تعداد بازدید: 2927

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 10 مرداد 1390-14:33

امامزاده:هر مازندراني يک متر فضاي کتابخانه اي دارد

مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان گفت:رسانه ملی کمتر به مقوله کتاب و کتابخوانی پرداخته است/متوسط سرانه مطالعه در کشور 83 دقیقه و 30 ثانیه و در استان 84 دقیقه و 30 ثانیه محاسبه شده است/برای هر 4 نفر یک جلد کتاب در کشور و هر یکصدنفر 28 جلدکتاب در استان محاسبه شده است.


مازندنومه: پس از برگزار نشدن مراسم تجليل از خيران کتابخانه ساز که به دنبال يادداشت هاي انتقادي مدير کل کتابخانه هاي عمومي استان از شخص اول کابينه شکل گرفت و زمزمه برکناري محمداسماعيل امامزاده نيز تا مدت ها بر سر زبان بود،صبح روز دوشنبه او دومین نشست مطبوعاتی خود را در سالجاری انجام داد و بدين گونه بر حرف و حديث هاي برکناريش خط بطلان کشيد.گزارش اعظم کردان-خبرنگار ما-را از اين نشست بخوانيد.

------------------------------ 

امامزاده در اين نشست به دیدار اخیر مسئولان کتابخانه های کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : در این دیدار صریح ترین بیانات در مسایل فرهنگی کشور مطرح شدکه از نظر ما کتابداران نقطه عطفی در کشور از لحاظ کتابداری و کتابخوانی محسوب می شود.

 وی با اشاره به اینکه کتاب مخزن هویت و سرمایه فرهنگی جامعه و منشا تحول و توسعه نظام جمهوری اسلامی برای دستیابی به افق 1404 است، تصریح کرد:ایران بیشترین نقش در تولید و توزیع کتاب از زمان های گذشته داشته است، ولی وضعیت کنونی ما به هیج وجه در جایگاه و شان ملت ایران نیست و  متاسفانه در رسانه ملی کمتر به مقوله کتاب و کتابخوانی پرداخته شده است.

 امامزاده مهمترین وظیفه و رسالت دستگاه های حوزه فرهنگ به ویژه ارشاد و فرهنگ اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی راتولید کتاب مفید و پالایش عرصه کتاب و صدور نکردن مجوز برای کتابهای مضر عنوان کرد و بیان داشت :نهاد کتابخانه های عمومی باید برای مراجعه کنندگان خود سیر مطالعاتی ایجاد نماید که در همین راستا تدوین سیر مطالعاتی توسط متخصصین و نخبه های کشور در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از تصویب و ابلاغ قانون سند نهضت مطالعه مفید از سوی رییس جمهور به استانداران و فرمانداران توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت : بر اساس این سند کمیته ای از دستگاه های مختلف که 17 عضو دارد شکل می گیرد و با فعال شدن آن تحول مهمی در منویات رهبر در حوزه کتاب و کتابخوانی به وجود خواهد آمد.

 امامزاده سرانه فضای کتابخانه های عمومی را 8 مترمربع به ازای هر یکصد نفر در کشور نام برد و افزود :این رقم برای در مازندران یک متر و 10 سانتی متر برای هر نفر می باشد.

 وی ادامه داد : باید بر اساس سند مطالعه مفید در 14 سال آینده به ازای هر یکصدنفر 400جلدکتاب فراهم آید این در حال است که در حال حاضر برای هر 4 نفر یک جلد کتاب در کشور و هر یکصدنفر 28 جلدکتاب در استان محاسبه شده است.

 امامزاده، احداث 263 کتابخانه با 201 هزارمتر مربع ،تولید و توزیع 18 میلیون جلد کتاب طی 14 سال آینده را از دیگر برنامه های سند مطالعه برشمرد و گفت : این مقدار شدنی است در صورتی که اعتبارات لازم اختصاص یابد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه8 کتابخانه با 4 هزار و 850 متر مربع زیربنا آماده افتتاح در استان داریم افزود : این کتابخانه ها اعتبارات تجهیزاتی ندارند و بر اساس قول استاندار 600 میلیون تومان اعتبار باید برای بهره برداری از آن تخصیص یابد.

