تعداد بازدید: 4055

توصیه به دیگران 10

شنبه 9 مهر 1390-23:42

تونلي براي همه

راه حل مشکل کنده کاري ها،احداث تونل مشترک خدمات شهریست؛ تونل وسیعی که کلیه زیرساخت های شهری از آن عبور می کند/قطر این تونل به حدی است که انسان به راحتی مي تواند از آن عبور کند و چنانچه مشکلاتی برای خطوط آب،گاز،تلفن و ... به وجود آمد ماموران با ورود به این تونل ها به تعمیر آنها مي پردازند.(يادداشتي از محمد اتقائی،مشاور شهردار ساری)


 انسان ها در ابتدا به این نتیجه رسیدند برای زندگی بهتر نیازمند آن هستند در جایی سکونت کنند که حدالمقدور به امکانات اولیه زندگی ، یعنی آب دسترسی داشته باشند. این امر باعث شد مجاورت رودخانه ها بهترین مکان برای سکونت آنها باشد .

 پس گذر زمان به این نتیجه رسیدند که اگر به جای پراکنده زیستن ، متمرکزتر شوند ، می توانند با کمک یکدیگر زندگی بهتری برای خود و خانوادهای شان پدید آورند.

اين روند سال ها ادامه یافت و روستاها  و سپس شهرها پدید آمدند و با افزایش جمعیت نیازها و به تبع آن مشکلات ناشی از شهرنشینی هم بیشتر شد .

مشکلات ناشی از دسترسی به آب آشامیدنی و دسترسی به سوخت ، بشر را به فکر اتصال آنها از طریق شبکه های انتقال آب و شبکه های انتقال سوخت ( گاز طبیعی) به منازل انداخت.


برای مستقر ساختن لوله های انتقال آب و گاز نیازمند این بود که در محل های مناسب حفاری انجام شود تا لوله ها در محل مناسب قرار گیرند . در مدت زمانی که این حفاری ها انجام می شد ، مشکلاتی برای شهروندان پدید آمد ولی مردم به فکر آنچه قرار است اتفاق بیفتد،بودند و این سختی ها و مشکلات را نادیده می گرفتند.

 در سال های بعد با گسترش ارتباطات،مردم آگاه شدند عملیات حفاری برای جاگذاری خطوط تلفن هم اجرا می شود و باز مردم به آینده این حفاری اندیشیدند و تحمل کردند.

 بعد مسئولان اداره برق تصمیم گرفتند که خطوط انتقال نیرو باید زیرزمینی شود،به ناچار باید دوباره حفاری اجرا شود. مردم هرچند نسبت به این موضوع به درستی توجیه نشده بودند ، ولی باز هم به کار مسئولان برق احترام گذاشتند و مشکلات ناشی از حفاری را تحمل کردند و خطوط انتقال نیرو به زیرزمین انتقال یافت.

 چند سال گذشت .دوباره شهروندان باخبر شدند قرار است برای جمع آوری فاضلاب لوله کشی شود و این لوله کشی نیازمند حفاری است . هر چند صبر مردم کم کم داشت به پایان می رسید،  ولی به خاطر دسترسی به این امکانات شهری باز هم مشکلات ناشی از حفاری را تحمل کردند!

 این داستان به همین جا ختم نشد و سال بعد شرکت مخابرات تصمیم به عملیات کابل برگردان و نصب فیبر نوری گرفت ، بنابراین نیاز به حفاری مجدد بود!!...

  به راستی باید تا کی شاهد این حفاری ها باشیم؟ مطمنئا" در سال های آتی هم به علت تخریب لوله های آب و گاز و یا جوابگو نبودن لوله ها برای این منطقه ، عملیات حفاری دوباره انجام خواهد گرفت!

گل آلود شدن معابر  به هنگام بارندگی ، اخلال در تردد و رفت و آمد و آلودگی های صوتی ناشی از عملیات حفاری را می توان برخی از مشکلاتی دانست که در عملیات حفاری برای شهرندان به وجود می آید و این موضوع برای شهروندان مازنی به علت بارندگی زیاد در این منطقه بیشتر دیده می شود.
 
