تعداد بازدید: 4695

توصیه به دیگران 21

چهارشنبه 2 شهريور 1390-14:55

حاجي پور در روستا،يوسفيان در شهر؛برنده کيست؟

 حاجی پور به طور نسبی از پایگاه اجتماعی خوبی در حوزه های روستایی برخوردار است،اما یوسفیان به طور نسبی در حوزه های شهری پایگاه اجتماعی خوبی دارد/نگران رد صلاحیت سیاسی خود از سوی شورای نگهبان نیستم/در انتخابات ریاست جمهوری بدون وابستگی به هیچ یک احزاب سیاسی،به حمایت از یکی کاندیداهایی پرداختم.(فضای انتخاباتی مجلس در آمل در گفت و گو با مريم پروين،فعال سياسي و فرهنگي)


مازندنومه: مریم پروین-عضو سابق شورای اسلامی بخش ، شهر و شهرستان آمل و از فعالان اجتماعی و فرهنگی آمل-از چهره هاي به نسبت مقبول و مورد اعتماد مردم آمل محسوب مي شود. از وي که دانشجوی کارشناسی ارشد MBA است ، تاکنون مقالات و یاداشت های متعددی در مطبوعات و رسانه های مختلف خبری در استان و کشور از جمله در پايگاه خبري مازندنومه و نيز روزنامه های اعتماد ، روزگار ، ایران ، شرق و جام جم در سطح کشور منتشر شده است.راجع به فضاي انتخابات در آمل گفت و گويي با پروين انجام داده ايم که از نظرتان مي گذرد.

------------------------------

مازندنومه:تحلیل شما از فضای انتخاباتی مجلس نهم در آمل چیست ؟ عملکرد آقای عزت الله یوسفیان ملا -نمایده کنونی مردم آمل در مجلس شورای اسلامی -و موقعیت کاندیداهای احتمالی اتخابات مجلس نهم در آمل و نتیجه رقابت های انتخاباتی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

 پروین:فکر می کنم برای پیش بینی نتیجه انتخابات مجلس نهم در آمل زود است . باید دقیقا کاندیداهای قطعی انتخاباتی مشخص و با توجه به برنامه ها و دیدگاه های آنان ، سوابق و عملکرد و وزن سیاسی و اجتماعی آنان دست به یک تحلیل نزدیک به واقعیت زد،اما در میان کاندیداهای احتمالی تاکنون مطرح در آمل ، رقابت اصلی میان آقای یوسفیان و آقای رضا حاجی پور خواهد بود .

 آقای حاجی پور به طور نسبی از پایگاه اجتماعی خوبی در حوزه های روستایی برخوردار است، اما تاکنون موقعیت اجتماعی مستحکمی در حوزه های شهری به دست نياورده است و نیازمند کار و برنامه ریزی بیشتر است. از سوی دیگر اگر چه آقای یوسفیان به طور نسبی در حوزه های شهری پایگاه اجتماعی خوبی دارد، در حوزه های روستایی از موقعیت چندان مناسبی برخوردار نیست.

اینکه آقای حاجی پور تا چه اندازه بتواند ضعف پایگاه اجتماعی خود را در شهر و آقای یوسفیان نیز ضعف پایگاه اجتماعی خود را در روستا ها ترمیم و موقعیت خود را تقویت کنند ، می تواند سمت و سوی نتایج آرا به سود یا زیان هر یک از آنان را تغییر دهد.

 البته دوگانه یوسفیان و حاجی پور زمانی وجه غالب رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل خواهد بود که گزینه سوم قدرتمندی در رقابت های انتخاباتی حضور نداشته باشد.

 هم آقای حاجی پور و هم آقای یوسفیان ممکن است نقاط قوت و ضعفی داشته باشند که انتخاب نیز با مقایسه نقاط قوت و ضعف اشخاص صورت می گیرد .

