تعداد بازدید: 2781

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 10 اسفند 1390-16:11

مردم با فکرشان رأی می دهند نه با شکم شان-نیکخواه

 در گفت و گو با عبدالرحیم نیکخواه-کاندیدای انتخابات حوزه بهشهر و نکا-مطرح شد:با استراتژی دقیقه 90 برنامه ام را تنظیم کردم/اگر دکتر برزگرنژاد، شاعری، مهندس کشاورزیان، رحمانی یا گواهی می آمدند، بنده شرکت نمی کردم/جبهه هایی که تا 12 اسفند فعال باشند و از 13 اسفند به بعد مانند حباب از بین بروند هیچ خاصیتی ندارند/از هیچ کس به غیر از پدرم اجازه نگرفتم/«بهشهر، نکا و گلوگاه» سه برادر تنی هستند.


مازندنومه:گفت و گوی زیر را ستاد انتخاباتی دکتر عبدالرحیم نیکخواه-کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه بهشهر و نکا-برای درج در مازندنومه برای ما ارسال کرده است.

-------------

 • علت اینکه فعالیت تبلیغاتی را دیر شروع کردید چه بود؟

 o هر کسی برای کارش استراتژی دارد. من نیز با استراتژی دقیقه 90 برنامه ام را تنظیم کردم.

 • قبل از اینکه در این عرصه حضور یابید چه تصوری داشتید؟

o تصوری که همین حالا دارم!

• منظور شما از اینکه «من فقط نماینده مردم هستم» چه بوده است؟

 o در کشور ما پست ها و مناصب از بالا به پایین تعیین می شوند. اما نمایندگی مجلس پستی است که از پایین به بالا تعیین می شود و به تعداد مردم حوزه ی انتخابیه «آقا بالا سر» دارد! نه به تعداد افرادی که به وی رأی داده اند، بلکه به تعداد افرادی که به او رأی داده یا نداده اند باید پاسخگو باشند. خلاصه ی مطلب در همان جمله ی قدیمی عهد قاجار بیان می شود که نماینده مجلس می بایست وکیل الملّه باشد نه وکیل الدوله.

• نظرتان درباره وعده های غیر عملی و غیر کارشناسانه ی سایر کاندیداها چیست؟

 o دلیلش نگاه های سنتی و ناکارامد و نشناختن مردم است.

 • و شاید هم فریب مردم...

 o شاید نیت شان فریب مردم باشد و شاید هم نباشد؛ ولی مردم فریب نمی خورند. چرا که آدم شناس و زمان شناس هستند.

 • مهمترین مشکلات منطقه را به چند محور تقسیم می کنید؟

 o مشکلات اقتصادی، اشتغال جوانان، توسعه نیافتگی تعاونی ها، ناکارآمدی بیمه های تکمیلی، تحقیرآمیز بودن بیمه های بیکاری، حاشیه نشینی نخبگان و ده ها مشکل دیگر...

 • منشأ این مشکلات چیست؟

o منشأ اصلی سوء مدیریت، عدم هماهنگی در مدیریت های کلان منطقه، منفعت طلبی برخی مدیران و عدم رعایت مصالح مردم. مصداقی اگر بررسی کنیم، منشأ مشکلاتی چون مسکن، ازدواج و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، «اشتغال جوانان» است. جوانان از ما چیز خاصی نمی خواهند. شغل می خواهند و این حق طبیعی آنهاست و باید برای شان تأمین کرد.

 • قبلاً گفته بودید در مسیر شرکت در انتخابات به دوراهی های مختلفی برخوردید. ممکن است کمی توضیح دهید.

 o آخرینِ آنها مشاهده ی لیست افرادی بود که قصد نامزدی در انتخابات را داشتند و چون در میان آنها شخص شاخصی ندیدم که او را بر خودم ترجیح دهم، نام نویسی کردم. مثلاً اگر آقایان دکتر برزگرنژاد، شاعری، مهندس کشاورزیان، رحمانی یا گواهی می آمدند، بنده شرکت نمی کردم.

 • نظرتان درباره عدم اعتماد مردم و شبهه نسبت به انتخابات چیست؟

 o تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها! این شبهه می تواند اشکال مختلف داشته باشد. بالا و پایین کردن آرا، شبهه در روش ها و... کسی که به جامعه القا می کند من از بالا انتخاب شده هستم، این فرد بیشترین تأثیر را در القای شبهه در جامعه دارد.

• آقای دکتر؛ همایش شما لغو شد، اعضای ستاد شما توسط حامیان یک کاندیدای دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، سیستم ارسال پیامک شما فیلتر شد... مگر دکتر نیک خواه چه می گوید که اینگونه با او برخورد می شود؟

 o افرادی که بروشور ما را پخش می کردند در وسط شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پلیس در این زمینه عملکرد خوبی داشت و بر اساس گفته ی یکی از مسئولین، مکانی که آن افراد از آنجا آمده بودند توقیف شد و افراد تحت پیگرد قرار گرفتند. نمی توانم آنان را متهم کنم که از اعضای ستاد کاندیدای دیگری بوده اند چون برای ما مشخص نیست.

