تعداد بازدید: 2270

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 10 بهمن 1390-18:42

دو روز گذشت ؛ 55 ميليون تومان کتاب فروخته شد

در سومين روز نمايشگاه بزرگ کتاب ساري چه گذشت؟در ساعات بعد از ظهر که وقت استراحت است هم مردم در نمایشگاه کتاب حضور دارند/قیمت کتاب بالا است و دولت باید در این زمینه وارد شود/مکان و فضای برگزاری نمایشگاه از محاسن این نمایشگاه است/نمایشگاه حاضر نیاز همه مراجعه کنندگان را تامین نمی کند/سرويس رفت و آمد به نمايشگاه فراهم شده است.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:در روز نخست از نمايشگاه بزرگ کتاب 25  و در روز دوم حدود 30 ميليون تومان کتاب فروخته شد.استقبال مردم از نمايشگاه درخور توجه است و از ساعت افتتاح تا دقايق پاياني،خانواده ها گروه گروه از نمايشگاه بازديد مي کنند و کتاب مي خرند.مديرکل بازرسي استان و يکي ازمعاونان وي،معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران،مديرکل ثبت احوال استان،مديرکل آموزش  وپرورش مازندران و مديرکل انتظامي استانداري مازندران از جمله چهره هايي بودند که عصر روز سوم از نمايشگاه بازديد کردند.

*در نمایشگاه کتاب سال گذشته ناشران وزین تری حضور داشتند

معاون نظارت و بازرسی فرهنگی اجتماعی بازرسی کل مازندران گفت:  اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب سال گذشته ناشران وزین تری حضور داشتند.

محمد رحماني با بیان اینکه نفس برگزاری نمایشگاه کتاب قابل قدرداني است ، ادامه داد: مازندران استان فرهیخته محور و دارای نخبگان فراوان است و در ساعات بعد از ظهر که وقت استراحت است هم مردم در نمایشگاه کتاب حضور دارند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نقد منصفانه این است که می توانستیم از انتشارات بهتری در نمایشگاه کتاب استفاده کنیم ، تصریح کرد: این موضوع نیازمند کار و بررسی است.

 وی با بیان اینکه باید غرفه اطلاع رسانی در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشد تا مخاطبان سردرگم نشوند، یادآور شد: حضور غرفه اطلاع رسانی دسترسی به کتاب های مورد نظر را آسان تر می کند.

رحمانی با اشاره به اینکه البته این موارد ماهیت کار نیست بلکه شکل کار است ، گفت:برگزاری نمایشگاه اقدام مناسبی است اما می توان با قدری کوشش ، نمايشگاه بهتري برگزار کرد.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه عضو انجمن کتابخانه های عمومی استان هستم پیشنهاد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از طریق کتاب های دیجیتال ارائه کرده ام.

 رحمانی با اشاره به اینکه کتاب های الکترونیک در این نمایشگاه کمتر عرضه شده ، بیان داشت: روند دیجیتال سازی و قدرت نفوذی که این رسانه دارد می تواند از عوامل تاثیرگذار در افزایش سرانه مطالعه باشد.

 معاون نظارت و بازرسی فرهنگی اجتماعی بازرسی کل مازندران با بیان اینکه نیازمند توسعه فضای کتابخانه هستیم یادآور شد: توسعه باید به صورت ماهیتی باشد و نیاز داریم در راستای توسعه کتابخانه در استان قدم برداریم.

 رحمانی با اشاره به اینکه در سایر کشورها شابک را به کتاب های الکترونیک می دهند، گفت: کتاب الکترونیک قدرت نفوذ دارد.

*فاصله این نمایشگاه با مرکز شهر زیاد است

 فرج الله ملکی اظهار داشت:برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق مبارکی است که همه ساله در این مکان دائر است.

مدیرکل ثبت احوال مازندران گفت: با اشاره به اینکه هر ساله نظم بیشتری در برگزاری نمایشگاه کتاب شاهد هستیم ، ادامه داد: افراد مطلعی در داخل غرفه ها هستند که مخاطبان را راهنمایی می کنند و این موضوع دسترسی به کتاب را آسان تر می کند.

