تعداد بازدید: 2610

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 12 بهمن 1390-17:54

نمايشگاهي که من ديدم

يکي از ضعف هاي نمايشگاه اين است که ناشران بزرگ در نمایشگاه استانی حضور ندارند.برخی ناشران معروف هم اگر حضور یابند یا آثار جدید ارائه نمی کنند و یا در سطح بسیار محدودی به ارائه تازه های کتاب می پردازند.(به بهانه نمايشگاه کتاب؛يادداشتي از دکتر زین العابدین درگاهی،نويسنده و پژوهشگر قائم شهري)


نمایشگاه های استانی معمولا کیفیت نمایشگاه های کشوری و ملی ر ا ندارد و فضای نمایشگاه ساري هم مناسب برگزاری نماشگاه نیست.البته نمی دانم مسئولان به این موضوع آگاه هستند یا نه،اما اگر آگاه هستند باید چاره اندیشی کنند تا به راه حل دست یابند.

‌به دلیل اینکه فضای نماشگاه مناسب نیست،اگر بهترین آثار هم در این مکان ارائه شود جذابیت نخواهد داشت.

اين را هم اضافه کنم ‌به دلیل اینکه نمایشگاه استانی برای مسئولان و ناشران،نمایشگاه دسته دوم محسوب می شود توجه جدی به این موضوع ندارند.

 کتاب هایی در نمایشگاه های استانی ارائه می شود که در  90 درصد از کتابفروشی شهرستان ها یافت می شود،در حالی که در نمایشگاه باید کتاب های روز و پژوهش های جدید در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

 ضعف ديگر نمايشگاه اين است که ناشران بزرگ در نمایشگاه استانی حضور ندارند.برخی ناشران معروف هم اگر حضور یابند یا آثار جدید ارائه نمی کنند و یا در سطح بسیار محدودی به ارائه تازه های کتاب می پردازند.

از طرفي بايد گفت: کتابخوانی و کتاب شناسی در جامعه آن چنان رشد نکرده،مسئولان فرهنگی نيز به این موضوع توجه کافی نکرده اند.

 دیده شده که برخی اصحاب فرهنگ و دانش جز کتاب های درسی ، کتاب دیگری مطالعه نمی کنند.طبیعی است که این اثر بر نسل جدید و جوان تاثیرگذار است چراکه فرهنگ مطالعه بین مردم نهادینه نشده و نسبت به خواندن و مطالعه احساس نیاز نمی کنند و به همین ترتیب استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب نمی کنند.

در يک جمله بايد گفت: به نسبت جمعیت دانشگاهی وباسواد مازندران ، بازدید از نمایشگاه کتاب کم است.مطالعه در سطح دانشگاه ها و مدارس به شدت محدود به کتاب های درسی است و به شدت پایین است؛ این را با آمار و ارقام نمی گویم بلکه در برخورد با دانشجو می توان متوجه این موضوع شد.

البته ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق رسانه ها و مراکز علمی و آموزشی می تواند بر استقبال از نمایشگاه کتاب موثر باشد.در نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه ، رسانه ها هم مقصر هستند.رسانه ها می خواهند همه چیز را به صورت ساندویچی به مخاطب برسانند و مخاطب هم فرصت فکر کردن ندارد.

 مردم همواره سعی می کنند با رسانه های گوناگون اوقات فراغت خود را پر کنند که ‌این گونه پر کردن اوقات فراغت مجال اندیشیدن و مطالعه را از افراد می گیرد.

‌وقتی خواندن کتاب مانند غذاخوردن و نفس کشیدن نباشد ، فرد ضرورتی نمی بیند از مرکز استان هفت کیلومتر طی مسیر کرده و به نمایشگاه کتاب بیاید ، به عبارت ساده تر ضرورت ها را برای نسل جوان تبیین نمی کنیم.

 ما ‌تلاش نمی کنیم این نکته را القا کنیم که برای نسل فرهنگی ما ، کالای فرهنگی جذاب تر است یا غیر از آن،مثلا در چند مورد از ایام نوروز به جای اسکناس ، کتاب هدیه داده ایم؟بنابراين طبیعی است که فرهنگ مطالعه جا نیفتاده و القا نمی شود.

در مجموع برگزاری نمایشگاه کتاب گام فرهنگی مناسبی است،‌اما در قرن بیست و یک انتظار ما بیشتر از این است،هر چند دل ما به این حداقل ها خوش است.

اما يک سئوال:‌مازندران کجای این نمایشگاه قرار دارد؟صرف حضور چندناشر و يک غرفه بومي کافيست؟


  • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 14 بهمن 1390-0:0

    متاسفم برای دکتر درگاهی.شما که تحصیل کرده هستی آیا الفبای نظم وانظباط را نمیدانی .آیا نمیدانی ارزش گوشواره به گوش است ؟آیا اگر ساری مرکزاستان تضعیف شودگوشواره های آن که شهر های زیبای استان مازندزان هستندمورد بی احترامی قرار نمیگیرند؟ای کاش تعصبات کور راازخود دور کنید...

