تعداد بازدید: 2570

توصیه به دیگران 2

شنبه 8 بهمن 1390-22:5

هيچي کتاب نمي شه

در نخستين روز نمايشگاه بزرگ کتاب ساري چه گذشت؟كتاب تاريخ محلات ساري رونمايي شد/نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان از سال آينده برگزار مي شود/در جنب نمايشگاه غرفه اي براي حفظ سنت هاي بومي برپا شده است/تدوين دانشنامه مازندران از دغدغه هاي سي سال اخير من بوده است/ احداث مركز نمايشگاهي در ساري را از رئيس جمهوري هم خواستيم.


مازندنومه:از صبح شنبه هشتمين نمايشگاه بزرگ کتاب در مرکز استان آغاز به کار کرد.اين نمايشگاه تا چهاردهم بهمن ماه ادامه داد.گزارش کامل خبرنگار ما-کلثوم فلاحي- را از اتفاقات روز نخست بخوانيد.

*نمايشگاه تخصصي كتاب در استان ها برگزار مي شود

سرپرست موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران از پيش بيني برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب در استان ها خبر داد.

 عبادرضا اسلامي در جمع خبرنگاران در خصوص محتواي كتاب هاي ارائه شده در هشتمين نمايشگاه كتاب استاني ، گفت:برنامه ريزي نمايشگاه كتاب بر اساس بازخورد نمايشگاه سال قبل در هر استان است.

وي با بيان اينكه اطلاعات را از سطح استان و دانشگاه ها دريافت كرده و بر همان مبنا كتاب ارائه مي كنيم ، تصريح كرد:نمايشگاه امسال به لحاظ كمي و كيفي و هم به لحاظ تعداد ناشران و فعاليت هاي جنبي از نمايشگاه سال گذشته پربارتر است.

اسلامي در پاسخ به اين سوال كه در سال هاي گذشته مخاطبان رضايت چنداني از كتاب هاي ارائه شده در نمايشگاه نداشتند و امسال چه تدبيري در اين راستا انديشيده شده، اظهار داشت:وزارتخانه عموما در حوزه كتاب هاي مذهبي ، عمومي و كتاب كودك فعاليت كمي كند و براي ارائه خدمات بيشتر، كتاب هاي دانشگاهي را هم پيش بيني كرده ايم كه نمايشگاه تخصصي در هر استان برگزار شود.

 وي خاطرنشان كرد: اين توانمندي در عرصه ناشران و حوزه ادارات كل ارشاد وجود دارد و برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب هم بستگي به درخواست استان ها دارد كه كدام نهاد ها درخواست چه نمايشگاه تخصصي داشته باشند.

 اسلامي با اشاره به اينكه نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان از سال آينده برگزار مي شود، ادامه داد:در برگزاري نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان ، مازندران داراي اولويت است.

وي در پاسخ به اين سوال كه روزانه چه مدت زماني به مطالعه كتاب اختصاص مي دهد، گفت: علاقه مند به كتاب هاي تاريخي و رمان هستم و به دليل اشتغال به تحصيل مطالعه در برنامه روزانه ام قرار دارد.

سرپرست موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران در پاسخ به اين سوال كه چه راهكاري براي افزايش ميزان سرانه مطالعه انديشيده اند تا مردم كتاب را صرفا براي ويترين خانه ها خريداري نكنند، بيان داشت:برخلاف بعضي ادعاها كه گفته شده مردم كتاب را براي ويترين خريداري مي كنند نظرسنجي كرده ايم كه كتاب فقط براي تزئين خريداري نشده بلكه مردم مطالعه مرده اند هرچند كه اگر براي تزئين هم بوده باشد خريد كتاب افتخاري است.

وي با بيان اينكه شهروندان اشراف مستقيم به بازار كتاب دارند كه نشان از علاقه به فرهنگ مطالعه است،تصريح كرد:نظرسنجي ها نشان داده مردم كتاب هاي خريداري شده را مطالعه كرده اند.

اسلامي يادآور شد: هر اندازه برگزاري نمايشگاه در سطح ملي ، استاني و شهرستاني اتفاق بيفتد تشويق و ترويج فرهنگ كتاب خواهد بود.

