تعداد بازدید: 4294

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 19 آبان 1389-23:26

کشاورز:به دنبال سواد هنری هستیم

مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:جرقه المپیاد هنری در مازندران زده شد-در صورت آمادگی استان ، وزارت ارشاد این آمادگی را دارد تا نسبت به تاسیس مراکز دخترانه و پسرانه هنرستان هنرهای زیبا در مازندران اقدام کند-دوره های مراکز مد و لباس برگزار می شود.


  مدیر کل دفتر آموزش وتوسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همه ظرفیت ها و توانمندی ها متاسفانه سهم هنر و فرهنگ مازندران در سطح ملی مشخص نشده است.

 به گزارش خبرنگار مازندنومه، عیسی کشاورز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره آموزشی پژوهشی منطقه ای "کاتی" افزود: سهم هنر مازندران باید در نگاه ملی و افقی فراتر از نگاه جهانی بروز پیدا کند.

 وی با بیان اینکه دفتر آموزش وتوسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اجراي طرح هدف مند کردن يارانه ها هیچگونه افزایش شهریه در مراکز تحصیلی تحت پوشش ندارد،یادآور شد: مراکز استان ها این مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند تا تخلفي صورت نگیرد.

 کشاورز تصریح کرد: در سال 90 در جلسه شورای عالی نظارت بر آموزشگاه ها تعرفه ای که حقوق دوجانبه مراکز و مصرف کننده را معین کند ، اعلام می کنیم.

 وی با اشاره به اینکه به برکت جشنواره کاتی ، المپیاد هنر از سال آینده در کشور برگزار می شود، اظهار داشت: جرقه المپیاد هنری در مازندران زده شد و پیشتازی مازندران در این عرصه حائز اهمیت است.

کشاورز با بیان اینکه وزارت ارشاد 39 هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور دارد،گفت: مازندران با همه ظرفیت ها و توانایی ها فاقد هنرستان هنرهای زیباست و در صورت آمادگی استان ، وزارتخانه هم این آمادگی را دارد تا نسبت به تاسیس مراکز دخترانه و پسرانه هنرستان هنرهای زیبا در مازندران اقدام کند.

بر اساس اين گزارش،وی خاطرنشان کرد: دفتر آموزش وتوسعه فعالیت های هنری با جدیت به دنبال تدوین و ایجاد رشته های جدید هنری است تا در رشته های مهارتی آنها را نهادینه کند.

مدیرکل آموزش وتوسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: مراکز استان ها ، هنرهای سنتی ، بومی و هنرهایی که سرفصلی برای آنها نوشته نشده را احصا و احیا کنند و برای دفتر آموزش وتوسعه فعالیت های هنری ارسال کنند تا این رشته ها را در مراکز مهارتی احیا کنیم و قطعا مازندران دارای رشته های خوبی در این حوزه است.

 وی با اشاره به اینکه دوهزار گونه فرهنگی در 11 سال گذشته در دنیا نابود شده، افزود: برای احیا و زنده نگه داشتن خرده فرهنگ ها در جریان جهانی سازی ، پرداختن به هنرهای سنتی و بومی از طریق تربیت هنرمندان مقدور خواهد بود و وزارت ارشاد آمادگی خود را در این زمینه اعلام می کند تا هر تعداد رشته که بیم فراموشی آن می رود ، هنرمندان این رشته ها به ما معرفی شوند تا مجوز احیای این رشته ها را صادر کنیم.

 کشاورز با بیان اینکه دوره های مراکز مد و لباس به زودی برگزار می شود،گفت: تاکنون در حوزه آموزشی به این رشته ها توجه نشده و قطعا در این حوزه به لباس بومی و هویت های بومی توجه داریم.

وی یادآور شد: ظرفیت مازندران در این رشته ها بی نظیر بوده و جزء استان های تراز اول کشور است.

 کشاورز خاطرنشان کرد: هیچ وزارتخانه ای به گستردگی وزارت ارشاد به آموزش هنر و دوره های مهارتی نپرداخته و حدود 50 درصد از رشته های کارو دانش و فرهنگ و هنر را احیا می کند و حتی آموزش و پرورش هم در برخی رشته ها کارگاه یا مدرسه ای ندارد.

 مدیرکل دفتر آموزش وتوسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مراکز مهارتی که برای فعالیت مجوزهای یک ساله دریافت می کردند از این پس برای کاهش حجم کاری دریافت مجوز ، برای مراکز برتر مجوزهای سه تا پنج ساله صادر می شود تا با امنیت و آسایش خاطر بیشتری برنامه های دراز مدت را دنبال کنند.

 وی رویکرد جدی دفتر آموزش را توجه به کارآفرینی فرهنگی و هنری عنوان کرد و اظهار داشت : دارای چرخه کارآفرینی قدرتمندی هستیم و به دلیل سهم کارآفرینی فرهنگی و هنری در اشتغال رویکرد ویژه ای به این حوزه داریم.

 کشاورز با اشاره به اینکه هنر و فرهنگ با تولید ناخالص رضایت در جوامع سنجیده می شود،گفت: الزاما کشوری که درآمد ملی زیاد دارد با میزان رضایت آن برابری نمی کند.

