تعداد بازدید: 2194

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 1 تير 1390-16:15

سفر مديران و 20 پرسش

در گذشته‌ نیز چنین سفرهایی حتی به کشورهای اروپایی انجام شد؛ ولی با توجه به بازدید از بافت شهری، فضای سبز، جاده، راه‌آهن، مترو، مونوریل، بازیافت، موزه، مسجد، پایگاه‌های گردشگری و ترافیک هنوز دیده نشد با این بازدیدها حداقل یک پروژه افتتاح شده باشد و فقط براي بازدیدکنندگان جالب بود و خاطره‌ای ماند که هر سرمایه‌دار یا مسافری که برود همین دستاورد شخصی را دارد.(يادداشت رسيده)


مازندنومه:تاكنون مطالب متعددي درخصوص سفرهاي مديران استان به خارج از كشور در رسانه‌هاي استان پخش شد. در خصوص مسافرت اخير نيز دو نوشته با عنوان "خود را ارزان نفروشیم" و همچنين"کدام هديه؟ کدام انحراف؟"-که دومي توضيحات سازمان همياري هاي استان بود- در همين پايگاه خبري انتشار يافت.یکی از کاربران ما بخشي از مطالب مطروحه را مورد تحلیل قرار داد و برای مان ارسال کرد که در زير از نظرتان مي گذرد.

----------------------

 ضمن تشكر از مديريت سازمان همياري (شهرداري‌هاي) استان مازندران كه با ارسال توضيحي به مازندنومه، خود را مجاب کرد تا افكار عمومي را تنوير نمايد؛ اين نوع پاسخگويي نشان مي‌دهد اراده مديريت استان، بر ملزم نمودن خويش به نظارت همگاني بر عملكردشان است.

 بر همين مبنا بود كه در گزارش ارسالي به اين پايگاه خبري، هزینه دو سفر مديران استان به مالزی و ترکیه هر سفر حدود 30 ميليون تومان پيش‌بيني نمود و اعلام داشت اسناد آن موجود است.

بر اساس آن گزارش برای این سفر مصوبه شورای سازمان صادر شد. بودجه سفر نيز کاملا" قانوني تهيه شده و از اعتبارات در اختيار سازمان همياري شهرداري‌ها که سال‌هاي قبل در اختيار شهرداران قرار مي‌گرفت، استفاده شد.

گفته شده در سنوات گذشته در انتهاي سال پاداش‌ها و پول‌هايي به شهرداران داده مي‌شد که در مديريت جديد سازمان همياري، اين پول براي بازديد از پيشرفت‌هاي کشورهاي خارجي اختصاص يافته است.

 اما 20 پرسش از رييس محترم سازمان همياري هاي استان: آقای رییس؛

 1- از اینکه با نیت ایجاد تحول،قصد کردید پاداش شهرداران را به گونه‌ای دیگر خرج کنید ممنونیم؛ ضمن اینکه این نخستین بار است که مردم می‌شنوند برای شهرداران از طریق آن سازمان پاداش ارسال می‌گردید، مشخص نفرمودید شهرداران بر مبنای چه ضابطه‌ای مستحق دریافت پاداش از آن سازمان هستند؟ ولی بدانید مدیریت در جمهوری اسلامی باید در سطحی باشد که هر وقت خود را با فقیرترین فرد جامعه تطبیق داد موفق است؛ باید فکر کرد عوارضی که مستضعفین می‌پردازند رضایت دارند با اولویت چه چیزهایی خرج شود؟

 2- جای بسی مباهات است که آن سازمان اقدام به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی برای عموم نمود؛ اما در سايت این سازمان، تاریخچه و جایگاه صحیح راه اندازی سازمان، نوع فعالیت، وابستگی، اعضای شورای سازمان، نحوه نظارت و تشکیلات آن و حتی استخوان‌بندی ذی ربط مانند اساسنامه مشاهده نمی‌شود؛ شاید به فکر دوستان راه‌انداز نرسیده است.

 3-  تاکنون گزارش حسابرسي درآمد و هزينه سالانه آن سازمان برای شفاف سازی عملکرد، مشخص نشد.

 4- ميزان و نحوه دريافت و توزيع بودجه سنواتي به چه ترتیبی است؟

 5- آنچه از اخبار منتشر شده بر آمد، یکی از عمده دغدغه های مدیریت استان مشکل مدیریت پسماند است؛ ولی هنوز نخستین قدم برای کاهش جمع آوری زباله که طرح تفکیک از مبدأ برای بازیافت است تعیین نگردید؛ اگر تردید دارید مردم با شما همراهی کنند ببینید اروپاییان چه کردند؟ آنان با اجرای کامل و صحیح قانونی مانند قانون ما کار را به جایی رساندند که در شهرهای آلمان، یک ایرانی به میهمانی رفته بود؛ در آنجا طرح تفکیک از مبدأ به گونه ای است که از منزل تا دیوار منتهی به خیابان لوله کشی بوده و خودروهای مکش مربوط به هر لوله را به در ورودی آن نصب نموده و می‌برند؛ اگر در لوله مخصوص موادی خاص مانند پلاستیک، ماده ای دیگر بریزند دستگاه نشان داده و طبق قانون صاحب خانه مجازات می‌شود؛ میهمان ایرانی همین اشتباه را انجام داد؛ موضوع به کلانتری گزارش شد و ظرف 24 ساعت صاحب خانه بازداشت شد؛ پس از روشن شدن مسأله جریمه سنگینی دریافت و آزاد شد! ولی ما هنوز زباله‌های عمومی درون جوی آب را به رودخانه‌ها هدایت می‌نماییم و نتوانستیم مدیریت کنیم؛شما می‌توانید بگویید ما چه موقع منتظر تحول باشیم؟