* حمايت از تاليف دانشنامه مازندران

 معاون فرهنگي وزير ارشاد با اشاره به اينكه از تاليف دانشنامه مازندران حمايت مي كنيم ، ادامه داد:در رابطه با اطلس فرهنگي مازندران هم بودجه اي در نظر گرفته شده است.

 بهمن دري در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه كتاب استاني مازندران در ساري اظهار داشت:عصاره تحقيقات در حوزه فرهنگي محور همه فعاليت هاي فرهنگي است.

وي با اشاره به اينكه انس با قرآن شناخت احكام ديني و ارتقا و اعتلاي معرفت محور همه فعاليت هاي فرهنگي است تصريح كرد:برخي از فعاليت ها بخشي از اين محورها را در نظر گرفته و بخشي ديگر هم اغلب اين محور را مراعات مي كنند اما متاسفانه برخي اصلا اين محورها را مدنظر قرار نمي دهند.

دري با بيان اينكه خوشبختانه جزء افرادي هستيم كه همه محورها را مورد نظر قرار مي دهيم ادامه داد:نمايشگاه بستر فعاليت هاي ناشران است.

 وي با اشاره به اينكه در خصوص مولفان توجه ويژه به خلق آثار ارزشمند داريم گفت:مراقبت از محتواي كتاب و اعتنا به نويسندگان هم در همين راستا است.

دري با بيان اينكه بر اساس محورهاي اعلام شده اصلاح فرهنگ عمومي اتفاق مي افتد خاطرنشان كرد:رهبري ابزار فرهنگي كتاب را مكرر در فرمايشات شان اشاره كرده اند .

 وي با اشاره به اينكه هر مطالعه اي منجر به مطالعه كتاب نمي شود، يادآور شد: آنچه مورد نظر مقام معظم رهبري است بحث كتاب و كتابخواني است و نبايد هرآنچه مي خوانيم را مطالعه قلمداد كنيم.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد تصريح كرد:ممكن است اين نوع از مطالعه هم اثر آني داشته باشد اما اثر ماندگار ندارد.

وي با اشاره به اينكه آثار ماندگار فقط متعلق به كتاب است ، بيان داشت:هيچ رسانه اي نمي تواند جاي كتاب را بگيرد.

دري با بيان اينكه اگر تمدني داريم كه مي توانيم معرفي كنيم صرفا بر پايه كتاب است كه ماندگار شده است.

 وي با اشاره به اينكه هشتمين نمايشگاه كتاب استاني مازندران داراي رشد كيفي و كمي نسبت به ساير نمايشگاه ها است ، گفت:مازندران بايد هويت مكتوب و دانشنامه داشته باشد.

 دري با بيان اينكه مازندران در حوزه مفاخر پيشتاز است بيان داشت:تبلور اين مفاخر را در نمايشگاه كتاب مي بينيم.

وي با اشاره به اينكه از تاليف دانشنامه مازندران حمايت مي كنيم ، ادامه داد:در رابطه با اطلس فرهنگي مازندران هم بودجه اي در نظر گرفته شده است.

 دري با بيان اينكه از دغدغه هاي مقام معظم رهبري است است كه كتابي را رابطه با انقلاب اسلامي و زندگي حضرت امام به رشته تحرير درآيد ، خاطرنشان كرد:اميدوارم نويسندگان و ناشران در اين حوزه اقدام كنند.

 وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در ارديبهشت سال آينده ، گفت:مازندران مي تواند به نمايندگي از برخي استان ها در نمايشگاه بين المللي كتاب حضور يابد.

* حضور بيش از 400 ناشر در هشتمين نمايشگاه كتاب

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از حضور بيش از 400 ناشر در نمايشگاه كتاب استاني خبر داد.

 حجت الاسلام عباسعلي ابراهيمي در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه كتاب استاني مازندران در ساري اظهار داشت: بيش از 400 ناشر کشوري به همراه 29 ناشر استاني در هشتمين نمايشگاه كتاب استاني حضور دارند.

