تعداد بازدید: 2673

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 20 مرداد 1390-8:43

احمدپور:جزو ده دانشگاه برتر کشوريم

سرپرست دانشگاه مازندران گفت:دانشگاه مازندران دارای حدود 12 هزار نفر دانشجوست/آمار دقیقی از میزان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار وجود ندارد/چون خودم حسابدار هستم و حسابدارها افرادی محافظه کار هستند همه آمارها را در لوح فشرده آماده کرده ام/ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با تشکل های دانشجویی دارم.


مازندنومه:دانشگاه مازندران شب گذشته میزبان جمعي ازخبرنگاران بود. رئیس دانشگاه مازندران به اتفاق معانان خود و خبرنگاران ابتدا بر سر مزار شهدای گمنام حاضر شدند و سپس از برخی پروژه های دانشگاه بازدید کردند.گزارش کامل خبرنگار ما را از اين نشست بخوانيد.

*خبرنگاران،دیده بان جامعه هستند

به گزارش مازندنومه دکتر احمد احمدپور در کنفرانس خبری به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار گفت: عصری که در آن زندگی می کنیم،عصر انفجار اطلاعات است و بدیهی است در چنین شرایطی که در هر ثانیه چندین میلیون خبر،مخابره می شود خبرنگاران نقش اساسی و حیاتی دارند.

 وی با اشاره به اینکه خبرنگاران وجدار بیدار جامعه اند،اظهار داشت: خبرنگاران عامل پیشرفت هر کشور محسوب می شوند و در حقیقت واسطه بین مردم و مسئولان هستند.

 سرپرست دانشگاه منتخب استان با بیان اینکه خبرنگاران،دیده بان جامعه هستند،خاطرنشان کرد: بر همین اساس آنچه را که می بینند باید گزارش کنند.

وی صحت،شفافیت و جامع بودن را سه ویژگی مهم خبر قلمداد کرد و گفت:هر کسی نمی تواند خبرنگار باشد، چراکه خبرنگاری نیازمند ذوق، استعداد، فداکاری و ایثار است و فداکاری را می توان در جمع خبرنگاران آن دید و شاهد این ادعا هم 244 شهید جامعه خبرنگاران در جنگ تحمیلی ، 50 جانباز و 12 آزاده است که در میادین مین و خمپاره حضور یافتند و زمانی که استکبار اخبار را به صورت یک طرفه منعکس می کرد ، این افراد توانستند واقعیت را به گوش جهانیان برسانند.

*جزو پنج استان برتر از نظر تعداد دانشجو در کشور هستیم

 احمدپور با بیان اینکه مازندران استانی است که از نقطه نظر علمی در سطح کشور شناخته شده است ، خاطرنشان کرد: دلیل آن وجود 120 دانشگاه با بیش از 220 هزار دانشجو در سطح استان است و دانشگاه مازندران هم  جزء 10 دانشگاه عضو اصلي و حقوقي هيأت كرسي‌هاي آزاد انديشي است.

وی با اشاره به پنج دانشگاه دولتی و 2 دانشگاه علوم پزشکی افزود: با فعالیت بیش از 43 موسسه غیرانتفاعی ، 18 واحد دانشگاه آزاد، 18 مرکز دانشگاه پیام نور و 30 مرکز دانشگاه علمی کاربردی در سطح استان ، جزء پنج استان برتر از نظر تعداد دانشجو در کشور هستیم.

 احمدپور با بیان اینکه دانشجویان بدون نیازسنجی و مزیت نسبی استان ، تحصیل می کردند، یادآور شد : بر این اساس طرح آمایش علمی توسط دانشگاه مازندران در استان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مازندران دارای حدود 12 هزار نفر دانشجوست که بیش از 9 هزار نفر آنها در مقطع کارشناسی، بیش از 1600 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 400 نفر در مقطع دکترا تحصیل می کنند، اظهار داشت: تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه 229 نفر است که تعداد 16 نفر استاد، 39 نفر دانشیار، 132 نفر استادیار و 42 نفر مربی هستند.

