تعداد بازدید: 3489

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 28 آذر 1389-13:24

چگونه زمان را مديريت کنيم؟

نگاهي دوباره به نشست مشترک مديران با رييس جمهوري و پيشنهادي به استاندار مازندران؛شایسته است سخنرانی مکتوب، فرهنگ غالب دستگاه های دولتی شود وسخنرانی ها مثل انشای دوران ابتدایی با درود و ثنا همراه نشود.(يادداشتي از ایرج نیازآذری،روزنامه نگار-بابل)


 همکار بزرگوارم جناب عباس مهدوی گزارش استاندار مازندران به آقای رئیس جمهوري را در جمع مدیران استان بهانه قرارداد و نسبت به محتوا و نحوه بیان مقام عالی استان گله کرد.(نگاه کنيد به يادداشت فرصت سوزی در حضور رییس جمهوري http://www.mazandnume.com/?PNID=V11568)

 وی با برشمردن برخی ظرفیت ها و تنگناهای استان انتظار داشت استاندار محترم به جای ادبیات مبتنی بر تعارف و تمجید مشکلات استان را نزد آقای احمدی نژاد تشریح می کرد.

ناگفته نگذارم که موقع پخش آن مراسم از شبکه طبرستان،دختر یازده ساله ام نیز بر من بر آشفت که اجازه بده تا در کانال دیگر نمایش های (!)بهتری را تماشا کنم!

 پیامد نقد مذکور،واکنش استاندار و حواشی مترتب برآن(نگاه کنيد به خبر استاندار: نويسنده عجله کرد http://www.mazandnume.com/?PNID=V11576) نگارنده را واداشت تا موضوع را با یک پیشنهاد مطرح کنم.

 تجربه این گونه نشست ها برای همه مدیران سودمند است و مدیران باید زوایای مختلف این نشست را رصد کنند .

 یکی از وظایف اصلی مدیریت گزارش گیری و گزارش دهی است. ارائه گزارش در جلسات، بازدیدها، سمینار ها به صورت شفاهی و مکتوب انجام می شود.

 گزارش دهنده متناسب با ماهیت گزارش از ادبیات و ابزار مرتبط بهره می جوید. به طور مشخص سخنرانی و ارائه گزارش در فرصت های ویژه اقتضانات خاص خودش را دارد.

 به طور مثال اگر استاندار می خواهد در حضور سران قوا گزارش ارائه دهد بهتر است دراین گونه مناسب های مهم و حساس کمیته ای مامور تنظیم سخنرانی کند و بسان هیات تحریریه یک روزنامه زوایای مختلف زمان ومکان را بسنجد.

 سخنرانی مکتوب موجب مدیریت زمان و بیان مسائل اساسی و اولویت دار شده،از طرح مباحث غیر ضرور و اطاله کلام پرهیز می شود.

 بهتر است مقامات رده های مختلف سازمانی سخنرانی های خود را به صورت مکتوب ارائه نمایند.ازسویی شیوه متداول و مرسوم پاورپوینت روش و ابزار مناسبی برای بیان جامع ودقیق مطالب است .

در کنار آن بررسی و ارزیابی شرایط محیطی محل سخنرانی و مطالعه روان شناختی حضار می تواند در ادبیات سخنرانی موثر باشد.

 همچنین سخنرانی مکتوب موجب تمرکز شنوندگان،استخدام ادبیات مناسب،ارائه اطلاعات دقیق،بهره گیری رسانه ها و مدیرت زمان می شود.

 ارائه گزارش، سخنرانی درمیتینگ نیست بلکه تبیین ظرفیت ها ،فرصت ها،اقدامات ،برنامه ها،درخواست ها،موانع و راه کارهاست.

 از این جهت شایسته است سخنرانی مکتوب، فرهنگ غالب دستگاه های دولتی شود وسخنرانی ها مثل انشای دوران ابتدایی با درود و ثنا همراه نشود!

چه خوب است استاندار فهیم وفرهیخته مازندران که ازغنای ادبی و قلمی برخوردارند مثل آقایان لاریجانی وحداد درجلسه شورای اداری استان پیشقدم شوند و سخنان پیش از دستور خود را به صورت مکتوب ارائه دهند و براین سیاق نیز تاکید کنند. 

ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)


  • دوشنبه 29 آذر 1389-0:0

    وقتی کار مسئولین فقط لفاظی باشه دیگه چه فرق میکنه از روی کاغذ بخونه یا از حفظ!؟ تو هم که لقب روزنامه نگارو یدک میکش الحق سنگ تمام گذاشتی... پدر جان قلم فرخی رو از نیام در بیارین و چیزی بنویسین که پشت مسئولی که پشت به ملت میکنه و کارش تلبیسه بلرزه....

    • يکشنبه 28 آذر 1389-0:0

      مطلب قابل تاملي است.بسياري از رييسان جمهور مطرح در دنيا به جاي سخنراني از خطابه استفاده مي کنند و حرف شان را روي کاغذ مي نويسند تا زمان را به نفع خود مصادره کنند

      • يکشنبه 28 آذر 1389-0:0

        از قدیم گفته اند کسی که زیاد حرف بزند اهل عمل نیست. کار بسیار بباید به سخندانی نیست.

        • يکشنبه 28 آذر 1389-0:0

          مطالب منتشر شده بیشتر به گزارش دهی می خورد تا مدیریت زمان!!!!!!!!!!!!!!

          • يکشنبه 28 آذر 1389-0:0

            چچي گني ته؟


            ©2013 APG.ir