امیدواری می داد که فضا برای انتقاد و تضارب آرا فراهم است و آنان نباید نگران باشند، این هنگامی بود که دانشجویی که خود را نماینده بسیج دانشجویی معرفی کرد می گفت در طرح صریح انتقادات از حراست و ریاست دانشگاه نمی ترسد.

 در ادامه این گفت و شنود ها آقای ابراهیمی که روزگاری با دوربین های واحد خبر صدا و سیمای مرکز مازندران به شکار اصلاح طلبان می رفت حالی به دانشجویان داد تا طیف های مختلف دانشجویی ناگفته های خود را بگویند.

 به همان اندازه که ابراهیمی نترس و مديري ساختارشکن است، حرف های تند وساختارشکنانه دانشجویان لرزه بر تن مقامات رسمی کرده بود.

برخي از دانشجويان در اين فکر بودند که به زودی براي شان پرونده جدید انضباطی گشوده خواهد شد.

 ابراهیمی میوه خود را از این نشست چید، ولی بر سر دانشجویان منتقد چه خواهد آمد خدا می داند؟! البته این همان اختلاف دیدگاهی است که نگارنده با همکاران خود دارد چرا که معتقدم هرچه فضا برای دانشجویان بازتر باشد اراده رهبری انقلاب مبنی بر جذب حداکثری بهتر فراهم می شود.

 باید دانشجویان را باور داشت، حرف آنان را شنيد و آنها را درک کرد، ولو اینکه حرف های تندی هم بزنند.

 در فواصل صحبت های دانشجویان ابراهیمی هم دیدگاه های خود را مطرح می کرد و او هم به صف منتقدان فضای بسته دانشگاهی پیوست و البته برگزاری این جلسه را نمونه فضای آزاد خواند.

 روزنامه نگار طرفدار احمدی نژاد که آرزوها و برنامه ها بزرگی در سر دارد در این بین از هدفمند سازی یارانه ها ، توهم توطئه ، جنگ نرم، جنبش نرم افزاری ، فنته سال 88، توطئه غرب و اقتدار احمدی نژاد سخنان تلگرافی گفت اما طعنه سیاسی هم به هاشمی زد.

او در مقام نقد هاشمی گفت که در دوران ریاستش در پاستور با منتقدانش مثل روزنامه صبح برخورد کرد ولی آقای آبراهیمی نگفت چرا هم قطارانش همان ایام در نماز جمعه تهران شعار می داند مخالف هاشمی مخالف رهبری است و ...

 ابراهیمی اما در ادامه حرف های ديگري هم زد،او به همتای دوران اصلاحاتش در دانشکده علوم سیاسی هشدار داد نقش اپوزسیون را بازی نکند و به مدیران دانشگاه تلویحاً گفت حواس تان باشد که دوران مدیریت احمدی نژاد است.

این بخش از سخنان ابراهیمی با سکوت معنادار شاگردان دکتر علی کریمی مله همراه بود، شاگردانی که او را بسیار دوست می دارند. همان شاگردانی که از کریمی مله پرسیدند با همه شرایط به وجودآمده فعلی آیا حاضری همانند عملیات والفجر هشت غواص باشی؟و او پاسخ داد: آری. البته کریمی «امنیت پژوه» درست می گوید.

به هرشکل پس از مدت ها سردی و خمودی در فضای سیاسی دانشگاه های استان بار دیگر داشگاه مازندران پیش تاز شد و تلنگری به فعالان سیاسی زد، دانشگاهی که اخبار سیاسی اش در جستجو گر های اینترنتی خبرساز است و بدون تردید شبکه های ماهواره ای و سایت های فیلتر شده به دنبال خبرگیری از آن هستند.

در اندیشه ی گزارش این نشست برای سایت های استان بودم که در میز ناهار دانشگاه هم صحبت با یکی از استادان متعهد و ارزشی شدم و او نیز معتقد بود باید فضای سیاسی دانشگاه طوری مدیریت شود که دانشجویان مباحث خود را به صورت علمی و تخصصی، به دور از جنجال های سیاسی مطرح کنند و این همان اندیشه مقام معظم رهبری در ایجاد کرسی های آزاد اندیشی است.

 امیدوارم روایت نگارنده از مراسم روز 12 آبان دل نازک مقامات سیاسی و دانشگاهی را نرنجاند و آنها برای تلطیف فضای سیاسی و رسانه ای چون آقای ابراهیمی پیشگام شوند تا تضارب آرا و تعاطی اندیشه به معنای واقعی در دانشگاه استحکام یابد.

در چنین فضایی است که برخی دانشویان منحرف سیاسی و اعتقادی حذف می شوند و آداب مناظره و مباحثه را به خوبی یاد می گیرند.


  • دوشنبه 17 آبان 1389-0:0

    دست مریزاد به نیرو های جوان وارزشی مازندران احمدی نژاد در انتخاب این مدیر سیاسی بی گدار به آب نزد اگر یک باسواد ومنطقی در بین دیگر مدیرانش پیدا می شود همان ابراهیمی است به شرطی که مانند... برخی از مدیران قدرتش را در همه مواضع حفظ کند وتحت تاثیر دیگر فضا ها قرار نگیرد. سخن گفتن در بین دانشجویان وروشنفکران هنر است همانگونه احمدی نژاد در تمامی محافل سیاسی خارج از کشور نام ایران را پر افتخار بر زبان جاری می کند واز تربیون های کشورهای غیر اسلامی
    انتظار منجی را بازگومی کند القاء کننده شهامتی است که این روزها ابراهیمی با الگو گیری در حال تاختن است.
    نگارنده محترم، اگر دانشجویی با نظر موافق ویا مخالف سخنی به میان اورد همان مباحث تخصصی است نه ساختار شکنی بنا به تاکید رهبر اندیشه ازاد باید در دانشگاه ها رونق یابد واگر غیر از این باشد مجامع علمی خمود وغیرپویا خواهد بود.

    • يکشنبه 16 آبان 1389-0:0

      چقدر زیبا و روان وصادقانه است این قلم . دست مریزاد!

      • شنبه 15 آبان 1389-0:0

        اگه یه پستی به نگارنده میرسید و سرش بی کلاه نمی موند اینقدر خبر نگاربودن این بنده خدارو یادآور نمیشد.

        • پنجشنبه 13 آبان 1389-0:0

          بنده هم که شاگرد دکتر کریمی نبودم ایشان را دوست دارم چه برسد به دانشجویانشان

          • يك فعال سياسيپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 13 آبان 1389-0:0

            عجب قلمي دارد اين نياز اذري انتقادي ارام خداوند حفظش كند البته اگه ابراهيمي كمي توجه به انتصابات بكند كه از نيروهاي جوان وتوانمند چون خودش استفاده كند خيلي از مشكلات حل ميشود مديراني هستن كه بيشاز پنج سال سابقه دارند وواقعا ديگه كارايي سابق را ندارند بايد تكاني به استان بدهند


            ©2013 APG.ir