تعداد بازدید: 2764

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 9 اسفند 1390-9:55

نوبخت:درخت از ما بهتر است

در اولین نشست مطبوعاتی استرس زیادی داشتم/هر کس به نوعی به طبیعت دست درازی می کند/پوشش گیاهی مازندران 400 متر بالاتر رفت/گرگی شیرابه زباله ها را خورد و مرد/می گویند منابع طبیعی به خاطر 4 تا علف مانع توسعه استان می شود/درخت را قطع مي كنند و روی تنه باقی مانده درختان نامه های تهدید آمیز می نویسند.(متن+حاشیه های مازندنومه از نشست مطبوعاتی مدیرکل منابع طبیعی مازندران)


مازندنومه،ربابه حسین پور:مهندس نوبخت-مدیرکل منابع طبیعی مازندران- از جمله مدیرانی است که طی سه سال انتصابش در سمت مدیر کل منابع طبیعی مازندران – ساری ارتباط خوبی با رسانه ها برقرار کرده و هر ساله در ایام پایانی سال به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری مصاحبه مطبوعاتی شلوغی دارد.

 امسال هم ساعت 8 صبح روز دوشنبه با تواضع همیشگی اش میزبان خبرنگاران زیادی از مرکز استان بود و مصاحبه متفاوتی برگزار شد.

وی ابتدا اعتراف جالبی کرد و گفت:می خواهم همین اول مصاحبه اعتراف کنم که طی سه سال مدیریت در این سمت در اولین نشست با شما استرس زیادی داشتم و فکر می کردم حملات و چالش کشیدن های شما گریبانگیر سلامت روحی و جسمی من شود،ولی امسال به صداقت تمام انسان های صادق قسم می خورم که معتقد به توانمدی شما هستم و بدون شما نمی توانم حافظ منافع ملی و منابع طبیعی باشم؛گرچه شما هم به نوعی گمنام هستید و بسیاری از نوشته های زیبای شما در رسانه ها مغفول واقع می شود و بسیاری حتی نمی دانند این متون زیبا از چه درون زیبایی بیرون آمده، اما از شما می خواهم حامی طبیعت باشید.

*درخت از ما انسان ها خیلی بهتر است

 نوبخت با اشاره به برگزاری اولین جشنواره «انسان ،جنگل،زندگی» در ساری اظهار داشت:در این جشنواره که برای اولین بار در سطح کشور در ساری برگزار شد،هنرمندان سراسر كشور خطراتی که طبیعت وانسانها را تهدید می کند به صورت کاریکاتور به تصویر کشيدند.

 وی ادامه داد:درخت از ما انسانها خیلی بهتر است چون رقابت سالم دارد و این گونه نیست که دیگران را از بین ببرد تا حیات خود را تضمین کند،درخت کم نیاز و بردبار است و به ما درس انسان بودن را می دهد.

 مدیر کل منابع طبیعی مازندران-ساری با ابراز گله مندی از مدیرانی که بخشی نگر هستند ادامه داد:هر کس به نوعی به طبیعت دست درازی می کند و آنهایی که می خواهند خالصانه طبیعت سرسیز و زیبا را حفظ کنند حتي در بين مسوولان تنها هستند.

*پوشش گیاهی مازندران 400 متر بالاتر رفت

وی افزود:کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که در سال 2050 جهان با بحران كمبود آب و اکسیژن مواجه می شود ، در صورتی که فقط جنگل های شمال می تواند اکسیژن مورد نیاز 19 میلیون نفر را تامین کند.

نوبخت به پوشش گیاهی مازندران اشاره کرد و گفت:اکنون پوشش گیاهی مازندران 400 متر بالاتر رفته تا بتواند زنده بماند و این فرار ارتفاعی گونه های معروف طبیعت به ما هشدار می دهند که نسل آینده با بحران مواجه خواهد شد.