درباره آقای حاجی پور باید منتظر ماند تا به شرح و معرفی بیشتر دیدگاه ها و برنامه هایش بپردازد . در مورد آقای یوسفیان هم منتقدانش غالبا عملکرد و سوابق او را نامطلوب تلقی کرده و معتقدند او بسیار ضعیف عمل کرده است، اما من معتقدم که در نقد عملکردها باید انصاف داشته باشیم.نمی توان عملکرد مثبت را سیاه نمایی و کوچک نمایی کرد و نادیده گرفت و عملکرد منفی را هم پنهان کرد . من با تخریب و توهین مخالفم.

 واقعیت این است که آقای یوسفیان در بعضی از موارد خوب عمل کرده است . پس نباید خدمات و عملکرد مثبت ایشان را نادیده بگیریم . در مواردی هم ضعیف عمل کرده و یا می توانسته است بهتر عمل کند که لذا  انتقادات وارد به او را هم نمی توان انکار کرد .

همان طور که اشاره کردم باید صبر کرد و دید چه کسانی به رقابت ها خواهند آمد مثلا آقای رستم حسن نژاد یکی از گزینه هایی است که چنانچه با برنامه های مدون وارد رقابت های انتخاباتی شود ممکن است در سر نوشت انتخابات در آمل تغییرموثر باشد.

مازندنومه : آیا شما در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل حضور خواهید داشت ؟ بعضی از شنیده ها حاکی از آن است که شما  را در صورت کاندیدا شدن ، به سبب حضور و فعالیت شما در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیدا های انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 ، رد صلاحیت سیاسی خواهند کرد . ارزیابی شما چیست ؟

پروین:من از آمادگی کامل برای حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل برخوردار هستم،اما با توجه به مصوبه مجلس که می گوید نامزدهای انتخاباتی مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند ، تا زمانی که در این مصوبه تغییری ایجاد نشود ، این مصوبه مانع امکان حضور من در رقابت های انتخاباتی خواهد شد، اما قطعا نگران رد صلاحیت سیاسی خود از سوی شورای نگهبان نیستم.

هیچ مستند و دلیل قانونی و حجت شرعی برای امکان رد صلاحیت من وجود ندارد.اینکه من در انتخابات ریاست جمهوری بدون وابستگی به هیچ یک احزاب سیاسی،به حمایت از یکی کاندیداهایی پرداختم که خود شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کرده بود، نمی تواند دلیلی برای رد صلاحیت  باشد .

 پس از انتخابات ریاست جمهوری ، حوادثی به وجود آمد که در آن عده ای کم، دست به اقدامات غیر قانونی زدند که با نادیده گرفتن مصالح نظام و منافع ملی ، شائبه قصد آنان برای بر اندازی نظام را به وجود آورد . اما من همیشه معتقد به فعالیت های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون اساسی بوده و هستم .

 در مقالات متعددی هم که منتشر کرده ام به صراحت بر اعتدال در چارچوب قانون و حفظ مصالح نظام و منافع ملی تاکید کرده ام . پس شایعه و توهم رد صلاحیت سیاسی من را جدی نگیرید .

مازندنومه:در صورتی که امکان حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل را نیابید ، مواضع انتخاباتی شما چه خواهد بود ؟

 پروین:برای من مهم ترین اولویت،انتخاب اصلح برای دفاع از حقوق و مطالبات مردم و برگزاری یک انتخابات سالم ، عادلانه و رعایت اخلاق انتخاباتی است . در صورتی که امکان حضور در رقابت های انتخاباتی را نداشته باشم ، از میان کاندیداهای قطعی حاضر در رقابت های انتخاباتی به گزینه اي رای خواهم داد که با توجه به چگونگی برنامه ها ، عملکرد ، سوابق ، توانایی ها و خصوصیات فردی و اجتماعی ، به طور نسبی از سایرین بالاتر و بهتر و به معیارهای من برای یک نماینده مطلوب نزدیک تر باشد .

