تعداد بازدید: 3103

توصیه به دیگران 5

سه شنبه 16 فروردين 1390-22:15

رویکرد نودی در سال 90

باید از مسئولان رسانه ملی پرسید چه اشکالی دارد در یک فضای کارشناسی و با حضور دیدگاه های مختلف سایر مسائل جامعه مثل برنامه 90 یا در اشکال مشابه ( برنامه هفت) روی آنتن رود؟(يادداشتي از ايرج نيازآذري،روزنامه نگار-بابل)


 برنامه ورزشی و فوتبالی 90 که توسط عادل فردوسی پور سال هاست روی آنتن شبکه سه می رود مصداق بارزی برای تجزیه و تحلیل منتقدانه یک فعالیت اجتماعی در سطح ملی است.

 قریب به اتفاق سیاستمداران، جامعه شناسان و روزنامه نگاران که لباس منتقدان را بر تن دارند معتقدند فضای رسانه ای و دانشگاهی کشور باید امکان طرح شفاف و آزادانه سیاست ها و برنامه ها ی مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم کند.

این دسته از منتقدان همواره برنامه ورزشی 90 را مثال می زنند و باور دارند این برنامه توانسته آگاهی های لازم را برای مردم طی سال های اخیر به وجود بیاورد.

شفافیت و عدالت رسانه ای نسبی در برنامه 90 موجب شده خیل کثیر علاقه مندان به تحولات ورزشی تجزیه و تحلیل این برنامه ها را تعقیب کنند و بر همین اساس سایر فعالان سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی از رسانه ملی و مسئولان دانشگاه ها و وزارت ارشاد نیز انتظار دارند برای تجزیه تحلیل، نقد و ارزیابی رویدادها و تحولات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی رویکرد نودی را در کشور حاکم نمایند .

در صورت تحقق این مسااله بسیاری از آسیب ها شناسایی شده و هیچ سازمان و مدیری خود را در حصار محدودیت رسانه ای و افکار عمومی پنهان نمی کند.

 چشم تیزبین برنامه نود حواشی و متن مستطیل سبز و سایر امور فوتبالی و غیر فوتبالی را به دقت رصد کرده،در برنامه زنده با استانداردها، ضوابط و مقررات ورزشی تطبیق می دهد. وعده ها، تهدیدات، تعهدات، و نظرات مختلف را روی آنتن برنامه می برد و همواره از طریق سامانه پیامکی به داوری مخاطبان احترام می گذارد.

باید از مسئولان رسانه ملی پرسید چه اشکالی دارد در یک فضای کارشناسی و با حضور دیدگاه های مختلف سایر مسائل جامعه مثل برنامه نود یا در اشکال مشابه ( برنامه هفت) روی آنتن رود؟

 در این صورت اعتماد مردم به رسانه ملی بیشتر می شود ، وعده ها و تعهدات مسئولان پیگیری و رصد می شود و مهم تر از همه با تجزیه تحلیل چند جانبه مسائل با حضور کارشناسان آگاهی های مردم افزایش می یابد .

 برنامه نودی رفتار فرهنگی و اجتماعی جامعه را اصلاح می کند و قضاوت های سطحی پیرامون رویدادهای جامعه را به سمت داوری های منصفانه هدایت می کند.

 رسانه ملی ظرفیت بالایی برای نقد و ارزیابی همه تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی دارد و می تواند در تمام زمینه های پیش گفته فضای گفت و شنود را مهیا کند.

 امیدواریم سال 90 بینش سیاستمداران را نودی کند و آنها را از حصار محدودیت های رسانه ای خارج سازد .

رویکرد نودی همه را پاسخگو و مسئولیت پذیر می کند و حتی رفتار های فردی مردم را در اجرای قانون نیز می تواند شامل شود.

رویکرد نودی سعه صدر و تحمل پذیری مسئولان و منتقدان را در یک فضای کارشناسانه بالا می برد و مانع از فرار از مسئولیت می شود.

 رویکرد نودی می تواند در تمامی برنامه های رسانه ملی عملیاتی شود و متضمن حقوق شهروندی شود.

 بدون شک نظام در فضای نقد سالم و کارشناسی تقویت می شود و منتقدان دلسوز سرخورده و منزوی نمی شوند.

