تعداد بازدید: 3085

توصیه به دیگران 3

شنبه 5 آذر 1390-17:51

هنر شاد کردن

به پاس 30 سال شاد کردن مردم؛يکي از بازيگران نمايش"صندوق شادي"، سياه باز زن بود،و اين از معدود دفعاتي است که تماشاگر،سياه باز زن را در نمايشي ملاحظه کرد و اين هنر رجبعلي فلاح است/عناوين فعاليت ها و موفقيت هاي رجبعلي فلاح تمامي ندارد.او شايد در شهر و استانش ناشناخته مانده باشد،ولي در کشور و در ميان بزرگان هنر نمايش نام آشناست.


مازندنومه؛سردبير: دیپلم نقاشی و اخذ مدرک از کارگاه تخصصی با مدیریت بهروز غریب‌پور؛ 1381- بازی در نمایش"بزنیم دشمن سر ره" به کارگردانی"سلمان خطي"؛ اجرا در(قائم شهر)؛ 1362-کارگردانی نمایش"تماشاخانه شهر کجاست"؛‌جشنواره تئاتر استانی؛ 1367-کارگردانی نمایش"افسانه مهتاب"؛ مازندران، جشنواره تئاتر استانی؛ 1368-کارگردانی نمایش"زنگوله"؛ مازندران، جشنواره سوره؛ 1370-نگارش و کارگردانی نمایش"شهر بادکنک‌ها"؛ تهران، هفتمین جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1377- نگارش و کارگردانی نمایش"خیمه شب بازی"؛ تهران، هشتمین جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1379- نگارش و کارگردانی نمایش"پهلوان کچل"؛ تهران، نهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1381- نگارش و کارگردانی نمایش خیابانی"تازه پری"؛ تهران، نهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1381- نگارش و کارگردانی نمایش"دیو و پری" (برای ناشنوایان)؛ تهران، دهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1383- نگارش و کارگردانی نمایش"لطفاً پنهان نشوید"؛ تهران، جشنواره بین‌المللی عروسکی؛ 1385- نگارش و کارگردانی نمایش"خیمه شب بازی"؛ تهران، جشنواره آئینی ـ سنتی-عضویت و همکاری با موسسه کودکان دنیا(یونیسف) و...و...و...

عناوين فعاليت ها و موفقيت هاي رجبعلي فلاح تمامي ندارد و خيلي بيشتر از اين هاست.او شايد در شهر و استانش ناشناخته مانده باشد،ولي در کشور و در ميان بزرگان هنر نمايش نام آشناست.

***

جمعه شب به دعوت دوستي به تماشاي تازه ترين اجراي رجبعلي فلاح رفتم؛"صندوق شادي"،کاري که يک هفته در سالن حر قائم شهر روي صحنه رفت و هم بازيگران و هم تماشاگرانش تماما" بانوان بودند و "ورود آقايان ممنوع" بود!

فلاح مدير گروه تئاتر سايه قائم شهر است،اما با بسياري از گروه ها و هنرمندان کار کرده،حتي با ناشنوايان و معلولان،تئاتر روي صحنه برده است و در جشنواره هاي کشوري نيز با معلولان و ناشنوايان اجرا داشت که باعث تمجيد و قدرداني از او نيز شد.

اين بار اما او تصميم گرفت از ظرفيت هاي بانوان جوان هنرمند استفاده کند."صندوق شادي" که شب آخر براي  خانواده هاي هنرمندان و دوستان فلاح اجرا شد،حکايت گروهي بود که قصد داشتند براي شادي مردم نمايش اجرا کنند اما پادشاه شادکردن مردم را ممنوع کرده بود.

اجرا سرشار بود از آيين هاي نمادين و افسانه هاي کهن و نيز خيمه شب بازي که هنر اصلي رجبعلي فلاح است.يادمان نرود که فلاح کاشف خيمه شب باز بزرگ کشور-زنده ياد حسن سلطاني-است.

موسيقي صحنه اغلب برداشت هايي از موسيقي فولکلوريک مازندران بود.کارگردان تعمد دارد در اجراهايش فرهنگ عامه استانش را معرفي کند و فولکلور را به هنر نمايش پيوند بزند.