 وی با بیان اینکه به دنبال سواد هنری هستیم،خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه هنر این اندیشه قالب شده که اثر هرچه نامفهوم تر باشد هنری تر است که این به دلیل پایین بودن سطح سواد هنری در جامعه است.

کشاورز افزود: سواد هنری داشتن نگاه نقاد و خلاقانه به و تولید و مصرف اثر فرهنگی است.

 وی نقش و جایگاه هنر در تربیت را بی بدیل دانست و یادآورشد: داشتن تفکر انعکاسی به عنوان مخاطب مولف ، امری است که باید در نظام تعلیم و تربیت اتفاق افتد.

کشاورز خاطرنشان کرد: آموزش وتوسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آموزش هنر به عنوان محوری ترین عامل سواد هنری توجه ویژه دارد. 

عيسي کشاورز اظهارتش را با اين شعر به پايان رساند که: که مازندران شهر ما یاد باد / همیشه بر و بومش آباد باد

گفتني است عيسي کشاورز متولد 1349 نوشهر و دانشجوي دکتراي مديريت فرهنگي است.

هم چنين ‌مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري با اصحاب رسانه از راهيابي بدون تشريفات اثر برگزيده جشنواره كاتي به جشنواره بين المللي تجسمي فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مازندنومه عيسي كشاورز گفت:‌به بركت برگزاري نخستين جشنواره آموزشي پژوهشي كاتي ، المپياد هنر در كشور برگزار مي شود.

 وي با اشاره به اينكه كليه آثار راه يافته به جشنواره به صورت كتاب و نرم افزار منتشر خواهد شد، اظهار داشت :‌ اثر برگزيده جشنواره كاتي بدون تشريفات به جشنواره بين المللي تجسمي فجر راه خواهد يافت.

كشاورز با بيان اينكه اين داوري مورد تاييد نظر وزارتخانه قرار گرفت،تصريح كرد:‌مطمئن بودم مازندران با ظرفيت هاي بي بديل اقليمي و طبيعي به لحاظ زيست بوم فرهنگي و هنري مي تواند در اين فرصت اندك هم جشنواره را به خوبي مديريت كند.

 وي با اشاره به اينكه جشنواره كاتي با ايده مازندران شكل گرفت افزود:‌ اين جشنواره مورد استقبال وزارت ارشاد قرار گرفت و دفتر آموزش و توسعه هم به شكل گيري اين ايده كمك كرد. ‌

مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد:‌پس از حدود 10 سال از راه اندازي مراكز مهارت آموزي نياز بود كه چنين جشنواره اي براي آسيب شناسي ، بررسي و استعداد سنجي برگزار شود.

 وي افزود:‌مازندران با ظرفيت هايي كه داشت استقبال خوبي از جشنواره كرد و داوري آثار ساير استان ها را هم پذيرفت تا جشنواره به صورت منطقه اي شكل گيرد.

در اين مصاحبه مطبوعاتي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز گفت:‌اگر بخواهيم جامعه را به مرز استقلاب برسانيم بايد روي پاي خود بايستيم و نمي توان به دروازه بيگانه نگاه كرد و حرف از استقلال زد.

حجت الاسلام عباسعلي ابراهيمي يادآور شد:‌اگر دانش با كار همسو شود تاثير بسزايي دارد و اين مسئله بايد فرهنگ سازي شود.

به گزارش خبرنگار ما وي از برگزاري فراخوان مطبوعاتي در حوزه هاي تحريم ، هدفمندي يارانه ، همت مضاعف و كار مضاعف و ساير موضوعات خبر داد و اظهار داشت :‌رسانه ها و نشرياتي كه بيشتر به اين موضوعات بپردازند رصد شده و در نهايت اثر برگزيده انتخاب مي شود.

 ابراهيمي از اختصاص پنج هزار متر زمين براي احداث مجتمع فرهنگي هنري ارشاد رامسر هم خبر داد.


  • شنبه 22 آبان 1389-0:0

    از حمایت بیدیغ شما از جشنواره کاتی معلوم شد چقدر مازندران را دوست دارید امیدواریم رشته های مغفول هنری را احیا کنید

    • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 20 آبان 1389-0:0

      دکتر جان سلام

      اول آنکه حضور شما در وزارت خانه مایه افتخار ماست

      ولی مهم تر آنکه نگاه بلند نظرانه شما به فرهنگ و هنر است که باعث خشنودی و غرور ماست

      دمت گرم و پیروز باشید .

      • پنجشنبه 20 آبان 1389-0:0

        آقاِ کشاورز زماني به مازندران آمد که خودش مديرکل آموزش وزارتخانه شده است.او قرار بود مدیرکل ارشادمازندران شود اما نشد و حالا پستی بالاتر گرفته است و همین مازنی ها به او نیاز دارند.خسته نباشید آقای دکتر.

        • عباس زاده پاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 20 آبان 1389-0:0

          امیدواریم با قرار گرفتن یک مازندرانی در ÷ست حساس آموزش وزارت ارشاد مشکلات مراکز آموزشی مهارتی ارشاد تقویت شوند.


          ©2013 APG.ir