تعداد بازدید: 2776

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 11 اسفند 1389-23:34

به ما مي گويند مانع طبيعي!

عباسعلي نوبخت گفت:آتش سوزي هاي امسال حدود12 میلیارد تومان خسارت آفرید/اگر شرکت هاي بهره بردار فقط به جنگل ها ناخنک بزنند با آنها برخورد می کنیم/حتي يک بالگرد براي اطفاي حريق نداريم/هر سال نیروهای ما در حال ریزش هستند/با نظر قوه قضا اسامی زمین خواران را اعلام می کنیم،حتی اگر  برادر و یا بچه های خودم باشند/پروفسورهاي آلماني طرح خروج دام را از جنگل تاييد کردند.(متن و حاشيه هاي مازندنومه از نشست مطبوعاتي مديرکل منابع طبيعي مازندران)


 مازندنومه:در آستانه هفته منابع طبيعي صبح روز چهارشنبه مديرکل منابع طبيعي مازندران ميزبان خبرنگاران رسانه هاي مختلف بود.گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار مازندنومه-را از اين نشست بخوانيد.

------------------------

*حتی یک بالگرد نداریم

مدیر کل منابع طبیعی مازندران – ساری علت آتش سوزی هاي استان را تا حدود زیادی تعمدی و بر اثر بی دقتی نیروهای انسانی عنوان کرد و گفت:البته میزان اندک بارندگی در پاییز امسال که حدود 70 روز بی باران را سپری کردیم در شیوع آتش سوزی ها موثر بود که در نتیجه حدود12 میلیارد تومان خسارت آفرید.

 وی سرعت مهار آتش توسط نیروهای حفاظت از جنگل ها را متناسب با سطح و میزان آتش سوزی بیان کرد و افزود:در مجموع کمتر از یک ساعت طول می کشد تا نیروها به محل حادثه رسیده و آتش را مهار کنند.

نوبخت با انتقاد از فقدان امکانات اطفا حریق در جنگل ها تصریح کرد: علی رغم وسعت جنگل های شمال حتی یک بالگرد نداریم ، با این حال در مهار آتش سوزی ها بهتر از استان های دیگر عمل کردیم.

وي ادامه داد:خوشبختانه آتش سوزی ها سطحی بوده و به دلیل ساختار طبیعت اگر هیچ گونه دخالت ترمیمی هم نکنیم کمتر از 5 سال دیگر جنگل ها به وضعیت اولیه خود برمی گردند و نیاز به حمایت ندارند.

* بهره برداری و نه برداشت چوب

 نوبخت ضمن تشکر از مشارکتهای مردمی و دهداری ها در خاموش کردن آتش، از رسانه ها هم به دلیل اطلاع رسانی گسترده قدردانی کرد و گفت:این آگاهی ها باعث شد تا مقامات مسول حساس شوند و امکاناتی را برای جنگل های شمال در بحران در نظر بگیرند، به طوری که با اعتبارات اداره کل بحران استانداری هر کدام از 8 شهرستان اجرایی استان به یک دستگاه خودروی آتش نشانی ،خودروهای امدادی و وسایل ابتدایی مهار آتش مجهز شدند.

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح جامع اطفای حریق گفت: ما دوست داریم همه برای اطفای حریق در جنگل نگران باشند،این طرح نیز آخرین مراحل تدوین را می گذراند.

 مدیر کل منابع طبیعی مازندران-ساری هدف از واگذاری طرح های جنگلداری را پرورش جنگل نه بهره برداری و برداشت چوب خواند و گفت:از 693 هکتار عرصه جنگلی بدون احتساب بیشه زارها سالانه حدود 500 هزار متر مکعب توسط 14 شرکت برداشت می شود و این شرکت ها در قبال برداشت موظف به نهال کاری هستند لیکن اگر به تعهدات خود عمل نکنند و فقط به جنگل ها ناخنک بزنند با آنها برخورد می کنیم.

 وی در ادامه سخنانش شرکت های خلع ید شده از سال های گذشته را تا کنون  شرکت پجیم،پیته سرا،سرو چمان،دانشگاه علوم و فنون مازندران و چند شرکت ديگر اعلام کرد و در خصوص قرارداد شرکت چوب و کاغذ گفت: قرارداد ما با شرکت ها 10 ساله است، تا کنون 22 سری قرارداد ما با صنایع چوب و کاغذ مازندران تمام شده است.

نوبخت افزود: اختلاف کوچکی در نحوه تنظیم قرارداد وجود داشت، به طوری که برخی از دستگاه ها چوب و کاغذ را دولتی و برخی خصوصی می دانستند،اما اکنون این مساله حل شده و هر وقت شرکت چوب و کاغذ وثیقه بگذارد قراردادها امضا می شود و روند کار ادامه می یابد در غیر این صورت طرح ها پس از آگهی به مزایده گذاشته می شود و شرکت چوب و کاغذ باید به قیمت گران تر چوب ها را از برنده مزایده خریداری کند.