ملکی با بیان اینکه فاصله این نمایشگاه با مرکز شهر زیاد است ، گفت:مردم باید مسافت زیادی را طی کرده و به بازدید از نمایشگاه بیایند.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به نمایشگاه کتاب باید آسان بوده و فراگیر باشد تا همه اقشار را دربربگیرد، اضافه کرد:قیمت کتاب بالا است و دولت باید در این زمینه وارد شود.

ملکی با تاکید بر اینکه دولت می تواند با حمایت از قشر ناشر و نویسنده موجبات کاهش قیمت کتاب را فراهم کند، ادامه داد: این کار می تواند با پرداخت یارانه به بخش نشر و چاپ انجام شود و البته دولت به این بخش توجه دارد اما نیازمند توجه ویژه است.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی اداره کل ثبت احوال استان ، گفت:تمامی کارکنان این اداره کل را به عضویت کتابخانه های عمومی استان در سراسر کشور درآورده ایم تا به راحتی با مراجعه به کتابخانه های عمومی از کتاب استفاده کنند.

ملکی تصریح کرد: در اداره کل ثبت احوال هم کتابخانه مناسبی گرد آورده ایم که کتاب های مناسبی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که روزانه تا چه اندازه به مطالعه کتاب می پردازد، اظهار داشت: به دلیل اینکه فرهنگی و معلم بودم همواره اعتقاد دارم معلم باید مطالعه داشته باشد تا بتواند در سطح کلاس تدریس کند و در همین راستا معتقدم مدیری می تواند موفق باشد که اطلاعات به روز داشته باشد و در برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتر عمل کند که نفع آن برای مردم خواهد بود.

*تنوع کتاب به نسبت سال گذشته کمتر است

استاد دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران گفت: وجود دانشگاه ها و مراکز علمی متعدد در مازندران می طلبد کتاب هایی با موضوعات مختلف دانشگاهی درنمایشگاه کتاب عرضه شود.

علی اصغر هادیان گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب اقدام مناسبی در راستای فرهنگ سازی مطالعه در سطح جامعه است.

 وی با بیان اینکه در این نمایشگاه تنوع کتاب به نسبت سال گذشته کمتر است ، بیان داشت: غرفه های کتاب با موضوعات مرتبط بهتر است در یک ردیف خاص قرار گیرند تا مخاطب سردرگم نشود.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اطلاع رسانی نمایشگاه باید قوی باشد تا مخاطب کتاب های مورد نظر را راحت تر پیدا کند، ادامه داد: مکان و فضای برگزاری نمایشگاه از محاسن این نمایشگاه است.

 وی با بیان اینکه مازندران دارای مراکز علمی و دانشگاه های بسیاری است ، تصریح کرد: این موضوع می طلبد که کتاب های دانشگاهی با موضوعات مختلف در نمایشگاه ارائه شود.

 هادیان یاداور شد: موضوعات مختلف کتاب می تواند نظر و رضایت خاطر همه مخاطبان را جلب کند.

 وی با اشاره به اینکه نمایشگاه حاضر نیاز همه مراجعه کنندگان را تامین نمی کند،گفت:مازندران نگاه طبیعت گردی و گردشگری دارد اما در این نمایشگاه کتابی در این خصوص ارائه نشده است.

استاد دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران در رابطه با پایین بودن سرانه مطالعه در سطح جامعه ، اظهار داشت: بخشی از پایین بودن سرانه مطالعه در سطح جامعه مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه است که البته در مسائل اجتماعی و اقتصادی هم ریشه دارد.

 وی با بیان اینکه دستگاه های فرهنگی باید مردم را آگاهی دهند تا به سمت کتاب بیایند، یادآور شد: جلد کتاب ، تصاویر و فونت کتاب ها باید مخاطب را جذب کند ضمن اینکه توجه ویژه باید در حوزه محتوای کتاب ها انجام شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کنار همه این موارد قیمت کتاب هم در رهنمون کردن مردم و جامعه به سمت کتاب تاثیرگذار است.

وی گفت: به علت بالا بودن قیمت کتاب ، هر قشری توانایی خرید کتاب حتی در حد متوسط را هم ندارند.

