تعداد بازدید: 2401

توصیه به دیگران 1

جمعه 12 اسفند 1390-22:34

مازندران در هفته ای که گذشت

برگزیده اخبار مازندران از 6 تا 12 اسفندماه 90؛سيستم نسخه نويسي اينترنتي در مازندران اجرايي مي‌شود/2 واحد آهن فروشی تعزیر شدند/933هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي عمومي استان مازندران وجود دارد/تخصیص150 میلیارد ریال به فرهنگ و هنر مازندران/آئین نوروز خوانی در شهرستان نور برگزار می شود/مددجویان بهزیستی در قائمشهر قادر به پرداخت ودیعه مسكن نیستند/مرگ 193 موتور سوار در ده ماهه سالجاري/نویسنده مازنی جایزه ادبی سال دفاع مقدس را تصاحب کرد و... 


*اعلام نتیجه قطعی انتخابات،بعدازظهر شنبه

فارس: رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: در برخی از حوزه‌های انتخابیه حضور مردم مازندران در انتخابات بیش از 70 درصد بوده است.

هادی ابراهیمی در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات مازندران از حضور چشمگیر مردم مازندران در انتخابات مجلس نهم تشکر کرد و بیان داشت: امروز شاهد به عینیت بخشیدن فرمان راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر سیلی سخت بودیم.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات در مازندران با کمال آرامش در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه حضور مردم مازندران در انتخابات بیش از 70 درصد بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران تصریح کرد: حضور رای اولی در مازندران با شکوه بود.

رئیس ستاد انتخابات مازندران از شناسایی برخی عوامل تخلف انتخاباتی در استان خبر داد و بیان داشت: برای برخی از متخلفان پرونده تشکیل شده است.

وی برنده واقعی انتخابات را مردم و بازنده این رویداد سیاسی را استکبار نامید و گفت: بلافاصله پس از اتمام کار اخذ رای، شمارش آرا در تمام شعب اخذ رای آغاز می‌شود.

وی معدل مشارکت مردم مازندران در انتخابات را بین 65 تا 70 درصد برشمرد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 300 هزار نفر از مردم مازندران در انتخابات شرکت می‌کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود نتیجه کامل انتخابات در 9 حوزه انتخابیه رای بعدازظهر شنبه اعلام شود.

*عفونت ادراری عامل ۲۰ درصد از پیوند کلیه است

سایت دانشگاه علوم پزشكي مازندران: دکتر حمید جعفری در کنگره ملی تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص)، اظهار داشت: وجود باکتری در ادرار مثانه می تواند گرفتاری عوارض بلند مدتی را به همراه داشته باشد.

وی طی مقاله ای با عنوان تجویز مناسب آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به عفونت های ادراری، تصریح کرد:عفونت می تواند سطحی تر بوده و بیماری سر وصدای کمتری ایجاد کند که در این صورت برخورد سطحی تری با بیماری داریم.

جعفری با اشاره به اینکه عفونت های ادراری از عفونت های شایع در کودکان است ،گفت:در کودکان سه تا پنج درصد دختران و یک تا سه درصد پسران ، عفونت ادراری وجود دارد.

وی با بیان اینکه علائم عفونت های تحتانی خفیف تر و بیمار از علائم ادراری شاکی است ، ادامه داد:تغییر بوی ادرار و شب ادراری در این مورد از عفونت دیده می شود.

جعفری با اشاره به اینکه جدی ترین عارضه عفونت ادراری ، ایجاد آسیب دائمی در بافت کلیه است،بیان داشت:۱۵ تا ۲۰ درصد از پیوند کلیه در کودکان به علت عفونت های ادراری است.

این فوق تخصص بیماری های کلیوی در کودکان، یادآور شد:اهمیت تشخیص عفونت های ادراری در این است که اگر اشتباه نادرست باشد پیامدهای اقتصادی و اجتماعی برای بیمار به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تایید و رد عفونت ادراری حتما نیاز به مدرک دارد که این مدرک از طریق انجام کشت به دست می آید.


*سيستم نسخه نويسي اينترنتي در مازندران اجرايي مي‌شود

سایت دانشگاه علوم پزشكي مازندران: دكتر ابراهيم صالحي فر در حاشيه برگزاري كنگره ملي تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: يكي از معضلات درمان بيماري‌ها عفوني به ويژه مشكلات عفوني بيماران بستري مقاومت به آنتي ميكروبيال‌ها است كه متاسفانه سوش‌ها به وجود آمدند كه نسبت به اكثر داروها موجود مقاوم هستند.

