تعداد بازدید: 2853

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 1 خرداد 1390-1:38

محمدي زاده:نگران جنگلم

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت:تا کی می توانیم با مردم تعارف داشته باشیم/بايد 10 سال به جنگل تنفس بدهيم/باید منتظر باشیم که کویر به سراغ مازندران هم بیاید/ نظافت کارخانه زباله سوز مانند کارخانه شیر و رب گوجه است/آدم هایی بلند شده اند که الا و لله باید در  ميان کاله پالایشگاه بزنیم.


به گزارش خبرنگار مازندنومه،رئیس سازمان محیط زیست کشور در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: نگران موضوع جنگل هستم.

 محمدجواد محمدی زاده افزود: جنگل هیرکانی معجزه ی خلقت است که این جنگل در نقاط کمی از دنیا وجود دارد و شاخص ترین و بهترین آن در همین منطقه وجود دارد که به عنوان ذخیره حیات تلقی می شود.

وی یادآور شد: متاسفانه نگاه های پوپولیستی و فریبکارانه ای به ظاهر برای راضی کردن مردم اما در واقع جهت خسارت به هستی ، اقلیم و ثروت عمومی به همان مردمی است که ذی نفع هستند و موجب شده تصمیم درباره جنگل با تاخیر انجام شود.

معاون رئیس جمهوري با بیان اینکه در خصوص جنگل باید چند تصمیم بزرگ گرفته شود ، تصریح کرد:جنگل تامین کننده هوای پاک است.

 وی با اشاره به اینکه هر هکتار از جنگل ، تامین کننده 2.5 میلیون تن اکسیژن در سال است ، افزود: کاهش اراضی جنگلی باعث کاهش تولید اکسیژن می شود و این خسارتی جبران ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ما محمدی زاده با بیان اینکه برای تصمیم گیری در خصوص جنگل ابتدا باید عمق فاجعه را بفهمیم خاطرنشان کرد: دامی که در جنگل های مازندران وجود دارد ، پنج برابر ظرفیت است.

وی با اشاره به طرح خروج دام از جنگل که در مجلس تصویب نشد و برگشت داده شد ، اظهار داشت: تا کی می توانیم با مردم تعارف داشته باشیم ، صورت مساله را پاک کرده و مشکل را نبینیم.

 محمدی زاده با بیان اینکه باید دام ها را به صورت یک جا مستقر کنیم و دامداری های صنعتی ایجاد شوند ، گفت: بهره برداری از جنگل به صورت بی رویه و نادرست تا کی؟

 وی با اشاره به اینکه داشت و برداشت چوب با هدف تولید کاغذ در برنامه ما نیست ، تصریح کرد: صنایع و معادن و اداره منابع طبیعی باید کشت چوب با هدف تامین کاغذ را در دستور کار قرار دهند.

معاون رئیس جمهوري با بیان اینکه چاره ای نداریم مگر برای تجدید حیات 10 سال به جنگل تنفس دهیم ، یادآور شد:اینکه فکر کنیم می توانیم مدیریت کنیم ، این گونه نیست بلکه راه حل آن واردات چوب و کاغذ و کشت چوب با هدف تولید صنعتی و تامین کاغذ مورد نیاز کشور است.

وی خاطرنشان کرد: باید تولید کشت چوب را به عنوان فعالیت صنعتی در دستور کار قرار دهیم و شبکه های استانی و منابع بانکی از این مساله حمایت کنند.

 محمدی زاده با اشاره به گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد در کشور و بیان اینکه از این گونه ها غافل هستیم ، اظهار داشت: ایران از کشورهای برجسته دنیا به لحاظ گونه های زیستی و گیاهی است.

وی  اظهار داشت: سالانه باید 200 هکتار در توسعه جنگل و در تثبیت شن های روان و جلوگیری از بیابان هم 500 هکتار اقدام کنیم.

رييس سازمان محيط زيست کشور با اشاره به وضعیت نگران کننده جنگل در کشور افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد باید منتظر باشیم که کویر به سراغ مازندران هم بیاید که فاجعه است.

 محمدی زاده با بیان اینکه با صنعتی شدن زندگی مردم و شهرنشینی ، نگرانی پسماند هم زیاد شده ، خاطرنشان کرد:حدود هفت درصد از زباله در مازندران مدیریت و 92 درصد هم تلمبار می شود.

وی با اشاره به اینکه فکر نکنید در استان های دیگر اوضاع فرق می کند ، یادآور شد: در برخی نقاط کشور ارتفاع زباله به هشت متر می رسد و در تهران به 55 متر و دریاچه ای به شعاع تقریبا 2 کیلومتر از شیرآبه زباله تشکيل شده که بسیار خطرناک است و حاوی متان بوده و قابلیت اشتعال دارد .

 محمدی زاده با اشاره به کلنگ زنی کارخانه زباله سوز در ساری گفت: اگر خردمندانه عمل کنیم نه تنها محیط زیست حفظ شده بلکه کار اقتصادی هم انجام می شود و نظافت این کارخانه مانند کارخانه شیر و رب گوجه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما مکانیزمی که استفاده از سموم ، حشره کش ها ، موضوع دفع آفات نباتی و استفاده از کود شیمیایی را مدیریت کند ، نداریم ، افزود: وزارت جهاد کشاورزی 108 هزار نفر نیرو دارد اما کشاورز برای استفاده از سموم ، خود اقدام به خرید و مصرف می کند و اینکه اساسا این سهم به درد می خورد یا نه را نمی داند و اینکه چه مقدار ، چه وقت و چه گونه استفاده کند .