 احمدپور یادآور شد: بیش از 80 رشته کارشناسی در دوره های روزانه و شبانه، حدود 40 رشته گرایش کارشناسی ارشد و حدود 20 رشته گرایش دکترا در این دانشگاه دائر است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مازندران در طول سال های گذشته شاهد انتزاع هائی بوده که تا حدودی جامعیت آن را تحت تأثیر خود قرار داده است، افزود:ضرورت دارد که با توجه به سند آمایش آموزش عالی که اخیرا تدوین شده و در چارچوب برنامه ها، سیاست ها و حمایت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه مطلوب و مبتنی بر مزیت های نسبی استان مازندران را به دست آورد.

*تعداد دانشکده ها از 11 به 17 دانشکده ارتقا یافته است

به گزارش خبرنگار ما احمدپور در رابطه با برنامه های آتی دانشگاه مازندران ، اظهار داشت: نقش دانشگاه مازندران در سطح استانی در چارچوب تدوین طرح آمایش آموزش عالی قابل بررسی است و در طول یک سال گذشته، بر اساس سیاست های وزارت متبوع این طرح توسط دانشگاه مازندران و کلیه مراکز آموزش عالی استان و حمایت استانداری مازندران تدوین و مراحل پایانی خود را طی می کند.

 سرپرست دانشگاه مازندران یادآور شد: این طرح بر اساس سند چشم انداز توسعه پایدار استان مازندران در افق 1404 و سایر اسناد فرادست و قوانین موجود و دستورات مقام معظم رهبری تهیه و تدوین شده است.

 وی در بیان طراحی الگوی سهمی گروه های عمده تحصیلی هدف و تعیین سهم هر یک از گروه ها بر اساس مزیت های نسبی مازندران و سند توسعه پایدار استان گفت: گروه علوم پایه وضع موجود 74/8 درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 14درصد- گروه فنی و مهندسی وضع موجود 9/31درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 29درصد- گروه کشاورزی و منابع طبیعی وضع موجود 42/6درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 22درصد-گروه علوم انسانی وضع موجود 47/45 درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 20 درصد و گروه هنر وضع موجود 47/7درصددانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 15درصد است.

احمدپور در خصوص طراحی الگوی سهمی زیرنظام های آموزش عالی استان ، یادآور شد: دانشگاه های دولتی وضع موجود 8/9 درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 21درصد- دانشگاه پیام نور وضع موجود 7/21درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی 18درصد- دانشگاه جامع علمی- کاربردی وضع موجود 3/10درصد دانشجویان استان،وضع مطلوب یا پیشنهادی 13درصد-مؤسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی وضع موجود 3/20 درصد دانشجویان استان،وضع مطلوب یا پیشنهادی 15درصد ،دانشگاه آزاد اسلامی وضع موجود 3/36 درصد دانشجویان استان،وضع مطلوب یا پیشنهادی 29 درصد- آموزشکده های فنی و حرفه ای وضع موجود 8/3درصد دانشجویان استان- وضع مطلوب یا پیشنهادی 2درصد- پژوهشکده ها وضع موجود صفر درصد دانشجویان استان،وضع مطلوب یا پیشنهادی یک درصد و سایر دستگاه های اجرائی وضع موجود صفر درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی یک درصد است.

 سرپرست دانشگاه مازندران ، در رابطه با طراحی الگوی سهمی مقاطع تحصیلی نظام آموزش عالی استان اظهار داشت: در دوره کاردانی وضع موجود 28درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 36درصد است.

وی با اشاره به اینکه در دوره کارشناسی وضع موجود 68 درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 44درصد است ، یادآور شد: در دوره کارشناسی ارشد وضع موجود 7/2درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 15درصد ،در دوره دکترای حرفه ای وضع موجود یک درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 2 درصد و در دوره دکترای تخصصی وضع موجود 3/0 درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی 3 درصد است.

 احمدپور با بیان اینکه در طول یک سال گذشته تعداد دانشکده ها از 11 به 17 دانشکده ارتقا یافته ، گفت: دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی برق و دانشکده دامپزشکی مردادماه سال گذشته به تصویب رسیده اند.

