تعداد بازدید: 2373

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 14 آذر 1389-8:11

انقلابي براي معلولان

...مجري برنامه را آغاز مي كند، اما كسي نيست كه با زبان اشاره ، مترجمي براي گوش ناشنوايان باشد. گروه سرود "ياس نو" دختران نابينا و ناشنوايي هستند با لباس هاي بنفش و مقنعه هاي سفيد و عينك هاي آفتابي بر چشم. (گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه- از مراسم روز جهاني معلولان+حاشيه ها)


همايش روز جهاني معلولان روز شنبه با حضور تعداد زيادي از معلولان در سالن اجتماعات هلال احمر مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مازندنومه،برنامه با تاخير بيش از يك ساعته و همزمان با رسيدن محمدزاده -مديركل بهزيستي مازندران- آغاز شد.

 قاري مشغول قرائت قرآن بود اما آقاي مدير کل مشغول صحبت كردن با تلفن همراه!

سرود ملي خوانده مي شود و حاضران به سختي بر صندلي ها نشسته اند ، به همان سختي، معلولان اما از جاي برمي خيزند. شش نفر كه لباس هاي نارنجي بر تن دارند و گويا از مركز نگهداري پسران مهرگان آمده اند به احترام سرود ملي ايستاده اند .

 من هم از جاي برمي خيزم. در دو طرف من دو فرد معلول هستند، يكي سوار بر صندلي چرخدار و ديگري كه از شدت معلوليت نمي تواند از جاي برخيزد.به خود نهيب مي زنم كه نكند با برخاستن من ، آهي از حسرت در دل اين دو نشسته است؟

مجري برنامه را آغاز مي كند، اما كسي نيست كه با زبان اشاره ، مترجمي براي گوش ناشنوايان باشد. گروه سرود "ياس نو" دختران نابينا و ناشنوايي هستند با لباس هاي بنفش و مقنعه هاي سفيد و عينك هاي آفتابي بر چشم.

 وقتي سرود تمام مي شود ، ناشنوايان دست نابينايان را مي گيرند تا به پايين سن بيايند. محمدزاده براي سخنراني به بالاي سن مي رود و مي گويد: پنج سال مديريت محمدزاده در بهزيستي به پايان رسيد و وارد سال ششم شدم.

 زياد صحبت نمي كند چون هنوز استاندار نيامده و مي خواهد در حضور استاندار و نماينده ولي فقيه به صحبت بپردازد؛ چند بيتي شعر خواند و نشست.

 آيت الله طبرسي هم به همايش آمد ، هنگام سخنراني وي ، بالاخره يك خانم به بالاي سن رفت و گاهي نكاتي از صحبت هاي امام جمعه ساري را به گوش ناشنوايان مي رساند.

 پس از صحبت هاي وي از نخبگان جامعه معلولان تجليل شد.به دليل مناسب نبودن فضا براي معلولان ، معلولان ويلچير سوار را چند نفر از پله ها بالا مي برند، از جمله اين افراد حمزه علمدار- مشاور امور جانبازان و معلولان استاندار- است كه خود نيز بر ويلچير نشسته است.

 آيت الله طبرسي كه اين وضعيت را ديد براي هديه دادن به معلولان از بالاي سن به پايين پله ها آمد و همانجا ايستاد تا معلولان متحمل رنج بيشتري نشوند.

 تجليل به پايان رسيد . نوبت سخنراني طاهايي است. استاندار مازندران وقت خود را به هنرمندان معلول مي دهد تا به برنامه هايي كه از قبل آماده كرده اند بپردازند. چون همايش دير شروع شده و برنامه ها طبق ساعت پيش نرفته است.

 آيت الله طبرسي، حجت الاسلام محمود نظري فرزند آيت الله نظري ، محمد دامادي عضو شوراي شهر ساري ، استاندار و هيئت همراهش ، مهمان اين مراسم بودند.

محمدزاده دوباره به پشت تريبون رفت . برخي معلولان وقت را غنيمت شمرده و از حضور استاندار استفاده مي كردند.

محمدزاده گفت:‌معلولان ،‌استاندار را راحت بگذارند و به عرائض من گوش كنند. من از استاندار مي خواهم بمانند و به صحبت هاي معلولان گوش دهند و بعد به سخنراني ادامه مي دهد.