*در حال ريزش هستيم

 نوبخت با اشاره به فاصله در خور توجه شمار نیروهای حفاظتی با استانداردهای بین المللی گفت:متاسفانه هر سال نیروهای ما در حال ریزش هستند و تا کنون جذبی تحقق نیافته اما امیدواریم با مصوبه ای که اخیرا در مجلس تصویب شده از 10 هزار نیرویی که به وزارت جهاد تزریق می شود ما هم به دلیل زیر مجموعه بودن بهره مند شویم.

 وی افزود: بر اساس استاندارد برای هر 1000 هکتار یک نیروی حفاظتی و هر 5 هزار هکتار یک ناظر طرح جنگلی باید داشته باشیم اما در حال حاضر برای هر 9 هزار و 600 هکتار یک نیروی حفاظتی و هر 15 هزار هکتار یک ناظر داریم.

مديرکل منابع طبيعي مازندران-ساري در خصوص ارزش ریالی پرونده زمین خواری گفت: ارزش ریالی زمین ها متفاوت است اما 21فقره پرونده زمین خواری با 93 هکتار زمین پس از اقدامات کارشناسی شناسایی شده که با حمایت های قضایی و انتظامی با آنها قاطعانه برخورد می کنیم.

*زیر سواليم

 نوبخت در ادامه سخنانش از برخی دستگاه هایی که بدون مشورت با منابع طبیعی تصمیم گیری می کنند گله کرد و گفت: بر اساس قانون هر توسعه ای که باعث کاهش سطح جنگل های شمال شود ممنوع است،لیکن به طور نمونه برای توسعه شهرک صنعتی بشل 200 هکتار از عرصه های منابع طبیعی سوادکوه در نظر گرفته شده و این طرح به هیات دولت رفته و مصوب هم شده در صورتی که اصلا ا کوسیستم منطقه دیده نشده است.

وي افزود:البته این طرح علی رغم زمان بر بودن به نتیجه هم نخواهد رسید، بنابراین یا باید قانون اصلاح شود یا طرح حذف شود.

وی ادامه داد:قضیه پادگان ساری نیز همین گونه است و قرار بود به عرصه های جنگلی مرمت انتقال یابد که یقینا عملی نمی شود و باید به مکان دیگری انتقال یابد.

نوبخت در خصوص واگذاری معادن هم گفت:قبلا برای واگذاری 233 معدن موافقت کردیم اما باز و طبق روند همیشگي زیر سوال هستیم و به ما می گویند «مانع طبیعی »همانطور که به محیط زیست می گویند «محیط ایست!»

وي ضمن بيان اين نکته که اگر استان به این همه معدن نیاز دارد، باید معادن غیر فعال، فعال شود،تصريح کرد:اکنون از 233 فقره فوق فقط 123 فقره فعال است و 110 فقره دیگر اصلا فعال نشده ،لیکن فشارهای زیادی روی ماست که معادن داده شود وهمه اش اصرار بر«بشود» دارند اما با توجه به اینکه ما مخالف توسعه صنعتی در استان نیستیم گاهی مشاهده می کنیم که برگه هایی به قیمت 600 میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

*کمربند سبز متوقف شده است

وی در رابطه با طرح کمربند سبز گفت:مرحله اول این طرح که حدود 190 کیلومتر بوده اجرا شده و زنده مانی خوبی هم داشته اما برخی مشکلات تلفاتی هم به کمربند سبز تحمیل کرد.

وي افزود: این طرح در حال حاضر هم به دلیل فقدان اعتبارات متوقف شده ولی قرار است دوباره با تخصیص اعتبار لازم اجرایی شود.

نوبخت مرگ ناگهانی بلوط،ابریشم بافت،برگ خوار سفید آمریکایی را از جمله آفت های جنگلی دانست که خوشبختانه کم شده اما گفت: گال اکالیپتوس آفتی بوده که اخیرا عرصه های جنگلی زاغمرز بهشهر و حوالی اطراف را مورد هجمه قرار داده، به طوری که برای جلوگیری از شیوع آفت 40 هزار اصله نهال سوزانده شد.

حاشيه ها:

-مديرکل منابع طبيعي مازندران در بخشي از اظهارات خود گفت:چندی پیش مدیر شرکتی را به دادگاه فرستادم.آن روز موبایل خود را هم خاموش کردم،چون با کسی تعارف ندارم چه مسئول و چه غیر مسئول!وي افزود:هیچ عشقی به جایگاه و پست مدیریتی هم ندارم جز عشق به شاهکار خلقت در شمال!

