تعداد بازدید: 2535

توصیه به دیگران 26

پنجشنبه 11 آذر 1389-0:56

20 هزار کلمه

در دو مرحله قبل و حين سفر دو روزه ي کابينه دهم به استان،مازندنومه نزديک به 1560 سطر(بيش از 20 هزار کلمه) خبر،گزارش،گزارش ويژه و يادداشت را روي خروجي خود قرار داد.(گزارش عملکرد پايگاه اينترنتي مازندنومه در جريان سفر سوم هيئت دولت به مازندران)


مقدمه:

اينترنت-مهم ترين دستاورد انقلاب ارتباطات- تاثيري حياتي بر جريان اطلاعات در سراسر جهان گذاشته است.اين فن آوري در کنار ساير ابزارهاي نوين مثل موبايل باعث شده شاخه اي از ژورناليسم به نام روزنامه نگاري سايبر يا روزنامه نگاري اينترنتي در دنيا شکل بگيرد.

چاپ اسير زمان و تيراژ است.روزنامه هم اسير زمان است و بايد به کيوسک برسد،اما در روزنامه نگار الکترونيکي به سبب فرصت آفريني هاي فن آورهاي ارتباطي،زمان هم براي توليد کننده و هم براي مصرف کننده بي پايان است.محتواي روزنامه هاي الکترونيکي هميشه در حال تغيير است؛نه روز مي شناسد ونه شب و نه ساعت و نه ثانيه.

از طرفي نشريات و روزنامه هاي اينترنتي باعث تحقق دو کارکرد اساسي روزنامه نگاري يعني اطلاع رساني و طرح افکار و آراي متفاوت،در کوتاه ترين زمان و با اشکال مختلف شده اند.

در سفر دو روزه رييس جمهوري و وزيران دولت دهم به استان،پايگاه خبري مازندنومه تلاش کرد به کمک انواع تکنيک هاي روزنامه نگاري سايبر و بهره گيري از ابزارهاي"اينترنت" و "موبايل" به پوشش لحظه به لحظه رويدادهاي اين سفر بپردازد.

سعي ما اين بوده که ضمن خروج از روزانه بودن،ساعتي و دقيقه اي عمل کنيم و با انتخاب تيترهاي جذاب،سوتيترهاي مناسب و حاشيه نگاري، گزارش و اخبار سفر را در کوتاه ترين زمان ممکن و چند دقيقه بعد از حادث شدن رويداد خبري در اختيار مخاطب قرار دهيم.

پيش از سفر دولت

مازندنومه تقريبا" از يک هفته مانده به سفر رييس جمهوري اطلاع رساني و پخش گزارش و يادداشت ها را آغاز کرد.

نخستين خبر ما با تيتر"شکوه يک استقبال"، گفت وگوي تلفني با معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندرن درباره زمان و چگونگي سفر سوم هيئت دولت بود.اين خبر چهارم آذر ماه انتشار يافت.پس از آن چند خبر،گزارش مردمي،گزارش ويژه و يادداشت اختصاصي را انتشار داديم که تيتر و سوتيتر آن ها(بر اساس تاريخ پخش،از جديد به قديم)به اين قرار است:

-مردم چه می خواهند؟(گزارش مردمی)
درخواست هاي مردم مازندران از رييس جمهوري:اشتغال،تسهيلات بانکي،انتصاب کارگزاران شايسته،رسيدگي به امور جوانان و زنان،سهام عدالت اقشار فرودست،رسيدگي به اوضاع کشاورزي استان و امکانات رفاهي و ورزشي،(گزارشي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)

-پاسخ گويي تخصصي(خبر)
در جريان سفر سوم رياست جمهوري،کميته امداد نامه هاي مددجويان و خانواده هاي زير پوشش خود را جمع آوري و به تقاضاهاي آن ها رسيدگي مي کند-در دو سفر قبلي به 50 هزار تقاضا مردمي از سوي كميته امــــداد استان پاسخ داده شد.

-از بلده به آقاي رييس جمهوري(يادداشت)
نامه اي به آقاي احمدي نژاد:آقاي دکتر،جمعيت بومي بلده 25000 نفر بود كه اكنون به 5000 نفررسيده و متاسفانه اين جمعيت هم چنان درحال كاهش است كه علت آن نااميدي از آينده منطقه و نبود اشتغال پايدار،علی رغم ظرفیت های موجود است.

-نقيبي: 25 درصد مصوبات اجرايي شده است(خبر)
 عضو شوراي شهر ساري گفت:از رئيس جمهوري انتظار داريم به داد مركز استان برسد- رئيس جمهوري بايد مصوبات قبلي را پيگيري كند.