طاهايي هم دقايقي به صحبت پرداخت. استاندار مازندران گفت: 130 هزار توان خواه در مازندران زندگي مي كنند.

وي اظهار داشت : در توافقات کشوری فقط پنج درصد از سهم مسکن مهر متعلق به مددجویان ومعلولان بهزیستی و کمیته امداد است و این سهم را در استان به 15 درصد افزایش دادیم.

 طاهايي افزود: به همه شهرداران ابلاغ کرده ایم که گواهی پایان کار برای ساختمان های فاقد مناسب سازی ، صادر نشود.

وي با اشاره به نبود مناسب سازی در سالن اجتماعات هلال احمر برای حضور معلولان اظهار داشت : در یک سازمان امدادی هم جهت حضور معلولان غفلت شده و مناسب سازی نشده ، هرچند که ساختمان هلال احمر اکنون ساخته نشده است.

استاندار مازندران یادآورشد: تاکید ما بر آن است که ساختمان های اداری دولتی که از ایجاد مناسب سازی برای معلولان غفلت کرده ،دفتر فنی استانداری اجازه دریافت بودجه نهایی را ندهد.

*هيچ حسي جاي همت آدمي را نمي گيرد

 مرضيه زارع -كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي و مدرس دانشگاه پيام نور سوادكوه و دانشگاه آزاد اسلامي قائم شهر- است.

او كه جزء نخبگان معلول در همايش معلولان معرفي شد به ما گفت: تا سوم راهنمايي از نعمت بينايي برخوردار بودم و پس از آن در سانحه اي بينايي خود را از دست دادم.

زارع در خصوص نيازهاي جامعه معلولان اظهار داشت : بيشترين نياز معلولان مسئله اشتغال است و من براي دست يافتن به اين شغل بسيار زحمت كشيدم چراكه برخي مسئولان بسياري از توانايي ها را قبول نداشتند.

 وي تصريح كرد:‌از ديگر مشكلات جامعه معلولان ،‌مسئله تردد در بافت شهري است كه تا به امروز مناسب سازي فضاي شهري بسيار كم اتفاق افتاده و مسئولان قول هايي در اين زمينه داده اند.

 اين نخبه معلول با بيان اينكه در ابتداي راه موفقت قرار دارم و تا انتها ، راه درازي در پيش دارم يادآور شد:‌هيچ حسي جاي همت را نمي گيرد و همت است كه انسان را به جايگاه رفيع مي رساند.

او گفت: رابطه دوستانه اي با دانشجويان دارم و شرايط را پذيرفه ايم.

* انقلاب در مناسب سازي شهري

 طالب علي پورشريعه از ديگر نخبگان معلول است كه در اين همايش مورد تجليل قرار گرفت.

 وي عامل موفقيت خود را در خانواده ، محيط ، فعاليت خود و لطف خدا مي داند .

پورشريعه كارشناس علوم تربيتي و معلم كودكان در مدرسه جواد الائمه (ع) ساري است و در خصوص بافت شهري مناسب تردد مسئولان گفت‌:‌مناسب سازي ساختمان ها براي تردد معلولان در بافت هاي جديد ايجاد مي شود و در گذشته مناسب سازي انجام نمي شد.

 وي با اشاره به اينكه تعداد معلولان در مازندران بسيار زياد است تصريح كرد: نياز به يك انقلاب در ساخت و سازها داريم.

پورشريعه يادآور شد: توانمندي هاي بسياري در بين معلولان نهفته است كه اگر ميدان داده شود جزء بهترين ها هستند.

در  پايان اين همايش اعلام شد که يك دوچرخه سوار معلول براي انتشار شعار "تحقق وعده ها ، شهر ايمن و بدون مانع " هشت استان مازندران ، قم ،‌اصفهان ،تهران ،‌فارس ، كرمان ، يزد و كهگيلويه و بويراحمد را ركاب مي زند.


  • کیوس گورانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 14 آذر 1389-0:0

    گزارشهای سرکار خانم فلاحی به گونه ای تهیه و ارائه میشود که خواننده خود را در متن می بیند این روزنامه نگار جوان روزهای موفقیت امیزی به پیش رو دارد خدا کند سنگ به پیش پایش نیاندازند...!


    ©2013 APG.ir