تعداد بازدید: 3595

توصیه به دیگران 2

شنبه 9 مهر 1390-21:12

چوب خط مسئولان پر شده است!

قرار بود پروژه گهرباران تا پایان سال 89 به اتمام برسد،اما با گذشت 6 ماه از بهترین زمان فعالیت های عمرانی در استان هنوز این پروژه اندر خم جذب اعتبارات قطره چکانی است و در این راه لطمات جبران ناپذیری به مردم و اهالی منطقه تحمیل می شود؛لطماتی که گاه به از دست دادن جان عزیزی می انجامد.(يادداشتي از ربابه حسین پور،خبرنگار-ساري)

 


 راه های مازندران با قدمتی 50 ساله و تراکم جمعیتی سه برابر میانگین جمعیت کشوری،بدون احتساب گردشگران و مسافران،معضلي جدی براي استان محسوب می شود؛ راه هایی که همپای جمعیت روز افزون رشد نکرده و دیگرجوابگوی توسعه صنعت خودروهای تولیدی نیز نمی باشد.

 در این میان وضعیت راه های روستایی مازندران که از مجموع 10 هزار کیلومتر راه های استان 7 هزار و 500 کیلومتر را شامل می شود، به نظر وخیم تر می رسد.

 شهریور 89 بود که در گزارشی به معضلات راه های روستایی استان و چهار بانده کردن جاده گهرباران اشاره کردیم. در آن گزارش عنوان شده بود این مسیر تا پایان سال گذشته چهار بانده شود البته نه همه مسیر بلکه بخشی از این محور که انتهایش به سواحل خزری ختم می شود.

 در آن گزارش مهندس نظری -رییس اداره نظارت بر راه های اصلی و فرعی اداره کل راه و ترابری مازندران- شروع فاز اول عملیات چهار بانده کردن جاده گهرباران را مهر ماه 88 ذکر کرده و گفته بود:در صورت تامین اعتبار پروژه تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی در آن گفتگو تاکید کرده بود: تعریض این مسیر 40 کیلومتری در دو فاز تعریف شده که به دلیل استقرار کارخانه ها، مراکز ثقل جمعیتی و مبادلات و ترانزیت کالا تعریض بخشی از این مسیر از ابتدای سورک تا تقاطع چهار راه ورکلا در دست اجراست و تعریض بخش دیگر این محور یعنی از چهار راه ورکلا تا دریا که جاده گهرباران در این مسیر واقع شده، طی فاز دوم و از سال 90 اجرایی خواهد شد.

 البته وی به کمبود اعتبار این پروژه نیز اشاره کرده و گفته بود: اعتبار ابلاغی این پروژه 1 میلیارد تومان است،در صورتی که قرارداد 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی با 3 پیمانکار پروژه بسته شده است لذا اگر اعتبار تامین نشود عملیات تعریض این مسیر حداکثر تا هفته دولت سال آینده (یعنی امسال) به طول خواهد کشید.

شانه سازی و اختلاف سطح در جاده گهرباران نیز معضل دیگری است که به گفته مهندس شاکری -رییس وقت اداره راه و ترابری شهرستان ساری- نیازمند اعتبارات هنگفتی است،به طوری که 1 کیلومتر شانه سازی 30 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

 وی گفته بود:برای شانه سازی ها اعتبار نداریم و وظیفه ما در حد نگهداری راه هاست که تاکنون جلوتر از مبالغ ریالی کار کرده ایم.

 با این تفاسیر همچنان مشکل کمبود اعتبار دلیل اصلی ناکام ماندن این پروژه است که قرار بود تا پایان سال 89 به اتمام برسد اما با گذشت 6 ماه از بهترین زمان فعالیت های عمرانی در استان هنوز این پروژه اندر خم جذب اعتبارات قطره چکانی است و در این راه لطمات جبران ناپذیری به مردم و اهالی منطقه تحمیل می شود-لطماتی که گاه به از دست دادن جان عزیزی می انجامد- اما مسوولان هنوز اولویتی برای این پروژه قايل نشده اند.

