تعداد بازدید: 2188

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 اسفند 1390-1:9

گنجشک لالا.../همایش هایی که چرت هدیه می دهند

احمد بزرگیان اگرچه از بدنه این دولت است اما سخنرانی شیوایی به جمع هدیه داد که از کمتر دولتی ای ، چنین حرف های پرمغزی شنیده بودیم!اینجاست که می توان ضرب المثل ها را هم وارونه خواند و از صاحب سخنی گفت که مستمعان را بر سر ذوق می آورد!


مازندنومه،کلثوم فلاحی:هر کدام از ما اگر تاکنون در همایشی حضور نیافته و شاهد برخی مسائل نبوده باشیم ، شاید با تماشای بخش های خبری تلویزیون و دیدن تصاویری از حواشی همایش ها متوجه شده باشیم در اغلب همایش های ما چه خبر است  و گاه لبخندی بر لبان مان نیز نقش بسته است ؛از تصاویر به خواب رفتن حاضران در همایش گرفته تا افرادی که با تلفن همراه خود مشغول رد و بدل کردن پیامک و یا بازی هستند!

بسیاری از مدعوین همایش های داخلی ، در سالن به هر کاری مشغول هستند جز توجه به موضوع همایش و صحبت های سخنرانان!

گفته شده مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد ، اما خوابیدن و بی توجهی مستمع در همایش و برنامه های این چنینی هم مانع از کوتاه کردن مدت سخنرانی نمی شود.

البته شاید نتوان به همه افرادی که در این همایش ها مشغول چرت زدن هستند،انگ بی توجهی و بی دانشی زد و ایراد گرفت،ممکن است سخنران همایش ، دیازپام هایی به سوی مخاطب می فرستد که او را به خواب وامی دارد!

هر وقت اسم همایش و سمینار و گردهمایی و کنگره و این ها را می شنوم یاد شعری از محمد حاجی حسینی می افتم که در بخشی از آن آمده بود:

...این سمینار بگیرد که چرا فصل خزان/چون هوا ابر شود ، نم نم باران آید؟

آن سمینار بگیرد که چرا در دعوا/چک و پس گردنی و مشت به میدان آید؟

این سمینار بگیرد که چرا چایی داغ/از نوک قوری و در داخل فنجان آید؟

آن سمینار بگیرد که چرا حبه قند/گاه گاهی الکی داخل قندان آید؟

این سمینار بگیرد که چرا راننده/پشت فرمان بنشیند،به خیابان آید؟

آن سمینار بگیرد که چرا سوزن نخ/گاه سوی کت و گه جانب تنبان آید؟

و...

اما در این نوشتار قصد دارم از یک استثنا مثال بزنم.همایش نظام پیشنهادت شهرداری ساری، میهمانی داشت متفاوت از سایر میهمانان و اغلب همایش ها.

چهارشنبه از صبح زود به دانشگاه رفتم و تا عصر در کلاس های بی محتوا و ملال آور دانشگاه وقت تلف کردم.

ساعت چهار بعداز ظهر ، خسته از درس های تکراری، برای پوشش این همایش به سالن اجتماعات معاونت برنامه ریزی استانداری رفتم.

 سخنران ها که حرف می زدند،من چرت می زدم،تا حدی که نوشتن برایم سخت شده بود. پس از چهار سخنران، نوبت به معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور رسید.

 احمد بزرگیان گلایه کرد که " در همه همایش ها سخنران آخر هستم ، سخنرانی پس از ناهار که همه در چرت هستند و یا سخنرانی در آخر وقت یک روز کاری".

سخنانش را با خنده می گفت ، اگرچه که از روی آی پد می خواند. سخنان شیوا و دلنشین احمد بزرگیان نه تنها خواب را از چشمانم ربود بلکه خستگی را هم از تنم به در کرد.

 سکوت محض در سالن همایش هم گویای این بود که حاضران هم جذب صحبت هایش شده اند. سخنانی که به شعر هم آمیخته بوده و از آنچنان پیوستگی برخوردار بود که جای هیچ گلایه ای باقی نماند.

بزرگیان اگرچه از بدنه این دولت است اما سخنرانی شیوایی به جمع هدیه داد که از کمتر دولتی ای ، چنین حرف های پرمغزی شنیده بودیم!

 البته اینکه صحبت های بزرگیان تا چه حد به مرحله عمل می رسد ، قابل بررسی است ، اما از نفوذ کلام این سخنران نمی توان گذشت.

 اینجاست که می توان ضرب المثل ها را هم وارونه خواند و از صاحب سخنی گفت که مستمعان را بر سر ذوق می آورد!

ایمیل خبرنگار: (falahi.dargahlo@gmail.com)


  • شنبه 6 اسفند 1390-0:0

    به چه دلیل اسم این خانم در قسمت بالا نوشته نمی شود؟ من خیلی اتفاقی به نوشته های ایشان دست پیدا می کنم-اتفاقی افتاده است؟


    ©2013 APG.ir