آیا بهتر نیست به جای این همه کارهای تکراری و غیرمنطقی که هزینه زیادی هم برای شرکت های مجری دارد ، یک کار اصولی و منطقی انجام گیرد تا برای همیشه از دست این حفاری ها رها شویم؟


راه حل این مشکل ، احداث "تونل مشترک خدمات شهری" می باشد، تونل مشترک خدمات شهری ، تونل وسیعی است که کلیه زیرساخت های شهری از آن عبور می کند.

 قطر این تونل به حدی است که انسان به راحتی مي تواند از آن عبور کند و چنانچه مشکلاتی برای خطوط آب ، گاز ، تلفن و ... به وجود آمد ماموران با ورود به این تونل ها به تعمیر آنها مي پردازند.

 از مزایای دیگر این تونل ها این است که اگر امکانات دیگری قرار است به زندگی انسانها راه پیدا کند ، از طریق این لوله ها منتقل شود و دیگر نیاز به حفاری نیست.


برای احداث این تونل یک عملیات حفاری وسیع در سطح شهر به وجود می آید ، ولی مطمئنا حداقل تا 150 تا 200 سال دیگر نیاز به حفاری مجدد نیست . شاید هزینه این حفاری وسیع کمی زیاد به نظر برسد ، ولی با کمی مطالعه می شود به این نتیجه رسید که این عملیات ارزش هر هزینه ای را دارد.


هرچند قانون احداث تونل مشترك تاسيسات در سال 1372 تصويب و ابلاغ شد كه به موجب آن تكاليفي بر عهده وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه احداث اين تونل ها در شهرهاي جديد و وزارت كشور در زمينه احداث تونل توسط شهرداريها گذاشته شد ؛ آئين نامه اجرائي مربوط به اين موضوع نيز در سال1384 توسط وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق تهيه شد.

قانون اصلاح قانون تونل مشترك شهري در سال 89 توسط مجلس تصويب و مرداد ماه سال 89 از سوي رئيس جمهوري ابلاغ شد كه به موجب يكي از مواد آن،تعمير و نگهداري تونل هاي شهري برعهده شهرداري است و هزينه آن بر اساس دستورالعملي كه توسط سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور تهيه مي شود با تصويب هيات وزيران سالانه از دستگاههاي بهره بردار وصول مي شود.


 با توجه به اینکه اجرای این مهم از هر منظری منطقی به نظر می رسد ، مردم استان منتظر اقدام انقلابی مسئولان مربوطه از جمله وزارت راه و شهرسازی ، استاندار مازندران و نمايندگان هستند تا با همکاری با شهرداری ها به خصوص شهرداری مرکز استان این مشکل زیربنایی هم رفع شود.


  • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

    بعضی کارها ی ما واقعا خنده دار است !

    دانش کاری رو داریم ، مسئولیت آن کار هم بر عهده ماست آما اون کار را درست انجام نمی دهیم .

    شاید توان آن کار را نداریم ، شاید هم اجازه انجام ان کار را نداریم و شاید نمی گذارند که اون کار را درست انجام دهیم و...

    اما ...نمی دانم چی بگم و نمی دانم بچه های ما وقتی بزرگ بشوند به ما چه میگن ولی اطمینان دارم به خاطر کاری که کشورهای توسعه یافته 200 سال پیش اونو انجام دادن به خاطر پول های هنگفتی که ما در این راه هدر دادیم و میدیم ما رو نمی بخشن . پس قدری جدی تر این مسائل رو پیگیری کنیم و بر کار نهاد های اجرایی نظارت کنیم و کمی ....

    • يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

      پیشنهاد جالبی بود به این کار میگن اقدام زیر بنایی ،که باید باهمکاری همه نهادهای درگیر مثل آب و برق و گاز و مخابرات و فاضلاب و غیره اجرایی بشه

      • يکشنبه 10 مهر 1390-0:0

        شهرداري هميشه بايد خود آستينش را بالا زده و همزمان با پيگيري تأمين اعتبار، با طراحي كامل، فاز به فاز جلو برود و منتظر آماده شدن ديگران نباشد.


        ©2013 APG.ir