تعداد بازدید: 5943

توصیه به دیگران 2

شنبه 10 دی 1390-14:13

کبک دري محافظت مي شود

اداره کل محيط زيست مازندران بخشي از روستاي برنت سوادکوه را به عنوان منطقه حفاظت شده براي احياي پرنده نادر کبک دري معرفي خواهد کرد/ روستاي خوش آب و هواي برنت در 106 كيلومتري جنوب ساري در 30 كيلومتري شهرستان پل سفيد قرار دارد.


مازندنومه:باپيگيري هاي مردم روستاي برنت سوادکوه و بازديد مديرکل محيط زيست مازندران،بخشي از اين روستا از رودخانه اسپه او تا چکل به عنوان منطقه حفاظت شده محيط زيست معرفي خواهد شد.

بر اساس اين گزارش،هرمز محمودي راد موافقت کرده که پيگيري هاي لازم را براي معرفي روستاي برنت به عنوان منطقه حفاظت شده محيط زيست انجام دهد.

اين منطقه زيستگاه پرنده درحال انقراض کبک دري است و در حال حاضر شکار در آن ممنوع است.

کبک دری از پرندگان شاخص مناطق کوهستانی و در معرض تهدید کشورمان محسوب می شود. این گونه به زمستان های سخت کوهستان سازگاری پیدا کرده و زیستگاه آن محدود به مناطق صخره ای و صعب العبور کوهستانی است و در زمستان های سرد به ندرت مهاجرت می کند.

براساس اين گزارش، محدودیت زیستگاهی و عدم مهاجرت این گونه را به شدت آسیب پذیر ساخته است. هر گونه تغییر و یا آسیب از قبیل راهسازی به داخل مناطق کوهستانی، ساخت و سازهای بی رویه و ورود دام به زیستگاه این پرنده تلنگری خواهد بود تا جمعیت آن از حد کنونی کمتر شود و با خطر انقراض نسل مواجه شود.

 از سوی دیگر شکار قاچاق و بی رویه که در فصل بهار و اغلب با سلاح های گلوله زنی از فاصله دور انجام می شود و نیز افزایش جمعیت کلاغ زاغی در طی سال های اخیر و شکار جوجه های کبک دری و یا از بین بردن تخم ها توسط این پرنده از جمله عوامل دخیل در کاهش جمعیت کبک دری در اکثر زیستگاه ها هستند.

 کبک دری به دو گونه قفقازی(ارمنی) وخزری(مازندرانی) وجود دارد و در سال های اخیر جمعیت آن به شدت کاهش یافته و شکار آن ممنوع است.

 خاطرنشان مي کنيم روستاي خوش آب و هواي برنت در 106 كيلومتري جنوب ساري در 30 كيلومتري شهرستان پل سفيد قرار دارد.

 اين روستادر منتها عليه جنگل راش يا راشستان قرار گرفته و انتهاي آن جنگل شمشير دار است. هم چنين تنها رويشگاه درخت منحصر به فرد طوس در ايران در اين منطقه و قسمت دامنه جنوبي چكل در يك منطقه مخروبه به نام اسپه تيس قرارگرفته است.

يكي از شاخصه هاي مهم روستاي برنت اين است كه در فاصله دو كيلومتري دو نوع آب و هواي نسبتاً خشك اِستيپيي و آب و هواي جنگلي دارد. آب و هواي جنگلي كاملاً مرطوب و سرد و آب و هواي اِستِپي نسبتاً خشك و كم .پوشش گياهي نقطه زار و در پوشش جنگلي درختان كهنسال بزرگ راش وجود دارد.

روستاي برنت باقدمت تاريخي 2 تا 3 هزار ساله و با داشتن جاذبه هاي سياحتي و تفريحي بسيار زيبا مي تواند براي علاقه مندان به طبيعت جاذبه هاي زيادي به همراه داشته باشد.


  • يکشنبه 24 ارديبهشت 1391-0:0

    برنت هميشه گهواره آفريدگان خداوند بوده ، هست و خواهد بود

    • مرتضی محمدیانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 19 ارديبهشت 1391-0:0

      با سلام خدمت همه ی مردم بافرهنگ برنت بیائید با این موجودات که زیبائی طبیعت هستند به مهربانی پذیرائی کنیم که واقعا خیلی ها در این دنیا آرزوی یک روز ماندن در این طبیعت زیبا رادارند

      • دوشنبه 12 دی 1390-0:0

        برنت باید مدل همزیستی انسان و طبیعت بماند

        • يکشنبه 11 دی 1390-0:0

          zende bad bernet

          • شنبه 10 دی 1390-0:0

            متاسفانه اداره كل محيط زيست مازندران نسبت به محيط ريست در منطقه ما درست ،اصولي ومنطقي عمل نمي كند:1_احداث كارخانه آب معدني كه بنابر اظهاراداره محيط زيست چالوس دو خطاي فاحش را مرتكب شده است با چشم پوشي در حال ادامه كار احداث است!2_مزرعه پرورش ماهي كه كاملا روخانه را به دهانش گرفته بدون در نظر گرفتن ميزان استفاده مجاز نسل ماهي خال قرمز قرباني بي توجهي محيط زيست شده است3-شكار حيات وحش كه منطقه را حياط خلوت شكارچيان كرده است و...نداشتن نيرو از شماها سلب مشوليت نمي كند؟!!!!


            ©2013 APG.ir