تعداد بازدید: 3130

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 17 خرداد 1390-19:30

نه تاييد،نه تکذيب

... اداره بهداشت بر فعاليت کشتارگاه ها نظارت دارد و آب کشتارگاه تبرستان بابل سالم است،اما  موارد ديگر را اين جانب نه تاييد مي کنم نه تکذيب/در معدود قصابي هايي وجود خون روي لاشه و له شدن بخشي از گوشت و بيماري موردي ديده شده است که قابل رفع است .(گزارشی از مهدی زمانی-روزنامه نگار،بابل)


 کشتارگاه هاي صنعتي در چند سال اخير در بسياري از شهرستان هاي کشور ايجاد شدند تا گوشت سالم تري براي مصرف کنندگان تهيه شود.

بهداشتي بودن ذبح و حمل گوشت از مسائل مهم بهداشت عمومي و بهداشت تغذيه است که از بسياري بيماري هاي مشترک انسان و دام پيشگيري مي کند.

 در شهرستان بابل نيز کشتارگاه صنعتي آغاز به کار کرده است و کشتارگاه هاي سنتي هم تعطيل شده اند. اما فعاليت هاي صنعتي هزينه ها و مشکلات خود را نيز دارد.

خانم خانه داري که مصرف کننده گوشت قرمز است مي گويد: ظاهر گوشت سالم و خوب است، اما طعم و مزه آن در زمان هاي گوناگون يکنواخت نيست، در پاسخ علت هم مي گويند به تغذيه دام ها و فصل هاي سال مربوط است.

يک قصاب امکان استفاده از مواد غيربهداشتي در خوراک دام را رد نمي کند و مي گويد: ممکن است برخي گاوداران از فضولات مرغداري ها براي غذاي دام خود استفاده کنند که اين امر در وزن گيري دام و نگهداري گوشت و نيز کيفيت آن اثر نامطلوب دارد، همين طور در طعم و مزه گوشت موثر است.وي تاکيد مي کند البته اين مسئله عموميت ندارد.

گوشت ها تميز توزيع نمي شود

 به نظر مي رسد شروع کار کشتارگاه صنعتي تبرستان بابل به نظم و نظارت در بهداشت و توزيع بهتر کمک کرده است اما در آغاز کار با مسائلي نيز رو به رو است.

يکي از فروشندگان به خبرنگار ما مي گويد: دام را خودمان مي خريم اما هزينه کشتار بالا است و با توجه به فاصله زياد کشتارگاه صنعتي هزينه حمل بالايي هم دارد.

 وي مي گويد: آن طور که ديديم از کارگران ماهر در کشتارگاه استفاده نمي شود و گاهي گوشت تميز و سالم تحويل مغازه هاي قصابي نمي شود.

يکي ديگر از فروشندگان گوشت مي افزايد: برخي اوقات گوشت با استفاده از وانت و نيسان و سواري حمل مي شود علاوه بر اين از آب سالم هم براي شست و شوي لاشه ها استفاده نمي شود.

اداره بهداشت نظارت دارد

سيف الهي- مدير کشتارگاه صنعتي بابل- مي گويد: اداره بهداشت بر فعاليت کشتارگاه ها نظارت دارد و آب آن هم سالم است و مشکلي ندارد،اما  موارد ديگر را اين جانب نه تاييد مي کنم نه تکذيب.

 وي در ادامه مي افزايد: اين ها ممکن است موردي و استثنايي پيش بيايد که ما به فروشندگان خسارت آن مورد را پرداخت مي کنيم و با توجه به آغاز کار کشتارگاه صنعتي به تدريج رفع خواهد شد.

دکتر«آقاجاني»- دامپزشک- که از برخي فروشگاه ها و قصابي ها بازديد کرده، مي گويد: در معدود قصابي هايي وجود خون روي لاشه و له شدن بخشي از گوشت و بيماري موردي ديده شده است که قابل رفع است .

به سراغ دکتر «منفرد»- مسئول دامپزشکي شهرستان بابل- نيز رفتيم. وي با اشاره به مزاياي کشتار صنعتي دام مي گويد: براي آغاز به کار جديد و تعطيلي دو کشتارگاه غيربهداشتي و سنتي در شهرستان تلاش و زحمت زيادي صورت گرفت و هم اکنون نياز شهرهاي اطراف مثل فريدونکنار را هم تامين مي کند.

 آغاز راه

دکتر منفرد مي افزايد: حجم کار در کشتارگاه صنعتي تبرستان بالاست و کارکنان زحمت زيادي مي کشند تا از شرايط سنتي و غيرقابل قبول گذشته به وضعيت به ساماني برسيم.

 وي افزود:اين کشتارگاه با سرمايه و هزينه ۱۰ ميليارد تومان سامان دهي و بهره برداري شده و دولتي است که هنوز عوارض و درآمدهاي آن هزينه ها را به خوبي تامين نمي کند.

منفرد همچنين گفت: دخالت و حضور قصابان در محل کشتارگاه ها و هنگام کار براي هميشه امکان پذير نيست.

مسئول دامپزشکي شهرستان بابل با بيان اين که يک دامپزشک به طور دائم هنگام فعاليت از طرف دامپزشکي حضور دارد،افزود: در مورد حمل لاشه ها نيز گرچه دامپزشکي ماشين هاي حمل و نقل را تامين نمي کند و اين کار با پيمانکار است، اما فقط ماشين هاي حمل گوشت به کار مي رود و اگر مشاهده کنيم اين گونه نيست حتما جلوگيري خواهيم کرد.

وي تصريح کرد: در اين مورد هم در پي رايزني هستيم که از شهرداري دو دستگاه ماشين ويژه حمل گوشت تهيه کنيم تا اين نقص هاي احتمالي صد در صد رفع شود و مجبور نباشيم تعداد لاشه هاي زيادي در ماشين ها بگذاريم.

گزارش را با جمله اي از عليجان زاده-مسئول نظارت بر ذبح شرعي سازمان دامپزشکي کشور-به پايان مي بريم که گفته در کشتارگاه هاي سنتي که توسط شهرداري ها اداره مي شود، با ناظران ذبح همکاري نمي شود اما در تمام کشتارگاه هاي صنعتي نظارت مستقيم بر ذبح طيور و دام انجام مي شود.



    ©2013 APG.ir