براي تکميل يادداشت به سراغ اسد -مدیر کل راه و ترابری استان- رفتیم. این مقام مسوول همچون ما راضی به نظر نمی رسد ،وی با تاسف می گوید: همانطور كه شما از سرعت كار رضایت ندارید ما هم ناراضي هستيم،چون اين پروژه رديف اعتباري ندارد، تاکنون هم با خرده كاري و جا به جایی اعتبارات ،اين پروژه را به این جا رسانديم.

 وی ادامه می دهد: در کمیسیون تازه تاسیس 215( کمیسیون 32 سابق) معاونت برنامه ريزي استان براي پروژه ها رتبه بندي مي كند و اعتباراتی برای پروژه هایی که توجيه اقتصادي و فني و منطقه اي داشته باشد در نظر می گیرد، لذا ممكن است پروژه اي از منظر ما بسيار مهم باشد ولي از منظر ملي و تخصيص منابع در اولویت نباشد.

 از صحبت های مهندس اسد این گونه برمی آید که پروژه تعریض گهرباران لابد از دیدگاه معاونت برنامه ریزی استان مهم نبوده که در اولولیت قرار گیرد، طبعا اعتباری هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

 مدیر کل راه و ترابری مازندان ادامه داد: فقط ممكن است سالي 200 ميليون تومان اعتبار استاني داشته باشد كه دردي را دوا نمي كند.

اسد با اشاره به آماده ي آسفالت بودن فاز اول این پروژه می گوید: بيكار ننشستيم و مقامات ملي را حساس كرديم تا مهر ماه بازديدي از پروژه داشته باشند و بتوانيم اعتباري براي آن بگيريم که در این صورت امیدواریم تا دهه فجر فاز اول پروژه را به پايان برسانيم.

وی در خصوص تعویق بیش از حد این پروژه معتقد است: بايد سخني مبتني بر واقعيت گفت، ما نیز علاقه مندیم اين پروژه همين امروزتمام شود لذا از رسانه كه به اين موضوع حساس و پيگير هستند تشكر مي كنم كه ما را نيز حساس و پيگير مي كنند.

از وی در خصوص قول مسوولان و آغاز تعریض بقیه مسیر گهرباران تا دریا پرسیدم که گفت: ما اکنون در اتمام فاز 1 این محور مانده ايم چه برسد که بخواهیم بقیه مسیر را شروع کنیم. همانطور که گفته شد این پروژه ردیف اعتبار ملی ندارد بنابر این برای ادامه تعریض مسیر باقی مانده قولی نمی دهیم .

کاش کسی از مسوولان همتی می گماشت و برای اتمام فاز اول پروژه چهاربانده کردن محور گهرباران روز شمار می گذاشت،اکنون بیش از 100 روز از زمان اتمام چوب خط مسوولینی که قول بهره برداری این پروژه تا پایان سال 89 را داده بودند گذشته، فرصت های طلایی که می توانستند یک پروژه دیگر را هم به بهره برداری برسانند یا حداقل فکری به حال بقیه مسیر در انتظار تعریض بکنند!

 فرصتها همچنان باد می گذرد و کسی که فرصت ها را از دست بدهد اندوهگین می شود.(حضرت علی (ع) )

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

    پس نمايندگان مجلس در تهران چه مي كنند؟ اگر اينگونه است كل بودجه هاي ملي را استاني كنند.

    • يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

      نمي گذارند استاندار محترم در پي جذب اعتبار از مركز و توزيع منايع استاني به درستي باشد. آنقدر آقايان براي منافع انتخاباتي و ... خواسته دارند كه فرع جاي اصل را گرفت.

      • يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

        اه بابا مردیم از بس از گهر باران نوشتی!!!!


        ©2013 APG.ir