تعداد بازدید: 5579

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 9 آبان 1390-8:40

در روز مازندران،پیامک های تبریک مازندرانی بفرستيم

روز مازندران را نمی توان تنها در یک برنامه دوساعته خلاصه کرد که دراجرای چند آیین سنتی و اجرای شعر و موسیقی خلاصه شده است/دستگاه های فرهنگی استان به دلیل کمبود اعتبارات فرهنگی، ورود مطلوبی به مقوله بزرگداشت روزمازندران نداشته اند.(چند پيشنهاد براي روز مازندران؛يادداشتي از عباس مهدوی،روزنامه نگار-ساري)


 درآستانه روزمازندران قرارداریم.سه سالی است که 14 آبان را به نام مازندران نامگذاری کرده اند .پژوهشگران فرهنگ بومی مازندران برای این عقیده اند که دراین روز نخستین حکومت شیعی جهان توسط حسن بن زید دراین سرزمین پایه گذاری شده است .

مردم این سامان به واسطه شعور ، درک و فرهنگ پربار خود ،پذیرای عاشقانه تشییع شدند و تمدن غنی شان بامعنویت و دلدادگی و علوی بودن پیوند خورد .

بی تردید گرایش مردم مازندران به فرهنگ علوی درسایه فرهنگ بومی مردم این دیار روی داده است.

روز مازندران نماد و بهانه ای است برای بزرگداشت فرهنگی که ضمن حفظ و احیای اصالت و هویت خود ، برمعنویت و ایمان برخاسته از ساحت تشییع نیز تاکید دارد .

درروزگار پرهیاهیوی امروز که هویت به سختی نفس می کشد،پرداختن به میراث معنوی این مرز و بوم یک ضرورت حیاتی برای زیستن درلوای خوبی ها محسوب می شود .

متاسفانه فرهنگ بومی مازندران در مظلومیت و مهجوریت بسر می برد.فرهنگ بومی مقوله است که مظلومیت پرداختن به آن به همگان واضح است .

روز مازندران فرصت مناسبی است تا گوشه هایی از آداب ، رسوم، باورها و اعتقادات بومی مازندران را به نسل امروز معرفی کرد .

روز مازندران را نمی توان تنها در یک برنامه دوساعته خلاصه کرد که دراجرای چند آیین سنتی و اجرای شعر و موسیقی خلاصه شده است .

این روز را باید به هفته فرهنگ بومی این استان مبدل ساخت تا شرایط برای بهره مندی طیف گسترده تری از مردم فراهم شود .

بزرگداشت روز مازندران نیازمند برنامه ریزی و طراحی فضایی است که درآن شاخصه ها و ابعاد مختلف فرهنگ بومی درقالبی میدانی برای علاقه مندان عینیت یابد .

صنایع دستی ، لباس ، آیین های بومی ، موسیقی ، مردم شناسی ، غذاهای و بازی های محلی و فرهنگ عمومی مردم استان درادوار گذشته رامی توان درنمایش های میدانی و المان های نمایشگاهی به خانواده ها معرفی کرد.

 درچنین فضایی می توان محصولات فرهنگی تولید شده درعرصه فرهنگ بومی نظیر ،کتاب ، فیلم و موسیقی را نیز به بازدید کنندگان عرضه کرد و به هنرمندان و فعالان فرهنگ بومی این فرصت را داد تا آثارشان رابه معرض نمایش عموم بگذارند.

امسال ؛دستگاه های فرهنگی استان به دلیل کمبود اعتبارات فرهنگی، ورود مطلوبی به مقوله بزرگداشت روزمازندران نداشته اند و اجرای یک برنامه فراگیر و مخاطب پسند درراستای پاسداشت روز مازندران ، در تقویم فعالیت هایشان به چشم نمی خورد .

حمایت های استانداری مازندران نیز دراین مقطع زمانی ، دربرگزاری یک برنامه دو ساعته خلاصه شده است که در سالن زنده یاد سید رسول حسینی برگزار می شود و تنها درخوشبختانه ترین حالت ممکن، ازمخاطبان سه هزار نفری برخوردار خواهد بود .

روز مازندران را باید به روزی عمومی مبدل ساخت و علاوه بریک برنامه متمرکز میدانی ، درقالب کاروانی متشکل ازهنرمندان بومی به شهرها و روستاهای مختلف استان اعزام کرد و شور و نشاطی مردی را درمازندران رقم زد .

باید کاری کرد که درروز مازندران بازار پیامک های تبریک مازندرانی ها به یکدیگر همچون سایر مناسبت های سال داغ باشد و همه مازندرانی ها روز پرافتخار دیار شان را ارج نهند.


  • پنجشنبه 12 آبان 1390-0:0

    شگفتا که گپی از زوون مازنی در حال مرگ بَزه نَونه، در روز مازندان.
    هر روز که گِذرنه دَرِمی آسیمیله تر (شبیه سازی شده تر) بومی، ریشه این فرار از فرهنگ بومی ره بَشنه در چندتا چی بَدیین، اَتا که خَله مهمه احساس خودکم بینی و کهتری هسه. برای حل این خود کم بینی اِما شِه ظاهر و رُویه ره (لباس، زوون، ...) عوض (دَکِش) کِمی، دقت نَکِمی که با دَکِش (همون عوض کردن) هاکردن شِه ظاهر، هیچی خار نَونه. اَمِه دِلِه مشکل دارنه، اره دادا
    اِما همیشه یا این دیم (طرف) دَرِمی یا اون دیم، یا سنتی هسمی یا همه چی ره پِه (کنارزدن) کِمی و بومی انسان مردن بی ریشه. در صورتی که در خود اروپا هم چنین نیست، بلکه بین سنت و نوگرایی (مدرنیته) پیوند بوجود آوردن و در دیدگاه های نوین پسانوگرایی (پست مدرن) بحث نسبی بودن فرهنگ ها و کثرت در وحدت مطرح میشه در صورتی که ما ایرانی ها و روی صحبتم با مازنی ها، می خوایم خودمون رو یک انسان شبیه سازی شده از انسان آمریکایی بوجود بیاریم، بدون اینکه آگاهی زیادی از شرایط فرهنگی اروپا داشته باشیم.
    در پایان یه سوال مطرح می کنم اونم اینه که آیا ما به اندازه اروپایی ها به فرهنگ مون توجه داریم؟
    جالبه که بگم دیوان امیر پازواری رو دفعه اول یک روسی جمع آوری کرده نه یک مازنی یا ایرانی.
    مازرون بلاره
    تیر ماه سزده شو و مازرون روز، میمون و مبارک

    • عسگرصادقی زرندینیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 10 آبان 1390-0:0

      سلام بنده بانویسنده موافقم و این مطلب رو تووبلاگ خودم برای دیدن سایر دوستان می گذارم تا اطلاع رسانی شود.

      • مهرعلی تبارپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 9 آبان 1390-0:0

        با نظر نویسنده موافقم . اما چرا همیشه و تا حد امکان پیامک ها به تبری نباشد ؟ایا به فارسی گفتن و نوشتن را از یاد خواهیم برد؟

        • هویت فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 9 آبان 1390-0:0

          هویت آیینی و دینی دارای جایگاه با اهمیتی است و این تمامی هویت ما نیست ، هویت فرهنگی ما با زبان ما و با تاریخ بسیار کهن ما درآمیخته است . بعضی ها که البته با سخن گفتن به نرخ روز ،کارشان را به پیش می برند و با هو و جنجال خودی نشان می دهند بهتر است متوجه این مطلب باشند .


          ©2013 APG.ir