-نمره 20(یادداشت)
20 ويژگي رييس جمهوري:احمدی نژاد جوان نیست، اما می توان گفت که پیر و ناتوان و از کار افتاده هم نیست-کافی است احمدي نژاد در حمایت از کاندیدايی لب تر کند. (يادداشتي از هادي ابراهيمي،مديرمسئول روزنامه صبح ايران و معاون سياسي وامنيتي استاندار مازندران)


-اما حالا مازندران(یادداشت)
 دکتر احمدی نژاد با انتصاب آقایان شفقت ،کریمی و طاهايی به عنوان استاندارانی مجرب و پرتلاش، خلاء ناتوانی مدیران ارشد استان را برای همیشه مرتفع کرد.(يادداشت روزنامه صبح ايران)


-مصوبات کمی، مصوبات کیفی(یادداشت)
... اگر هیات وزیران می خواهد در یک استانی سه بار حضور یابد ولی یک پروژه اساسی اجرا نشود چه سودی برای مردم مازندران دارد؟(يادداشتي از ايرج نياز آذري،روزنامه نگار-بابل)


-انقلاب خدمت و خدمت انقلابي(خبر)
در جلسه شورای اداری قائم شهر مطرح شد:معلمي: از رئیس جمهوري می خواهم نسبت به مهار آب رودخانه تالار دستور ویژه ای صادر نماید-پیرفلک:سفرهای رئیس جمهوري به استان ها،انقلابی را در عرصه خدمت رسانی ایجاد کرده است.

-بيگانه با استراتژی احمدی نژاد(یادداشت)
...متاسفانه باید به این نکته نه چندان خوشایند اذعان نمود که سیاست های دولت به درستی در استان مازندران دنبال نمی شود زیرا بسیاری از مدیران ما اساسا" با استراتژی رییس جمهور بیگانه اند.(يادداشت رسيده)

-اهل سرفه،اهل بوسه،اهل انتقاد(گزارش خبري)
رسانه ها با خلق سوژه های جدید و صریح در حوزه سفر هیات دولت فضای رسانه ای متفاوتی ایجاد کنند-به رسانه هاي برتر جايزه تعلق مي گيرد-باراني شدن هوا استاندار را نگران کرده است- مازندران از رامسر تا گلوگاه است-احمدی نژاد به مشایی بهای زیادی می دهد در صورتی که وی اصلاح طلب بود-ابراهیمی که جوان نیست، 36 سال سن دارد!(گزارش+حاشيه نگاري مازندنومه از نشست استاندار مازندران و معاونان او در آستانه سفر سوم دولت)

-70 درصد مصوبه ها اجرايي شده اند(گزارش ويژه)
مازندنومه در آستانه سفر سوم هيئت دولت به مازندران بررسي مي کند:مصوبات دو سفر قبلي رييس جمهوري به کجا رسيد؟(مجموعه گفت وگوهاي کلثوم فلاحي-خبرنگار-باچهار نماينده مجلس: سيدعلي ادياني،انوشيروان محسني،سيدرمضان شجاعي و علي اصغر يوسف نژاد)

-شکوه يک استقبال(خبر)
معاون سياسي وامنيتي استاندار مازندران در آستانه سفر رييس جمهوري به مازندران اعلام کرد:بر اساس خبرهاي رسيده به ما استقبال مردم مازندران از دکتر احمدي نژاد بي نظير خواهد بود.

در يک جمع بندي مي توان گفت:در آستانه سفر دولت به استان،مازندنومه سه گزارش و گزارش ويژه،چهار خبر و پنج يادداشت را پخش کرد که تمامي خبرها،گزارش ها و یادداشت ها(12 مورد) توليدي و اختصاصي بوده اند.مطلب روزنامه صبح ايران و نشريه همولايتي نيز از طرف دست اندرکاران اين نشريات براي انتشار در مازندنومه براي ما ارسال  شده بود.

پيش از سفر کابينه به استان،ما بيش از 790 سطر خبر و مطلب (نزديک به 10 هزار و 300 کلمه) را در اين پايگاه انتشار داديم.گزارش خبري"اهل سرفه،اهل بوسه،اهل انتقاد"که مربوط به نشست خبري استاندار و معاونان او بود،با 154 سطر،طولاني ترين مطلب ما پيش از سفر بود.

حين سفر دولت:

در دو روزي که مازندران ميزبان دکتر احمدي نژاد و هيئت دولت بود،مازندنومه 12 خبر اختصاصي را به نقل از خبرنگاران خود انتشار داد.