*مجوز ایجاد 18 رشته گرفته شده است

وی اظهار داشت: اخیرا مجوز ایجاد 2 دانشکده علوم دریایی و دانشکده علوم محیطی در سطح تحصیلات تکمیلی بر اساس قابلیت های استانی و در چارچوب طرح آمایش آموزش عالی استان از هیأت امناي دانشگاه و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم گرفته شده است.

 احمدپور با بیان اینکه در طول یک سال گذشته، مجوز ایجاد 18 رشته از شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی اخذ شده ، تصریح کرد: فقه و مبانی حقوق اسلامی، تربیت بدنی،فیزیولوژی ورزشی،مدیریت، تولید و عملیات در مقطع دکترا ،علوم کامپیوتر،محاسبات علمی، جغرافیای طبیعی، ژئومورفولوژی،زیست شناسی، فیزیولوژی جانوری،زیست شناسی،میکروبیولوژی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، پژوهش هنر،زبان و ادبیات عرب، ریاضی کاربردی، تحقیق در عملیات، مدرسی معارف اسلامی،منابع و متون اسلامی، زیست دریا،شیمی دریا،علوم دریایی و اقیانوسی، فیزیک دریا در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسی شهرسازی، فقه و مبانی حقوقی اسلامی، کارشناسی ،زبان و ادبیات عرب در مقطع کارشناسی از جمله این رشته ها هستند.

 وی اظهار داشت: تقاضای ایجاد 16 رشته در دستور کار شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی قرار دارد که بر اساس پیگیری های به عمل آمده، به زودی شاهد صدور مجوز از جانب این شورا خواهیم بود.

احمدپور با بیان اینکه در بدو ورودم دانشگاه مازندران 194 عضو هیات علمی داشت، افزود: با جذب 45 نفر در یک سال گذشته تعداد اعضای هیات علمی را به 235 نفر رسانده ایم.

 وی یادآور شد: همچنین فراخوان جذب 160 عضو هیات علمی هم در دست اقدام است.

 احمدپور با اشاره به فعالیت شش نشریه در دانشگاه مازندران ، خاطرنشان کرد:در مدت یک سال توانستیم 35 کتاب را به انتشار برسانیم.

*پژوهش باید از حالت تقلیدی خارج شود

سرپرست دانشگاه مازندران اظهار داشت: این انتظار وجود دارد بخشی از نیازهای صنعت و جامعه را برآورده کنیم و در همین راستا پژوهش باید از حالت تقلیدی خارج شده و منجر به تولیدی شود که بر سر سفره مردم راه پیدا کند.

 احمدپور با بیان اینکه 85 درصد از دانشجویان کشور در 24 رشته تحصیل می کنند، تصریح کرد: 68 درصد در مقطع کارشناسی و 20 درصد هم در مقطع کاردانی تحصيل مي کنند،در صورتی که مقطع کاردانی در سایر کشورها بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد.

 وی یادآور شد: دانشگاه مازندران در تابستان سال 1389 میزبان ضیافت اندیشه با همکاری نهاد رهبری در دانشگاه برای بیش از سه هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور بود که در بین 35 دانشگاه سراسر کشور مقام نخست را کسب کرد.

احمدپور افزود: پروژه ساختمان فنی مهندسی با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان ، پروژه ساختمان تربیت بدنی با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری معادل یک میلیارد و 400 میلیون تومان و دانشکده علوم اقتصادی هم با سه میلیارد و 372 میلیون تومان اعتبار در دست اقدام است.

*آمار دقیقی از میزان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار وجود ندارد

 احمدپور در پاسخ به سئوالی مبنی بر سیاست دانشگاه در اجرای طرح تفکیک جنسیتی ، اظهار داشت: بحث ما همان است که رییس جمهوری و مقام عالی وزارت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث عفاف و حجاب مطرح کرده اند که به صورت قانونی است و این مصوبه را در دانشگاه مازندران مانند سایر دانشگاه ها اجرا می کنیم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان فارغ التحصیلانی که جذب بازار کار شده اند ، یادآور شد: آمار دقیقی از میزان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار وجود ندارد اما در گردهمایی هرساله فارغ التحصیلان دانشگاه مازندران مشخص شده است که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه در یکی 2 دهه گذشته در مشاغل حساس کشور قرار دارند.