 وي با بيان اينكه سال گذشته 500 هزار نفر از نمايشگاه كتاب استاني بازديد كردند و بالغ بر يك ميليارد تومان خريد كتاب انجام شد، تصريح كرد:سال گذشته از نمايشگاه آسيب شناسي انجام شد و به وزارتخانه اعلام كرديم.

ابراهيمي با اشاره به اينكه كتاب هاي مانده در نمايشگاه به اطلاع وزارتخانه رسيد، گفت:تاكيد بر اين است كه مردم نياز به كتاب هاي به روز دارند و كوشيديم اين نمايشگاه مطلوب بوده و حالت اغنايي داشته باشد.

وي با بيان اينكه كتاب ها در سطح اخلاقيات،احكام ، دانشگاهي، تخصصي ، حوزه ، مسائل آموزشي و كودك و خانواده ارائه شده ،اضافه كرد:ويژه برنامه ي جنبي نمايشگاه كتاب هم پربار تدارك ديده شده است.

 ابراهيمي با اشاره به دغدغه هاي مقام معظم رهبري در حوزه كتاب و كتابخواني ،يادآور شد: در شرايط ويژه جنگ نرم و بيداري اسلامي قرار داريم كه غرفه اي هم در نمايشگاه كتاب به اين موضوع اختصاص داده شده است.

 وي با بيان اينكه هفت كتاب در نخستين روز از نمايشگاه كتاب رونمايي مي شود،گفت: كارگاه آموزشي براي نشر و چاپ ، مولفان و نويسندگان جوان در نظر گرفته ايم.

 مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اشاره به برگزاري رويه سنت هاي مازندراني در غرفه جنبي نمايشگاه كتاب ، بيان داشت: نشست زن و كتاب هم از برنامه هاي جنبي نمايشگاه كتاب است.

وي با بيان اينكه هيچ مكتبي در خصوص مقام شامخ كتاب به اندازه اسلام تاكيد ندارد، ادامه داد:بايد بر اين افتخار بباليم.

ابراهيمي با بيان اينكه فرهنگ ما فرهنگ دغدغه و جنبش است كه متعلق به همه است ،گفت:برگزاري نمايشگاه كتاب هم صرفا مربوط به ارشاد نيست و عزم استاني مي طلبد.

* ميزان تيراژ كتاب مد نظر قرار بگيرد

 استاندار مازندران بر اهميت ميزان تيراژ كتاب بر تعداد عنوان كتاب تاكيد كرد.

 سيد علي اكبر طاهايي در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه كتاب استاني ، اظهار داشت:امروز تريبون نمازهاي جمعه و جماعات ما به ترويج كتاب و كتابخواني مي پردازد.

وي با اشاره به اينكه امام جماعت با مردم با كتاب سخن مي گويد، تصريح كرد:اين سرمايه گران سنگي است كه همه سرزمين ها و فرهنگ ها از اين موهبت بهره مند نيستند.

 طاهايي با بيان اينكه اين مكتب به بركت قرآن پيش پاي بشر گشوده شده ، ادامه داد:معجزه ماندگار پيامبر خدا كتاب است.

 وي بيان داشت: در قران كريم ، پس از سوره حمد و در ابتداي سوره بقره سخن از كتاب آمده است.

 استاندار مازندران با اشاره به اينكه به دليل فقر مركز نمايشگاهي در مركز استان به ناگزير ، نمايشگاه را در محل فعلي برگزار مي كنيم ،گفت:اميدوارم اين نمايشگاه به توسعه فرهنگ كتابخواني كه دغدغه مقام معظم رهبري است كمك كند.

طاهايي با بيان اينكه امروز در سايه سار رهبري هستيم كه فرمودند «هزاران رمان خواندم» يادآور شد:نمايشگاه بايد سبب ساز تربيت نشر و ناشران باشد.

وي با اشاره به اينكه مازندران نويسندگان جوان زيادي دارد كه با توشه اندك فعاليت مي كنند، تصريح كرد:هنوز نتوانسته ايم به نويسندگان ،ناشران و محققان توجه ويژه داشته باشيم.

