تعداد بازدید: 2587

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 11 مرداد 1390-22:42

شهريور يا مهر،مسئله اين است!

مازندنومه مصوبه تازه وزارت علوم را بررسي مي کند:رييس دانشگاه پيام نور مازندران:باید در تقویم دانشگاه ها،تجدید نظر شود-میزان تعطیلات در تقویم دانشگاه ها به نسبت زیاد است-عادت کرده ایم کلاس ها از ابتدای مهرماه آغاز شود/ رييس دانشگاه مازندران:کلاس های نیم سال نخست سال تحصیلی به خوبی برگزار می شود اما نیم سال دوم نه.


در خبرها خوانديم که وزارت علوم تصويب کرده سال تحصيلي جديد از نيمه شهريور ماه آغاز شود.اين که اين مصوبه ضمانت اجرايي دارد يا نه و با تصويب آن چه اتفاقي مهمي روي خواهد داد موضوعيست که با دو مدير دانشگاهي در ميان گذاشتيم.

دکتر صادقعلي موحدمنش در خصوص مصوبه وزارت علوم در رابطه با شروع سال تحصیلی دانشگاه ها از نیمه شهریور ،به خبرنگار ما کلثوم فلاحي گفت: به طور کلی به نظر می رسد باید در تقویم دانشگاه ها ، تجدید نظر شود.

 وی با بیان اینکه میزان تعطیلات در در تقویم دانشگاه ها به نسبت زیاد است ، افزود: از 2 راهکار می توان در این خصوص استفاده کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران در توضيح اين دو راهکار گفت:می توان از وضعیت موجود تقویم سال تحصیلی استفاده بهتری کرد،به گونه ای که طوری برنامه ریزی کنیم تا تعطیلات به حداقل برسد و یا اینکه کار کارشناسی جدی در این زمینه انجام شود که سال تحصیلی را به سه ترم تبدیل کنیم که این دیدگاه ، طرفداران زیادی دارد و باعث می شود از فرصت های آموزشی موجود به نفع دانشجویان و در جهت ارتقای سطح علمی دانشجویان استفاده کنیم.

 موحدمنش در پاسخ به این سئوال که این طرح پیش از این در مدارس هم اجرا شد و در آن مقطع هم اگرچه آغاز سال تحصیلی از نیمه شهریور بود اما عملا از ابتدای مهرماه کلاس ها صورت جدی می گرفتند ، گفت: طبیعتا هر طرح و برنامه ای اگر بر اساس کار کارشناسی شده و مطالعه انجام گیرد ، به طوری که از حداقل نقاط ضعف و حداکثر نقاط قوت برخوردار باشد ، می تواند در جهت ارتقای سطح آموزشی دانشگاه ها موثر باشد و بی تردید هر طرح و برنامه ای که برای تقویم دانشگاه ها داشته باشیم از نقاط ضعف و قوتی برخوردار خواهد بود که لازم است روی نقاط قوت طرح ها ، تاکید بیشتری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عادت کرده ایم کلاس ها از ابتدای مهرماه آغاز شود ، این تغییر عادت از ناحیه دانشجویان و استادها ممکن است مشکل باشد ولی اگر بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه منفعت به این نتیجه برسیم که ترم تحصیلی از نیمه دوم شهریور به نفع مجموعه دانشگاه ها و دانشجویان ، به عنوان هدف اصلی برنامه های آموزشی باشد ، باید یک عزم جدی و همگانی برای اجرایی شدن طرح فراهم کنیم.

موحدمنش در خصوص اینکه با این طرح موافق است یا نه ، اظهار داشت: در مجموع فعلا نظر خاصی ندارم اما همان گونه که گفتم هر طرح و برنامه ای که از نظر تقویم آموزشی ارائه می شود باید از نقاط قوت بیشتری برخوردار بوده و با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان برنامه ریزی شود.

امارئیس دانشگاه مازندران هم در همین زمینه به خبرنگار مازندنومه گفت: کلاس های نیم سال نخست سال تحصیلی به خوبی برگزار می شود اما در نیم سال دوم کلاس ها به خوبی نیم سال اول برگزار نمی شود.

 دکتر احمد احمدپور افزود: اگر نیم سال نخست ، 15 روز زودتر برگزار شده و از نیمه شهریور آغاز شود ، نیم سال دوم هم 2 هفته زودتر از دوره های قبل شروع شده و کلاس ها کامل برگزار می شوند چراکه در فرصت زمانی اکنون ، در نیم سال دوم نمی توان بیشتر از 13 جلسه کلاس برگزار کرد در حالی که استاندارد برگزاری کلاس ها 18 جلسه است.

وی یادآور شد: به این ترتیب خلایی که در ارتباط با تشکیل نشدن کامل کلاس ها در نیمه دوم وجود دارد ، کاملا پوشش داده و برطرف می شود.

 احمدپور در پاسخ به این سوال که آیا گرمای هوا در نیمه پایانی شهریور می تواند بر روند آموزش هم از ناحیه دانشجو و هم از جانب استاد ، تاثیرگذار باشد ، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران ، گرمای هوا نمی تواند زیاد تاثیرگذار باشد و دانشگاه هم معمولا از دهم شهریور فعال است و ثبت نام انجام می شود و اکثر استادها هم در دانشگاه حضور دارند.

 وی در پاسخ به این سوال که موافق اجرای این است یا نه ، افزود: به این دلیل با این طرح موافقم که تکمیل کننده کلاس های نیم سال دوم سال تحصیلی است و کلاس های نیم سال دوم سال تحصیلی قبل از تعطیلات نوروز را می توان از پنج هفته به هفت هفته افزایش داد.


  • جمعه 14 مرداد 1390-0:0

    هیچ کدان نه شهریور نه مهر....آبان شروع شود بهتر است چون از مهر که می رویم یک ماه اول به شناخت اساتید و داتشجویان از هم می گذرد و گاهی استاد نیست و تا بیاید همان آبان می شود.گاه هم دانشجو مشغول حذف واضافه هست و خلاصه آبان بهترین است!!

    • جمعه 14 مرداد 1390-0:0

      اصلا بیایند ترم را مرداد ماه شروع کنند تا مهر که می شود سر وکله دانشجویان یکی یکی پیدا شود!!هیچکی زودتر از مهر نمی آید.سرتان را درد نیاورید


      ©2013 APG.ir