    • جمعه 14 بهمن 1390-0:0

      کسی که ادعای محقق بودن می کنه و خودشو از قشر دانشگاهی جامعه می دونه درگیر مسائل قومی وقبیله ای نمی شه ، اگر دیدی آقای ... این حرفهارو می زنه اون به خاطر یکسری مسائل خاص هست... جنابعالی هم بهتره به جای ایجاد کینه و دشمنی و جانبداری به مسائل و کاستی های فرهنگی و محتوایی فکر کنی نه فضای فیزیکی نمایشگاه

      • كيوان قائم مقامي قاديكلائيپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 13 بهمن 1390-0:0

        باسلام و احترام خدمت آقاي دكتردرگاهي
        از بيانات نافذتان ممنونم همانطوريكه فرموديدمادرقرن 21 چون با اسباب الكترونيكي و رايانه سروكار داريم پرواضح است بيشترسمت رايانه ها رو خواهندآوردالان بچه كوچك كه مدرسه هم نرفته سراغ رايانه مي رود به نظر بنده خوبست هم كتاب فيزيكي باشدوهم كتاب الكتورنيكي يعني هم ما قديمي ها و هم فرزندانمان به دنبال بهره لازم از مطالب و كتاب بيريم
        از شاگردان قديمي دبيرستان دكترشريعتي

        • لیلا مشفقپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 13 بهمن 1390-0:0

          سلام
          من از منظر دیگر معتقدم باید این رفتارها آسیب شناسی شود چون در موارد مشابه و در استان های دیگر نیز چنین توقعاتی از شهرستان ها در قبال اتفاقات نمایشگاهی و مواردی از این دست مطرح می شود مثلا در قبال نمایشگاه کتاب اهواز آبادانی ها و در نمایشگاه سیستان و بلوچستان زابلی ها و ...
          نمایشگاه فی نفسه اقدام مثبت و تاثیرگذاریست که اگر پیش از برگزاری نمایشگاه نسبت به حل این مناقشات اقدام شود هرگز نمایشگاه تحت تاثیر حواشی نیست
          لذا باید پذیرفت که امکانات استان برای چنین ظرفیت فرهنگی بالایی باید بسیج می شد تا بیش از این بازخورد مثبت داشته باشد
          اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارج نهاده و می پذیرم که نمایشگاه در بخش هایی مهم خود، فقط پاسخگوی اقشار میانه است وحتی کتب پژوهشی نیز با چنین رویکردی آورده شده اند
          فلسفه و ادبیات در حوزه ایست که از فراوانی نظریات و تئوری هایی برخوردار است اما سالهاست ناشران کتاب های تکراری به نمایشگاه استانی می آورند
          اقدامی که می تواند دسترسی به اطلاعات نمایشگاه را سهل و راحت کند این است که از پیش صورت کتاب های هر ناشر در یک دسته بندی خاص در سایت مخصوص ارائه شود تا مراجعین و طالبان کتاب از درون این سامانه بررسی هایشان را انجام دهند و بدین ترتیب هم نظم بهتری در روند کار ملاحظه خواهد شد و هم منتقدین و پژوهشگران مجبور به غلطیدن در میان این همه غرفه نخواهند بود ضمنا اداره نمایشگاه آسان تر و سامانیافته تر خواهد بود .
          من باب مثال خودم یک روز به جمع آوری لیست کتاب ها از غرفه ها پرداختم و روز دیگر که برای خرید کتاب های انتخابی رفتم متاسفانه غرفه های مربوطه اعلام کردند که کتاب ها را به نمایشگاه نیاورده اند!!!
          با اینکه دیدن بوی کتاب روح زندگیست از دیدگاه من، اما گردو خاک زیاد - که از ماسک غرفه داران کتمان نشدنی ست - مجال نفس کشیدن نمی دهد!

          • چهارشنبه 12 بهمن 1390-0:0

            دکتر جان باز اقایون ناراحت نشن درهم کلامی با شما باید گفت . .نیک خواهان دهند پند ولیک نیکبختان بوند پند پذیر پند توگر چه نیک است ولی  نی کند درسنگ دلی تاثیر

            • چهارشنبه 12 بهمن 1390-0:0

              نقد جناب آقاي درگاهي بيشتر از روي كينه مكان برگزاري نمايشگاه بود تا محتواي نمايشگاه . ايشان و هر مشتاق كتاب منصف، وقتي از نمايشگاه ديدن بفرمايند شور شوق وصف ناپذير مردم را خواهند ديد كه براي خريد كتاب و بازديد آن چه مشتاقانه به نمايشگاه مي آيند.
              كاش اين نمايشگاه در چندين شهر استان تشكيل شود تا هم استاني هاي فرهيخته راحتر به چنين نمايشگاهي دسترسي داشته باشند.

              • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 12 بهمن 1390-0:0

                از جناب آقای درگاهی به خاطر نقد محتوای کتاب و کتابخوانی باید تشکر نمود. انتظار هم می رفت که ایشان وارد مناقشات بی ارزش تفرقه انگیز و وحدت شکن نشود و همان اندک موردی را که زهر در ذهن خواننده می ریزد و عده ای را خوشحال و تعدادی را ناراحت می کند نیز در شان عزیزی همانند آقای درگاهی نیافتم. ما به عنوان فرهیختگان و افرادی که به عنوان خواص فرهنگی جامعه محسوب می شویم در بسیاری از موارد حق نداریم همانند گردن فرازان داد سخن بدهیم و وارد درگیری های کوچه و بازاری بشویم. منطق حکم می کرد که در این وضعیت شلوغ جناب درگاهی خود را پائین نکشند و بر روی مسئله خوب یا بد بودن مکان نمایشگاهی نظر ندهند تا نوهم جانبداری از همشهریان را در پی داشته باشد. جناب آقای درگاهی باور بفرمائید هیچ چیزی نصیب هیچ کس نمی شود و این شلوغکاری ها شان مازندران و فرهنگ مازندرانی را نابود می کند. افسوس که بزرگانی برای خالی کردن حقدها و کینه های خویش کبریت اختلاف و شکاف را در صفوف مردم دو شهرستان می کشند و از شعله های بر خاسته از آن لذت می برند. جناب درگاهی برای شما آرزوی توفیق دارم.


                ©2013 APG.ir