هادیان بیان داشت:ارائه بن کتاب به بخش های دانشجویی و دانشگاهی می تواند در اقبال مردم نسبت به کتاب ایجاد انگیزه کند.

*مسابقه پیامکی به بهارستان

 مسئول روابط عمومی هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی ، از برگزاری مسابقه پیامکی به بهارستان در نمایشگاه کتاب خبر داد.

  عباس مهدوی اظهار داشت: مسابقه پیامکی به بهارستان از ویژه برنامه های هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران است.

 وی با بیان اینکه مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب می توانند یک جمله در قالب پیامک به مجلس و نمایندگان ارسال کنند، اضافه کرد: این جمله ها می توانند در قالب انتظار، انتقاد،دل گویه، دیدگاه، نظر و پیشنهاد باشد.

 مهدوی با اشاره به اینکه به برگزیدگان این مسابقه جوایزی اهدا می شود، ادامه داد: جمله های برگزیده در قالب یک کتاب منتشر شده کرده و در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد ضمن اینکه تمامی جمله های ارسال شده به مسابقه هم به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.

وي با اشاره به اینکه مردم با حضور حداکثری در انتخابات 12 اسفند نقشه دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد، یادآور شد: امیدواریم نمایندگان مجلس هم از انتقادها و پیشنهادهايی که از سوی مردم در قالب جمله به مسابقه ارسال می شود نهایت بهره را برده و به کار ببندند.

 وی بیان داشت: علاقه مندان می توانند پیامک های خود را به سامانه پیام کوتاه 10000151999999 ارسال کرده و در مسابقه پیامکی به بهارستان ارسال کنند.

* باید از نگاه پوسته ای خارج شویم

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نگاه محتوایی بر فرهنگ مطالعه تاکید کرد و گفت: باید از نگاه پوسته ای خارج شویم.

 حسین آزاده اظهار داشت:کلیات برگزاری نمایشگاه کتاب امر پسندیده ای است.

وی با اشاره به اینکه فضای مناسبی برای دسترسی به کتاب در این نمایشگاه فراهم آمده ، یادآور شد:برآیند نمایشگاه بسیار خوب است و کتاب های مورد نیاز را خریداری کردم و این نمایشگاه می تواند طلیعه خوبی برای آینده باشد.

آزاده با بیان اینکه مطالعه مولفه های زیادی دارد و صرف خریدن کتاب نیست ، اضافه کرد:کتاب های خریداری شده باید خوانده شوند و نمایشگاه به تنهایی نمی تواند تمام مشکلات سرانه پایین مطالعه را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه باید فرهنگ سازی شود، گفت: مردم علاقه مند به تماشای رسانه هستند و باید افراد را برای استفاده از کتاب رهنمون کنیم که از این موضوع غفلت شده است.

آزاده با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فرهنگ کتابخوانی ، تصریح کرد: نمایشگاه صرفا یک مولفه است و سایر مسائل هم در کنار نمایشگاه باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت بهداشتی نگاه فرهنگی داریم، بیان داشت:نگاه فرهنگی ما پوسته ای نیست بلکه نگاه محتوایی داریم و به دنبال این هستیم نگاه محتوایی به فرهنگ تبدیل به رویکرد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تغییر رویکرد منجر به تغییر رفتار می شود، ادامه داد:باایجاد تغییر رفتار می توانیم از تعالیم دینی حداکثر استفاده را در عمل ببریم.

وی با بیان اینکه نیاز است صاحبان اصلی فرهنگ عامل بوده و شناخت بیشتری نسبت به کار فرهنگی داشته باشند، تصریح کرد:مسئولان امور فرهنگی باید مسلط بر این امور باشند چراکه با مخاطبانی از گروه های مختلف روبه رو هستند و این نسلی است که در معرض تهدید و آسیب های دنیای غرب قرار دارد.

آزاده با اشاره به اینکه نیاز است انسان هایی که عمیق فکر می کنند در فضای فرهنگی وارد شوند، یادآور شد:کار فرهنگی را باید در محتوا انجام دهیم.

