تعداد بازدید: 2697

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 2 آبان 1390-20:34

فارغ التحصيل كشاورزي فرق ديسك كمر و ديسك تراكتور را نمي داند!

 نمي توان جيب تاجر خارجي را پر كرد و ادعاي پيروي از ولايت را هم داشت/در آينده كشوري به عنوان صادركننده برنج نخواهيم داشت/در چند سال آينده اگر پول هم داشته باشيم نمي توانيم برنج بخريم،چون کشورها به آن نياز دارند/از منظور اصلي طرح خريد تضميني برنج دور شده ايم(گزارش مازندنومه از جلسه انجمن برنج)


مازندنومه:روز يک شنبه جلسه انجمن برنج در استانداري مازندران برگزار شد.در اين جلسه که استاندار مازندران و رييس سازمان جهاد کشاورزي استان حضور داستند،دو مهمان از تهران هم به ايراد نظرات خود پرداختند.گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار ما-را از اين جلسه بخوانيد.

-------------------------------

*طاهايي:گيلان از مازندران عقب تر است

سيد علي اكبر طاهايي در اين جلسه اظهار داشت:‌دولت 34 ميليارد براي خريد برنج تضميني هزينه كرده است.

وي با اشاره به اينكه در مجموع بالغ بر 35 هزار تن برنج پرمحصول خريداري شده ، افزود:‌ 12ميليارد و 500 ميليون تومان مبلغ بدهي به كشاورزان از بابت خريدهاي تضميني است كه امروز مبلغ 10 ميليارد تومان چك در اين راستا صادر شد.

استاندار مازندران تصريح كرد:‌التزام عملي به ولايت فقيه فقط در پشت تريبون نيست و نمي توان جيب تاجر خارجي را پر كرد و ادعاي پيروي از ولايت فقيه را هم داشت.

وي با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي ابزار هماهنگي براي نقدينگي در اعلام به موقع نرخ و يا خريد تضميني برنج در اختيار ندارد ، يادآور شد:‌ سازماني هم كه اين اختيار را در دست دارد به خاطر اجراي قانون هدفمندي يارانه ها دچار ملاحظات شده است.

 طاهايي خاطرنشان كرد:‌معتقد هستم كار كشور در مقطعي به ضريب 30 درصد در اجرا برسد اما قانون هدفمندي يارانه ها آسيب نبيند چراكه سامانه اقتصاد ماست.

 وي ادامه داد:‌به عنوان كسي كه سرباز دولت هاي مختلف بودم اعلام مي كنم كه اگر دولت احمدي ن‍ژاد همين يك دستاورد را داشت براي سامانه اقتصاد ما يك دستاورد بسيار ارزنده است و همه بايد در اين عرصه كمك فكري ارائه كنند.

 طاهايي با بيان اينكه داستان برنج پرمحصول يا كيفي هنوز به گفتمان مشترك نرسيده ، يادآور شد:‌سمت و سوي حركت بايد توليد را تقويت كند.

 وي  با بيان اين که‌هنوز گيلان در حوزه يكپارچه سازي و برنج پرمحصول از مازندران عقب تر است، از ميزباني مازندران براي برگزاري پانزدهمين اجلاس برنج كشور خبر داد.

*عظيمي:در آينده کشوري به عنوان صادرکننده برنج نداريم

 رضا عظيمي در اين جلسه با بيان اين که مصرف سرانه برنج در دنيا رو به افزايش و توليد برنج رو به كاهش است،افزود:‌پيش بيني ها بر اين است كه در آينده كشوري به عنوان صادركننده برنج نخواهيم داشت.

رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران ادامه داد:‌ در سال جاري مازندران به عنوان پيشرو در تحقيقات و توليد برنج در سطح كشور بوده است.

وي با بيان اينكه در بحث خودكفايي برنج 60 هزار هكتار از اراضي مازندران به كشت دوم برنج اختصاص يافت ، اظهار داشت:‌برداشت خوبي از كشت دوم برنج انجام شده است.