اين هنرمند برجسته نمايش در جايي گفته:"در كارهاي خود بيشتر از قصه‌هاي ادبيات كهن و بومي استفاده مي‌كنم و به نظر بنده توجه به افسانه‌ها و داستان‌هاي كهن ايراني بارزترين خاستگاه هر نوع نمايش تئاتر به شمار مي‌رود و مي‌تواند در آشنا كردن كودكان و نوجوانان با گذشته فاخر فرهنگي ايران مثمرثمر واقع شود."

يکي از بازيگران ، سياه باز زن بود،و اين از معدود دفعاتي است که تماشاگر،سياه باز زن را در نمايشي مشاهده کرد.

همان طور که گفته شد به جهت ريتم خاص و نوع پوشش و راحتي بازيگران زن نمايش، تماشاي کل اجراها،به خانم هاي قائم شهري اختصاص داشت و تنها شب آخر بود که خانواده ها و وابستگان براي تماشا آمدند.

سابقه هنري رجبعلي فلاح به اوايل دهه 60 برمي گردد.او زماني نمايشي را در جبهه هاي جنگ و ميان رزمندگان لشگر 25 کربلا اجرا کرد؛"گنبد فلفل نمکي" که در آن سال ها به رزمندگان مازني روحيه داد و شادي آفرين بود.

او در سال هاي گذشته پرکارتر از هميشه بوده و در جشنواره هاي مختلف کشوري اجرا داشته و برنده جايزه هاي گوناگوني شده است.

فلاح يکي از موسسان خانه تئاتر مازندران است.او چندي پيش در کسوت نماینده انجمن نمایش مازندران،به ثبت رسيدن نخستین شعبه خانه تئاتر کشور را در مازندران اعلام کرد. 

***

رجبعلی فلاح،متولد 1341 قائم‌شهر است.نمایش عروسکی و خيمه شب بازي تخصص اوست.فلاح فعال ترین نمایشگر عروسکی شهرستانی در کشور محسوب مي شود.او براي چهره ماندگار شدن و مورد تجليل قرار گرفتن همه عناوين و افتخارات را داراست،اما رجبعلي فلاح منتظر کسي نيست،متوليان فرهنگي ما بايد خود شتاب کنند.

او نيمه مهر ماه امسال در مراسم اختتاميه بيست وسومين جشنواره تئاتر مازندران گفته بود:"پیام هنرمندان تئاتر استان را به گوش مسئولان کشور برسانید که از سال 87 تاکنون 18 میلیون تومان طلبکاریم ، گروه های تئاتر کار کرده اند اما پولی دریافت نکردند."

رجبعلي فلاح حرفه اي نمايش است و درآمدش از همين راه است و شغل ديگري ندارد.عروسک مي سازد و عروسک مي گرداند و کارگرداني مي کند و... مردم را شاد مي کند.هنر او شادکردن مردم است.


  • دوشنبه 7 آذر 1390-0:0

    اینهایی که دربالا ذکر شد نصف موفقیت های استاد فلاح هم نیست.اگر می خواستید تمامش را بنویسید مطلب تان چند برابر بیشتر از این میشد.دست شما درد نکند

    • مهدی رضاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 6 آذر 1390-0:0

      دم تان گرم که در این وانفسای سیاست زدگي یادی از فرهنگ و هنرمند میکنید.

      • بهمن کلبادی پور پاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 6 آذر 1390-0:0

        با تشکر از گزارش جالبتان اما لازم بذکر که رجبعلی فلاح در این شهر و استان همانند دیگر شهرها واستان ها در سطح کشور شناخته شده هست . لذا هرکسی که ایشان را نمیشناسد احتمالا دیگر بزرگان هنر کشور را هم نمیشناسد بزرگانی همچون مرتضی احمدی مرحوم احمد بوریایی ....ولیکن میطلبه که تعداداجراهایشان را درسطح استان باحمایت مالی مسولان بیشتر کنند چراکه نوع کارشان هزینه بر پرزحمت است

        • احمد ولی پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
          يکشنبه 6 آذر 1390-0:0

          بعضی ها آنقدر بزرگ هستند که کارهای بزرگ انجام دهند هر چند که در شهرستان باشند . جناب فلاح موفق و پیروز باشید .

          • شنبه 5 آذر 1390-0:0

            زنده باد که از هنرمند زنده یاد میکنید.مرحبا.درود بر استاد فلاح عزیز،افتخار هنر قائمشهر که بدون حاشیه سالهاست نقش مي آفريند.


            ©2013 APG.ir