به نظر من ، نماینده مطلوب ، نماینده ای است که از جنس مردم و برای مردم باشد، وامدار عده ای خاص و منافع آنان نباشد، از زد و بندهای سیاسی و اجتماعی دور باشد،روحیه تعامل بالایی با دستگاه های اجرایی و مدیران و فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی حوزه انتخابیه خود داشته باشد،اولویت های مسایل و مشکلات و نیاز های کلان ملی و منطقه ای را بشناسد،دارای قدرت بالای طراحی و برنامه ریزی و شجاعت کافی در حیطه اختیارات و وظایف قانونگذاری و نظارتی باشد،به خرد جمعی و اعتدال در افکار و رفتار باور داشته و پای بند باشد،قاطعیت را با خودخواهی و اقتدار را با قدرت طلبی اشتباه نگیرد و روحیه مشورت گرایی و نقد پذیری  بالایی داشته باشد.

مازندنومه:با توجه به وجود گرایش ها و اختلافات مواضع سیاسی میان احزاب و تشکل های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب ، مواضع شما درباره اصولگرایان و اصلاح طلبان چیست ؟

 پروین:اگر اصول گرایی و اصلاح طلبی درست فهیمده شود،این دو مکمل یکدیگرند. اصلاحات برای هر نظام حکومتی و ساختار سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی یک ضرورت است، اما هر گونه اقدامات به نام اصلاحات که خارج از چارچوب قانون و مصالح نظام و منافع ملی باشد غیر قابل دفاع و محکوم است؛همان گونه که هر نوع افراطی گری ها و تحجرگرایی هایی که در قالب و به نام و بهانه اصولگرایی بخواهد باعث از بین رفتن حقوق و آزادی های سیاسی و مدنی و قانونی مردم شود،محکوم است.

جمهوری اسلامی از دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده است . باید به هر دو رکن آن احترام گذاشت و پای بند بود.

 من معتقدم به رغم وجود برخی اختلافات سلیقه ها و نگرش ها ، باید با اعتدال سیاسی و همدلی و همکاری ، در چارچوب قانون اساسی و مصالح نظام و منافع ملی در راه خدمت به مردم گام برداریم .


  • یاسین از آملپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 5 اسفند 1390-0:0

    پیروز باد فرزند روستایی تا آخر ایستاده ایم رای روستا یک کلام .....حاج رضا وسلام

    • محسن از تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 21 دی 1390-0:0

      با سلام
      من مدرس دانشگاه و ساکن تهران می باشم.اهل سیاست نیستم (البته سیاست مسموم فضای حاکم ) اما برای نماینگی مردم فهیم ، متمدن ، با اصالت شهری مثل آمل ، وزن سیاسی افراد هم باید مد نظر قرار گیرد . به نظر شماحتی با وجود کوچک کردن حلقه انتخاب برای مردم ، اقتدار کدام یک از کاندیدها آمل بیش از بقیه می باشد ؟سعی کنیم بله قربان گوی صرف انتخاب نکنیم . سعی کنیم حداقل توسری خور به مجلس نفرستیم . و.....

      • جمعه 25 شهريور 1390-0:0

        زنده باد بانوی آملی مریم پروین

        • مهندس رضا ناصریپاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 23 شهريور 1390-0:0

          رای مردم آمل یک کلام ..... دکتر فاضل لاریجانی و سلام/ تورخدا به بخت لگد نزنید بزارید شهر به دست یک آدم مدبر سیاس و شهر شناس بیوفته نه ۲ تا ادمی که واسه این شهر پر از اصالت اعتبار جزکوچیک شدن شهر و و وعدهوعید کاره دیگه ای نکردن مردم آمل به هوش باشین نزارین اون حرکتی که سال های ن چندان درو با این خانواده محترم لاریجانی آملی کردین دوباره تکرار شه همه برای امل طایفه بازی بزارین کنار.التماس میکنم.یا حق