عظيمي يادآور شد‌:‌ بازار يكي از مشكلات مهم پيش روي اين محصول استراتژيك است كه بايد در اين زمينه چاره انديشي شود.

 وي با اشاره به اينكه در ارقام محلي مشكلي نداريم، تصريح كرد:‌ يكي از تهديداتي كه توليد برنج را به مخاطره مي اندازد واردات بي برنامه و بي رويه برنج در كشور است كه از دغدغه هاي اصلي متوليان اين حوزه است.

عظيمي يادآور شد:‌امروز اگر كشوري در جهت واردات برنج وجود دارد ، فردا وجود نخواهد داشت .

 وي با اشاره به اينكه شايد واردات برنج عقبه سياسي داشته باشد ، گفت:‌ اين موضوع بحث برنج را با مشكلات مواجه مي كند.

 رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران با بيان اينكه امسال 2 برابر سال گذشته كشت دوم برنج داشتيم ، افزود:‌پيش بيني بر اين است كه در سال آتي اين ميزان به سه برابر افزايش يابد.

 وي با اشاره به اينكه ارقام پرمحصول مي تواند ما را به خودكفايي برساند ، تصريح كرد:‌مشكلاتي در خصوص قيمت تضميني برنج وجود دارد كه بايد بررسي شود.

*علیزاده شایق: اصلاح روش خريد تضميني راه حمايت از ارقام پرمحصول

دبير انجمن برنج كشور اظهار داشت:‌ اصلاح روش خريد تضميني از راه هاي حمايت از ارقام پرمحصول است.

 جميل عليزاده شايق در جلسه انجمن برنج در استانداري مازندران اظهار داشت:‌هدف هاي حمايت از ارقام پرمحصول و روش خريد تضميني برنج ، راه را گم كرده است.

وي با بيان اينكه در دهه 60 خودم از تدوين كنندگان طرح خريد تضميني برنج بودم ، افزود:‌ از منظور اصلي طرح بسيار دور شده ايم.

عليزاده استدلال کرد: اگر قرار است ارقام پرمحصول حمايت شوند و هزينه هاي توليد را كاهش دهيم،قيمت بايد راضي كننده باشد و زمان خريد تضميني برنج بسيار مهم است.

 وي با بيان اينكه بهمن ماه بهترين زمان براي اعلام قيمت خريد تضميني برنج است ، يادآور شد:‌ اصلاح روش خريد تضميني از راه هاي حمايت از ارقام پرمحصول است.

دبير انجمن برنج كشور با اشاره به اينكه بين بازار توليد و بازار مصرف تفاوت هاي زيادي وجود دارد ، خاطرنشان كرد:‌برنج ارائه شده در بازار تهران هيچ سنخيتي با برنج توليد داخل ندارد.


*ناصحي:42 درصد توليد برنج در اختيار مازندراني هاست

 بهمن ناصحي در جلسه انجمن برنج در استانداري مازندران اظهار داشت:‌ برنج محصول راهبردي است كه در چند سال آتي به جايي خواهد رسيد كه اگر پول هم داشته باشيم نمي توانيم بخريم چراكه كشورها به آن نياز مبرم خواهند داشت.

مدير دفتر برنج وزارت جهاد کشاورزي با بيان اين که‌ مازندران به لحاظ سطح زير كشت و ميزان توليد حرف اول را در كشور مي زند،گفت: 42 درصد از توليد برنج كشور بر عهده مازندران است.

ناصحي با بيان اينكه در توليد برنج مشكلي نداريم ، تصريح كرد:‌اما بعد از توليد ، مشكل بازرگاني را داريم كه بايد ساماندهي شود.

وي با اشاره به اينكه برخي برندهاي برنج در كشور ابتدا خوب كار كردند ، يادآور شد:‌اما پس از جذب مشتري به شدت كاهش كيفيت داشتند و اين يكي از مشكلاتي است كه با آن مواجه هستيم.

ناصحي اظهار داشت:‌ قبل از اينكه به بحث يكپارچه سازي برنج بپردازيم بايد استانداردسازي برنج را مدنظر قرار دهيم.