 6- آقای رییس آیا می‌دانید تا به حال چه مقدار برای مدیریت پسماند در سطح استان هزینه شد؟

 7- در صورتی که بدون فراخوان، مدیران خصوصی به دلیل درآمد مکفی، سال هاست پای کار آمدند؛ ولی شنیده‌ها حاکی است در برخی شهرها به دلیل منافعی که در قبال جمع‌آوری زباله به روش سنتی صورت می‌گیرد حاضر به تغییر رفتار نیستند؟درست شنيده ايم؟ 

8- در قسمتی از مطالب آمده با توجه به اين که محدوديت‌هايي براي سفر به برخي کشورهاي پيشرفته دنيا وجود دارد، ترجيح داده شد اين سفر و بازديد از کشور ترکيه باشد، با اين وجود اگر نسبت به کیفیت سفر حرفی وجود داشته باشد، سازمان همياري‌ها آماده شنيدن انتقادهاست. احسنت بر گوش شنوای سازمان؛ ولی آیا تاکنون برنامه میان مدت و بلند مدت سازمان برای یاری به مدیریت شهری مشخص شده است؟

 9- از دلایل سفر خارجی، بازدید مطالعاتی یا تور آموزشی مطرح شد؛ در صورتی که اگر مطالعه سفر خارجی است پس دانشگاهیان و محققان چه کاره‌اند و چنانچه آموزش با سفر خارجی محقق می‌شود پس دوره‌های آموزشی داخلی و مربیان آموزشی که کلی برای تدوین سرفصل‌های آموزشی زحمت کشیده‌اند و دیگر عوامل مدیریت محلی که محتاج آموزش کاربردی‌اند برای یادگیری چه کنند؟

 10- شنیده‌ها حاکی است مدیران استان مأموریت نبوده و در مرخصی قرار داشتند؛ پرسش اینجاست که آیا شهرداران از شورا اجازه داشتند یا بخشدار یا فرماندار را مطلع نمودند؟

 11- مستحضرید که از بزرگترین چالش‌های مدیریت محلی، ضعف در اجرای طرح های جامع، تفصیلی، هادی و ترافیکی است؛ آیا آن سازمان برای مطالعه های صورت گرفته که هزینه هنگفتی پرداخت شد کمکی می‌نماید؟

12- آنچه ما می‌دانیم شهرداران مجریان تصمیم‌هایی هستند که شوراها می گیرند و لوایح پیشنهادی نیز که باید توسط تیم کارشناسی شهرداری صورت گیرد و این تیم در بسیاری از شهرداری‌های کشور مرکز مطالعه یا پژوهش مستقرند که با فراخوان، اقدام به مطالعه می نمایند. تاکنون در مازندران حتی یک مرکز مشابه شنیده نشده که فعال باشد؛ آیا بهتر نیست چنین پول هایی را جهت تأمین حداقل امکانات نخبگان یا اهل فن برای کمک به چنین مسایلی اختصاص دهیم؟ 

 13- در گذشته‌ها نیز چنین سفرهایی حتی به کشورهای اروپایی انجام شد؛ ولی با توجه به بازدید از بافت شهری، فضای سبز، جاده، راه‌آهن، مترو، مونوریل، بازیافت، موزه، مسجد، پایگاه‌های گردشگری و ترافیک هنوز دیده نشد با این بازدیدها حداقل یک پروژه افتتاح شده باشد و فقط براي بازدیدکنندگان جالب بود و خاطره‌ای ماند که هر سرمایه‌دار یا مسافری که برود همین دستاورد شخصی را دارد؛ ضمن اینکه چرا ترکیه باید الگوی کاری ما انتخاب شود؟ کشوری که به خطه سارقان مشهور بوده و این قدر کار را هم دیگران برای شان کردند.

