تعداد بازدید: 2118

توصیه به دیگران 1

جمعه 10 دی 1389-21:56

جهان در سالي که گذشت

...درسال 2010 مثل سال های قبل حوادثی رخ داد ،لیکن حوادثی نبودند که بتوانند تحولی عمیق در جامعه بشری پدید آورند وسبب دگرگونی درجهان معاصر شوند.(مرور چند رخداد مهم دنيا در سال2010 ميلادي؛ از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


سال 2010 میلادی به پایان رسید و سالی نو (2011) آغازشد.با پایان این سال در حقیقت ده سال اول قرن بیست ویکم هم سپری شد.

    درسال 2010 مثل سال های قبل حوادثی رخ داد ،لیکن حوادثی نبودند که بتوانند تحولی عمیق در جامعه بشری پدید آورند وسبب دگرگونی درجهان معاصر شوند.

    درعرصه خبررسانی انتشار هزاران سند توسط سایت "ویکی لیکس"ازمهم ترین حوادثی بود که در سال 2010 رخ داد.هنوز تمام ابعاد آن وچگونه این اسناد به دست مدیران این سایت افتاده درابهام قراردارد و انگیزه منتشرکنندگان بر ابهامات آن می افزاید.

احتمالا تبعات آن در سال 2011 گریبان بسیاری از دولت ها واشخاص حقیقی وحقوقی را خواهد گرفت و اکنون کارگزاران عرصه خبردر گیجی ناشی از افشای این اسنادبه سر می برند.باید صبرکرد تا سرنوشت این سایت و مدیرآن و اين که چگونه به این اسناد دست پیداکرد مشخص شود.

      شاید بتوان یکی دیگر ازمهم ترین رویدادهای سال 2010 را ادامه بحران اقتصادی و مالی دراروپا ذکرکرد که در واقع ادامه بحران آمریکاست.

 دولت های اروپائی با همه تمهیداتی که اندیشیده اند،نتوانستند برآن فائق شوند ودر نهایت از روی ناچاری و لاعلاجی به تصویب و مقرارت سخت گیرانه نظیر افزایش سن بازنشستگی در فرانسه و یا افزایش شهریه دردانشگاه ها و مراکز آموزشی در انگلستان متوسل شدند که با اعتراض گسترده بخش های وسیع از جامعه مواجه شدند.

در دیگرکشورهای اروپائی ازجمله :یونان،ایتالیا و...وضعیتی مشابه وجود داشت و اگر کمک های مالی به این کشورها انجام نمی گرفت تعدادی ازاین کشورها تا آستانه ورشکستگی پیش رفته بودند . این احتمال که درسال 2011 مشکلات اقتصادی هم چنان گریبانگیر این کشورها باقی بماند زیاد است .

      مسئله فلسطین و مناقشه اعراب و اسرائیل هم چنان لاینحل باقی ماند. درسال 2010 مذاکرات غیرمستقیم ومستقیم دو طرف به خاطر لجبازی وسماجت تل آویو درمورد ادامه شهرک سازی متوقف شد. آن چه از شواهد هم برمی آید بارقه ای از امید درحل سريع مسايل وجود ندارد.

 مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی شدند در سال 2011 موضوع فلسطین را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهند کرد که اگر موفق شوند چنین تحرکی از خود بروز دهند احتمال وتو کردن توسط ایالات متحده به قوت خودش باقی است. درنتیجه سرگردانی بر خاورمیانه حاکم خواهدبود .

     موضوع "هسته "ای ایران مانند سال های جلوتر  مورد مناقشه کشورهای 5+1 وتهران قراردارد و دوسوی مناقشه نتوانستند به توافقی اصولی که مورد قبول دوطرف باشددست پیداکنند .

آخرین نشست که درژنو برگزار شد بدون دستیابی ادامه آن رابه نشست سال 2011 در استانبول ترکیه موکول شد و شورای امنیت در این رابطه قطعنامه جدیدی را بر تعدادقطعنامه هایش افزود .

     به هرحال امید است سال جدید ميلادي، سال حل مناقشات و درگیری ها درگستره جهان باشد و شاهد برقراری صلحی فراگیر و عادلانه باشیم،تبعیض از دنیا رخت بربندد و نظامی مبتنی برحق و عدالت در جهان حاکم شود.

اگر تحقق صددرصد آرمان های فوق در زمانی کوتاه دست نایافتنی باشد،تلاش برای اهداف مقدس وظیفه همگانی است.



    ©2013 APG.ir