وي با اشاره به اينكه بايد به ساماندهي بازرگاني پرداخت ، تصريح كرد:‌زمين شاليزاري حفظ نمي شود مگر اينكه زندگي كشاورز را حفظ كنيم.

ناصحي ادامه داد:‌آنچه كه به عنوان خريد تضميني از جانب دولت مطرح مي شود چيزي نيست كه كشاورز سود بگيرد بلكه تضميني است كه اگر اتفاقي براي محصول بيفتد ، اين حمايت از كشاورز انجام شود.

وي با اشاره به اين که ‌امسال براي نخستين بار از يك ماه قبل قيمت هاي پيشنهادي برنج را در سه گزينه تهيه كرديم،گفت:‌مازندران مصوبه اي در خصوص تفويض اختيار برنج داشت كه اجرايي نكرد و در اين زمينه ضعيف تر از گيلان است.

 مديرکل دفتر برنج و دانه هاي روغني وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به اينكه حضور محققان مازندراني را در كانون هماهنگي صنعت و دانشگاه در حوزه برنج كمتر مي بينم ، اظهار داشت: دفتر نمايندگي بين المللي حمايت علمي برنج در گيلان ايجاد شد اگرچه اين كار ملي است بايد در جايي كه ظرفيت بيشتري داشت دائر مي شد و لازم است مازندران به لحاظ جايگاهي كه در توليد برنج دارد قوي تر وارد شود.

ناصحي با بيان اينكه ناگزير هستيم توليد را ساماندهي كنيم ، افزود:‌توليد ساماندهي نمي شود مگر اينكه خوشه هايي تشكيل دهيم و كشاورز بداند چه محصولي را به چه ميزان بايد كشت كند و خريدار چه كسي است.

 وي گفت:‌اين خوشه در خصوص دانه هاي روغني در گلستان ايجاد شده و اكنون افراد زيادي براي يك كارخانه محصول توليد مي كنند.

 مديرکل دفتر برنج و دانه هاي روغني وزارت جهاد کشاورزي در خصوص حمايت هاي امسال از برنج ، خاطرنشان كرد‌: در قالب تسهيلات با بازپرداخت پنج ساله ا اعتبار چهار ميليارد و 400 ميليون تومان با سود هفت درصد اين حمايت انجام مي شود.

ناصحي افزود:‌اين مبلغ نسبت به آنچه كه وعده داده بوديم افزايش يك ميليارد توماني داشته است.

 وي افزود:‌حمايت ويژه براي بانك نشا زمين هاي30 ، 50 ، 100 و 200 هكتاري هم با اعتبار 740 ميليون تومان خواهيم داشت.

ناصحي با اشاره به اينكه در سال جاري بايد در مازندران 79 بانك نشا احداث شود، تصريح كرد:‌35 پرونده براي دريافت تسهيلات بانك نشا اكنون تقاضا داشته اند.

وي با يادآوري اين که ‌بايد به دنبال رسيدن به مصرف سرانه واقعي برنج در كشور باشيم،افزود:‌رسانه ملي بحث مصرف بهينه را فرهنگ سازي كند.

ناصحي با بيان اينكه نخستين بار در كشور رديف اعتباري براي مكانيزاسيون برنج لحاظ شده ، تصريح كرد:‌ تعداد كارگروه ها بايد به حداقل برسد اما بايد در بحث برنج نقش موثر ايفا كنند.

*دوانلو:همه دنبال توپ مي دويم

 مبدع برنج آمل 1 و 2 در اين نشست گفت:‌برخي فارغ التحصيلان كشاورزي فرق بين ديسك كمر و ديسك تراكتور را نمي دانند!

 دوانلو با بيان اينكه در استان مشكل زهكشي و آبگرفتگي مزارع را داريم،پرسيد:کدام سرمايه گذاري در بحث برنج شده است؟

وي ادامه داد: هم در بخش دولتي و  هم خصوصي در بحث سرمايه گذاري برنج مشكل داريم.

دوانلو با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي تعيين قيمت برنج را مانند توپي به زمين بازرگاني انداخت ، يادآور شد:‌ همه به دنبال اين توپ مي دويم.

