تعداد بازدید: 2614

توصیه به دیگران 77

سه شنبه 2 اسفند 1390-23:48

جنگل ، آخر از همه

راه دسترسی معدن شن و ماسه منطقه کجور به جنگل آسیب می زند/این جاده، از میان درخت های کاج زربین که جز گونه های ارزشمند گیاهی است می گذرد و در اثر کشیدن جاده درختان بسیاری قطع شدند/بخشدار فعلی کجور هم با احداث این جاده مخالف است، اما چون دستور آن در زمان بخشدار قبلی صادر شده کاری نمی تواند بکند.


مازندنومه: از دل جنگل های دست نخورده «کجور» برای یک معدن شن و ماسه که در این منطقه قرار دارد، جاده ای کشیده شده که آسیب های فراوان زیست محیطی را با خود به همراه داشته است.

 پیش از این راه دسترسی به معدن شن و ماسه ای که در منطقه کجور قرار دارد، از روستای «دشت نظیر» می گذشت که به علت آلودگی های صوتی و محیطی که عبور کامیون های معدن برای اهالی روستا ایجاد کرده بود، اهالی روستا معترض شدند و برای عبور هر کامیون از منطقه «دشت نظیر» مبلغ هزار تومان عوارض دریافت می کردند تا صرف بهسازی روستا شود.

اما پس از مدتی اهالی به علت تولید زیاد آلودگی توسط کامیون ها از این مبلغ هم صرف نظر کردند و اجازه عبور کامیون های معدن را از روستای شان ندادند.

 طبق گفته یکی از اهالی،این کامیون ها برای گردشگران و مسافرانی که به منطقه کجور می آمدند بسیار خطر آفرین بودند، زیرا با سرعت زیاد و با بار سنگین از این منطقه عبور می کردند.

پس از آنکه اهالی روستای «دشت نظیر» از عبور کامیون ها از این منطقه جلوگیری کردند، معدن شن و ماسه برای مدتی تعطیل شد و کمی پس از آن، اهالی متوجه شدند که صاحبان معدن برای دسترسی کامیون ها به معدن شان از دل طبیعت و جنگل های دست نخورده کجور، اقدام به کشیدن یک جاده دسترسی کرده اند.

اهالی می گویند که این جاده، از میان درخت های کاج زربین که جز گونه های ارزشمند گیاهی است می گذرد و در اثر کشیدن این جاده درختان بسیاری قطع شدند.

مساله دیگری که اهالی روستای «دشت نظیر» بر آن تاکید داشتند، تاثیرات مخرب عبور کامیون ها از دل جنگل بود. زیرا کامیون ها علاوه بر آلودگی صوتی که ایجاد می کنند، با عبور خود گرد و خاک فراوانی را در هوا پخش می کنند که در نتیجه آن، این ذرات گرد و غبار، بر روی برگ درختان جنگل می نشیند و قدرت تنفس درختان را کاهش می دهد.

برخی اهالی روستای «دشت نظیر» معتقدند که این معدن هیچگونه سود دهی برای آنها ندارد و تنها خسارت به محیط زیست و زندگی آنها وارد می کند و تاکید کردند که بخشدار فعلی کجور هم با احداث این جاده مخالف است، اما چون دستور آن در زمان بخشدار قبلی صادر شده کاری نمی تواند بکند.

روستای «دشت نظیر» از توابع شهرستان نوشهر در استان مازندران است و یکی از 68 روستایی است که در منطقه «کجور» قرار دارد.


  • پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

    مدیریت منابع طبیعی در کجور متاسفانه مورد توجه مسولان منطقه و استان واقع نشده است و سوءاستفاده وآسیب به محیط زیست طبیعی کجور جدی و پیشرفت سرطانی دارد،من احداث این راه را نماد خیانت به طبیعت پاک میدانم که علی رغم نمایان بودن این فاجعه سکوت مسولان را بهمراه داشته است.احداث شرکت آبمعدنی در کندلوس توسط فردی که سومین مجوزش را به آسانی _در شرایط دشوار برای دیگران _دریافت وباتعرض بحریم محیط زیست موانع اداره محیط زیستی خود را از تهران!!ماست مالیزه می کند.خواهشمندم بخشدار محترم کجور نسبت به حفظ محیط زیست طبیعی اهتمام جدی کند چون مسایل جدی است.

    • چهارشنبه 3 اسفند 1390-0:0

      در ساخت این جاده متاسفانه درختان بسیار زیادی را هم سوزاندند تا راه را برای احداث این جاده باز کنند.همچنین این کارخانه مجوز بهره برداری را ندارد و جلوی چشم مسئولین اقدام به برداشت غیر اصولی و تخریب طبیعت می کند.


      ©2013 APG.ir