تعداد بازدید: 3985

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 2 دی 1389-17:2

به خانه اول و آخر خود خوش آمدید!

مدیر کل ثبت احوال مازندران گفت:بنده از سال 59 مسئول هستم و به یاد ندارم خبرنگاران چنین جایگاهی را دارا بوده باشند- اولین شناسنامه مازندران، براي سید محمد خان فتاحی که پزشک و متولد 1283 ساري بود،صادر شد-ساری،بابل،آمل،قائم شهر و تنکابن پرجمعيت ترين شهرهاي مازندارن هستند-کارت ملي تا سال 90 اعتبار دارد-گنجینه اسناد فرهنگی مشاهیر مازندران راه اندازي مي شود.


 فرج ا... ملکی به مناسبت سوم دی ماه ،سالروز تاسیس سازمان ثبت احوال کشور در نشستی با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ثبت احوال ساری، با خوشرویی خطاب به خبرنگاران گفت: به خانه اول خود و خانه ای که در تمام شرایط به آن وابسته اید خوش آمدید!

 به گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار مازندنومه-وی در ابتدای سخنانش خبرنگاران و مدیران را به مثابه دو روح در یک کالبد دانست که کنار هم می توانند فعال باشند.

ملکی با اظهار خرسندی از عضویت خانه مطبوعات در کارگروه فرهنگی گفت:بنده از سال 59 مسئول هستم و تا کنون به یاد ندارم خبرنگاران چنین جایگاهی را دارا بوده باشند ،لذا از اینکه نماینده شما با حضور در این کارگروه در محضر رییس جمهوري توانست از حقوق شما دفاع کند بسیار خوشحالم.

وی در خصوص روز ثبت احوال اظهار داشت:بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور از امسال سوم دی ماه به عنوان روز ملی ثبت احوال و هفته ای نیز تحت همین نام مشخص و به استان های کشور ابلاغ شد.

ملکی سالروز تاسیس ثبت احوال کشور را 93 سال پیش یعنی در سال 1279 اعلام کرد و افزود:این سازمان در مازندران در سال 1305( 84 سال پیش) ابتدا در ساری و بعد در شهرهای بابل،قائم شهر،آمل،تنکابن و بهشهر شکل گرفت.

وی اولین شناسنامه صادره در کشور را به نام فاطمه تهرانی درسال1297 در تهران عنوان کرد وگفت: اولین شناسنامه در ساری هم به نام سید محمد خان فتاحی که پزشک و متولد 1283 بود ، در سال 1305 صادر شد.

مدیر کل ثبت احوال مازندران در خصوص ثبت وقایع در استان گفت:در حال حاضر 99 درصد از وقایع ولادت و 95 درصد از وقایع وفات طی یک سال ثبت می شود، در صورتی که قبل از انقلاب 38 درصد وفات و 48 درصد ولادت به ثبت می رسید.

 وی با اشاره به جمعیت 3 میلیون و 26 هزار و 430 نفری مازندران تصریح کرد:این جمعیت 4 درصد جمعیت کشور را شامل می شود که از این تعداد 1 میلیون و 519 هزار و 480 نفر یعنی 50/2 را مردان و 1 میلیون و 500 هزار و 695 نفر معادل 49/8 را زنان تشکیل می دهند.

 به گفته وی 1 میلیون و 621 هزار و 14 نفر(53/6)جمعیت شهری و 1 میلیون و 405 هزارو 316 نفر جمعیت روستایی استان مازندران محسوب می شوند.

ملکی با اشاره به میانگین½ درصدی نرخ رشد جمعیت کشور ،این نرخ را در استان حدود یک درصد خواند که با تراکم 127 نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند.

وی شهرهای ساری،بابل،آمل،قائم شهر و تنکابن را پر جمعیت ترین شهرها و گلوگاه،عباس آباد،فریدونکنار و سوادکوه را در شمارکم جمعیت ترین شهرهای استان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به صدور 7 هزار جلد شناسنامه جدید و مکانیزه افزود:برای صدور شناسنامه های جدید بالای 15 سال فراخوان نداریم ،لیکن در صورت مفقودی یا بروز مشکل در شناسنامه های فعلی، شناسنامه های جدید مکانیزه صادر می شود و در کل استان صدورشناسنامه با جلد قرمز و روش سنتی منسوخ شده است.