نخستين خبر، با تيتر"احمدي نژاد آمد" مربوط به ورود رييس جمهوري و وزرا به استان بود.اين خبر که دقيقه به دقيقه تکميل مي شد به وسيله دو خبرنگار ما که در فرودگاه و استاديوم متقي ساري مستقر بودند با تلفن و پيامک ارسال و به سرعت تايپ و در دسترس مخاطبان قرار مي گرفت.اين خبر ابتدا 6 سطر بود اما لحظه به لحظه اضافه شد و در نهايت به 90 سطر رسيد.

خبر دوم صبح روز اول سفر با تيتر"ابراهيمي:استقبال مردم بي بديل بود" روي خروجي قرار گرفت.اين خبر نيز دقيقه به دقيقه کامل تر مي شد و هر لحظه گزارش هاي تلفني و پيامکي دو خبرنگار ما از استاديوم متقي و در سطح شهر ساري،به سرعت تايپ و در صفحه اصلي سايت در دسترس خواننده ها قرار مي گرفت.

ساير گزارش ها و خبرهاي مازندنومه در روز نخست و روز دوم سفر به اين شرح است:(به ترتيب سير صعودي تاريخ انتشار)

-رييس جمهوري:سر استکبار را بر سنگ خواهيم كوبيد
دکتر احمدي نژاد در جمع نخبگان مازندران گفت: اسامي دانشمندان ما را در ليست تحريم قرار داده و به دست صهيونيست ها داده اند و مي گويند بكش-بهدادسليمي:دماوند از لحاظ تاريخي و جغرافيايي متعلق به مازندران است- داود دوميري گنجي:بايدسيب هاي بد و پوسيده از جامعه جدا شوند.

-استاندار:مشايي فرهيخته ي محروم است
مهندس طاهايي گفت:برخي مديران حتي خدمات را نمي توانند مستند سازي کنند-يکي از مظلوميت هاي دولت،آقاي رحيم مشايي فرهيخته محروم در دولت دکتر احمدي نژاد است.


-احمدي نژاد:هم پول داريم،هم منابع
رييس جمهوري در جمع مديران مازندراني:بسياري از اوليا و صالحان آرزو داشتند در فضايي مثل جمهوري اسلامي تنفس کنند- باور کنيم که خادم و نوکر مردم هستيم- مدير مي تواند حتي در مزارع راه برود و تصميم گيري کند-1400 مدير مازندران، روزي يک گره را باز کنند- مازندران اين توانمندي را دارد که الگوي مديريت ايراني-اسلامي را پياده کند.


-از 21 گردو 15 عدد را خوردیم!
 وزیر آموزش و پرورش گفت:فرهنگیان مازندران افرادی دلسوز و متعصب به نظام تعلیم و تربیت و پیشتاز در مسائل تربیتی هستند-همه از آموزش و پرورش می پرسند که معلم چه کرد؟اما کسی نمی پرسد شما برای معلم چه کردید-آموزش و پرورش وزن و کیلو ندارد ،اما برخی چرتکه می اندازند ،فکر می کنند قند و شکر خرید و فروش می کنند!

-اول فرهنگ،بعد اشتغال و مسکن
وزير دادگستري در جلسه شوراي اداري شهرستان نوشهر: مردم حق دارند بپرسند چرا مصوبات اجرا نشده است و ما نبايد ناراحت شويم-فرماندار نوشهر: همه ده دولت گذشته، سهم بزرگی در خدمتگزاری به مردم داشته اند-نماينده نوشهر:به دنبال استان شدن غرب مازندران هستيم.(ويرايش دوم)


-مشتري آخر شب
‌210 مصوبه در انتهاي شب؛خبرنگاران ساعت هاي طولاني در انتظار به پايان رسيدن جلسه هيئت دولت بودند و رحيمي ساعت 23:15 در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و گفت:ما مشتري آخر شب هستيم-معان اول رييس جمهوري گفت:حماسه بزرگ مردم مازندران را فراموش نمي کنيم.

-حرف اول
وزير کشور در جلسه شوراي اداري ساري گفت:مردم مازندران حرف اول را مي زنند-علي اصغر يوسف نژاد گفت:فرمانداري جديد در بخش مياندورود ساري تاسيس مي شود-احمدي نژاد به مازندران توجه خاص دارد.

-حسيني:براي بهتر برگزار شدن روز مازندران پيشنهاد بدهيد
وزير فرهنگ و ارشاد در ساري گفت:ورزش هم جزئي از فعاليت هاي فرهنگي است-بايد نشاط و شادابي در جامعه و نسل جوان بروز پيدا كند.

