تعداد بازدید: 4296

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 9 مرداد 1390-12:17

صلاحي:قصد حضور در انتخابات را نداشتم

در گفت و گو با رييس کتابخانه ملي ايران مطرح شد: شرایط جسمانی من به گونه ای بود که بنا نداشتم وارد کارهای اجرایی شوم/درخواست دولت باعث شد به این مرکز بیایم/اسناد ملی را که منع قانونی ندارند،اسکن کرده و از طریق وبگاه در دسترس مخاطبان قرار مي دهیم/تاريخ شفاهي دو موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را تدوین مي کنيم/اگر نهاد کتابخانه هاي عمومي به ما ملحق نشود،در مازندران شعبه مي زنيم.


مازندنومه:پس از کناره گيري علي اکبر اشعري و 6 ماه بعد از بلاتکليف ماندن کتابخانه ملي ايران، اوايل تيرماه امسال بود که اسحاق صلاحي کجور حکم رياست اين کتابخانه را از رييس جمهوري گرفت و بر جايي تکيه زد که پيش تر چهره هاي معروفي چون سيدکاظم موسوي بجنوردي، سيدمحمد خاتمي،محمد رجبي،حسن شهرستاني،حسين الهي قمشه اي،مصطفي محمدي عراقي،فريدون بدره اي،يحيي ذکا،ايرج افشار و... آن جا رياست کرده بودند.

 در حالی اسحاق صلاحی به‎عنوان رییس كتابخانه ملی ایران معرفی شد كه مهم ترین مسئولیت‌های صلاحی در وزارت رفاه و تامین اجتماعی خلاصه شده بود و حتي خبرگزاري معطوف به دولت-"فارس"-يک روز قبل از مراسم معارفه او نوشت:" هنوز به صورت رسمی هیچ پرونده كاری از سوی كتابخانه ملی برای صلاحی منتشر نشده است و شاید تا فردا كه مراسم معارفه وی در سمت جدید است سابقه‌ای فرهنگی برای اقناع افكار اهالی فرهنگ ایجاد شود!"

اسحاق صلاحی کجور سال 1341 در روستای صلاح‌الدین کلا از توابع نوشهر به دنیا آمد.او تا مقطع دکترا در رشته مدیریت استراتژیک تحصیل کرد. همچنین او عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون یارانه‌ها و فقرزدایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد بوده است.صلاحی کجور جانباز جنگ تحمیلی و از سرداران دفاع مقدس است.

او پيش تر ریاست شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی دكتر احمدی‌نژاد را در انتخابات دوره دهم در استان مازندران به‎عهده داشت و به عنوان گزینه اصلی استانداری این استان مطرح بود كه بنا به دلایلی این امر محقق نشد و پس از آن صلاحي منتقد اصلی مدیران استانی دولت دهم در مازندران شد.

صلاحي 4 تيرماه به کتابخانه ملي رفت و يک ماه بعد،يعني 4 مردادماه نخستين کنفرانس رسانه اي خود را برگزار کرد و از دایر شدن شیفت شب این سازمان بعد از ماه مبارک رمضان و تا پیش از مهر ماه خبر داد.

او در آن نشست با بیان این که « امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگاه جدیدی به کتابداری و آرشیو ملی حاکم شده است » به انتقاد از حاکم شدن رویکردهای غربی در این زمینه تاکنون در کشور پرداخت و افزود: شاخص‌ها و استانداردهایی که تاکنون در زمینه کتابداری و آرشیو اسناد در ایران و کشورهای منطقه وجود داشته، وارداتی و عمدتاً برگرفته از غرب بوده است.

البته او در مراسم معارفه خود هم گفته بود که" مرکز اسناد و کتابخانه ملی را کم‌تر از جبهه نمی‌دانم."

به هر حال صلاحي تمايل دارد با رسانه ها گفت و گو کند و ثابت کند که قضاوت هاي اوليه آن ها نادرست بوده و او در کتابخانه ملي اثرگذار خواهد بود.پيش از ظهر روز يک شنبه با او تماس برقرار کرديم که بلافاصله پاسخ داد و غير از يک سئوال،به تمامي پرسش هاي مازندنومه پاسخ داد.پاسخگويي خوب صلاحي قابل تمجيد است، در حالي که با برخي مديران داخل استان نمي توان به راحتي ارتباط برقرار کرد.

*به سوي الکترونيکي شدن


 اسحاق صلاحی در گفت و گو با مازندنومه در خصوص اقدامات انجام شده از زمان حضور وی به عنوان رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در این مرکز، اظهار داشت: حضور مراجعان در کتابخانه ،از ساعت 9 به 10 شب افزایش یافته است.

وی در همین رابطه افزود: در بررسی و مطالعه سنوات گذشته کتابخانه ملی ، این مرکز در ماه مبارک رمضان با کاهش ساعت مطالعه همراه بود که در این مقطع ، کتابخانه ملی مانند دیگر ماه های سال ، پذیرای مخاطبان خواهد بود.

 رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ، تصریح کرد:میزان کتاب هایی که امکان دیجیتالی شدن آنها در سایت وجود دارد را با الکترونیکی کردن ، افزایش می دهیم تا به این ترتیب میزان مراجعه حضوری مخاطبان را کاهش دهیم.