          • دوشنبه 21 شهريور 1390-0:0

            منم باآقای شهرستانی هم نظرم.دریچه دگری گشودن به روی این مبحث.اعلام نظربعضی از عزیزان درقالب انتقادصرفااهانت گونه میباشدکه قطعادرخور فردیکه اینهاطرفداری ازآنهارامدعی هستندنخواهدبود.بایدوجه تمایزنقدوتوهین را بیاموزیم.امیدوارم درآینده شاهدنکته ونظرات جناب شهرستانی گرامی باشیم

            • دوشنبه 21 شهريور 1390-0:0

              با آقای شهرستانی موافقم بینش بایداینچنین باشد

              • يکشنبه 20 شهريور 1390-0:0

                جناب شهرستانی فرمایشات شما چه ربطی به پرداخت مقاله دارد؟ بحث روستا و شهر بحث پراکندگی و چگونگی توزیع آرا در میان روستاییان و شهر را نطر دارد. وانگهی شما علم غیب دارید به اینکه بعضی ها برای دیگران املا و انشا مینویسند؟ املا و انشا شما را چه کسی گفته است نوشتید؟ ذهن شکاک و مالیخولیایی نشانه یک بیماری است و برادر خوانده بیماریه دیگری به نام حسادت است. در پایان از مازند نامه و خانم پروین برای این گفتگو متشکرم.

                • شهرستانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  شنبه 19 شهريور 1390-0:0

                  باسلام طرح سئوال شهروروستااساسادرشان وجایگاه آمل عزیزکم لطفی ودریک نظر سختگیرانه تخریبی وعمق بخشیدن به اختلاف سلیقه درون شهرستانی خواهدبودکه سودش قطعا متوجه آمل نیست ونخواهدبود. هرعزیزیکه توانمندی لازم برای نوکری مردم راداشته باشد وواقعادرعرصه های مختلف عالی مدیریتی کارآزموده ومدیرومدبروعالم بامورمملکت وقوانین واقتصادباشدوبتواندازمنزلت نمایندگی مجلس برخوردارگردد که درخورشان این جایگاه خطیرو مردم شریف آمل مظلوم ماباشد.لذاشایسته این است بجای توهین وتخریب واستفاده ازکلمات سبک وضعیف به جانبداری ازیکی واهانت بدیگری اجتناب بلکه به قابلیتهای فردموردنظر خویش بپردازیم اگرهوشیاری پیشه نکنیم.موج سواران وحرافان میدان دار شوندچهارسال حقوق مردم ازنمایندگی مجلس تضییع خواهد شد.نکته اساسی اینکه بیاییم شهرستانی اندیشه کنیم وآملی باشیم وافق رادورببینیم .وبشناسیم اشخاصی راکه دیگران مطالب را براشان املاءو انشاءمیکنند. آمل وآملی همواره سربلند

                  • ما دوستت داریمپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    جمعه 18 شهريور 1390-0:0

                    تحلیل بسیار خوبی است اما به نظر بنده شایسته است تحلیل ها را بر اساس امار و ارقام قابل استناد بیان نمود. به نظر بنده سرکار خانم پروین به دلیل بی الایشی خود در زمانهای تصدی شورا و ایجاد نهاد اجتماعی در دل مردم امل می تواند مافیای قدرت و ثروت اکنون که داعیه نمایندگی اقای ی و س را دارند را کنار زده و حقانیت مردم را در لابه لای این مبانی امپریالی محقق سازد.
                    م.ر استاد دانشگاه

                    • یکی از هواداران خانم پروینپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      جمعه 4 شهريور 1390-0:0

