تعداد بازدید: 3250

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 مرداد 1390-12:3

رسانه ها آمار جلسه را فیلتر کنند

در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی مطرح شد:بیماری های قلبی و عروقی رتبه نخست مرگ و میر در استان را به خود اختصاص داده است/سن اميد به زندگي مازندراني ها از متوسط کشوري کم تر است/عراق سیب زمینی ما را به علت مصرف سموم بالا برگشت می زند/نيم ميليون ايراني شیشه مصرف مي کنند/11درصد مازني ها سيگار مي کشند/مردم متدین تمام فاضلاب خانگی را به کانال ها هدایت می کنند!


دکتر محمد مهدی ناصحی-رييس دانشگاه علوم پزشکي مازندران- شنبه شب در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی گفت: طبق نظرسنجی که دانشگاه انجام داده ،بیماری های قلبی و عروقی رتبه نخست مرگ و میر در استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مازندنومه،وی با بیان اینکه مصرف دخانیات مسبب اصلی بیماری های قلبی و عروقی است ، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بیشتر از دو سوم مردم و در کشورهای توسعه نیافته کمتر از یک چهارم مردم بیش از 70 سال عمر می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به تغییر روند بیماری ها در هزاره سوم ، از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیر واگیر تصریح کرد: در کشور ما هم کنترل بیماری های واگیر نشان داده شده و امروز مالاریا و سل اصولا" کشنده نیست.

 وی سرطان و حوادث را در ردیف های بعدی عوامل مرگ و میر در استان عنوان کرد و یادآور شد:سن امید به زندگی مردان در سطح کشور 7/71 سال و در زنان 6/73 سال و در مازندران سن امید به زندگی زنان 3/72 سال و در مردان 3/71 سال است.

 ناصحی با اشاره به اینکه 1/6 درصد افراد جامعه فشار خون دارند،افزود: این رقم در مازندران 4/6 درصد است.

وی آمار دیابت در کشور را 23/2 درصد عنوان کرد و گفت: 7/4 درصد از جمعیت مازندران دیابت دارند.

ناصحی با اشاره به اینکه 38 درصد از جمعیت کشور و 5/42 درصد از جمعیت مازندران دارای بیماری قلبی و عروقی هستند ، اظهار داشت: آمار سرطان در کشور 5/11 درصد و در مازندران 57/13 درصد اعلام شده است.

 وی با بیان اینکه میزان تصادف در کشور 17 درصد است ، افزود: در مازندران 17/11 درصد است.

 ناصحی به نظرسنجی انجام شده در خصوص عوامل تهدید کننده سلامت در مازندران اشاره کرد و گفت: مشکلات زیست محیطی ، عادات غذایی مردم و ایجاد چاقی، اعتیاد و دخانیات ، بالا بودن تعرفه بخش خصوصی و هزینه بالای درمان ، تحرک ناکافی ، رعایت نامناسب قوانین راهنمایی و رانندگی و مشکلات ترافیک ،نظارت ناکافی بر مراکز تولید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و نبودن کارخانه کمپوست از عوامل تهدید کننده سلامت در مازندران شناخته شدند.

وی اظهار داشت: مازندران رتبه نخست چاقی در کشور را داراست بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و حتی برخی سرطان ها رابطه مستقیم با چاقی دارند.

*عراق سيب زميني ما را برگشت مي زند

به گزارش خبرنگار ما،معاون فنی مرکز بهداشت استان در این نشست گفت: آبان ماه امسال جشنواره محصولات غذایی در حوزه سلامت برگزار می شود.

 وی افزود: پرحجم خوری ، چربی خوری و شیرینی خوری سه عادت بد غذایی مازنی ها است.

 میرزایی اظهار داشت: اخیرا کشور عراق محصولات سیب زمینی ما را به علت مصرف سموم بالا برگشت می زند.

وی با اشاره به اینکه سواحل ما همچنان برای شنا کردن خطرناک است ، یادآور شد: 52 درصد مردم ما کمتر از 10 دقیقه در روز ورزش می کنند و ورزش همگانی باید خانه به خانه اتفاق بیفتد. 

میرزایی با بیان اینکه آمار وحشتناکی از اعتیاد داریم ، گفت:بیش از 500 هزار نفر در کشور مبتلا به اعتیاد شیشه هستند و حوادث وحشتناکی را شاهد هستیم که ناشی از استفاده از شیشه است .

 میرزایی با اشاره به اینکه شیشه هشت برابر تریاک خصوصیات اعتیاد دارد ، تصریح کرد: 11 درصد مردم مازندران سیگاری هستند.

وی یادآور شد: دانش آموزان بسیاری در معرض تهدید هستند و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برای آموزش به کمک نیاز دارد.

*خروجی این جلسه کم است

 شهردار ساری هم در سخنانی گفت: خروجی این جلسه کم است.

بر اساس اين گزارش، سید علی حجازی با اشاره به دو معضل عمده مردم مازندران ،افزود: مردم متدین مازندران بر بهداشت و نظافت تاکید دارند اما تمام فاضلاب خانگی را به کانال ها هدایت می کنند که از شهر عبور می کند و اغلب مردم در بحث زباله از خانه تا مخازن ، همکاری بسیار ضعیفی دارند.

