تعداد بازدید: 2180

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 7 دی 1389-20:43

ما و حادثه

...بیشتر خانه های روستایی مازندران بر اثر زمین لرزه های با قدرت بالای 4 ریشتر و سکونت گاه های شهری در زلزله های بالای 5/5 ریشتر آسیب پذیرند.(يادداشتي از پيام اميري،خبرنگار واحد خبر صدا و سیمای مرکز مازندران)


وقوع سوانح و حوادث طبیعی متعدد از جمله زلزله،سیل، خشکسالی، طوفان،رانش زمین،اتش سوزی جنگل ها و سرما و یخبندان موجب شده تا کشورمان در ردیف 10 کشور حادثه خیز و پرخطر جهان قرار گیرد؛ به گونه ای که بر اساس آمارهای منتشر شده از مجموع 43 مورد بلای طبیعی که دریک قرن گذشته در جهان رخ داده 31 مورد آن در ایران روی داده است.

در 26 سال گذشته بیش از 2 میلیون نفر در جهان بر اثر وقوع بلایای طبیعی جان باختند که در این میان زلزله و سیل بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند .

در سال های اخیر 16 زلزله بالای 6 ریشتر به طور میانگین  در کشورمان رخ داده است که خسارت های زیادی به بار آورده است.

قرار گرفتن بیش از 600 شهرکشور در حاشیه یا بر روی گسل زلزله خیز اهمیت برنامه ریزی برای کاهش آثار مخرب و تلفات ناشی از وقوع بلایای طبیعی را دو چندان کرده است و دراین میان مازندران در ردیف 5 استان برتر کشور از جهت بلاخیزی قرار گرفته است .

بیشتر خانه های روستایی مازندران بر اثر زمین لرزه های با قدرت بالای 4 ریشتر و سکونت گاه های شهری در زلزله های بالای 5/5 ریشتر آسیب پذیرند که باید با مقاوم سازی و نوسازی بر اساس معیارهای نظام مهندسی ساختمان در مقابل بلایای طبیعی ایمن شوند.

از سویی دیگر سیل نیز از جمله بلایای طبیعی است که استان مازندران به علت تخریب جنگل تجاوز به حریم رودخانه ها و ساخت و سازهای غیر اصولی در معرض سیلاب های مخرب فراوانی قرار گرفته است که از این نظر نیز جزء استانهای اول کشور است.

 البته حوادث پیش بینی نشده ای همچون خشکسالی، توفان، سرمای شدید و یخبندان نیز در یک دهه گذشته بیش از 1300 میلیارد تومان خسارت به بخشهای مختلف استان از جمله زیربنایی، برق، کشاورزی و مسکونی تحمیل کرده است که به علت سنگین بودن حجم خسارت جبران آن نیز مشکل بوده است .

خوشبختانه با توجه به اهمیت پیشگیری و کاهش خسارت های ناشی از بلایایی طبیعی،سازمان مدیریت بحران از سال 1387 در کشورمان شکل گرفت تا با اجرای برنامه های مدون ایمن سازی،مقاوم سازی و به کارگیری روش ها و فناوریهای نوین،آسیب پذیری کشور را درمقابل بلایای طبیعی کاهش دهد.

 البته در کنار ایمن سازی و مقاوم سازی تاسیسات و سکونت گاه های شهری و روستایی بايد آموزش های عمومی مقابله با این گونه حوادث را نیز به مردم آموخت تا با آموزش علمی و کاربردی به ویژه برای بانوان و کودکان، شهروندان را از معرض مخاطرات بلایای طبیعی دور نگه داشت؛ ضمن اینکه با توجه به فراوانی نوع و تعداد حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی باید بیمه های حوادث را نیز با هدف ترویج فرهنگ کاهش اثار مخرب بلایای طبیعی توسعه داد .

برقراری سیستم هشدار و اخطاریه های به موقع تغییرات جوی، برگزاری مانورهای آمادگی درمقابله با حوادث غیر مترقبه، تقویت نیروی انسانی متخصص و ایمن سازی مناطق پر خطر از جمله راهکارهای دیگر برای کاهش اثرات بلایای طبیعی است.



    ©2013 APG.ir