-تحول در سیمای فرهنگی مازندران
علي ادياني رادگفت:از هيئت دولت مي خواهم در سفر سوم که با رویکرد فرهنگی است،با تصویب مصوبات کلیدی فرهنگی،باعث تحول در سیمای فرهنگی مازندران شوند-احمدي نژاد گفت:باید مصوبات جلسه هيئت دولت در سطح مازندرانی ها باشد.


-استان همه زیبایی ها
رييس جمهوري در ورزشگاه متقي ساري گفت:مازندران سرزمین علم ، عرفان و فرهنگ است-مازندران کانون عاطفه عشق پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر است-می خواهم بدانم از چه ساعتی اینجا منتظر هستید ؟ لابد خسته شده اید؟-50 سال حقوق ملت ایران در جیب یک عده اقلت رفت.

-ابراهيمي:استقبال مردم بي بديل بود
ابراهيمي-معاون سياسي و امنيتي استاندار- در سخنان خود در استاديوم متقي ساري، از مردم انقلابي که در يک روز گرم به اسقبال رييس جمهوري آمده اند وساعت ها منتظر مانده اند عذرخواهي کرد.-رييس جمهوري وارد ورزشگاه متقي شد.(اين خبر تکميل مي شود)

-احمدي نژاد آمد
گزارش لحظه به لحظه از ورود رييس جمهوري به ساري:هواپيماي حامل دکتر احمدي نژاد حوالي ساعت 9:5صبح در فرودگاه فرود آمد.رييس جمهوري حدود ساعت 9:15 دقيقه از روي پله لرزان ومتحرک هواپيما -که براي لحظاتي در جاي خود ميزان نشد-فرود آمد.(اين خبر تکميل مي شود)

در دو روز سفر دولت دهم به استان،ما نزديک به 770 سطر(حدود 10 هزار کلمه) خبر و مطلب انتشار داديم که همه اين خبرها و گزارش ها اختصاصي و به وسيله خبرنگاران مازندنومه تهيه شده بود.

جمع بندي

1- در دو مرحله قبل و حين سفر دولت به استان،مازندنومه نزديک به 1560 سطر(بيش از 20 هزار کلمه) خبر،گزارش،گزارش ويژه و يادداشت را روي خروجي خود قرار داد.

2-همه مطالب اختصاصي و به وسيله همکاران ما تهيه شده بود و ما در جريان سفر و قبل از آن از مطالب و خبرهاي ساير رسانه ها استفاده نکرديم.

3-در بسياري از موارد ما نخستين رسانه اي بوديم که به پخش خبر و مطلب مربوط اقدام مي کرديم،به ويژه در عصر و شب روز نخست و صبح روز دوم سفر که به يقين خبرها و مطالب تازه و دست اول ما همراه با برخي حاشيه هاي آن،سريع تر از ساير رسانه ها روي خروجي قرار گرفت.

4- دو روز کار فشرده ي خبري براي مجموعه همکاران ما در پايگاه مازندنومه تجربه اي جالب بود.ما در طي اين دو روز به مخاطبان مان نزديک تر بوديم و آزادي زمان و مکان را در اينترنت لمس کرديم.البته اگر پاره اي تنگناها نبود ما در صدد بوديم در مجموعه گزارش ها و خبرهاي خود طي سفر،از صدا و تصوير مربوطه(در بخش پادکست) نيز استفاده کنيم که نه به خاطر مسايل فني و حرفه اي،بلکه بنا به دلايل ديگر از ارائه اين خدمات منصرف شديم.

5-و بالاخره سپاس ويژه از همکاران خبرنگار مان؛ابتدا خانم کلثوم فلاحي که از صبح روز اول سفر و نيز روز دوم در پي تهيه و ارسال خبرهاي تازه بود و در نشست ها و برنامه هاي مختلف سفر حضور يافت.جالب اين که وي خبر"مشتري آخر شب"(مربوط به نشست مطبوعاتي معاون اول رييس جمهوري ) را ساعت 12 سه شنبه شب تهيه کرد. اين خبر ساعت 1:30 بامداد چهارشنبه در دسترس قرار گرفت.

همين طور سپاس گزاريم از ساير همکاران مان:علي حسن نژاد که خبرهاي ورود هيئت دولت و رييس جمهوري را از فرودگاه با تلفن و پيامک در اختيار ما قرار داد،خانم ربابه حسين پور که خبر ديدار وزير آموزش و پرورش با فرهنگيان و نيز چند گزارش ويژه را تهيه کرده بود و بالاخره محمد حسين ملايي که خبر وزير دادگستري و محتواي جلسه شوراي اداري نوشهر را براي ما ارسال کرده بود.