 شهردار مرکز استان با بیان اینکه روی این مساله باید کار میدانی انجام شود ، خاطرنشان کرد: تهیه پاورپوینت دردی را درمان نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در مردادماه دماسنج درجه هوا را تا 41 درجه نشان داده ، اظهار داشت: وقتی در این دما فاضلاب به معابر هدایت شود چه وضعیتی می یابد؟

 حجازی یادآور شد: شهروندان به جای شب ، زباله را صبح ها دم در می گذارند و ما در روز برای جمع آوری و حمل زباله معذوریت داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این جلسه از حرف به عمل برسد ، شورا و شهرداری هم همکاری می کنند.

*زیرساخت فاضلاب مشکل دارد

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه مازندران دیر جنبیده ايم و خسارت زیادی هم متحمل شده ايم، گفت: قسمتي از داشتن محیط سالم مربوط به دولتی ها است.

هرمز محمودی راد با اشاره به اینکه زیرساخت فاضلاب مشکل دارد و باید اصلاح شود ، اظهار داشت: اعتبارات قطره چکانی برای زیرساخت های فاضلاب فایده ندارد.

وی با اشاره به اینکه در کار فرهنگی اصرار نداریم که اعتبار به ما برسد و به هر دستگاهی که تشخیص می دهید پرداخت کنید ، افزود: اعتبارات به یک دستگاه آسیب پذیر داده شود تا یک مشکل کلی استان حل شود.

محمودی راد با بیان اینکه از اوراق مشارکت برای ساماندهی فاضلاب استفاده شود، گفت: گرایش مردم باید به سمت کاهش تولید زباله باشد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ضابطه عرضه مواد غذایی خلا وجود دارد،یادآور شد:بر تابیدن آفتاب عالم تاب روي مواد غذایی که برخی عارضه پذیر هستند و هم چنين بر تاثیرگذاری آلودگی ها بر مواد غذایی که در معابر و کنار خیابان عرضه می شود باید نظارت صورت گیرد.

*نبايد بگوييم هیچ خطری ما را تهدید نمی کند

به گزارش مازندنومه، رياست اين کارگروه برعهده استاندار مازندران است،اما این بار معاون سیاسی استانداری در این نشست حاضر شد و در بیان دلیل این موضوع گفت: جلسه ای در راستای بحث زباله در استان و کارخانه کمپوست در بابل برگزار می شود که استاندار ترجیح داد در بابل حضور داشته باشد.

معاون سیاسی استانداری مازندران در این نشست ، اظهار داشت: امیدواریم همه دستگاه ها به سمتی بروند که راهبردها و برنامه های خود را متناسب با ظرفیت ها تعریف کنند.

 هادی ابراهیمی تصریح کرد: مناسب نیست اینکه فضا را کاملا گل و بلبل ببینیم و بگوییم هیچ خطری ما را تهدید نمی کند و در فضایی آرمانی به سر می بریم و یا منفی تراشی و ناراضی تراشی و از بین بردن امید هم مناسب نیست.

وی با بیان اینکه باید به همه ظرفیت ها توجه کنیم ، یادآور شد: باید به نارسایی ها ، نواقص و نقاط ضعف هم توجه کرد که خدای ناکرده وقتی آن چنان در نگاه خودپسندانه خود غرق شویم، نارسایی ها را فراموش مي کنیم و بعد مجبوريم فرصت بگذاریم برای حل مشکلات.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دستگاه هایی که با برنامه عمل می کنند می توانند ظرفیت ها و چالش ها را تواما" بشناسند.

*پارسال پرمخاطره ترين سال بود

در اين جلسه ابطالی-معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی مازندران - اظهار داشت: در هه 70 سالانه 12 هزار تن سم در کشاورزی استفاده می شد و امروز به کمتر از پنج هزار تن رسیده است.

وي با بيان اين که بخشی از سموم مورد استفاده برای حفظ تنوع گیاهی است،سال 89 را پرمخاطره ترین سال از نظر استفاده از سموم دانست.

محمدرضا قاسمی هم در اين نشست گفت: از 41 مخاطرات زمین شناختی که در دنیا رخ می دهد 32 مورد در ایران اتفاق افتاده است.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: ششمین کشور تولید کننده دانش زمین شناسی پزشکی هستیم.

 جلایی-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران- هم اظهار داشت: آمار و اطلاعات مهمی در این جلسه عنوان می شود و رسانه ها بهتر است به صورت فیلتر عمل کنند تا خدشه ای به سلامت مردم وارد نشود.


  • دوشنبه 24 مرداد 1390-0:0

    آقای جلاهی ، مگه رسانه ها توی کار مرکز بهداشت شما دخالت می کنند که شما توی کار رسانه ها دخالت می کنی؟ مگه الفبای رسانه ای بلدی؟ گفتن دکتری ولی دیگه نه انقدر


    ©2013 APG.ir