 طاهايي با بيان اينكه امسال مبلغي را براي حمايت از ناشران و اصحاب قلم در نظر گرفتيم ، اظهار داشت:اين بودجه غير از فعاليت هاي نمايشگاهي است.

 وي با اشاره به اينكه تاكنون 50 مليون تومان نه اهالي قلم تخصيص داديم، اضافه كرد: در تخصيص اعتبار دوم فرهنگي هم مبلغي را براي اهالي قلم لحاظ خواهيم كرد.

 طاهايي گفت: بايد در حوزه حمايت از ناشر و كتاب و ترجمه اقدام كنيم ، يادآور شد: اعطاي تسهيلات را براي اهالي قلم در نظر داريم ولي در آينده كمك ها بايد بلاعوض باشد.

وي با بيان اينكه بنا داريم بودجه فرهنگي را تقويت كنيم ، بيان داشت:اگر موضوع كتابخواني ترويج شود كتاب هم در سبد هزينه خانوار قرار مي گيرد.

طاهايي با اشاره به اينكه برخي خانواده ها مبالغي را براي مسائل ناچيز مي پردازند ،خاطرنشان كرد:اما براي حوزه كتاب آن اندازه اهتمام نمي كنند.

 وي با بيان اينكه رسانه بايد در اين حوزه وارد شود، ادامه داد:تريبون هاي نماز جمعه و مناسبت ها بايد به اين موضوع تاكيد كنند.

 طاهايي با اشاره به اينكه نبايد فقط به تعداد عنوان منتشر شده توجه داشت، گفت:تعداد تيراژ كتاب هم بايد مد نظر قرار بگيرد.

* كتاب كودك مورد توجه قرار گيرد

 نماينده ولي فقيه در مازندران خواستار توجه بيشتر به كتاب كودك شد.

آيت الله نورالله طبرسي در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه كتاب استاني اظهار داشت:تدوين دانشنامه مازندران از دغدغه هاي سي سال اخير من بوده است.

 وي با اشاره به اينكه در خصوص مازندران كتاب هاي منبع كم بود،تصريح كرد:مازندران از اين جهت هم محروم بود.

طبرسي با بيان اينكه حضور مسئولان مختلف در مراسم افتتاحيه نمايشگاه كتاب نشان از علاقه به فرهنگ كتاب و كتابخواني است ، يادآور شد:حضور همه اقشار در اين مراسم نمادي از استان مازندران علم و فرهنگ دوست است.

 وي با اشاره به اينكه از مشكلات استان محل برگزاري نمايشگاه كتاب است،گفت:نه محل برگزاري نمايشگاه بين المللي داريم و نه محل برگزاري نمايشگاه عام كه اين يك نقيصه براي استان فرهنگي است.

امام جمعه مردم ساري با بيان اينكه مازندران از گذشته و حال داراي علما و دانشمندان زيادي است ، خاطرنشان كرد:از وزير ارشاد تقاضا داريم ته مانده بودجه را در آخر سال به ايجاد مركز نمايشگاهي در مازندران اختصاص دهد.

وي با اشاره به اينكه با حالت خاصي به اين مركز آمدم ، يادآور شد: اين همه مركز علمي و دانشگاهي در استان وجود دارد و آن وقت نمايشگاه در اين مکان برگزار مي شود.

طبرسي با بيان اينكه احداث مركز نمايشگاهي در ساري را از رئيس جمهوري هم خواستيم ، تصريح كرد:هنوز مايوس نيستيم و اميدواريم هرچه زودتر مركز نمايشگاهي در ساري احداث شود.

وي با اشاره به اينكه توجه به كتاب كودك بايد مد نظر قرار گيرد، ادامه داد:نسل جوان و نوجوان را بايد دريابيم.

طبرسي با بيان اينكه انسان ها براي خودرو و مغازه ارزش قائل هستند، بيان داشت: از خانواده ها گلايه دارم كه به اندازه رسيدگي به خودرو، به فرزندان شان توجه نمي كنند.

 وي با اشاره به اينكه كتاب انديشه ها را تقويت مي كند، گفت:از برخي نويسندگان كه اقدام به كتاب سازي مي كنند هم گلايه دارم.