وي با اعلام اينكه روند توليد آنتي بيوتك‌ها در جهان بسيار كند است تصريح كرد: اين كنگره با هدف منطقي كردن مصرف آنتي بيوتيك‌ها با حضور اعضايي هيئت علمي دانشگاههاي سراسر كشور برگزار شد.

صالحي فر خاطر نشان كرد: در اين كنگره ضمن توجه به مباحث آموزشي مرتبط با درمان بيماري‌ها عفوني بزرگسالان تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها ومقالات پژوهشي نيز در طول سه روز برپايي المپياد برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به برپايي ۷ كارگاه آموزشي در حين برگزاري كنگره ملي تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها گفت: پنل‌هاي مربوط به تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها نيز در اين كنگره ارائه مي‌شود.

دبير كنگره ملي تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها با تاكيد بر نظارت بر نحوه توزيع داروها در داروخانه‌هاي استان مازندران بيان داشت: عدم تحويل آنتي بيوتيك‌ها در داروخانه بدون نسخه يك مقوله بسيار مهمي است كه مورد تاكيد مسولان وزارت بهداشت ودرمان نيز است.

وي ادامه داد: در اين كنگره جلساتي كه با همكاران دارو ساز داشتيم نيز بر موضوع عدم تحويل داروهاي حاوي آنتي بيوتيك بدون نسخه پزشكان نيز تاكيد شد.

صالحي فر با اشاره به ارائه پنل‌هاي آموزشي دراين كنگره يادآور شد: در كنار تاكيد بر مصرف تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها فرهنگ سازي مصرف صحيح داور نيز تاكيد است.

وي درپاسخ به سوال خبرنگاري كه آيا آماري از ميزان تجويز منطقي داورهاي آنتي بيوتيكي در دست است، گفت: حدود ۵۰ درصد از نسخه‌هاي صادر شده در كشور حاوي آنتي بيوتيك است واين در حالي است كه در اكثر كشورهاي پيشرفته اين ميزان كمتر از ۲۰ درصد است.

معاون داور وغذا دانشگاه علوم پزشكي مازندران در مورد ميزان اثر گذار سيستم ارجاع بر منطقي كردن مصرف آنتي بيوتيك‌ها يادآور شد: در سيستم نظام ارجاع به علت ارتباطي كه پزشك خانواده با بيمار دارد مصرف آنتي بيوتيك‌ها در اين سيستم اصلاح مي‌شود.

وي گنجاندن برنامه‌هاي آموزشي، ارائه سيستم‌هاي تشويقي براي پزشكان كه نسخه‌هاي مناسب تجويز مي‌كنند و داروخانه‌هاي را كه بدون نسخه پزشك اقدام به تحويل دارو به بيماران ارائه نمي‌كنند را از اقدامت موثر براي كنترل مصرف آنتي بيوتيك‌ها در كشور اعلام و گفت: داشنگاه علوم پزشكي مازندران به زودي سيستم نسخه نويسي اينترنتي را در استان به اجرا در مي‌آورد.

*با حکم تعزیرات حکومتی نور 2 واحد آهن فروشی تعزیر شدند

سایت تعزیرات حکومتی مازندران:در پی اعلام گزارش بارزسان اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان نور مبنی گران فروشی ، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتوراز سوی متصدیان 2 واحد عرضه کننده آهن آلات در این شهرستان ، پرونده هایی در این رابطه تشکیل شد.در این راستا پس از انجام تحقیقات مقدماتی و سیر مراحل قانونی پرونده ی فوق جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی نورارسال شد .

بنا بر این گزارش روسای شعب بدوی تعزیرات حکومتی نور با بررسی گزارش بازرسان و احضارخاطیان، این متخلفین را به جزای نقدی محکوم کردند.

هم چنین در چارچوب سیاست های سازمان تعزیرات حکومتی و در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و در جهت ایجاد امنیت و آرامش در بازار و جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت ها گشت مشترک شعب سیار در ساری اجرا شد .

بنا بر این گزارش رئیس شعبه هفتم تعزیرات حکومتی و بازرسین اداره صنعت ، معدن وتجارت شهرستان ساری همراه خبرنگار صدا و سیمای مرکز مازندران از 10 واحد صنفی در سطح این شهرستان بازدید نموده و 5 واحد متخلف عرضه شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند که با بررسی و رسیدگی فوری این متخلفان به جزای نقدی محکوم شدند .