 وي با اشاره به اينكه در مازندران مشكل رقم محصول نداريم ، گفت:‌مشكل ما اراضي است كه هرلحظه كوچكتر مي شوند.


  • چهارشنبه 4 آبان 1390-0:0

    به مازند نومه: همیشه این سوال برایم مطرح است که چرا مازندنومه برخی موارد را حذف (همان سانسور) می کند اما به خودش زحمت نمی دهد غلط های تایپی را اصلاح کند. اما غلطهایی تایپی کامنت قبلی کل آقا: آخر سطر 4: محصولش به جای مصلولش. وسط سطر ماقبل آخر: الان به جای لالن. خدا قوت و محرمت زیاد.

    • سه شنبه 3 آبان 1390-0:0

      قیمت تضمینی در عمل قیمت تحمیلی است. کشاورز را ترغیب می کنیم که تا انواع برنج نامرغوب فروش نرو بکارد، برنجی که همه می دانند روی دست او خواهند. لطف می کنند و برای آن قیمت تعیین می کنند که از قیمت تمام شده آن پائین تر است. از طرف دیگر همین قارقارک تحمیلی را بوق می کنند و منت می گذارند. در صورتی که همان کشاورز اگر برنج مرغوب می کاشت هم در آمدش بیشتر بود و هم راحتتر مصولش را می فروخت و هم منت کشی نمی کرد. از طرف دیگر بعضی ها ندانسته تلاش می کنند تا ارقام مرغوب هم مشمول خرید تضمینی دولت شود! تا کشاورزش که لالن کم توسری می خورد مشمول کرامات آقایانی شود که گمان می کند مردم فرق انوع دیسک را نمی دانند! خدا قوت و مرحمت زیاد.

      • سه شنبه 3 آبان 1390-0:0

        مبدع برنج آمل 1و 2هر وقت جنابعالی عرضه معرفی رقم برنج از خود داشتی نه اینکه چند رقم را مثل ایران خودرو که از 405 و پیکان آردی ساخت اون موقع بیا راجع به فارغ التحصیلان کشاورزی نظر بده

        • سه شنبه 3 آبان 1390-0:0

          راستی اگر این نشستها برای تامین مجال سخنرانیها نبود کارشناسان دردمند چه میکردند؟ من این حضرت علیزاده را که اینک دبیر انجمن برنج اش میخوانند از سالهای بسیار دور که مسئولیتی در استان ما داشتند میشناسم . سخن و سرود ایشان همیشه عاشقانه و مسئولانه بود و برای درد بیدرمان شالیزارهای ما...! و بسیاری دیگر از کارشناسان دانا و دردمند امور برنج را که قریب سی سال - اشاره ام به ایام بعد از انقلاب است - به همین عشق کارکردند و فریاد عاشقانه براوردند و از مضایق گفتند اما تعجبم ازاینست که چرا اغوا به جلسات متعاقب و متعدد میشوند و داد بی پاسخ و نتیجه شان همچنان به اهنگ قدیم است و به نشان عشق ندیم....؟ چه گرفتند از تراژدی واردات بی رویه و بی وقت برنج؟گزارش پیشتر جناب علیزاده اشک به چشم ما می اورد وقتی از این معضل جامه می دراندند...! من به حضرت طاهائی که نجیب اش میشناسم ارادتی شخصی دارم اما همین والی گرامی گوئی الزام دارد همانند ائمه جمعه حتما در هر (خطبه)ای گریز به دولت کریمه و بی نظیزی اش بزند - انسان که در خطبه های جمعه باید گریز به مقوله پرهیزکاری زد ولی باید از جناب والی و همتاهای ریز و درشتشان پرسید که اگر این شخص - دکتر - مرد همیشه - اینچنین است که شما جدا بافته اش میدانید پس گیر کار در کجاست که ایضا همه ی شما از کم و کاستی ها میگوئید...؟
          دلم برای دلهای ناب کارشناسان میسوزد که به پشیزی شان خریدار نیست و به هربار فراخوان اما همان میگویند که دوصد بار گفته اند.......


          ©2013 APG.ir