 فضای نقد سازنده و کارشناسانه را عده اندکی از مدیران غیر پاسخگو و مسئولیت گریز برنمی تابند و شاید به دنبال راه فرار باشند، اما اکثریت جامعه از آن استقبال می کنند.

 رسانه ملی اگر دلش برای نظام می تپد-که چنین هم هست- باید بپذیرد که تیغ نقد اگرچه در ابتدا دردآور  اما در دراز مدت التیام بخش است.

 رسانه ملی می تواند پیشگام فضای نقد سازنده در کشور باشد و باور داشته باشد که دولت ها می آیند و می روند و آنچه که باید بماند نظام اسلامی است .

نقد سرمایه با ارزش اجتماعی و منتقد دلسوز نظام و انقلاب اسلامی است که می خواهد در چارچوب قانون اساسی حافظ دستاورد های آن باشد.

 رویکرد نودی مصداق بارز جذب حداکثری و انتقاد سازنده است و اگر در رسانه ملی چنین فضای گسترده نشود دشمنان انقلاب خریدار نظرات منتقدان خواهند شد.

رویکرد نودی یعنی انتقال حداکثری شبکه های ماهواره ای به آنتن های جمهوری اسلامی ایران.

 رویکرد نودی پاسداشت حقوق اساسی ملت و پاسخگو کردن مسئولان نظام است و مردم حق دارند درباره مسائل مختلف جامعه در یک فضای آزاد دیدگاه های خود را ارائه نمایند و بهترین حامی آزادی بیان رسانه ملی ، مطبوعات و دانشگاه ها هستند.

برنامه ورزشی 90 اگرچه یک ایده ال رسانه ای نیست، مصداق و الگوی مناسبی برای سایر برنامه ها در وضع موجود است لذا مهمتر از برنامه ورزشی 90 تفکر حاکم بر آن است، تفکری که به منتقدان امکان طرح دیدگاه ها را می دهد .

رویکرد نودی عرصه را بر هتاکان و ساختارشکنان نیز تنگ می کند معاندان را منفعل ، منتقدان را امیدوار و معترضان را آگاه می سازد.

رویکرد نودی به منتقد هویت و انگیزه می دهد که دیدگاه های خود را در چارچوب نظام و قانون اساسی مطرح کند و به بیرون از مرز های کشور دل نبندد و در دیگر سو در چنین فضایی عرصه ی افراطیون تنگ نظر و موج سواران کاسبکار بسته می شود.

 افراطیونی که منتقد را دشمن و ناقد را وابسته می انگارند و با چسباندن انگ های سیاسی سعی در حذف و طرد دلسوزان دارند، خلع سلاح می شوند.

رویکرد نودی عقلانیت گرایی را بر احساس محوری چیره می سازد و تعقل را جای تنگ نظری می نشاند.

دربرنامه ای چون 90 حق پاسخگویی برای طرفین فراهم است و امکان تشخیص محق از ناحق فراهم می شود.

در رویکرد نودی منافع ملی و مصالح ملی حفظ می شود و تمامی شئون جامعه زیر نظر نگاه هوشمندانه منتقدان و کارشناسان دلسوز و خبره کنترل می شود.

فساد اداری کشف و برملا می گردد، خطرات آسیب ها گوشزد می شود و روش ها و رویه های اداری اصلاح و بازنگری خواهد شد.

 تسری شیوه برنامه سازی90 ورزشی به سایر بخش ها موجب بصیرت افزایی و اقناع مخاطبان می شود.

افزایش بصیرت،جو مفاهمه و هم دلی را در پی خواهد داشت و من حیث المجموع پیامدهای مثبتی را برای کشور به بار می آورد.

 گفتنی ها در این خصوص فراوان است . امیدوارم خود صدا و سیما پیشقدم چگونگی عملیاتی کردن این ایده شود. 

ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)


  • چهارشنبه 17 فروردين 1390-0:0

    احسنت!
    چه به جا؛
    اميد است مدير كل انقلابي پير صدا و سيما به صحنه آيد.

    • چهارشنبه 17 فروردين 1390-0:0

      بالغ بر 10 از "رویکرد نودی" استفاده کردین


      ©2013 APG.ir