 وی درخت سرخدار را از 15 گونه گیاهی نادر و ممنوع القطع عنوان کرد و افزود:جنگلهای شمال با قدمت 5/2 تا 60 میلیون ساله نگین جنگل هاست و در این نگین درخت سرخدار خود نگینی جداگانه است، در همين ارتباط پارسال وقتی كارشناسي از یکی از کشورهای اروپایی فهمید چنین گونه گیاهی کمیاب در ایران وجود دارد باورش نمی شد ولی وقتی این درخت را دید بسیار گریست و گفت: این درخت قدمتی حداقل 700 ساله دارد.

نوبخت از فقدان علم گاه شناسی در ایران اظهار تاسف کرد و گفت:شاید نوه های ما به دنبال این علم بروند تا سن و اقلیم گیاهان را مشخص کنند.

*بهره برداری سیاسی از دام

 وی با اشاره به تهدید زباله های رها شده در جنگل برای روان آبها گفت: گرگی در منطقه چهار دانگه از این آب استفاده کرد و مرد ، فردی هم در شیرابه های زباله دپو شده در جنگل جانش را از دست داد و پرونده اي در اين خصوص در دادگاه تشكيل شد.

مدیر کل منابع طبیعی مازندران- ساری در خصوص طرح خروج دام و تک خانوارها از جنگل اظهار داشت:برخی ها به دلیل بهره برداری های سیاسی سعی کردند حضور دام در جنگل را شرعی کنند كه موفق هم شدند ، مجلس قانونی وضع کرد که دام در جنگل بماند گرچه از ابتدا اجرای این طرح تفاهمی بود و ساکنین جنگل ها در ازای خروج از جنگل یا متقاضی کار برای فرزندان شان بودند یا عرصه ای برای زندگی به آنها واگذار شد و یا پولی دریافت کردند.

 وی به ذخیره 2500 متر مکعب آب در هر هکتار جنگل نیز اشاره کرد و گفت:اگر مسوولان ما این واقعیت ها را نبینند نتیجه اش می شود سیل نکا!

 گله نوبخت از مسوولان زیاد بود.او در بخش دیگری از سخنانش فشار برای واگذاری معدن در دل جنگل ها از سوی برخی از مسوولان زیاد دانست و گفت:وقتی مخالفت می کنیم می گویند منابع طبیعی به خاطر 4 تا علف مانع توسعه استان می شود در صورتی که در حال حاضر از 233 معدن موافقت شده فقط 123 معدن فعال است و 110 معدن دیگر در بنگاه ها با قیمتی بیش از 900 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

*ظرف بهداشتی نور در کرمان

دادخواه -مسوول روابط عمومی و کارشناس منابع طبیعی- هم در پاسخ به سئوالی در خصوص کم کاری بخش خصوصی در پارک ها گفت:متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم که ظرف بهداشتی که رویش نوشته «مخصوص پارک جنگلی نور» در کامیونی در مسیر کرمان دیده می شود!

وی افزود:ما گاهی مجبوریم شیرآلات پارک ها را با میله گرد خم شده جوش دهیم تا نبرند!حتی جلوی چشم من چند نفر با آجر از فاصله ای سفال های آلاچیق ها را نشانه گرفتند و میزهای بتنی را از جا در آوردند و ...

 گلايه هاي دادخواه به درازا کشید تا اينكه نوبخت با لبخندي گفت:خلاصه کنید وگرنه مجبور می شویم بین حاضران دستمال پخش کنیم!

نوبخت در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص قطع درختان توسط قاچاقچیان چوب در منطقه اتو سوادكوه اظهار داشت:این منطقه جزءمناطق بحرانی ماست،تا جايي كه وقتی درخت را قطع مي كنند روی تنه باقی مانده درختان نامه های تهدید آمیز می نویسند.


  • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 18 اسفند 1390-0:0

    نوبخت مدیری قوی ومردمی وسالم است ولی بدخواهان به خاطر جلوگیری مهندس نوبخت ازتاراج جنگل ومراتع دست به تخریب میزنند ولی عزت انسانها دست خداست اوفرزند شهید نوبخت ازسرداران جبهه وجنگ است .موفق باشی مهندس نوبخت


    ©2013 APG.ir