تعداد بازدید: 2236

توصیه به دیگران 2

شنبه 7 آبان 1390-14:26

يک روز کم است

مازندران را نباید در یک روز خلاصه کرد،همانطور كه ديدني هاي اين استان را در يك روز نمي توان ديد، بلکه باید هفته مازندران داشته باشيم،هفته ای در دامان طبیعت سحر انگیز مازندران با تكيه بر احياي آيين ها و سنت هاي كهن ،بزرگداشت مفاخر اين ديار...گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار-از دو پروژه فرهنگي استان؛پرديس سينمايي و روز مازندران)


پردیس سینمایی به عنوان یکی از دغدغه های فرهنگی استان مازندران و از مصوبات سفر دوم هیات دولت به شمار مي رود.

ضرورت این مجموعه فرهنگی به حدی در استان احساس مي شد كه به عنوان مصوبه سفر در آمد تا از ضمانت اجرايي برخوردار شود.

 البته مسئولان برای ارتقای سطح فرهنگ مردم و جذب آن هابه سینماها،تاکنون اقدامات خوبی انجام داه اند تا شاید وضعیت به روند عادی برگردد؛ از شروع ساخت نخستین سینمای چهار سالنه در شمال کشور با 6 میلیارد ریال اعتبار و اکران چهار فیلم همزمان گرفته تا پردیس سینمایی و تالار فرهنگی مرحوم کردان و ....

با این حساب جاي تعجب چنداني نيست، در استان مازندرانی که برخی سینماها به نانوایی و پارکينگ و پاساژ تبدیل شده و بسیاری از شهرهای بزرگ استان مانند نوشهر،نور،محمودآباد،قائم شهر،سوادکوه و جویبار از داشتن حتی یک سینما محرومند،چنين طرحي به عنوان مصوبه درآيد چرا كه ما نيز همانند مدير كل ارشاد استان معتقديم احداث پردیس های سینمایی در مازندران رونق فروش فیلم ها را در استان به دنبال خواهد داشت و سالن های سینما و امکانات آن باید متناسب با شان و جایگاه مخاطبان سینما باشد.

 تعداد سینماهاي استان با رشد نزولی از 20 به عدد 11 رسيده و برای هر 682 مازندرانی فقط یک صندلی سینما وجود دارد که البته در بهترین سئانس یک فیلم جذاب کمتر از انگشتان یک دست مخاطب حضور دارند.

  زمین احداث پرديس سينمايي مركز استان در سفر هیئت دولت به مازندران مصوب شد و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قول حمايت داده و گفته اند: در صورت تامین زمین مناسب از احداث پردیس های سینمایی حمایت می کنيم.

 گرچه دولت در ساخت پردیس سینمایی 25 درصد حمایت می کند و در استان سرمایه گذارانی هم در این راستا اعلام آمادگی کرده اند، شهرداری ها در واگذاری زمین تعلل می کنند.

در خصوص پردیس ساری هم این واقعیت مصداق داشت و با اینکه به اعتقاد مدير كل ارشاد مازندران اين پردیس با اعتبار میلیاردی که صرف احداث آن می شود گامی نوین برای ایجاد شرایط مطلوب فرهنگی، تفریحی و رفاهی برای حضور خانواده ها در سالن های سینما محسوب می شود، ظاهرا پروژه در پیچ و خم و بروکراسی های دست و پاگیر اداری مدت ها حبس شده تا اينكه اخيرا با تدبيري، زمين اين پروژه از سوي شهرداري ساري واگذار شد.

 شيخ عباسعلي ابراهیمی در اختیار گرفتن زمین پردیس سینمایی را پس از سال ها کش و قوس یکی از خدمات بزرگ دوران تصدیش می داند که بالاخره موفق شده پس از سال ها این حلقه مفقوده را باز کند!

 اين پروژه هنوز نفسی تازه نکرده که در گیر و دار تخصیص اعتبار- آن هم در سالی که بودجه کشور تاخیری چند ماهه در ابلاغ داشته- درمانده است.

 پردیس سینمایی ساری به گفته مدیر کل ارشاد مازندران یک طرح ملی است که مقرر شده بود زمین این مجموعه فرهنگی تجاری در مقیاس 7 هزار متر مربع در جاده فرح آباد توسط شهرداری ساری داده شود اما آن قدر سنگ چلوی پای لنگ فرهنگ استان گذاشتند که چیزی نمانده بود عطایش را به لقایش ببخشیم؛سنگ هایی که به اعتقاد مدير كل ارشاد مازندران بن بست هایی همانند سند زمین،مسیر دسترسی،نحوه واگذاری و ... را به وجود آورد و اكنون بزرگترين سنگ اين پروژه ميلياردي مانده كه برداشتن آن همتي همگاني را طلب مي کند.

 ابراهيمي می گوید:" بودجه این طرح ملی است و اكنون این پروژه در انتظار برآورد اعتباري و طراحی نقشه در پايتخت به سر مي برد"، انتظاری که امیدواریم طاقت های طاق شده ما در برخورداری از مجتمع های فرهنگی و فرهنگسرا -همان آرزوی دیرینه مردم فرهنگ دوست استان -را تحقق ببخشد!