طبرسي خاطرنشان كرد:كتاب بايد محتوا داشته باشد و نبايد حالت بساز و بفروش به خود گيرد.

*كتاب تاريخ محلات ساري رونمايي شد

همزمان با رونمايي از هفت كتاب در هشتمين نمايشگاه كتاب مازندران، كتاب تاريخ محلات ساري رونمايي شد.

سيد مهدي احمدي در حاشيه برگزاري هشتمين نمايشگاه كتاب استاني در رونمايي از كتاب "تاريخ محلات ساري" اظهار داشت: براي تاليف اين كتاب پنج سال زحمت كشيده شده است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه كتاب "تاريخ محلات ساري" در دو بخش جغرافياي تاريخي ساير و واژه ساري و ساري در سفرنامه ها و همچنين بخش دوم شامل بخش اصلي كتاب تهيه شده ،گفت:بخش دوم كتاب هم از سه بخش تاريخ محلات باستاني ،تاريخ محلات قديمي و تاريخ محلات جديد تشكيل شده است.

عضو شوراي شهر ساري با اشاره به اينكه در خصوص محلات باستاني تاكنون هيچ اثري ديده نشده ، ادامه داد: محلات قديمي پابرجا هستند و محلات جديد هم از زمان پهلوي دوم شكل گرفته و حدود محلات هم در اين كتاب مطرح شده است.

وي با اشاره به وجه تسميه شهر ساري و سير تاريخي نامگذاري محلات ساري در اين كتاب ، اضافه كرد:براي تهيه اين كتاب در 2 دوره كاري كتابخانه اي و ميداني فعاليت كردم كه در حوزه كتابخانه اي از 101 رفرنس استفاده شده است.

احمدي يادآور شد: نگذاشتم اطلاعاتي كه گذشتگان از تاريخ محلات ساري در سينه و حافظه داشتند به خاك سپرده شود.

نويسنده اين کتاب با اشاره به اينكه اسامي زمين هاي شهر ساري، آب انبارها، نمايندگان مجلس از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، حمام هاي شهر ساري و چشمه ها در كتاب آورده شده ،خاطرنشان كرد: اين كار براي نخستين بار در ساري انجام شده است.

احمدي با بيان اينكه كتاب كتاب "تاريخ محلات ساري" با همكاري پژوهشكده ساري شناسي انجام شده،اظهار داشت:شهردار ساري، اعضاي شوراي اسلامي شهر ساري، فرماندار ساري و استانداري مازندران در راستاي تهيه اين كتاب ياريگرم بودند.

وي بيان داشت: در عين اينكه 2ماه از چاپ اين كتاب گذشته با توجه به استقبال علاقه مندان، براي بار دوم هم زير چاپ رفت و در سال 91 هم با تغييرات اساسي ، چاپ سوم كتاب به بازار نشر مي آيد.


  • یک بازدید کنندهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 10 بهمن 1390-0:0

    امسال نمایشگاه بسیار بزرگ و پرشوری در ساری برگزار شد، انشاءالله مسئولین برگزار کننده نمایشگاههای بیشتری در زمینه های فرهنگی و ... برگزار کنند، من همیشه برای بازدید از نمایشگاههای کتاب و... به ساری میرم تنها نکته این هست که مسئولان نمایشگاه باید تسهیلات وبژه ای را برای بازدید کنندگان در نظر بگیرند از جمله جای پارک و فضاهایی برای همراهان در نمایشگاه و... انشاالله موفق باشید

    • يك مخاطب پاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 9 بهمن 1390-0:0

      لطفاً جان هر كس كه دوست داريد بگيد با اين نمايشگاههاي جورواجور كتاب سرانه مطالعه در مازندران دقيقاً چقدره؟!مطمئنيد بيشتر شده؟! بي خيال بابا مردمو از پاي سريال هاي فارسي وان و... بلند كردن كار عجيب ولي ستودني ايه

      • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 9 بهمن 1390-0:0

        سلام
        چقدر دقيق و خواندني است دست مريزاد

        • شنبه 8 بهمن 1390-0:0

          ای کاش شورا وشهردار منو حمایت می کردند


          ©2013 APG.ir