 وی با اشاره به وظایف مرکز کتابخانه ملی در ارائه فیپا(فهرست نویسی پیش از انتشار) ، یادآور شد: اکنون ناشران شش تا 10 روز برای دریافت فیپا در انتظار می مانند که بخشی از این کار به صورت الکترونیکی و بخشی هم به صورت حضوری انجام می شود و بنا داریم تا پایان سال ، این زمان را به 2 روز کاهش دهیم و مراجعه حضوری برای دریافت فیپا هم به اتمام برسد.

 صلاحی با بیان اینکه برنامه ما برای سال آینده این است که دریافت فیپا را به روز برسانیم ، خاطرنشان کرد: تمام درخواست ها در این زمینه هم به صورت دیجیتالی و از طریق وبگاه این سازمان انجام شده و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

 وی افزود: در نظر داریم اسناد ملی که منع قانونی ندارند ، اسکن شده و از طریق وبگاه در دسترس مخاطبان قرار دهیم.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه دربخشی از کار به سمت الکترونیکی کردن اسناد و کتاب ها می رویم ، تصریح کرد: از این طریق میزان مراجعه حضوری به کتابخانه کاهش و میزان مراجعه به وبگاه سازمان ، افزایش می یابد.

صلاحی یادآور شد : امروز هر فردی از گوشه و کنار ایران و خارج از کشور می تواند با مراجعه به سایت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ،مراجعه کرده و نیاز خود را بدون مراجعه حضوری ، تامین کند.

وی با بیان اینکه برای سطح دسترسی از نظر محتوا ، مشکل نداریم ، گفت: بخشی از اسناد قدیمی به صورت اسکن شده در سایت موجود است و درنظر داریم این اسناد را به word که قابل جست و جو برای محققان و پژوهشگران باشد ، تبدیل کنیم.

*9 شعبه در استان ها

 صلاحی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در 9 استان فارس ، اصفهان ، یزد ، کرمان، سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی ، همدان ، آذربایجان شرقی و بوشهر ، شعبه دارد ، اظهار داشت: افراد در صورت نیاز به مراجعه حضوری می توانند در این استان ها از شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران استفاده کنند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا کتابخانه ملی می تواند در مازندران هم شعبه داشته باشد ، خاطرنشان کرد: راه اندازی این 9 شعبه بر اساس مجوزی است که پیش از این ، هیات امنا صادر کرده و در خصوص ایجاد شعبه جدید کتابخانه ملی ، منتظر مصوبه شورای اداری دولت هستیم مبنی بر اینکه نهاد کتابخانه های عمومی به این سازمان ملحق می شود یا نه  که اگر کتابخانه عمومی به مرکز کتابخانه ملی ملحق شود ، نیاز به ایجاد شعبه جدید نیست و اگر منتفی شود ، با نظر مثبت رئیس جمهوری ایجاد شعبه کتابخانه ملی طی برنامه 2 ساله در بقیه استان ها هم تسری می یابد .

 صلاحی در رابطه با تدوین تاریخ شفاهی انقلاب ، گفت:تدوین تاریخ شفاهی ، در حوزه تدوین تاریخ ، به عنوان روش مستند ، مقبول و پذیرفته شده است که هنوز در جامعه ، به جایگاه خود دست نیافته است.

 وی افزود: اصرار ما بر این است که 2 موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ، تدوین شوند چراکه برخی از افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند در همان زمان هم به سن پیری رسیده بودند و نگرانیم که این افراد را از دست بدهیم درحالی که سینه آنها پر از اسرار دفاع مقدس است.

صلاحی با بیان اینکه دوست داریم هرچه سریع تر این مساله را از طریق مصاحبه با این افراد ، انجام دهیم ، یادآور شد: استانداردی را با هماهنگی بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس و پژوهشگاه معارف دفاع مقدس این سازمان به همین منظور تدوین می کنیم و نهمین کارگاه آموزشی هم در همین زمینه برپا شد.

 وی با اشاره به اینکه این کارگاه های آموزشی را در استان ها هم برگزار خواهیم کرد ، اظهار داشت: این کارگاه ها با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و پژوهشکده اسناد این مرکز برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کنیم،قبل از آنکه فرصت را از دست بدهیم.

 رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با بیان اینکه فلسفه اصلی این کار ، این است که بدون دخل و تصرف و بدون دخالت احساسات شنونده و مخاطبان ، آنچه که دیگران در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دیده و شاهد بوده اند ، در اختیار محققان قرار گیرد ، افزود: تا دیگرانی نتوانند تاریخ ما را به یغما برده و یا تحریف کنند.

*از ابتدا هم قصد حضور در انتخابات نداشتم

وی در پاسخ به این سوال که صلاحی به عنوان کاندیدای مجلس نهم از منطقه غرب مازندران مطرح بود اما چه شد که به کتابخانه ملی رفت ، اظهار داشت: دور قبل در انتخابات شرکت کردم اما در این دوره قصد حضور به عنوان کاندیدا را نداشتم و از اول هم تصمیمم بر همین بود، ضمن اینکه در کارنامه ام عضو هیات علمی ، پژوهشگر ، محقق ، ارائه مقالات ، تبیین کتاب های معتبر را داشته و تحصیلات PHD من هم مدیریت استراتژیک است که بعد خاصی ندارد و در هر کجا می توان از آن استفاده کرد.

 صلاحی با بیان اینکه شرایط جسمانی هم به گونه ای بود که بنا نداشتم وارد کارهای اجرایی شوم ، تصریح کرد: علاقه ام به این حوزه و درخواست دولت برای حضور من در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، باعث شد به این مرکز بیایم و من از ابتدا هم قصد حضور در انتخابات نداشتم.



    ©2013 APG.ir