*933هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي عمومي استان مازندران وجود دارد

سایت اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران:محمد اسماعيل امامزاده مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران از افزايش 96 هزار نسخه كتاب به منابع كتابخانه هاي عمومي استان مازندران خبر داد. 

 امامزاده گفت:درده ماهه سال جاري 96 هزار جلد كتاب به منابع مطالعاتي استان افزوده شده است كه ارزشي بالغ بر 5/3 ميليارد ريال دارد.

وی خاطرنشان كرد: اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان بيش از 900 ميليون ريال كتاب را امسال از اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي و مبلغ 7500 ميليون ريال را از نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور بابت طرح كتاب من خريداري نموده است .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ادامه داد : تعداد كتاب هاي كتابخانه هاي عمومي استان در سال 89 تعداد 836542 نسخه بوده كه هم اكنون به 932823 نسخه كتاب رسيده است .

دبير انجمن كتابخانه هاي عمومي استان در ادامه افزود : اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان 3000 نسخه كتاب با 20 عنوان مختلف نيز از نويسندگان استان مازندران خريداري نموده است كه ارزش آن در حدود 120ميليون ريال مي باشد .


*تخصیص150 میلیارد ریال به فرهنگ و هنر مازندران

سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:استاندار مازندران از اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای کمک به فعالیتهای فرهنگی هنری استان امسال از محل بودجه فرهنگی سفر سوم دولت به مازندران خبر داد.

سید علی اکبر طاهایی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران افزود: اعتبارات تخصیصی تنها 30 درصد اعتبارات ابلاغی بوده که نیازمند تخصیص بیشتری است.

وی اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات کامل حوزه فرهنگ و هنر مازندران، بسیاری از آسیب های اجتماعی در استان رفع خواهد شد.

* آئین نوروز خوانی در شهرستان نور برگزار می شود

سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:همزمان با فرا رسیدن عید سعید نوروز و رویش گل و سرسبزی مراسم آئین نوروز خوانی در شهرستان نور برگزار می شود.

محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور گفت : نوروز خوانی یکی از آئین های سنتی و از اعمال سمبلیک در آستانه بهار می باشد و نوروز خوانان با در دست داشتن برگ سبزی که سمبل برکت و زاپایی زمین است چند روز قبل از عید به اطراف می روند و با خوانش اشعاری در توصیف بهار، مولا علی (ع) و دعا برای خانواده و دعوت برای کار و ... را زمزمه می کنند .

محمدی در خصوص برنامه های فرهنگی ستاد تسهیلات و همچنین توجه به آداب و رسوم بومی و محلی استان و برنامه ریزی فرهنگی در ایام نوروز را مهم دانست وگفت :در راستای حفظ ارزش های ایرانی ، اسلامی و بومی ایام نوروز برنامه های متنوع فرهنگی هنری در مناطقی که به عنوان کانون جمعیتی گردشگری محسوب می شوند برگزار خواهد شد .

وی افزود: برگزاری جنگ شادی ، اهدای رایگان کتاب ، برگزاری ایستگاه های نقاشی کودکان در محل های پر رفت و آمد ، نمایشگاه کتاب واز جمله برنامه های دیگر در ایام نوروزمی باشد

*مددجویان بهزیستی در قائمشهر قادر به پرداخت ودیعه مسكن نیستند

ایرنا: رییس اداره بهزیستی قائمشهر گفت : مددجویانی كه در اولویت دریافت مسكن از این نهاد هستند ، قادر به پرداخت ودیعه مسكن نیستند.

عباسعلی محمدزاده  ودیعه مسكن را 80 میلیون ریال برآورد كرد و افزود : مددجویان بهزیستی كه ماهانه تنها 600 هزار ریال حقوق دریافت می كنند ، نمی توانند این مبلغ ودیعه مسكن را تهیه كنند.

وی با اشاره به اینكه بیش از یكهزار مددجوی فاقد مسكن زیر پوشش بهزیستی قائمشهر در سامانه بهزیستی كشور برای دریافت مسكن ثبت نام كردند ، ادامه داد : از این تعداد 125 نفر واجد شرایط دریافت مسكن شدند و 40 نفر در اولویت دریافت مسكن مهر دولتی قرار گرفتند.