مخالفان اجرای برخی طرح‌های گردشگری مانند موزه‌ها شوراها هستند که هیچگونه برخوردی با آنها نمی‌شود! مگر می‌شود پول دینی در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و تصمیم‌گیری بر مساجد با مدیریت محلی باشد؟

 14- معلوم نیست اکنون که استفاده از فن‌آوری اطلاعات آن قدر کار را آسان نموده و خطر و هزینه ها و زمان را کاهش داده که با داشتن دستگاه و زدن چند دکمه و ترجمه یا برداشت اهل فن، می‌توان به تجارب، علم و عمل هنگفتی دست یافت؛ پس آیا تصمیم گیرندگان محترم هنوز این مسایل را نمی‌دانستند؟

 15- شنیده‌ها حاکی است در استان، شهرداری‌هایی وجود دارند که از برخی دهیاری‌ها کوچک‌ترند؛ وقتی مدیران استان برای شهرداری‌ها تصمیم‌گیری می کنند آیا دهیاری‌های بزرگتر مستحق این نگاه نیستند؟ اگر این گونه است چرا برای اصلاح تقسیم‌بندی‌ها تصمیمی اتخاذ نمی‌شود؟

16- نمی‌دانیم آیا امکان دارد روزی برسد که مدیریت استان مردم را امین خود دانسته و جزییات دخل و خرج‌های عمومی را به استحضار برساند؟

 17- آیا ما می‌توانیم روزی را ببینیم که هرگونه تصمیم گیری پس از نظرسنجی عمومی و تطبیق آن با قانون و شرع عملی شود؟

18- آیا می‌توان روزی را دید که احدی با رفتن به شهرداری ببیند طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع اجرایی شد؟

 19- آیا خرده گرفتن به این مطلب عیب است که عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت الکترونیکی واریز شود؟

 20- آیا اجازه داریم بپرسیم چه وقت تعرفه‌های عوارض به صورت الکترونیکی ابلاغ شده و مردم مانند آلمانی‌ها بتوانند بدون خروج از منزل، اطلاعات لازم و اقدام‌های موردنیاز مانند شناسنامه ساختمان را دریافت دارند؟

حالا که دوست دارید از خارجی‌ها بیاموزید عرض شود که روزی شهردار یکی از شهرهای اروپایی استعفا داد؛ مردم برای جلوگیری از این استعفا (مانند یکی از شهرهای همین استان) تحصن کردند!

شهردار به جمع مردم آمد و گفت مرا مجبور به استعفا نکردند؛ بلکه چون پیر شده ام و باید این جایگاه را به جوان ترها دهم قول می‌دهم به عنوان مشاور شهرداری در خدمت شما باشم تا اینکه مردم پذیرفتند.برخي مديران ما بايد خود را بازنشسته کنند و ميدان را به جوان ها دهند،هر چند رييس سازمان همياري هاي استان خود جواني نيک برخورد و بامرام و صريح اللهجه هستند و اميدواريم به زودي در منصب فرمانداري يا هر منصب بهتر ديگري به کار گرفته شوند و باور داريم حق قانوني ايشان در قضيه فرمانداري ساري زيرپا گذاشته شد و با وجود داشتن حکم فرمانداري، آن واقعه ناپسند اتفاق افتاد.

 تعجب این است ما نخبگانی داریم که همین اروپا یا آمریکا دنبال جذب این مغزها هستند ولی ما حاضر نیستیم از آنها به کارگیری کنیم و می‌خواهیم عملکردشان را در خارج کشور ببینیم!

 انتظارمان اين است مدیران استان همچنان که به غفلت های شان معترفند به خود ‌آیند و روش موجود اقتصاد را جهادی کنند.


  • پنجشنبه 2 تير 1390-0:0

    هرچه از این سفرها بیشتر باشد به نفع شهر و شهروندان است چراکه یک هفته هم که مسئولان نباشند تا دسته گل به آب بدهند ،غنیمت است

    • پنجشنبه 2 تير 1390-0:0

      دوست عزیز 30 میلیون چیزی نیست ازاقای بابائی بپرسید50میلیاردتومان بودجه ریاست جمهوری درباره زباله رایک هفته درچین چه بلائی بر سرش اورده است ؟30میلیون را رها کنید به500.000.000.000ریال بچسبید

      • پنجشنبه 2 تير 1390-0:0

        منتظريم ببينيم اين مدير جوان اين اقدامها را براي اجراي چه تاريخي عملي مي كند يا قول آن را مي دهد.

        • پنجشنبه 2 تير 1390-0:0

          سلام با نظر آقای مهران موافق هستم و یادآور می شوم که اینگونه سفرها اتفاقا خوب و اثر گذار است که اولا مدیران می بینند کشورهای که بدون داشتن منابع معدنی چگونه به رشد اقتصادی رسیدند ثانیا می شود پیشرفت کرد اگر اراده جمعی مدیرت در کشور برای رشد و توسعه و رفاء اجتماعی وجود داشته باشد

          • چهارشنبه 1 تير 1390-0:0

            امیدوارم مسئولین شهرسازی پس از زیارت شهرهای کشورهای خارجی به بی عرضگی خود در حوزه شهرسازی پی برده باشند

            • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
              چهارشنبه 1 تير 1390-0:0

              سلام ، يادداشت رسيده اي پر مغز بود.اما چند نكته :

              1- مشكلات مديريت و مديران زياد است توقع نداشته باشيم زود رفع شود .

              2- از باب فرهنگي و تجربه شهر نشيني ، بسيار مبتدي هستيم توقع بدون آموزش فرهنگي زياده خواهي است .

              3- از مديران پاسخگو و داراي روابط عمومي كه امكان بحث كارشناسي را فراهم مي كنند سپاس گذار باشيم .


              ©2013 APG.ir