 وی در خصوص کارت ملی اظهار داشت:کارت ملی که دروازه ورود به دولت الکترونیک محسوب می شود تا پایان سال 90 اعتبار دارد و از نیمه دوم سال آینده کارت ملی هوشمند در استان صادر خواهد شد و طی 5 سال به تمام مردم داده می شود.

 ملکی از راه اندازی گنجینه اسناد فرهنگی مشاهیر مازندران در هفته ثبت احوال خبر داد و گفت:این پروژه با هدف توسعه گنجینه مشاهیر و شخصیت های علمی،ورزشی و سرداران شهید و ... با حضور مسئولان استانی افتتاح می شود.

 وی ایجاد دفاتر پیشخوان الکترونیکی با 12 خدمت،پروژه آرشیو الکترونیکی ،ثبت مهاجرت ، انتشار آمار حیاتی و راه اندازی سه نمایندگی مازندران همزمان با هفته ثبت احوال در خرم آباد تنکابن، دابودشت آمل و بابل کنار بابل را ازدیگر پروژه های در دست اجرای ثبت احوال مازندران دانست و گفت: در سفر سوم هیات دولت یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای آرشیو الکترونیکی و کارت هوشمند ملی و مبلغ 200 میلیون تومان هم برای پروژه های فرهنگی ثبت احوال استان اختصاص یافت و استاندار نیز برای صدور شناسنامه های جدید 200 میلیون تومان در نظر گرفته است.

 ملکی بار دیگر به وقایع چهارگانه طی 9 ماهه امسال در استان اشاره کرد و گفت:33 هزار و 631 واقعه ولادت با 4 دهم کاهش نسبت به سال قبل در استان به ثبت رسید و این در حالی است که 10 هزار و 885 واقعه وفات با ¼ افزایش به وقوع پیوست به طوری که در هر شبانه روز 122 نفر چشم به جهان گشودند و 39 نفر هم دیده از دنیا فرو بستند که با این حساب 22 هزار و 746 نفر به جمعیت مازندران در 9 ماهه سال جاری اضافه شده است.

 وی تعداد واقعه ازدواج ثبت شده در استان را هم 27 هزارو 304 واقعه و طلاق را 4 هزار و 536فقره بیان کرد .

ملکی در پایان سخنانش از راه اندازی سیستم صدور شناسنامه در دو بیمارستان امام خمینی (ره)ساری و امام علی(ع) آمل خبرداد و فراوانی نام ها را همچون گذشته در مردان علی،محمد،حسین،مهدی،حسن و رضا و در زنان فاطمه،زهرا،مریم،معصومه،زینب و رقیه عنوان کرد.

به گزارش مازندنومه، در این جلسه برخی خبرنگاران با سوالاتی عجیب همانند آمار افراد با تعدد زوجات ،آمار ازدواج مسن ترین مرد با جوان ترین زن و ... موجب تکدر خاطر برخی همکاران ديگر شدند، تا جایی که مدیر کل ثبت احوال مازندران پس از کمی مزاح جلسه را جمع کرد.


  • شنبه 4 دی 1389-0:0

    امان از این ناخبرنگاران که در جلسات آبروي بقیه همکاران را می برند.آخه این شد سئوال که چند نفر در مازندران دو یا سه تا زن دارند!؟؟قحطي سئواله؟

    • شنبه 4 دی 1389-0:0

      با سلام، لازم است از خدمات ارزنده مهندس مظاهر قنبرپور (معاون انفورماتیک )که در راه اندازی سیستم مکانیزه و نیز تهیه مقدمات کارت هوشمند درایت فوق العاده ای دارند نیز به طور ویژه تقدیر گردد.


      ©2013 APG.ir