رییس اداره بهزیستی قائمشهر پرداخت ودیعه مسكن را از شرایط عضویت در مسكن مهر دولتی دانست و گفت : از میان واجدین شرایط ، 30 نفر تمكن مالی برای پرداخت ودیعه را ندارند.

وی خواستار كمك خیران برای پرداخت ودیعه مسكن مددجویان بهزیستی و همكاری بیشتر نهادها مجری طرح مسكن مهر برای تسهیل در امور شد.

محمدزاده از تخصیص اعتبار 600 میلیون ریالی اشتغال خانگی به این نهاد در سال جاری خبر داد و گفت : با تخصیص این اعتبار 24 طرح اجرا می شود.

وی افزود : یكهزار و 90 معلول جسمی و حركتی ، 48 ضایعه نخاعی ، 183 نابینا ، 670 ناشنوا ، 103 ناتوان ذهنی و 195 بیمار اعصاب و روان در قائمشهر زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

محمدی افزود : از این تعداد معلول 832 نفر متسمری بگیر و بقیه در نوبت دریافت مستمری هستند.

رییس اداره بهزیستی قائمشهر گفت : 67 دانشجو و 98 دانش آموز نیز زیر پوشش این نهاد قرار دارند.

وی افزود : بهزیستی قائمشهر یكهزار و 331 نفر شامل 311 خانوار را هم در حوزه اجتماعی زیر پوشش دارد.

*امسال 14هزار میلیارد تومان تسهیلات مسكن مهر در مازندران پرداخت شد

ایرنا: مدیر شعب بانك مسكن مازندران از پرداخت 14هزار میلیارد تومان تسهیلات مسكن مهر در استان در سال جاری خبر داد.

حمید رضا رحیمی ‌نژاد  در همایش هم اندیشی بانك مسكن ، انبوه سازان و مشاوران املاك شهرستان آمل افزود : این میزان تسهیلات به بیش از 97 هزار متقاضی مسكن مهر شهری و 35 هزار متقاضی ساخت این نوع مسكن در روستا ها پرداخت شد.

وی گفت : با اجرای طرح مسكن مهر از سوی دولت ، قیمت كاذب بازار مسكن كه در چند سال اخیر روند رو به داشت با شكست مواجه شد.

او افزود : امروز در سایه همت دولتمردان و با ارائه تسهیلات كم ‌بهره ، درازمدت و ‌واگذاری اراضی 99 ساله به قشرهای محروم جامعه ، افزایش بی‌رویه قیمت مسكن در بازار كاملا كنترل شده است.

رحیمی نژاد بر لزوم رعایت قاعده عرضه و تقاضا در سیستم نظام بانكی تاكید كرد و بیان داشت :‌ این دو مقوله سبب شد تا حدودی قیمت فروش مسكن كنترل و به نرخ واقعی‌ نزدیك شود.

مدیرشعب بانك مسكن مازندران تراكم سازی واحدهای مسكونی در استان را با توجه به كمبود زمین در این استان به انبوسازان توصیه كرد و افزود : ساخت واحدهای با كیفیت و مقاوم از خواسته های اصلی مشتریان است كه انبوه سازان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

*مرگ 193 موتور سوار در ده ماهه سالجاري

سایت اداره کل پزشکی قانونی مازندران:مدیر کل پزشکی قانونی مازندران تعداد كشته شدگان موتور سوارها در حوادث ترافيكي را 193نفر اعلام كرد و افزود : در اين استان در ده ماهه سالجاري تعداد 782 نفر در حوادث رانندگي كشته شدند كه از اين تعداد 193 نفر از آنها موتور سوار هستند ، يعني 25 درصد تلفات رانندگي موتور سوار بودند.

 دکتر علی عباسی تصريح كرد : ساري با تعداد 35 نفر و بابل با تعداد 23 نفر بيشترين شهرها و نوشهر ، سوادکوه هر کدام با تعداد 2 نفر كمترين تلفات موتور سوار را دارند .

وی تصريح كرد :بيشترين گروه سني كه مرگ موتور سوارها در آن اتفاق افتاده ، گروه سني 21 تا 30 سال است كه تعداد آنها 55 نفر و بعد از آن گروه سني 21 تا 30 سال با تعداد 61 نفر مي باشد .

عباسی در ادامه افزود : شايعترين علت مرگ موتورسوران در تصادفات ، ضربه مغزي و عوارض ناشي از آن و سپس خونريزي وسيع ، صدمات و شكستگي هاي متعدد از عوامل ديگر منجر به مرگ در موتورسواران در نه ماهه سالجاري بوده است.

