تعداد بازدید: 3746

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 آذر 1390-15:46

بايدها و نبايدهاي سفره هاي محرم

اعضاي هيئت امناي مساجد از سرو سالاد و سبزي خودداري کنند/بهداشت فردي در توزيع غذا در حسينيه‌ها رعايت نمي‌شود/نبايد ذبح دام و طيور براي طبخ غذاهاي نذري در حسينيه‌ها انجام شود/نبايد با جوراب روي سفره ها راه رفت،چرا که جوراب‌ها مخزن تخم انگل‌ها هستند.(يادداشتي از دکتر محمد رضا ميرزايي،معاون فني و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران)


 با توجه به اين که در ماه محرم قرار داريم،كارشناسان بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران براي نظارت بيشتر بر طبخ و توزيع غذا در ايام محرم به حسينيه‌ها اعزام شده اند و معاونت بهداشتي و درماني از يك ماه قبل به تمام مراكز بهداشتي براي نظارت و سركشي ابلاغ كتبي كرده است.در زيرمجموعه ما يك هزار و 51 خانه بهداشت و 250 مركز بهداشتي فعاليت دارند.

 متصديان پخت و طبخ غذاي اين شب ها بايد داراي كارت سلامت باشند. كارت سلامت اين افراد نيز بايد از طريق هيئت امنا با معرفي اين افراد به مراكز بهداشتي و درماني شهرستان‌ها و آزمايشگاه‌ها دريافت شود.

 نکته ديگر اين است که در مصرف آب آشاميدني و لوله‌كشي در مكان‌هاي عزاداري بايد دقت کنيم تا موارد بهداشتي رعايت شود.

 يكي از توصيه‌ها به اعضاي هيئت امناي مساجد اين است كه در مكان‌هايي كه طبخ و توزيع غذا به صورت گسترده انجام مي‌شود از سرو سالاد و سبزي خودداري شود.

 شايع‌ترين بيماري‌هايی كه به علت رعايت نکردن مسائل بهداشتي در زمان طبخ و توزيع غذاها در مكان‌هاي عمومي ديده مي‌شود، شامل بيماري‌هاي ويروسي، ميكروبي و انگلي است. ظروف آلوده نيز منتقل كننده بسياري از آلودگي‌هاي ميكروبي هستند.

عموما‌ ديده مي‌شود كه بهداشت فردي در توزيع غذا در حسينيه‌ها رعايت نمي‌شود.بايد دانست که رعايت بهداشت در محل آشپزخانه‌ها، مكان‌هاي توزيع غذاها يك ضرورت است.

 تهيه گوشت در مراكز مجاز عرضه گوشت يكي از مسائلي است كه اعضاي هئيت امناي مساجد بايد به آن توجه داشته باشند و نبايد ذبح دام و طيور براي طبخ غذاهاي نذري در حسينيه‌ها انجام شود.

نکته بعدي اين است که انگل‌زدايي بايد از سبزيجات به درستي انجام شود و در صورت استفاده از سبزيجات و سالاد در حسينيه‌ها بايد مسائل بهداشتي در شستشوي سبزيجات رعايت شود. 

استفاده از ماسك، كلاه و دستكش‌هاي يكبار مصرف براي كساني كه اقدام به طبخ و توزيع غذا مي‌كنند،لازم است. توصيه بهداشتي در مورد سفره‌هايي كه در مساجد و حسينيه‌ها و مكان‌هاي عمومي استفاده مي‌شود، اين است كه حتما سفره‌ها يكبار مصرف باشد.

 هيئت امناي مساجد و حسينيه‌ها بايد بدانند خريد مواد غذايي بايد از مكان‌هاي تازه و بهداشتي باشد.

 نبايد به كسي اجازه داد كه روي سفره‌ها حركت کنند.ديده مي‌شود كه افراد با جوراب‌هاي آلوده روي سفره‌ها براي توزيع غذا اقدام مي‌كنند كه بايد اعلام شود جوراب‌ها مخزن تخم انگل‌ها هستند و سفره‌ها را آلوده و اين آلودگي غذا و حسينيه‌ها را آلوده مي‌كند.



    ©2013 APG.ir