وی در خصوص گران بودن کتاب با بیان اینکه همه داستان مطالعه متوجه این بخش نمی شود، خاطرنشان کرد:رسانه های خارجی بسیاری از فرصت ها را از ما گرفته اند و ما را در غفلتی گذاشته اند که آفت جامعه دینی است.

آزاده با تاکید بر روان سازی کتاب برای مطالعه راحت تر گفت:شکل و طراحی کتاب هم در روند مطالعه موثر است و ما در ابتدای کار هستیم.

وی ادامه داد: دنیای غرب به دلیل داشتن پول های هنگفت با ما خیلی فاصله دارد که اين از مشکلات جدی ما است.

آزاده با اشاره به اینکه رسانه های آمریکا در دست صهیونیست هاست که به صورت جدی و عمیق فعالیت می کنند، اظهار داشت:این موضوع نباید باعث ناامیدی ما شود و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده هم در گسترش فرهنگ مطالعه بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: متولی امور فرهنگی هم صرفا ارشاد نیست و همه دستگاه ها باید کمک کنند.

*پیشنهاد شده همین مرکز خریداری شود

 قائم مقام هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران با اشاره به فضاسازی جدید نمایشگاه کتاب امسال، تصریح کرد:برای رفاه مردم با همکاری شهرداری ساری ، سرویس رفت و آمد به نمایشگاه کتاب مهیا شده است.

سيد اسماعيل احمدی با بیان اینکه امسال تعداد غرفه ها افزایش یافته ، اظهار داشت:‌امسال بخش کودک به صورت ویژه کار شده و جوابگوی نیاز مخاطبان است.

معاون اداري-مالي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اشاره به اینکه کتاب های تخصصی دانشگاهی به نسبت خوب است اما کافی نیست ، ادامه داد:امسال هم نمایشگاه کتاب را رصد می کنیم تا در آینده به صورت بهتری برگزار کنیم.

 احمدی با بیان اینکه مدیرکل ارشاد هم رایزنی هایی در خصوص زمین نمایشگاه فرهنگی در مرکز استان داشته و قول هایی در این زمینه داده شده ، بیان داشت:هشتمین سال پیاپی است که نمایشگاه در این محل برگزار می شود و به علت مسائل ترافیکی در شهر ، پیشنهاد شده همین مرکز خریداری شود.

 معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یادآور شد:اعتقاد دارم محتوای کتاب ها در این نمایشگاه پر بارتر است چراکه افزایش غرفه ها منجر به حضور تعداد بیشتری از ناشران شده و این موضوع در محتوای کتاب های ارائه شده هم بی تاثیر نیست.

 وی با بیان اینکه در روز نخست نمایشگاه 25 میلیون بن کتاب فروخته شد، گفت:‌در روز دوم هم حدود 30 میلیون بن کتاب فروخته شده و در روز سوم هم با توجه به بهتر شدن دمای هوا، مطمئنا افزایش فروش بن کتاب را داشته ایم.

 احمدی با اشاره به اینکه ممکن است در روزهای آخر نمایشگاه با کمبود بن کتاب مواجه شویم ، ادامه داد:مکاتباتی با وزارتخانه انجام شده تا بن کتاب بیشتری در اختیار استان قرار دهند.

 وی یادآور شد:‌از مردم عزیز و مخاطبان نمایشگاه کتاب هم درخواست می کنیم بازدید از نمایشگاه را به روزهای آخر واگذار نکنند.

* از مسائل خودمان غافل هستیم

 قربانعلی ابراهیمی در همایش جنگ نرم و رسانه- از سری برنامه های بخش جنبی هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران- گفت:در عصر حاضر ، کشورهایی که تصور جهانی سازی هستند تلاش می کنند تا فرهنگ خود را به دیگر کشورها وارد کنند.

 استاد دانشگاه مازندران افزود:متاسفانه بسیاری از مسائل خودمان غافل هستیم و نسبت به معرفی آن اقدام نمی کنیم.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه دشمن کوچکترین مسائل خود را بزرگ نمایی می کند، یادآور شد:ما باید به کمک رسانه پیام خود را منتقل کنیم. 
 



    ©2013 APG.ir