*مرگ 229 نفراز عابران پياده در ده ماهه اول امسال

سایت اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران:مدير كل پزشكي قانوني استان گفت: در ده ماه نخست امسال، 229 نفر عابر پياده که 169 نفر از آنها مرد و 60نفر زن بودند، در حوادث رانندگی کشته شدند .

علي عباسي مجموع آمار تلفات حوادث رانندگی در ده ماه اول امسال را 782 اعلام کرد و افزود: 29درصد کل تلفات حوادث رانندگی ده ماه نخست امسال عابرین پیاده بودند.

اين مقام اجرايي استان اظهار داشت: بیشترین گروه سنی عابرانی که در حوادث رانندگی کشته می شوند، افراد بالای 61سال و کمترین سنین 11الی 20 سال می باشد. بر اساس آمارهاي موجود از نظر گروه سني بيشترين عابران پياده فوت شده با 109نفر، در گروه سني 61 سال به بالا هستند.

عباسي در خصوص بالاترین آمار متوفیات عابران پیاده در استان گفت: بيشترين آمار تلفات عابران پیاده با عدد 38 نفر در شهرستان بابل ثبت شده است و ساري با 35 و آمل با 29 نفر هستند که پس از بابل بیشترین تعداد عابران فوت شده را در ده ماه نخست امسال به خود اختصاص داده اند. در کمترین ها نیز جویبار با 1 نفر، گلوگاه با 2 نفر شهرستان هايي هستند که در ده ماه نخست امسال کمترین تعداد عابران متوفی در آنها ثبت شد.

وی در خصوص تحصيلات متوفيان عابران پياده اظهار داشت: تعداد 124 نفر از كشته شدگان بی سواد ، سطح ابتدايي 46 نفر ، راهنمايي 29 نفر ، دبيرستان 12 نفر ، ديپلم 8نفر ،دانشجو 4 نفر ،ليسانس 5 نفر فوق دیپلم 1 نفرمي باشند .ایشان همچنین در خصوص شغل متوفیان عابرین افزود :تعداد 48 نفر کارگر ، 41 نفر خانه دار ،37 نفر شغل آزاد ، 27 نفر کشاورز ،26 نفر بازنشسته ، 12 نفر کودک ، دانش آموز و بیکار هر کدام 11 نفر ، راننده و کارمند هرکدام 5 نفر ، دانشجو 4 نفر و سرباز و نظامی هر کدام یک نفر می باشد .

عباسي با اشاره به محل فوت عابران پیاده گفت: 127نفر از تلفات عابران پیاده آن ها در مسيرهاي برون شهري ، 95 نفر درون شهري و 7 نفر راه روستایی جان خود را از دست داده اند كه اين موضوع رعايت قوانين مربوط به عابران پياده از جمله توجه به چراغ راهنما،‌ عبور از خط كشي عابر پياده و پل هاي عابر را دو چندان مي كند.

*نویسنده مازنی جایزه ادبی سال دفاع مقدس را تصاحب کرد

 مهر: جایزه ادبی سال دفاع مقدس، از آن ابراهیم باقری حمیدآبادی، نویسنده مازندرانی شد.

 ابراهیم باقری حمیدآبادی، نویسنده مازندرانی عنوان بهترین داستان سال پنجمین جشنواره کشوری داستان کوتاه دفاع مقدس را ازآن خود کرد.

سید رحیم موسوی، مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری مازندران گفت: ابراهیم باقری حمیدآبادی از نویسندگان و شاعران فعال حوزه هنری مازندران در جشنواره کشوری داستان کوتاه دفاع مقدس " جایزه ادبی یوسف " توانست در بخش داستان کوتاه سال با اثر " انگشت در مشت " یکی از داستانهای کتاب آدمهای هزار سال بعد، جایزه ویژه ادبی یوسف را از آن خود کند.

وی افزود: مجموعه داستانهای کوتاه آدم های هزار سال بعد، تاکنون توانسته جوایز متعددی را در جشنواره های کشوری از آن خود کند .

از آن جمله می توان به داستان کوتاه " دخمه " این کتاب حائز رتبه اول در هشتمین جشنواره بزرگ ره آورد حماسه و برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی یوسف شد.

پنجمین جشنواره کشوری داستان کوتاه دفاع مقدس، در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.



    ©2013 APG.ir