 • برخی از نامزدها از روش های منسوخ شده مثل پخش غذا در وسط شهر، پخش گوشت در محله های فقیرنشین و... استفاده می کنند. نطرتان چیست؟

 o هر کسی با قواعد خودش بازی می کند. قبلاً هم گفتم بهتر است مردم را فهیم بدانیم و برای فکرشان خوراک تأمین کنیم؛ چرا که مردم با فکرشان رأی می دهند نه با شکم شان.

• دیده شده مسئولین شهری با خودروهای دولتی اقلام تبلیغاتی کاندیداهای خاصی را پخش می کنند. آیا اگر شما نماینده شوید چنین مسئولینی در شهر جایی خواهند داشت؟

 o قطعاً جایی نخواهند داشت. هر جرم، بزه و ناهنجاری در بستر مساعد رشد می کند. وقتی بسترها فراهم نباشد، بزه و جرم و تخلف هم وجود نخواهد داشت. یقیناً ما چنین فضایی را فراهم نخواهیم کرد.

 • اگر وارد مجلس شوید، آیا جزء کسانی هستید که اگر تخلفی از رییس جمهور یا وزرا ببینید، تا آخر پایش بایستید؟ حتی اگر چندین بار رأی گیری شود و پشت گوش انداخته شود؟

o از روز اول شعار ما این فرمایش حضرت امام بود: «ما تا آخر ایستاده ایم». اگر تشخیص دهیم امری درست است و باید انجام شود، تا آخر پایش می ایستیم تا حتماً انجام شود. چون حق مردم قابل معامله و چشم پوشی نیست.

 • این روزها جبهه های مختلفی تشکیل شده و لیست های انتخاباتی داده اند. چرا نام شما را در میان آنها نمی بینیم؟

 o جبهه هایی که تا 12 اسفند فعال باشند و از 13 اسفند به بعد مانند حباب از بین بروند هیچ خاصیتی ندارند. ارزش مقطعی دارند و نه ارزش بلندمدت. بهتر است این جبهه ها به حزب های پایدار تبدیل شوند و اساس نامه و برنامه داشته باشند و شرایط را برای احقاق حقوق مردم فراهم کنند.

 به جای اینکه نامم در لیست این جبهه ها باشد، جمع کثیری از اهالی جبهه و جنگ در ستاد ما هستند و این برایم بسیار با ارزش است.

 • زمانی که وارد عرصه شدید، آیا از بزرگان شهر و منطقه اجازه گرفتید یا یک تصمیم شخصی بود؟

 o افرادی که آنها را بزرگ تشخیص دادم، به خدمت شان رفتم و عرض ادب کردم. ولی از هیچ کس به غیر از پدرم اجازه نگرفتم.

 • اکثریت اعضای ستاد شما، جوانان و دانشجویان هستند. دلیلش چیست؟ آیا شما خودتان گزینش کردید؟ 

o من هیچ گزینشی انجام ندادم. همه جوانان عزیز خودشان آمدند. هیچ کدام حقوق بگیر ما نیستند و حتی برخی پول تو جیبی شان را هم برای ما خرج کردند بی هیچ چشم داشتی. من معتقدم سالم ترین و بی غل و غش ترین طیفی که با معامله گری وارد کار نمی شوند، همین طیف جوانان و دانشجویان هستند. متأسفانه برخی دوستان هم سن و سال ما بنا به دلایلی وارد عرصه نشدند. ولی این مساله هیچ گاه در طیف جوانان اتفاق نمی افتد. این حضور به دلیل سنخیت هایی است که در بین ما وجود دارد و قدرت انفجاری هم ایجاد کرده است.

 • می بینیم که دو کاندیدا به شدت در مقابل هم ایستاده اند. در حالی که پیش از این هر دو از یک طیف محسوب می شدند. این انشقاق را در چه می بینید؟

 o ریشه انشقاق این دوره، در انتخابات دوره ی قبل نهفته است. در دوره قبل، قومیت گرایی از جانب یک شهر دامن زده شد و در این دوره از جانب شهر بعد به آن دامن زده می شود. منشأ قومیتی که اکنون حرکت رفلکسی و حرکت انفعالی میکند، در حرکت دوره ی قبل نهفته است و طی چهار سال اخیر به آن دامن زده شده است و عقده و حقارتی در شهرستان نکا ایجاد کرده است و به همین دلیل به این جمع بندی رسیده اند که چرا از میان ما یکی نباشد. اینها ناقض و نقیض هم هستند و به گمان من هر دو در حرکت باطل سیر می کنند. به نظر من «بهشهر، نکا و گلوگاه» سه برادر تنی هستند و یقیناً اتحاد این سه شهر به نفع همگان است.

 • این قومیت گرایی چه آفتی می تواند داشته باشد؟

o آفتش این است که اصلح انتخاب نمی شود. اهالی یک منطقه تهییج می شوند و انتخابات بر اساس احساسات و تعصبات صورت می گیرد. انتخاب اصلح با منطق و برنامه و ایده سازگار است.


  • پنجشنبه 11 اسفند 1390-0:0

    الگو و افتخار فرهنگیان این است که شهید رجایی معلم بود و فرهنگیان شریف در انتخابات مجلس نهم در شهرستان ساری با حضور حماسی ، همواره بر آرمانها ی ارزشی و منش سیاسی و انتخاباتی ایشان در خط ولایت و رهبری ، پایبند و وفادارند .


    ©2013 APG.ir