تعداد بازدید: 2251

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 8 اسفند 1390-16:8

پارادوکس رد صلاحیت شدگان

آیا نمایندگان ردصلاحیت شده حق رای دادن به طرح ها ولوایح را درباقیمانده عمرمجلس هشتم دارند؟ سئوال اساسي كه اكنون مطرح مي شود اين است که اگر اين عده از اين زمان به بعد فاقد صلاحيت هستند ماندن آن ها درمجلس هشتم چه معنائي دارد؟


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی: براساس اعلام شوراي نگهبان، 35 نفر از نمايندگان فعلي مجلس رد صلاحيت شده اند و صلاحيت آن ها به دلايل گوناگون براي ورود به عرصه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مورد تائيد قرار نگرفت.

به زباني ديگر اين عده از نمايندگان ازشرايط لازم و اوليه براي راي دادن به لوايح و طرح ها درمجلس آينده برخوردارنيستند،زيرا اگر برخوردار بودند،قطعا صلاحيت آن ها تائيد مي شد و همين طور اگر آن ها تا اين زمان صلاحيت داشتند با نظر شوراي نگهبان ازاين زمان به بعد فاقد صلاحيت خواهند بود.


 سئوال اساسي كه اكنون مطرح مي شود اين است که اگر اين عده از اين زمان به بعد فاقد صلاحيت هستند ماندن آن ها درمجلس هشتم چه معنائي دارد؟

 اصولا وقتي این ها صلاحيت ورود به مجلس آينده را ندارند قطعا از اين تاريخ به بعد صلاحيت دادن راي به لوايح و طرح های چندماه پایانی عمرمجلس هشتم را هم ندارند و از اينجا يك پارادوكس به وجودمي آيد و ضرب المثل معروف فارسي تداعي مي شود: "كوسه و ريش پهن!"

    اگرگفته شود حضور اين دسته از تائيدنشده ها در مجلس وادامه فعاليت شان به خاطر رائي است كه مردم درچهارسال قبل به آن هادادند ولذا تا آخراين دوره مي توانند نماينده باقي بمانند،نبايد از خاطر دور كنيم كه راي مردم به آن ها بعد از تائيد صلاحيت شان از سوي شوراي نگهبان بود و حال كه شوراي نگهبان مهر تائيدشان را پس گرفته،خود به خود راي هاي داده شده هم بي اعتبارمي شود و ماندن آنها در مجلس زير سئوال مي رود.

    به هرحال اين موضوع يك پديده جديد نيست و دردوره هاي قبل هم وجود داشت و قطعا دردوره هاي آينده وجود خواهدداشت ، لذا لازم است فكری اساسي و راه حلی منطقي براي حل اين معضل بشود.



    ©2013 APG.ir