 امامزاده با بیان اینکه 78 کتابخانه با 25 هزار متر مربع در روستاها کلنگ زنی خواهد شد اظهار داشت : باوجود اینکه تملک زمین به ویژه به صورت رایگان در استان بسیار مشکل است، ما توانستیم ظرف مدت 5 ماه این مقدار زمین را تملک کنیم.

وی ضمن بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی در سطح کشور کاهش یافته، تصریح کرد :امیدواریم در 10 شهر استان کلنگ احداث کتابخانه های عممومی را به زمین بزنیم.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران مهمترین نیاز این نهاد برای جبران محدودیت های موجود را جلب مشارکت های خیرین دانست و بیان داشت :مازندران از نظر متوسط جمعیت به ازای هر کتابخانه در سال 88،رتبه 26 و در سال گذشته به رتبه 27 تنزل یافته است.

 وی با بیان اینکه از نظر منابع و کتاب رتبه 21 و امانت رتبه 3 و با دارا بودن 132 هزار عضو رتبه5 از نظر تعداد اعضا دارا هستیم افزود : این ارقام نشان می دهد کتابخانه های ما فاقد کتابهای مورد نیاز اعضاست و از این نظر در محرومیت به سر می بریم.

 امامزاده راهکار رفع این محرومیت را تنها تکیه به منابع دولتی ندانست و گفت : ما سالانه 14 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در خوشبینانه ترین حالت سالانه تنها 4 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می یابد لذا مشارکت های مردمی در این زمینه موثرخواهد بود.

 وی در خصوص سرانه مطالعه در کشور و استان مازندران افزود :متوسط سرانه مطالعه در کشور 83 دقیقه و 30 ثانیه و در استان 84 دقیقه و 30 ثانیه محاسبه شده است.

امامزاده با اشاره به اینکه 59 درصد اعضای کتابخانه های مازندران را خانمها و 41 درصد را آقایان تشکیل می دهند،گفت : 3 میلیون و 300 هزار نفر مراجعه کننده به کتابخانه های عمومی داشتیم که 2 میلیون و 430 هزار جلد کتاب به امانت گرفتند.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در ادامه سخنانش به مقایسه ایران با سایر کشورها از لحاظ مطالعه و منابع و فضاهای مطالعاتی پرداخت و تصریح کرد: بر اساس آمار ایفلا که متعلق به اتحادیه کتابداران جهانی است و در جوامع کتابداری از امارهای یونسکو دقیق تر است ،از بین 56 کشور ایران از نظر سرانه و فضای کتابخانه ای رتبه 41 و مازندران رتبه 45 را داراست، همچنین بر اساس این آمار از نظر منابع کتابخانه ای ایران رتبه 48 و مازندران تقریبا دارای همین رقم است.

 امامزاده ادامه داد :از نظر امانت گرفتن کتاب ها ، ایران رتبه 38 و مازندران رتبه 28 را داراست.

 وی با اشاره به اینکه شهرداران باید نیم درصد از درآمدهای خود را به انجمن های کتابخانه های عمومی شهر خود واریز کنند گفت : مازندران از این نظر در وضعیت خوبی قرار دارد ولی بااین وجود معوقات فراوانی داریم که باید از سوی شهرداران اجرا شوند به ویژه با توجه به هدفمندسازی یارانه ها هزینه کتابخانه های ما در برخی موارد به 20 برابر افزایش یافته است و قانون قبلی نیازمند اصلاح است .

 امامزاده خاطرنشان ساخت :در سال گذشته 800میلیون تومان شهرداران در سراسر استان به ما پرداخت کردند و در حال حاضر 500 میلیون تومان معوقه داریم که شهرداران شهرهای آمل، بابل و قائم شهر به نسبت جمعیت نمونه بودند.



©2013 APG.ir