تعداد بازدید: 3746

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 آذر 1389-8:34

يک درخشش ديگر

كتاب مقتل منظوم فدايي مازندراني (سوگ‌نامه عاشورا)،تاليف دکتر فريدون اکبري شلدره اي برگزيده هفدهمين دوره جشنواره كتاب سال دانشجويي شد.


 بر اساس خبر رسيده به مازندنومه،اين کتاب را که دکتر فريدون اكبري شلدره-پژوهشگر ساروي و مدير گروه زبان و ادبيات فارسي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي و مؤلف كتاب‌هاي درسي-نوشته، در هفدهمين دوره جشنواره كتاب سال دانشجويي كه در آبان‌ماه سال 89 برگزار شد،در گروه علوم انساني، شاخه زبان و ادبيات برگزيده و قدرداني شد.

براساس اين گزارش، كتاب مقتل،اثر بزرگ‌ترين مرثيه‌سراي روزگار قاجار-ميرزا محمود فدايي مازندراني-است كه براي نخستين بار چاپ شده و داراي طولاني‌ترين تركيب بند عاشورايي با 4200 بيت است.

 اين کتاب طولاني‌ترين قصيده عاشورايي را با 6 بار تجديد مطلع و 314 بيت در خود جاي داده است.

 گفتني است كتاب مذكور تنها اثري از قديم است كه در سطح گسترده به نوحه و سينه زني در قالب‌ها و ترجيعات روي آورده است و زبان شعري اين سراينده، كاملاً تصويري و سرشار از صور خيال عاشورايي است.

از ديگر آثار ارزنده دكتر فريدون اكبري شلدره مي‌توان به تأليف بيش از 25 كتاب و مقاله از جمله كتاب درآمدي بر ادبيات داستاني پس از پيروزي انقلاب اسلامي، طوطيان شيرين گفتار، راويان آثار، تصحيح و تعليقات بر نسخه خطي ديوان فدايي مازندراني، مثنوي آلاله‌ها و ادبيات كودكان و نوجوانان، با گهرهاي فراوان اشاره کرد.


  • يکشنبه 7 آذر 1389-0:0

    در نكو داشت اين اثر گرانبها مسولان فرهنگي مازندران چه كردند ؟؟؟

    • شنبه 6 آذر 1389-0:0

      صفت آقای شلدره یی تنها دانایی نیست ، پاکدلی و داشتن انصاف و مردم دوستی شان بسیار جلب توجه می کند .

      • پنجشنبه 4 آذر 1389-0:0

        فتبارك الله بر استاد اكبري و
        درود بر روح بلند فدايي مازندراني


        ©2013 APG.ir