* روزي متفاوت

 14 آبان سال 243 هجري شمسي به عنوان سر آغاز بيعت مردم مازندران با حسن بن زيد علوي و تشكيل نخستين حكومت علويان طبرستان، روز مازندران شناخته شد.

 روزی که قرار است فرهنگ و سنت های دیرینه مازندران احیا و فرهیختگان و مفاخر این دیار علوی گرامی داشته شوند،همان روزی که پارسال به دلیل کمبود اعتبار در روز خودش برگزار نشد و دو هفته بعد با حمايت معاون سیاسی امنیتی استاندار با سخنرانی هایی به گویش محلي و فارسی در ثناي فرهنگ و گويش مازندران و خوردن آش دوغ و پشتزیک و ... وعده و وعیدهايي سر و ته آن جمع شد تا باري از دوش مسوولان و فرهنگ دوستان دغدغه مند استان برداشته شود!

 باز روز مازندران در راه است. روزي كه به اعتقاد همه مردمان و علاقه مندان به اين ديار ديرپا و فرهنگ غني بايد متفاوت برگزار شود و در يك روز و چند برنامه روتين و تكراري خلاصه نشود.

 مدیرکل ارشاد مازندران هم در گفت و گویی اين گونه مي انديشد و معتقد است: امسال روز مازندران با برنامه های متنوع و با شکوه هرچه تمام تر برگزار خواهد شد.

 وي مازندران را استاني مظلوم مي داند و معتقد است: اگر سایر استان ها جایگاه نخستین حکومت علویان را داشتند این چنین مظلوم نگریسته نمی شدند.

 ابراهيمي با اشاره به اینکه سال گذشته برای برگزاری روز مازندران پنج میلیون تومان اعتبار لازم بود مي گويد: همين مقدار را هم نداشتیم، به همين دليل این برنامه با تدبیر برخي از مسئولان استان با تاخیر 2 هفته ای انجام شد.

 البته مدير كل ارشاد استان معتقد است: برگزاری این مراسم نباید صرفا در مرکز استان متمرکز باشد بلکه باید در تمامی شهرها برنامه اجرا شود.

 در همین راستا در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی مازندران كه در استانداري برگزار شد ،مدیرکل اجتماعی و امور خانواده استانداری مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل اوقاف، مدیرکل آموزش و پرورش، سرپرست دانشگاه مازندران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده سپاه کربلای مازندران، مدیرکل بودجه استانداری مازندران و یکی از مشاوران استاندار به عنوان تیم ثابت برگزاری روز ملی مازندران معرفی شدند.

اما شنیده ها حاکیست امسال هم دستگاه های فرهنگی خیلی پای کار نیامدند و در اين جلسه نه تنها مسوولان دستگاه های مرتبط خودشان حضور نیافتند، کارشناسان رده های پایین را برای حضور در جلسه گسیل داشتند که موجب رنجش خاطر معاون سیاسی استاندار هم شد.

 متاسفانه باید گفت برخي از دستگاه های مرتبط به مقوله فرهنگ خود نياز به فرهنگ سازي در درون شان دارند تا جايگاه فرهنگ را جدي گرفته و اين گونه نامهربانانه با اين مقوله لطيف برخورد نكنند.

 مازندران را نباید در یک روز خلاصه کرد همانطور كه ديدني هاي اين استان را در يك روز نمي توان ديد، بلکه باید هفته مازندران داشته باشيم،هفته ای در دامان طبیعت سحر انگیز مازندران با تكيه بر احياي آيين ها و سنت هاي كهن ،بزرگداشت مفاخر اين ديار، نمايشگاهي عظيم از هنر دست هنرمندان بي نظير مازني ،جشنواره غذاهای سنتی و اصیل، موسیقی های محلی و ....به طوري كه هر مازندرانی را به اصل خويش برگرداند و با دیدن این مناظر لحظاتي فلش بكي به گذشته هاي خود و نياكانش بزند، همان شیوه زندگی سنتی که همه ما شيفته دقایقی آرامش در دل جنگل ها و دشت هاي سرسبز هستيم و حسرت يك لحظه این گونه زيستن به دل مان مانده است،لحظه اي ساده، بي ريا ، رها و فارغ از دغدغه ها زندگي ... ،روز مازندران بايد اين گونه گرامي داشته شود،يک روز متفاوت!

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • دوشنبه 9 آبان 1390-0:0

    میگویند روز مازندران اعتبار ندارد و استانداری میخواهد مراسم را در سالن حسینی بگیرد.خب این برنامه که شد برای سارویها!!بقیه مردم استان چی؟

    • شنبه 7 آبان 1390-0:0

      ارگانها و سازمانهایی مانند صدا و سیما / حوزه هنری / سازمان فرهنگی هنری شهرداریها و . . . در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی مازندران كه در استانداري برگزار می شود نباید جایی داشته باشند؟؟؟


      ©2013 APG.ir