تعداد بازدید: 2973

توصیه به دیگران 1

جمعه 14 بهمن 1390-9:22

تئاتر روي کاغذ/نمايشي که با يک مقوا اجرا مي شود

يک عروسک ساز و کارگردان تئاتر گفت:‌باید کتاب هایی در نمایشگاه ارائه شود که قشر فرهیخته و اندیشمند هم استقبال کنند/پیشنهاد ما به مسئولان این است که برای ترویج تئاتر و قصه گویی ، پروژه تئاتر کاغذی اجرایی شود/اگر مسئولان همکاري کنند براي نوروز 91 عروسک های غول پیکر پنج متری مي سازم و در شهرهاي استان کارناوال شادي به راه مي اندازيم/اين عروسک بزرگ،نمادی از شخصیت طنز مازنی است.


مازندنومه:یک کارگردان تئاتر در بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران اظهار داشت:مهم نیست نمایشگاه کتاب در کجا برگزار شود،اصل برگزاري اين گونه نمايشگاه هاست.

‌رجبعلي فلاح ادامه داد: در دنیای فقر مطالعه و کتابخوانی، هر فرصتی برای تشویق مردم به سمت کتاب ، موثر و قابل قدردانی است.

اين استاد نمايش هاي سنتي ايراني با اشاره به اینکه بحث مهم در نمایشگاه ، سرویس رفت و آمد است تا مردم راحت تر به نمایشگاه دسترسی داشته باشند، تصریح کرد:شخصا از برگزاری نمایشگاه کتاب استقبال می کنم.

 وی یادآور شد:اگرچه کتاب در رقابتی میان تلویزیون و اینترنت قرار دارد و ماهواره ها هم از سویی در صدد هستند مخاطب را به سمت خود جذب کنند اما کتاب هنوز مخاطبان خود را دارد.

 این فعال تئاتر با اشاره به اینکه تنوع در نمایشگاه کتاب حرف اول را می زند، خاطرنشان کرد:باید کتاب هایی در نمایشگاه ارائه شود که قشر فرهیخته و اندیشمند هم استقبال کنند.

 وی با مثبت ارزیابی کردن ایجاد ایستگاه نقاشی کودکان در نمایشگاه کتاب ، ادامه داد:باید طرح های بهتری اجرا شود تا کودکان بیشتر جذب شوند.

*تئاتر کاغذی اهداف علمی ، تربیتی و سرگرمی دارد

به گزارش مازندنومه،فلاح در رابطه با پروژه تئاتر کاغذی و نمایش خلاق ، اضافه کرد:کودکان و نوجوانان می توانند با استفاده از این پروژه ، صحنه تئاتر را درست کرده و داستان تعریف کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح حدود 600سال قبل در فنلاند، ایتالیا و نروژ انجام می شد، بیان داشت:طرح تئاتر کاغذی در سال های اخیر توسط هنرمندي فرانسوی دوباره احیا شد.

 فلاح تصریح کرد:‌ما هم تغییراتی در پروژه تئاتر کاغذی ایجاد کردیم و از 28 آذر تا 16 دی امسال در تهران اجرا داشتیم که با استقبال چشم گیری مواجه شد.

اين استاد تئاتر سنتي و خيمه شب بازي ادامه داد:‌پیشنهاد ما به مسئولان این است که برای ترویج تئاتر و قصه گویی ، این روش اجرایی شود.

 فلاح یادآور شد:‌این طرح بسیار ساده است و صحنه و شخصیت های قصه که در روی کاغذ کشیده شده پس از برش، توسط کودکان اجرا می شود.

اين عروسک ساز قائم شهري در بیان نحوه اجرای پروژه تئاتر کاغذی گفت:ابتدا بچه ها به گروه های چهار تا پنج نفره تقسیم شده و با همکاری یکدیگر، قصه ای انتخاب می کنند و سپس با مشارکت هم ، صحنه را می سازند.

فلاح ادامه داد: پس از آماده شدن صحنه ، هر گروهی برای سایر گروه ها قصه انتخاب شده را تعریف می کند.

وی خاطرنشان کرد:‌پروژه تئاتر کاغذی اهداف علمی ، تربیتی و سرگرمی دارد.

 فلاح مهم ترین ویژگی تئاتر کاغذی را کم هزینه بودن عنوان کرد و افزود:در هر مکان و موقعیتی تنها با یک مقوا می توان این پروژه را اجرا کرد.

وی با اشاره به فقر پژوهش در حوزه تئاتر اظهار داشت:پژوهشگرانی که وارد حوزه تئاتر شوند، کم هستند و بخش مهمی از آن هم به دلیل کمبود منابع است که این موضوع تنها مختص کشور ما نیست.

 این فعال عرصه هنر با بیان اینکه در نظر داریم برای نخستین بار در ایام نوروز عروسک های غول پیکر پنج متری درست کنیم، یادآور شد:این عروسک ها قابلیت حرکتی زیادی داشته و توسط یک نفر حرکت داده می شوند.

فلاح، ادامه داد:‌این عروسک ها به بیان پیام های زیست محیطی در سراسر استان خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نمادی از شخصیت طنز مازنی می سازیم تا به عنوان سمبل معرفی شود، تصریح کرد:براي اجرايي شدن اين طرح ‌نیازمند حمایت مسئولان هستیم.



    ©2013 APG.ir