تعداد بازدید: 2845

توصیه به دیگران 22

پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:31

انتخابات،حاکمیت و ملت

شانیت مجلس می طلبد تا کسانی بر روی آن بنشینند که در خدمت به مردم و دفاع از حقوق و مطالبات ملت از پای ننشینند و مصالح و منافع ملی را پای زدوبندهای سیاسی و منافع نامشروع شخصی ، صنفی و حزبی و جناحی خود قربانی نکنند.(يادداشتی از لطف الله آجدانی،روزنامه نگار،نویسنده و پژوهشگر)


مازندنومه:از نظرگاه فلسفه سیاسی، در نظام های سیاسی دموکرانیک و مردم بنیاد، مجلس قانونگذاری نمودی از حاکمیت ملی و انتخابات نیز تجلی اراده ملی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و اداره امور کشور است.

به رغم برخی تفاوت های ماهوی در خاستگاه و مبانی مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی با فلسفه سیاسی مدرن و اصول دموکراسی غربی، از آن جایی که به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی و لاینفک نظام سیاسی حاکم بر ایران است، لاجرم جایگاه و نقش مردم برای مشارکت در تصمیم گیری ها و اداره امور کشور و جامعه از طریق انتخابات و از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین نماینگان ملت در قوه مقننه به رسمیت شناخته شده است.


بدون تردید وجود مجلس مقتدر و کارآمد در دفاع از مطالبات و حقوق ملت ، از نقش مهمی در استحکام جایگاه و مقبولیت آن در میان مردم برخوردار است.

لاجرم تشکیل یک مجلس مقتدر و کارآمد از پیوند تنگاتنگی با حضور نمایندگانی صاحب اندیشه و دارای قدرت کافی برای طراحی و برنامه ریزی در زمینه قانونگذاری و نظارت برخوردار است. صندلی مجلس خدمتگزار جایگاه تشنگان قدرت نیست.

شانیت مجلس می طلبد تا کسانی بر روی آن بنشینند که در خدمت به مردم و دفاع از حقوق و مطالبات ملت از پای ننشینند و مصالح و منافع ملی را پای زدوبندهای سیاسی و منافع نامشروع شخصی ، صنفی و حزبی و جناحی خود قربانی نکنند.

آگاهی های بالای سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح محلی، ملی و بین المللی با بهره گیری از خرد جمعی ،از جمله الزاماتی است که داعیه داران نمایندگی مردم در مجلس باید از آن برخوردار باشند.

عقلانیت و اعتدال و اجتناب از افراطی گری و پرهیز از سیاست زدگی و ایدئولوزی زدگی و جزم اندیشی ها و انحصارطلبی های ناشی از آن، عامل مهمی است که به افزایش اعتماد مردم به مجلس، ارتقای مقبولیت مجلس در میان مردم و بالا بردن انگیزه های مشارکت مردم در انتخابات کمک خواهد کرد.

همچنانکه ضرورت آزادی در انتخابات و سلامت انتخابات ، نقش مهمی را در تحقق افزایش مشارکت مردم در انتخابات بر عهده دارد.


هر گاه اصولگرایی و اصلاح طلبی درست فهمیده شده و به کار گرفته شود ، فارغ از اختلاف سلیقه ها، می توان به وفاق ملی حداکثری برای حفظ مصالح نظام و منافع ملی نزدیکتر شد.

لازمه تحقق چنین وفاقی در میان سیاستمداران و سیاست ورزان جامعه، اجتناب از تمامیت خواهی و خودخواهی های سیاسی و جزم اندیشی های ناشی از آن است.

سیاست گذاری و سیاست ورزی عرصه ی بینش و دانش و رفتارهای سیاسی در چهارچوب عقلانیت و اعتدال است.

افراطی گری های سیاسی خرد ستیز و معرفت آزار، خواه در لباس اصولگرایی و خواه در لباس اصلاح طلبی ، صورت های مختلفی از یک بدفهمی و بد اخلاقی مشترک است.

همه کسانی که داعیه ی دلبستگی به مصالح نظام و منافع ملی و دفاع از آن را دارند اگر در ادعای دلبستگی خود صداقت داشته باشند، با این واقعیت ستیز نمی کنند که نه می توان به بهانه اسلامیت نظام ، جمهوریت نظام را نادیده گرفت و نه به بهانه جمهوریت نظام، اسلامیت نظام را .

