تعداد بازدید: 2254

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 8 آبان 1390-13:33

شير آبدار يا آب شيردار؟!

بعد از حذف یارانه شیر، شیرهای کیسه ای آبکی به نظر می رسد و بسیار بی مزه شده و برخي کودکان از خوردن شیر امتناع می کنند/هیچ برنامه تشویقی برای افزایش مصرف شير نداريم/در اروپا قيمت شير چند برابر ارزان تر از قيمت پفک است.(گزارشي از:حرمت السادات نورانی-ساري)


 این روزها دیگر کمیاب نیست،تنها صبح زود هم عرضه نمی شود عصرها که به بازار بروی شیر هست آن هم داخل جعبه و بیرون از مغازه،اما با وزن 900 گرم و قیمت 600 تومان.

 مریم، خانم خانه داری است که با انتقاد از کاهش وزن شیرهای یارانه ای می گوید:" وزن شیرهای بالشتکی یارانه ای کم شد.قبلا با همین شیرها ماست و پنیر درست می کردیم با این قیمت گران و کم شدن وزن شیر خیلی از اقشار کم درآمد جامعه مصرف خود را کاهش دادند و با وجود هزینه های دیگر زندگی رغبتی به خرید شیر ندارند."

 خانم حسینی با داشتن 2 کودک در سن رشد، با تاکید بر اینکه کیفیت شیرهای کیسه ای باید افزایش پیدا کند،می گوید: بعد از حذف یارانه شیر، شیرهای کیسه ای آبکی به نظر می رسد و بسیار بی مزه شده، فرزندانم از خوردن شیر امتناع می کنند.

 وي مي گويد: شیرهای استریل مزه بهتری دارند،به همین علت قیمت آنها گران تر است و خیلی از خانواده ها توان خرید آن را ندارند.

 خانم مینایی 55 ساله بازنشسته با بیان این که شیر سرشار از مواد مغذی است و باید همه از آن استفاده کنند معتقد است:سرانه مصرف شیر در ایران بسیار کم است دولت باید با برنامه ریزی صحیح سرانه مصرف شیر را افزایش دهد و به تولید کنندگان شیر یارانه دهد تا شیر با کیفیت تهیه کنند.

اما برخي منتقدان حذف یارانه شیر معتقدند:حذف این مایع غنی اشتباه بزرگی است،چرا که کاهش مصرف شیر و لبنیات،سلامت مردم را تهدید می کند و هزینه های درمانی دولت را افزایش می دهد.

آن ها مي گويند: با حذف یارانه شیر، دولت باید این یارانه را در بخش هزینه های درمانی مردم مانند تامین دارو، آزمایشگاه و غیره هزینه کند.

 تغذیه سالم زیربنای سلامت انسان هاست و در دسترس قرار نگرفتن شیر و فرآورده های آن در زنان منجر به پوکی استخوان و در مردان سبب کاهش عملکرد فیزیکی می شود.

 همچنین زنان باردار و شیرده که قادر به تامین کافی این مواد نباشند، نمی توانند به رشد و تکامل کودکان خود کمک کنند و این مساله به صورت یک معضل در نسل های آینده نیز نشان می دهد.

 در کشورهای پیشرفته، مصرف سرانه شیر 300 لیتر است و دولت ها حمایت ویژه ای از این منبع غذایی می کنند و مصرف آن را به یک فرهنگ تبدیل کرده اند،در حالی که در کشور ما مردم نه تنها به اندازه حداقل استاندارد شیر مصرف نمی کنند،هیچ برنامه تشویقی هم برای افزایش مصرف اندیشیده نمی شود.

با مقایسه قیمت شیر در کشور ما با کشورهای اروپایی در می یابیم که قیمت مواد غذایی مفید و ضروری مانند شیر در کشورهای اروپایی پایین است و قیمت مواد مضری که سلامت مردم را تهدید می کند بالاست به طور مثال قیمت یک بسته پفک چند برابر قیمت یک پاکت شیر می باشد و مردم به راحتی شیر را خریداری می کنند.

از هر چه بگذريم،از سلامت مردم و عذاي آن ها نمي شود گذشت و شير يکي از مهم ترين مواد خوراکي مورد نياز افراد جامعه است که سالم و کيفي و ارزان بودن آن نگاهي نوي مسئولان را طلب مي کند.



    ©2013 APG.ir