 معاون رئیس جمهوري با اشاره به اینکه مروجان کشاورزی باید بالای سر کار باشند و راهنمایی کنند ، گفت: اما عملا این اتفاق نمی افتد و اگر کشاورز به آنها مراجعه کند ، سرویس می دهند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به سموم و دفع آفات نباتی در مازندران با توجه به کشاورزی بودن منطقه ، نگرانی جدی دارد و مدیریت این بخش مساله مهمی است.

محمدی زاده اظهار داشت: به دنبال متهم کردن هیچ دستگاهی نیستم اما واقعیت مشکل جامعه ما است.

وی گفت: شورای سلامت در ارتباط با داروهای تاریخ مصرف گذشته و روش های امحای آنها باید مراقبت های ویژه داشته باشد.

محمدی زاده یادآور شد : از نکات مهم و دردهایی که در استان وجود دارد ، موضوع تغییر کاربری است و همه جا اجازه ساخت و ساز داده اند که بسیار خطرناک است .

 وی افزود: وقتی فاصله بین شهرها و روستاها را می پیماییم ، حس نمی کنیم که کدام منطقه شهر است و کدام روستا .

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه تراز دریا در کنار میانکاله منفی 25 و در روستای حسین آباد که بعضی اصرار به ایجاد پالایشگاه در این منطقه دارند ، منفی 39 است،تصریح کرد: اختلاط آب شور و آب لب شور در منطقه میانکاله ، این تالاب را به عنوان رحم دریای خزر قرار داده و ماهی ها هزار کیلومتر را طی کرده و برای تخم گذاری به این منطقه می آیند.

 وی با بیان اینکه این اختلاف ارتفاع دریا از خشکی بلندتر است ، یادآور شد: این موارد حکمت خدا و موهبت الهی است و در غیر این صورت این تالاب کاملا شور می شد.

محمدی زاده با اشاره به وجود سه اقلیم بیابانی ، جنگل و دشت در این منطقه گفت: در هیچ مقطه دنیا سه اقلیم در کنار یکدیگر قرار ندارند و آدم هایی بلند شده اند که الا و لله باید در این منطقه پالایشگاه بزنیم.

 وی با بیان اینکه ایزولاسیون آب تحت الارضی بیش سرمایه گذاری پالایشگاه هزینه خواهد داشت ، افزود:با دستور استاندار ، موضوع تغییر کاربری باید به صورت جدی از سوی دبیرخانه پیگیری شود.

 محمدی زاده با اشاره به اینکه توسعه ضرورت دارد ، یادآور شد: توسعه باید مبتنی بر آمایش باشد و تغییر کاربری هم هومندانه انجام شود.

 وی با تاکید بر ساماندهی تغییر کاربری ، خاطرنشان کرد: برخی شهرداری های کوچک و دهیاری ها به راحتی اجازه ساخت و ساز در مناطقی می دهند که هیچ گونه زیرساختی ندارد و شاید به نظر این کار عمران باد اما به شدت تخریب است.

 شایان ذکر است که محمدی زاده آمارهای نگران کننده ای از میزان جنگل در دهه های گذشته و کاهش آن در زمان فعلی در کشور و به ویژه در مازندران ، میزان صید خاویار و میزان جنگل هیرکانی ارائه داد اما به رسانه ها اجازه انتشار این آمار داده نشد.


  • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 3 خرداد 1390-0:0


    بدون... به مسئولان بلندمرتبه کسی نمیتواند قاچاق چوب کند. مازندران به لحاظ مشخصات آب وهوایی شبیه به مناطق اروپای غربی میباشد ببینید آنها چکار کردند دقیقا کپی آن را برای مازندران اجرا کنید. راهی که توسط آنها طی شده و به ثبات رسیده را چرا انجام نمیدهید؟! آیا اتوبان تهران-شمال با خسارات جبران ناپذیر برای مناطق جنگلی میبایست اجرا میشد؟ جلوی ضرر رو هر موقع بگیری سود کردی.

    • يکشنبه 1 خرداد 1390-0:0

      شما اگر به فراز اخیر این گزارش توجه بفرمائید / انجا که گفته شد اجازه واگویه از سخنان معاون رئیس جمهور را به نشریات ندادند / میتوانید حدیث مفصل از مجملی بخوانید که بشرح قوق امد!!!
      راستی وقتی امام جمعه محترم مشهد
      برای معضل حجاب ( معضل به تعبیر خود)
      مردم را ترغیب به اقدام علی الراس میکند
      ایا چاشت خواران سفره های سبز جنگل نباید قیام کنند و جنگل را از یغمابرانش برهانند؟ پس بنشینیم و سر را به گریبان بگیریم و اشک پرتفصیل بریزیم...کار دیگری از ما بر می اید به زمانی که مسئول ارشد و ارفع و ذیربط چنین می نالد؟؟؟؟؟


      ©2013 APG.ir