                      اتفاقا من هم معتقدم انتقاد حق هر کسی است. اما توهین نه. حرف سادست. کسانی که ادعا میکنن خانم پروین نباید تحلیل کنه اولا چکاره اند که فتوا میدن؟ دوما انتقاد دارین به مباحث مطرح شده انتقاد منید چرا عربده کشی و قداره بندی میکنین ؟ ضمنا ایشون در روزنامه های مختلفی در کشور مثل اعتماد- شرق - روزگار- ایران و جام جم و نشریات پیام آمل - پیک خزر و وارش در استان هم مطالب متعددی منتشر کردن. شاید یکی از ویژگی های مثبت خانم پروین برخورداریشاز یک تیم مشاوران قوی است که آمادگی مواجهه علمی و کارشناسی با هر مدعی رو دارن. میگید نه بسم الله این گوی و میدان.بعدا هم بفرمایید چکاره ای که میگید بیانات خانم پروین مورد قبول مردم آمل نیست؟ احتمالا خواب دیدید خیر است انشاالله. و اگر دچار توهم هستید خداوند شفایتان دهد.

                      • جمعه 4 شهريور 1390-0:0

                        چه قديسه اي اند اين حضرت خانم كه كسي نبايد به ايشان انتقادي كند...اين چه جوي است درست كردند اگر شما معتقديد كه ايشان مفسر و تحليل گر است، بفرماييد به جز سايت هاي مازندنومه و آمل نيوز ديگر تحليل مي كنند ايشان\ فكر كنم براي ا ينكه بتوان تحليل كرد بايد بيشتر ا زاينها در جامعه بود ايشان بر اساس خط فكري خود بيان ميكنند كه مورد قبول مردم آمل نيست برادر...

                        • یکی از مردمپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          جمعه 4 شهريور 1390-0:0

                          آقا یا خانمی که فرمودن شرایط سیاسی و اجتماعی آمل به اندازه ای کوچک نیست که پروین بتواند در آن حضور داشته باشد اولا بفرمایند چه کسی هستند که خیال میکنند هر کسی که به صحنه بخواهد بیاید لابد باید از ایشان اجازه بگیرد؟ دوما یادتان رفته مثل اینکه همین خانم پروین در انتخابات شورا با کسب بیش از 18000 رای مردم بالاترین آرای اجتماعی در تاریخ شوراهای آمل را کسب کرده است.واقع بین باشید و بر ترس و نگرانی خودتان کنترل داشته باشید تا از روی شکم حرف نزنید.

                          • آ- ل مدرس دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

                            به کسانی که ادعا میکنند مادرزادی فقط اونا اجازه تحلیل دارند و کسانی چون خانم پروین نباید تحلیل کنند عرضه خودشونو نشون بدن و تحلیل کنن. تاوان بیسوادی اونا رو که نباید با جلوگیری کردن از دادن تحلیل دیگران داد. این حرفها نشون دهنده حسادتها نسبت به محبوبیت و توانایی های خانم پروین است. اگر نسبت به تحلیل ایشان انتقادی دارید بسم الله با سواداتونو بفرستین قلم بزنند به جای اینکه بخواهید از تخریب و توهین که نشانه ضعف است استفاده کنید. متشکرم.

                            • پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

                              واقعا كه فقط داريد موافق ها رو كار مي كنيد اين اصلا زيبنده شخصيت يك سايت نيست

                              • پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

                                من نمي دونم اين مطالب رو به نفع خانم پروين چه كساني گذاشته اند ولي شرايط اجتماعي و سياسي آمل به اندازه اي كوچك نيست كه پروين بتواند در آن حضور داشته باشد و يا اصلا قادر به تحليل آن باشد.. خواهشا سطح سايتتون را به اين اندازه كوچك نكنيد....

                                • یک کارمندپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                  چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                  تعجم میکنم با اون سابقه درگیری های میان آقای یوسفیان و خانم پروین و نقد ایشون بر یوسفیان که کارو به شکایت آقای یوسفیان علیه خانم پروین کشوند، حالا خانم پروین ضمن اینکه الان هم انتقاداتی به نماینده شهر داره اما با توهین و تخریب ایشون مخالفه و انتقام گیری نمیکنه. آفرین به اخلاق سیاسی شما خانم پروین.

