تعداد بازدید: 4326

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 25 ارديبهشت 1390-22:44

یک روز با مازندران دیروز

... از اهالی رسانه و صدا و سیمای مرکز مازندران در این مراسم خبری نبود.این برنامه می توانست در گروه کودک و نوجوان شبکه تبرستان و بخش های خبری شبکه های سراسری بازتاب وسیعی یابد . (يادداشتي از عباس مهدوی،خبرنگار-ساري)


"یک روز با مازندران  دیروز "؛این جلسه عنوان ویژه برنامه ای است که اداره آموزش و پرورش ناحیه 2  ساري در مدرسه ای جنگلی اجرا کرد .

در این برنامه خلاقانه و قابل  تحسین ، خانه ای روستایی در دبستان شهدای صنایع چوب و کاغذ مازندران-که فضایی جنگلی دارد- بازسازی شد تا بچه های امروز با زندگی و  آداب و رسوم دیروز سرزمین خود آشنا شوند .

سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران و صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری را یاری کردند تا بر غنای این مراسم افزوده شود .

آیین افتتاحیه ساعت 10 صبح شنبه 24 اردیبهشت در پشت پرچیم های  خانه روستایی ،آغاز شد .

پسرکی دبستانی با لباس  محلی قرآن خواند ، بچه ها به اتفاق هم سرود ملی را سرایش کردند و دخترکی با لباس زیبای محلی و زبان مازندرانی به مدیر کل سازمان آموزش و پرورش ، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع  دستی و گردشگری ، مسوولان محلی منطقه و حاضران خیر مقدم گفت .

در حیاط خانه بچه های روستایی ، بازی های محلی را برای بازدیدکنندگان اجرا کردند. آن سوی  کلبه مادران  روستایی خمیر بر تنور می چسباندند و پشم می ریسیدند و دو آش ( آش دوغ ) می پختند تا از میهمانان پذیرایی کنند .

همه ابزار و وسایل خانه مربوط به دوران گذشته بود و هیچ چیز رنگ و بوی ماشینی نداشت. از جذابیت های این مراسم حضور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در مکتب خانه ای بود که بچه ها با لباس های محلی در حال سوادآموزی بودند .

" یک روز با مازندران دیروز " لحظات با نشاط و خاطره انگیزی را برای حاضران رقم زد و بچه ها به خوبی و تاثیرگذار ، داشته های دیروز را روایت کردند .

از اهالی رسانه و صدا و سیمای مرکز مازندران در این مراسم خبری نبود.این برنامه می توانست در گروه کودک و نوجوان شبکه تبرستان و بخش های خبری شبکه های سراسری بازتاب وسیعی یابد .

باید رویکرد آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری را در طراحی و اجرای اين برنامه ستود . سالهاست که جای چنین فعالیت هایی در تصمیم گیری های آموزش و پرورش  استان خالی بود. اين رويكرد در شرایطی که فرزندان مازندران روز به روز با فرهنگ بومی  دیار کهن خود فاصله می گیرند ، یک ضرورت اساسی و هویتی محسوب می شود .

امیدواریم این تجربه موفق در تمامی شهرهای استان ، بسط و گسترش یابد و " یک روز با مازندران دیروز " در ردیف فوق برنامه های مدارس استان جاي گیرد .

" یک روز با مازندران دیروز " تا 30 اردیبهشت ماه در مدرسه شهدای صنایع چوب و کاغذ مازندران برپا خواهد بود و خانواده ها می توانند در يك روز به گذشته این سامان سفر کنند.


  • دوشنبه 26 ارديبهشت 1390-0:0

    در روزگاری که به همت و سخاوت مسئولین خدمتگذار(؟) هویت بومی ما دارد از دست میرود - خدا پدر اموزش و پرورش را بیامرزد که به چنین اقدامی دست به تیمار دل ما برده ست . خاضعانه از حضرت مهدوی که چنین خبری را به ظریف گوئی خود منتشر کردند سپاسگزارم / کاری که بعهده صدا و سیمای ما بود و مسئولینش اما به خواب ناز!


    ©2013 APG.ir