تعداد بازدید: 2106

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 12 بهمن 1390-7:32

کتاب هاي تخصصي کم است

در چهارمين روز نمايشگاه بزرگ کتاب ساري چه گذشت؟بی توجهی به کتاب به علت غفلت از خودمان است/اغلب کتاب های حوزه عمومی ارائه شده است/ کتاب های دانشگاهی ارائه شده در نمایشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی است/هیچ رسانه ای هنوز جای کتاب را نگرفته است.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:صبح چهارمين روز از نمايشگاه بزرگ کتاب،آيت الله طبرسي از نمايشگاه بازديد کرد.عصر هم چند تن از مديران و هنرمندان و فرهيختگان استاني از نمايشگاه کتاب بازديد کردند.حضور مردم و خانواده ها و دانش اموزان هم چنان پررنگ است،طوري که معاون اداري،مالي ارشاد استان گفته شايد در روزهاي آخر بن کتاب تمام شود و به مراجعه کنندگان بن نرسد.عصرها نيز برنامه هاي جنبي در نمايشگاه برگزار مي شود.

*بی توجهی به کتاب به علت غفلت از خودمان است

 حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی در همایش جایگاه دانش و پژوهش در مازندران از سری برنامه های بخشی جنبی هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی در ساری،اظهار داشت:ذات وجودی هر انسانی دوستدار علم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: با بیان اینکه این پرسش مطرح است که آیا علم می تواند حالت بندگی ایجاد کند و یا اینکه هر اندازه انسان در علم پیش می رود احساس خلا و تشنگی بیشتری می کند، گفت:نادانی در حوزه علم ، ابتدای دانایی است چرا که کسانی که ادعای دانستن و فهمیدن می کنند باید بدانند در جهل به سر می برند.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه کتاب می تواند از طریقی راه را به ما نشان دهد، تصریح کرد:علت بی توجهی به کتاب این است که نسبت به خودمان غفلت داریم.

*تاریخ ملت ما به دست مردم ما نوشته نشده است

یک پژوهشگر مازندرانی در این همایش اظهار داشت:از برخی علمای تاریخ نویس مازندران هیچ اثری در دست نیست.

 سیروس مهدوی با اشاره به اینکه از طریق همین مقدار اسناد کم می توانیم کارشناسی کرده و به دالان های تاریک تاریخ وارد شویم ، تصریح کرد:تاریخ نگاری را باید از نگاه مردم دید و نه از دیدگاه رجال ، زیرا تاریخ مربوط به شاهان بود و اجداد و نیاکان ما در تاریخ آورده نمی شدند.

وی ادامه داد:‌چنین تاریخی را در دست داریم و می خواهیم از دل این تاریخ سند بیاوریم،اما چقدر این سند می تواند درست باشد؟

مهدوی با اشاره به اینکه تاریخ ملت ما به دست مردم ما نوشته نشده است ، تصریح کرد:مردم در یک تاریخ واقعی رها نمی شوند.

وی یادآور شد:‌اگر تاریخ را بدانیم می توانیم از حیثیت یک ملت دفاع کنیم . این محقق ساروی اضافه کرد:‌یک تاریخ نگار باید به بحث رجال، جامعه شناسی و روانشناسی آگاه باشد.

* هیچ رسانه ای هنوز جای کتاب را نگرفته است

یک استاد دانشگاه در بازدید از هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران اظهار داشت:کتاب های نمایشگاه دارای تنوع هستند اما اغلب کتاب های حوزه عمومی ارائه شده است.

احمدعلی باقری با بیان اینکه کتاب های دانشگاهی ارائه شده در نمایشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی است ، ادامه داد:انتظار است کتاب های تحصیلات تکمیلی هم در نمایشگاه کتاب ارائه شده و نیاز همه مخاطبان برطرف شود.

این استاد دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران با اشاره به اینکه در بخش کودکان ، کتاب های خوبی عرضه شده و تعداد کتاب های این بخش هم زیاد است ، یادآور شد:نمایشگاه کتاب مانند یک پارک علمی و گلستان و بوستان علم است که تازه های کتاب را به صورت گسترده در دسترس مخاطب قرار می دهد.

 وی با بیان اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم کتاب و تخفیف نمایشگاهی را به همراه دارد، تصریح کرد:برگزاری نمایشگاه کتاب از بهترین راه های تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه است.

باقری با اشاره به اینکه قیمت کتاب نباید افزایش یابد، بیان داشت:با توجه به ظهور رسانه های دیگر اما کتاب هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ رسانه ای هنوز جای کتاب را نگرفته است، خاطرنشان کرد:قیمت پایین کتاب، در دسترس بودن ، افزایش کتابخانه های عمومی در سطح شهر و حتی در سطح محلات می تواند در افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای کتاب مانعی برای خرید کتاب توسط همه مردم است ، ادامه داد: در برخی شهرها یک کتابخانه است که پاسخگوی همه نبوده و برای استفاده محدودیت دارد



    ©2013 APG.ir