                                  • چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                    نظر به تحلیل سر کار خانوم پروین که برنده انتخاب امل کیست،احسن احسن به خانوم پروین با این تحلیل خوب عالی که از طرف این جانب یک شاخه گل مریم هدیه نماید.و اما جهت تکمیل تحلیل خانوم پروین اکنون غیرت و جوان مردی روستاییان می خواهد که جبران دوره های شکست روستا زاده ها به سر رسید،وما روستاییان عبرت گرفته ایم این بار به کرسی نشاندن روستا زاده که از ارزو های ماست اگر نوبتی باشد نوبت ماست و اگر جمعیت شهری امل را در نظر بگیریم 35 الی 45% روستا زاده ایم،نتیجه میگیرم جمعیت شهری و روستایی اگر جانانه ایستادگی نمایند،بالای 80هزار رای برای حاجی پور به ارمغان خواهد امد.چون مشارکت این دوره انتخابات افت ریزش در روستا کم و در شهر بیشتر است و از طرف دیگر اطرافیان یوسفیان او را فردی مغرور میدانند.این امر ارای او را کاهش اگر روستاییان همت کنند با یک یا علی و نماینده خاکی و بی شیله پیله مردمی وارد مجلس خواهد کرد.در صورت حمایت خانم پروین و نیامدن او به صحنه ای انتخابات.

                                    • یک فعال سیاسی پاسخ به این دیدگاه 0 0
                                      چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                      از انصاف و اخلاق انتخاباتی و سیاسی خانم پروین و مواضع شفافشان در باره اصولگرایان و اصلاح طلبان خوشم اومد. واقعا نشان دادن شخصی هستند معتدل. شاید به خاطر همینه که خیلی از مردم و گروههای اصلاح طلب و اصولگرا دوستشون دارن. مگر اصلاح طلبان و اصولگراهای تند رو. درود بر شما خانم پروین که افتخار آمل هستید.

                                      • یک شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                        چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                        به نظر من مسوولین باید اصلاحیه ای بزنن تا دانشجویان کارشناسی ارشد هم به رقابتهای انتخاباتی بیان. تا کسانی چون خانم پروین که محبوبیت اجتماعی بالا دارن بتونند در انتخابات نامزد شون. خوبیش اینه که هم آدمهای بهتر میتونن به مجلس راه پیدا منن و هم اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا میکنه. ممنونم. یک شهروند از آمل

                                        • یک شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                          چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                          به نظر من مسوولین باید اصلاحیه ای بزنن تا دانشجویان کارشناسی ارشد هم به رقابتهای انتخاباتی بیان. تا کسانی چون خانم پروین که محبوبیت اجتماعی بال دارن بتونند در انتخابات نامزد شون. خوبیش اینه که هم آدمهای بهتر میتونن به مجلس راه پیدا منن و هم اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا میکنه. ممنونم. یک شهروند از آمل

                                          • چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                            خانم پروین در آمل نیور هم مقالات مختلفی را ارسال نموده اند

                                            • یک جوان آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                              چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                              ضمن احترام به همه کاندیداها امیدوارم همانگونه که خانم پروین گفتن یه نفر نماینده آمل در مجلس بشه که به درد مردم بخوره. وکیل الوله نباشه. انصافا آقای یوسفیان در مجموع خوب عمل کردن اما اگه خانم پروین بیاد میدان من و خیلی از جوونهای آملی به ایشون رای میدیم.

                                              • یک فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                                چهارشنبه 2 شهريور 1390-0:0

                                                عالی بود. استفاده کردیم. کاش خود خانم پروین می آمدند تا شهر آمل به استحقاقش می رسید.


                                                ©2013 APG.ir