و از این واقعیت نیز نمی گریزند که وفاق ملی برای دفاع و حفظ و اعتلای ارزش های ملی و مذهبی جز در سایه به رسمیت شناختن حقوق و آزادی های پذیرفته شده در قانون اساسی و پایبندی به آن و نیزبرخورداری از عقلانیت و اعتدال در افکار و رفتارهای سیاسی ، ممکن و میسر نخواهد شد.


  • دانشچوی آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 22 اسفند 1390-0:0

    مقاله ارزنده ای است. از استاد آجودانی و مازند نومه سپاسگزاریم.

    • مجلس درتاریخپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 5 اسفند 1390-0:0

      استاد آجودانی !مقاله برخلاف مناظره های شما،ضعیف و انشايی بدون محتوی تاریخی بود.
      کاش تاریخ تآسیس و تدوام را از دل تاریخ قاجار و پهلوی بیرون می کشیدید!از فرمان مشروطه که شاه در آن قانونی شدو نهایتا شاه ،قانون شد.از محمدعلی شاه که مجلس رابرای تاجش به توپ بست! از رضاخان که برای تداوم قلدریش مجلس دست نشانده را ایده آل خود میدانست!و اگر همان مجلس هم برخلاف نظرش مصوبه ای داشت با یک قهر ساختگی به آلاشت می رفت تا دلتنگی هایش را با منقل و وافور در میان بگذارد.

      • حسین شعبان زادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 5 اسفند 1390-0:0

        مقاله مورد نظر را خواندم. شاید پوست من کمی کلفت شده است چون احساس نکردم نویسنده مقاله حرف جدیدی زده باشد که نیاز به پاسخ داشته باشد. شکر خدا ما افراطی نیستیم تمامیت خواهی هم در ما وجود ندارد چون همین حالا ده ها کاندیدا با تفاوت فکری های ملموس در حال رقابت برای ورود به مجلس نهم هستند. انشالله مقاله نویسنده محترم تنها از باب پیشگیری بوده است. البته انشالله! به هر حال با توجه به اشکالاتی که در مقاله فوق موجود است فکر می کنم اعتنایی به آن نشود بهتر باشد

        • پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

          آقای آجدانی در آمل به چه کسی رای بدهیم؟

          • پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

            سلام بر لطف الله آجدانی

            • پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

              احسنت به ستاد انتخابات استانداری و فرمانداری محترم شهرستان ساری که ابتکار معرفی تصویر تمامی کاندیداها را بطور مساوی با نصب بنر بعهده گرفتند . دیگر نیازی به روشهای سلیقه ای تبلیغات نیست . اجرای امر مقام معظم ولایت و رهبری در انتخابات ، مدیریت تبلیغات توسط مجریان قانونی انتخابات است . خسته نباشید . اجرکم عندا... – جعفر قربان پور کاندیدای مستقل فرهنگی

              • پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

                جانا سخن از دل ما مي گويي...

                • جناب آقای آجودانی !پاسخ به این دیدگاه 0 0
                  پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:0

                  توفیق جمهوریت نظام فقط درگرو پرشدن صندوق آرا یه توسط مردم نیست . آیا صندوق مالیات هم به توسط همین مردم پر می شود ؟ پرشدن صندوق های مالیه دولت در ایران، در وجهی بسیار عمده با پول نفت و بیرون از تلاش و همت و اراده قاطبه مردم است و با وکالت قهری دولت و حاکمیت در ایران صورت می پذیرد . کدام دموکراسی و یا اصولاً کدام جمهوری و یا کدام حکومت مردمی در تاریخ ( به شمول حکومت در صدر اسلام) را می شناسید که بر پا شدنش اینگونه باشد ؟ با صراحت بیان کنید که این اشکال را تا کجای کار دخیل می دانید ؟ با صراحت به ما بگویید آیا بدون رفع این اشکال که در اولویت کار هیچ نامزدی در انتخابات به چشم نمی خورد ، برخورداری از اعتدال در افکار و رفتار های سیاسی ممکن خواهد شد ؟ در انتظار پاسخ شما هستم .


                  ©2013 APG.ir