-نوبخت ضمن اشاره به کمبود نيروي انساني در منابع طبيعي استان گفت: گاهي بنده و تمام معاونینم کار خود را ول کرده و به عنوان نیروی حفاظتی وارد جنگل ها مي شویم.در این میان یکی از حاضران گفت:پس فاتحه جنگل های شمال خوانده است!اما نوبخت جواب داد:تا زمانی که ما و شما هستیم عرق خود را نشان می دهیم ،نمی گذاریم جنگل از بین برود.

-وي در جاي ديگري از صحبت هاي خود گفت: اگر دستگاه قضایی تشخیص دهد اسامی زمین خواران را اعلام می کنیم، حتی اگر این افراد برادر و یا بچه های خودم باشند.

-نوبخت به شوخي گفت:به ما مي گويند «مانع طبیعی »،همان طور که به محیط زیست می گویند «محیط ایست!»

 -وی در خصوص طرح خروج دام از جنگل هم گفت:3 ماه پیش جلسه ای با دو تن از پروفسورهای علم جنگل داری از آلمان داشتیم که در آن جلسه آنها اذعان داشتند ایران باید کلاس های توجیهی برای کشورهای همسایه تشکیل دهد چون در این طرح بسیار موفق عمل کردیم.

-نوبخت در پاسخ به گله خبرنگاری در خصوص امتناع وي از دادن وقت مصاحبه با لبخندی گفت: دیگر تکرار نمی شود و سعی می کنم از دل شما در آورم.

وي افزود:بنده فقط یک کارشناس هستم نه مدیر ،به طوری که تاکنون حتی یک دقیقه پشت میز مدیریت ننشسته ام و همیشه در عرصه های جنگلی هستم، از بابت وقت مصاحبه کمی ایراد به شما وارد است که فقط می خواهید با من مصاحبه کنید در صورتی که من در محضر بسیاری از کارشناسان این عرصه کارآموزی کرده ام و شما می توانید با آنها گفتگو کنید.

-دادخواه مدیر روابط عمومی و مسول پارکهای جنگلی استان در خصوص واگذاری پارک تلار قائم شهر گفت :پارک تلار به دلیل استقرار در خارج از محدوده شهر نمی تواند بر اساس قانون در اختیار شهرداری قرار گیرد، لیکن استاندار نامه ای به وزیر مبنی بر اخذ مجوز ترک تشریفات نوشت که بر این اساس در حال حاضر شهرداری به صورت موقت مدیریت این پارک را به عهده دارد.


  • سه شنبه 18 مرداد 1390-0:0

    چندی پیش هیئت امنای امامزاده طاهر زوستای مزده تقاضایی به اداره کل مانع طبیعی ارائه دادند مبنی بر اینکه بخشی از هزینه جاده سازی که در روستا انجام دادند از طریق قطع و فروش چند اصله درخت بی زبان داخل محوطه امامزاده تامین شود و دستور بررسی داده شد!!!چرا که بایستی طرف را توجیه نمود که درخت جان دارد و ارزش آن خیلی بالاتر از این حرفاست.

    • دلسوز جنگلپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 14 اسفند 1389-0:0

      با تشکر از دوست جنگل نشین واقعا حرفهای شما دغدغه هزاران مازندرانی می باشد . چطور آقایان دم از موفق بودن طرح خروج دام از جنگل می زنند که بعد از چندین سال هیچ توفیقی حاصل نشد و اگر رونقی در جنگلهای شمال بود از سر صدقه همین دامدران عزیزی بود که الان سر بر بالین خاک خفته اند. بله.....

      • شنبه 14 اسفند 1389-0:0

        تشکیلاتی تحت عنوان منابع طبیعی سازمان جنگلها جنگلبانی یاهر چیز دیگری که مدعی حفظ جنگل هستند متاسفانه علی رغم اینکه در اتاقهای کارشان همگی طابلوی کار شناس یا مهندس را نصب کردند اما در عمل هیچ حرکت کار شناسانه ای نمی کنند روز را می گذرانند حقوقی می گیرند وخیلی راحت ویرانی جنگل ومراتع را به گردن روستاییان می اندازند وبرای انان پرونده های قطور می سازند اما از انجایی که جنگل را ملک طلق خود می پندارن با آن هرچه که می خواهند می کنند ان جنگل نشین بحق گفت که آن کا میون ها که کنده های قطور را دزدانه هر صبح وشام از محور ها ی شمالی به سوی دیگر البرز می برند چه کسانی هستند لطفا متو لیان جنگل پاسخ دهند.وآقای مدیر کل محبت کنند آن منطقه ای که توسط بهره بر داران درخت کاری شد نشان دهند .هر ساله در اسفند ماه امار می دهند که ملیونها درخت غرس شد
        امار ده سال اخیر را از مصاحبه ی
        آقا یان استخراج کنید وباهم جمع دببندید می شود بتعداد تمامی جنگل موجود آخر دروغ وهوچیگری هم حدی دارد واقعیت این است که طرح حفظ جنگلها ومراتع هنوز در حد همان ابتدای کار یعنی سال چهل ودو است وبسیار ناکار امد وتنبل است وخود شده است بلای جان جنگل. امید که حضرات از راست نرنجند و وجود نازنین شان تحمل سخن درشت تر از گل را هم داشته باشد.

        • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 12 اسفند 1389-0:0


          حالا که مدیر کل هم علمی سخنرانی میکند ، و دغدغه دفاع از جنگل را دارد پس نوبت خبرنگاران و کارشناسان است که اگر مطلبی می دانند و یا اگر اشکالی دیده اند را ارائه کنند . تا انشائ الله مشکلات کم کم حل شود .

          • فامیل سپیدار!پاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 12 اسفند 1389-0:0

            در حاشیه افاضات جناب مدیر کل که خوب می شناسمش و دوستش هم دارم حرفهای زیادی دارم اما (حرفهای زیادی) کجا به زخم جنگل میخورد؟ همین اقا که با عنوان جنگل نشین اشاره فرمودند مشکل از انجا اغاز شد که گفتند میخواهیم بدست بهره برداران به ساماندهی جنگلها بپردازیم....ایا بهره بردار جز به منافع خود فکر میکند؟ بنده دوست دیگری دارم که از قضا بهره بردار جنگل است / دستش را اعشته به خون سبز سپیدارز می بینم و لباسش پاره به چنگ زدنهای چنار! نگاهش به نگاه اره موتوری شبیه است و صدایش هم به صدای اگزوز کامیونهای مخصوص حمل تنه زخمی اهالی سبز بیشه رفته است! خودش میداند به پیش من چه جایگاهی دارد....به او میگویم تو همه ی ساغرهای حیات مرا از باده سبزبیشه خالی میکنی....پس کمتر بیا تا احساس خفگی دست ندهدم! اری بهره برداران سرمایه گذارانی هستند که با نگاه منفعت خواهی پای مسلح به چنارستان ما میگذارند و اگر نیت ساماندهی باشد شیوه این نیست که برگزیدیم . همین مشکل برای رودخانه های ما پیش امده است....انجا هم بهره بردارانی با لودر و بیل مکانیکی به جان بستر افتادند و اب را به قعر رود رساندند! کم بگویم که به زیادش هم ادای حق مطلب نشود ( سر خم می سلامت شکند اگر سبوئی)!!!

            • جنگل نشینپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 12 اسفند 1389-0:0

              باکمال تاسف باید گفت منابع طبیعی خود بزرگترین آسیب رسان به منابع جنگلی است .بهره بر داری غیر علمی وقتل عام درختان توسط پیمانکاران منابع طبیعی بزرگترین آسیب را به جنگل وارد کرد .مدیر کل محترم منابع طبیعی مازند ران لطف کنند به خبر نگاران نشانبدهند که در کدام منطقه از مناطق بهره بر داری شده توسط پیمان کاران گوگوری مگوری ایشان درحتی کاشته شده؟تخلییه جنگل از جنگل نشین که میلیونهاسال حافظ اصیل ودلسوخته ی جنگل بودند ضربه درد ناکی بر پیکر جنگل بود که غیر کار شناسانه وبه منظور بر داشتن موانع از پیش پای پیمان کاران انجام شد .منابع طبیعی به کدامین حق این چنین توسط پیمان کارانش درختان را قتل عام میکند ؟ومنتش را سر چنگل نشینان می گذارد .چرا در میز گرد ها وسمینار های منابع طبیعی هیچ جنگل نشینی را راهی نیست .آن موقع ها نه نفت بود نه گاز سوخت مردم کلا از طریق جنگل تا مین میشد اما دامنه ی جنگل از کوه تا حنگل کشیده شده بود اما حالا همه جا به عنوان سوخت از انر پی فسیلی استفاده میشه ولی دامنه جنگل هر روز جمع تر می شود آیا کسی غیر از منابع طبیعی جنگلهارا میخورد آقای مدیر کل لطفا نگویید کی بود کی بود من نبودم.اگر قرار باشد دادگاهها متجاوزین به عرصه ی جنگل را معرفی کند اول باید خود منابع طبیعی پاسخ گو باشد هر چند مر دم خود متجاوزین را می شناسند ان دههاکامیونی که روزانه کنده های قطور درختان را از محور کندوان وهراز وفیروز کوه به ان سوی البرز می برند از چکسی اجازه می گیرند.


              ©2013 APG.ir