 احمدپور با اشاره به اینکه دانشجویان در شهرستان ها وقت خود را صرف مطالعه می کنند، تصریح کرد: به دلیل وقت زیادی که دانشجو و استادان در شهرستان دارند و می توانند از فضای مطالعاتی خاص استفاده کنند و وقت خود را در ترافیک و امثال آن هدر نمی دهند به همین دلیل فارغ التحصیلان در اینجا جذب بازار کار می شوند و نه تنها آمار ما از سطح کشوری پایین تر نیست بلکه به دلیل برتر بودن دانشگاه مازندران ، میزان بالاتری از جذب وجود دارد.

حاشيه ها

-خبرنگاران راس ساعت 18 در ساختمان مرکزي دانشگاه اجتماع کردند و سپس با اتوبوس به پرديس دانشگاه مازندران انتقال يافتند.

- سرپرست دانشگاه مازندران خطاب به حاضران گفت: چون خودم حسابدار هستم و حسابدارها افرادی محافظه کار هستند همه آمارها را در لوح فشرده آماده کرده و در اختیارتان می گذارم و اگر موفق به نوشتن همه آمار نشدید ، سی دی آمار به شما داده می شود.

-وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه مازندران ، گفت: تشکل های دانشجویی بازوان دانشگاه هستند و اگر دانشگاهی می خواهد فعال باشد باید تشکل های فعال داشته باشد.احمدپور از "انجمن اسلامي مستقل دانشگاه"به عنوان تنها تشکل دانشجويي دانشگاه مازندران نام برد.

-احمدپور با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با تشکل های دانشجویی دارم ، یادآور شد: تشکل های مورد حمایت وزارت علوم ، مورد حمایت ما هم هستند.

دو تن از معاونان و همين طور مدير حراست دانشگاه جزو همراهان احمدپور در اين مراسم بودند.

- در پایان این مراسم ، خبرنگاران ، افطار را میهمان دکتر احمدپور بودند.


  • روابط عمومي دانشگاه مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 22 مرداد 1390-0:0

    با سلام
    ظاهرا در بخشي از سخنان رئيس محترم دانشگاه در خصوص اين كه ما جزء 10 دانشگاه برتر كشور در مصاحبه مطبوعاتي روز چهارشنبه 19 مرداد ماه دكتر احمدپور در سخنان خود فرمودند: دانشگاه مازندران جزء 10 دانشگاه عضو اصلي و حقوقي هيأت كرسي‌هاي آزاد انديشي انتخاب شدند.

    • جمعه 21 مرداد 1390-0:0

      مراسم خوبی بود به خصوص بخش پرسش وپاسخ آن.بعضی مراسمهای استان فقط آقایان حرف زدند.دست برگزار کنندگان از جمله دکتر احمد پور درد نکند.

      • پنجشنبه 20 مرداد 1390-0:0

        دکتر احمد پور در حد توانش برای دانشجوها تلاش میکند.مشکلات زیاد است اما ایشان با روشی پدرانه زحمت میکشند.تشکر

        • پنجشنبه 20 مرداد 1390-0:0

          آقای دکتر شوخی نکنید. شما هم توی بازار هپل هپل آمار من درآوردی مدعی شدید. 1-دانشگاه تهران، 2- شریف، 3- امیرکبیر4- شهید بهشتی 5- تربیت مدرس 6- علم و صنعت 7- علامه 8- امام صادق 8- شیراز 9- مشهد 10- اصفهان 11- ضنعتی اصفهان 12- تبریز 13- شهید چمران اهواز 14- رازی کرمانشاه 15- بوعلی همدان 16- ارومیه 17- خواجه نصیر 18- دانشگاههای علوم پزشکی و ...حتماً‌در مراتب بعد از ما قرار دارند. البته شاید منظور رئیس اضافه شدن دانشگاه صنعتی بابل و کشاورزی ساری به دانشگاه مازندران بوده باشد.


          ©2013 APG.ir