6- هم چنان تا جاودان در راه.


  • شنبه 13 آذر 1389-0:0

    مرحبا به همکاران رسانه ایتون که توانسته اند به هر نحوی تلفنی ، فاکسی و با ارسال میل اخبار سفر را به سرعت در اختیار رسانه قوی همچون مازند نومه قرار بدهند . حرفه ای بودن خبرنگارانتان مشخصه که با سرعت اخبار را ارسال کرده اند .رقابت رسانه ای در سایت شما دیده می شه و عالیه . حالا مدیر سایت مازندنومه هزینه تلفن خبرنگارات را که خبر را تلفنی براتون می خونند میدید یا نه ؟که جبران زحمات بشه

    • شنبه 13 آذر 1389-0:0

      خَــله خار بییه، امیدوار ِمه که هَم تی پیشرفت هاکـِـنین، خواهش کِـمّه که سایتِ و ِسّه نسخه موبایل هم طراحی هاکـِـنین خَله خار بونه. شـِـمه خـِـنا بــِدون.

      • جمعه 12 آذر 1389-0:0

        خدمت دوستي كه فرمود يك خبرگزاري اخبار با تاخير روي خروجي قرار مي داد عرض شود كه همين خبرگزاري آمار بالاترين اخبار سومين سفر هيات دولت را در مازندران به خود اختصاص داده در حدود 150خبر در دو روز در ضمن خبرنگاران اين رسانه مثل برخي همكاران خبرگزاري دولتي در ...با ... يكي از ... سر دلسوزي ندارد كه از طريق تلفن اخبار را از وسط جلسه برايشان بخواند و خود را مضحكه خاص و عام كند. به كسي اطلاعي از خبر ندارد عرض شود كه اگرچه سرعت ملاك است در اطلاع رساني اما همكاران رسانه اي ما نبايد اينگونه خود را مضحكه خاص و عام نمايند.

        • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

          مازند نومه خبرهای بهتر می داد الان اب دوغ خیار شده اخبارتون. خوب خبر که کم نیست

          • همکار رسانه ایپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

            خوب است استانداری بعد از برنامه سفر از رسانه های برتر قدردانی کند که نشان دادندوقتی پای آبروداری در میان است چپ و راست نمی شناسند.بعضی از بچه های خبرنگار به خصوص خانم ها خیلی زحمت کشیدند.

            • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

              بچه ها متشکريم

              • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                احتمالا شما با خبرگزاری... رقابت می کردید که خبرها را بعد از جلسه با تاخیر پوشش می دادند .این خبرگزاری اخبار برنامه های ... که با حضور وزیر فرهنگ و رییس محیط زیست کشور برگزار شد بدلیل حرفه ای نبودن خبرنگارانش فرداش انعکاس داد آخه خبرنگارش توی ... خانم اشپزه که به درد بچه داری می خوره . واقعا درسته که می گن هرکسی را بهر کاری ساخته اند

                • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                  از مساعی مازندنومه در پخش اخبار سفر تشکر می کنم.نشان دادید که به مسایل حرفه ای نگاه می کنید.چهره بعضی ها الان دیدن داره!!کیش مات شدند!

                  • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                    من در جریان سفر چون در استان نبودم از طريق همین سایت پي گير اخبار بودم.علاوه بر تازگي و سرعت در انتشار خبر،به جرات می گویم که درا نتخاب تیتر و و همین طور حاشیه نویسی شما استادید.خسته نباشید

                    • راسته راستپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                      آفرين ! واسه اين خوش خدمتيهاي مازندنومه ميگم 20 هزارتومان از صندوق ذخاير عرضي! از طرف رايحه خوش خدمت بهش بدن

                      • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                        کلا اخبار و گزارشهاتون جذاب نیست فقط باب تخریب افراد و شخصیتها را دارید از رسانه های مجازی دیگر ادب را یاد بگیرید

                        • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                          روی سوسولگرا کم!

                          • پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                            خسته نباشند این جمع مشتاق که عشق به انعکاس اخبار دارند کاش به وضوح از ان عذر هم یاد میکردید سربسته گوئی البته اگر به ملاحظات اخلاقی و اجتمائی باشد ایرادی ندارد ولی حتم دارم این بار هم به رعایت قبا و ردای بلند قامت بلندان بوده است....کسی مثل؟


                            ©2013 APG.ir