تعداد بازدید: 6093

توصیه به دیگران 43

شنبه 12 فروردين 1391-17:2

ونوشه،آروس کوه و ویشه

گزارش+عکس هایی از جشنواره ونوشه،نوشهر،11 فروردین ماه 91


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی:جشنواره فرهنگی و هنری " ونوشه " با حضور برخی از مسئولان و جمع زیادی از مردمدر روستای کوشکسرای نوشهر برگزار شد.

در این مراسم مردم از ساعات صبح در محوطه ای بسیار بزرگ اقدام به برپایی نمایشگاه و غرفه های متعدد فرهنگی  هنری کردند که در کنار آن نیز ساخت تنورهای سنتی برای پخت نان، و آش نیز به چشم می خورد.

زنان و مادران روستایی در همان محل برپایی جشنواره " ونوشه " اقدام به پخت نان محلی و آش دوغ کردند.

به نمایش در آمدن ابزار و آلات و نحوه زندگی گذشتگان بخش دیگری از جشنواره " ونوشه " را تشکیل می داد که زیبایی و معصومیت خاصی به فضای آن بخشیده بود.

در ادامه این جشن با شکوه مراسم نمادین عروسی محلی در زمان های دور  در روستاهای مازندران به اجرا درآمد که طی آن کاروان عروسی از خانه داماد و با حمل صندوقچه بر روی اسب و بردن هدایا همراه با نوای دلنشین طبل و سرنا به خانه عروس رفته و پس از دقایقی رقص و پایکوبی محلی ، عروس را سوار بر اسب نموده و به طرف خانه داماد ( محل برگزاری جشن ونوشه) حرکت کردند.

اجرای کشتی محلی ، موسیقی مازندرانی و بازی های محلی از دیگر برنامه های جشنواره " ونوشه " در روستای کوشکسرای نوشهر بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- گفت: باید سعی کنیم دلدادگی و محبت به یکدیگر را رواج دهیم و نسبت به یکدیگر همواره مهر بورزیم چرا که ما در استانی زندگی می کنیم که برای اولین بار پرچم علوی در آن برافراشته شد.

وی اظهار داشت: اگر برای اوقات فراغت جوانان برنامه های متنوع و مناسبی فراهم شود آنها هرگز به سمت فرهنگ های دیگر گرایش پیدا نمی کنند.

محمدعلی قمی -فرماندار نوشهر- نیز طی سخنانی اظهار داشت: آنچه امروز باعث می شود ما حسرت زندگی گذشته را بخوریم کمرنگ شدن همدلی ها بواسطه زندگی ماشینی است.

وی افزود: انسان در گذشته بیشتر درد یکدیگر را درک می کرد و به یاری هم می شتافت.

عیسی کشاورز -مدیرکل دفتر آموزش وتوسعه فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در جشنواره " ونوشه " در کوشکسرای نوشهر گفت: بزرگترین نقاشی جهان با موضوع " نوروز و درخت " که توسط کودکان ، نوجوانان و مردم منطقه ترسیم شده است که یقینا یکی از ماندگار ترین آثار در عرصه نقاشی می باشد.

وی افزود: بنا داریم نقاشی " نوروز و درخت " را در نوع خود بزرگترین در جهان است را به ثبت جهانی برسانیم و این مهم نیز در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد.

 مدیرکل دفتر آموزش وتوسعه فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به واسطه زندگی ماشینی دلخوشی ها و همدلی های انسان هم کم شده است و انسان درگیر زندگی های ماشینی شده است و خود را به فراموشی سپرده است.

وی افزود: در گذشته فهم به زندگی بیشتر به چشم می خورد و همدلی ها نسبت به یکدیگر نیز زیادتر دیده می شد اما امروزه همدلی کمتر دیده می شود.

***

عکس ها از:محمد حسین ملایی کندلوسی

 

 

 


  • حمید ترک کجوریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 3 مهر 1391-0:0

    تشکر از همگی

    • پنجشنبه 24 فروردين 1391-0:0

      سلام سایت وزین و فرهنگی مازندنومه لطفا تصاویر نقاشی ها کو؟ اقای کشاورز از ان به بزرگترین بوم نقاشی درخت نوروز یاد کرد


      ©2013 APG.ir